mmaikki

Polttarit ongelma jo etukäteen (yhdistetty)

20 viestiä aiheessa

En nähnyt vastaavaa aihetta morsiamen polttaristressistä, joten pistinpä sellaisen pystyyn. Varmaan joku osaa siirtää tämän oikeaan paikkaan jos niikseen tulee :) Eli tänne voivat morsiammet jakaa erilaisia huolia polttareistaan ja toivottavasti saada neuvoja joiltain viisailta kanssamorsiammilta!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meillä on siis miehen kanssa se ongelma, että ensinnäkin miehelläni ei ole läheisiä ystäviä (joka on tuonut ongelmia jo bestmanin valinnankin kanssa :/ ) ja ystävistäkin läheisimmät ovat melkein kaikki naispuoleisia henkilöitä, mikä ei siis minua haittaa, mutta mies sanoo ettei halua viettää mitään polttari-iltaa naisten kanssa. Ja minun ongelmani taas on se etteivät kaikki parhaat ystäväni todellakaan tule toimeen keskenään enkä jaksaisi katsella vierestä sitä ikiaikaista tappelua. Jos taas jätän joitakin ystäviäini kutsumatta tappeluiden välttämiseksi, niin sitten minulle ollaan siitä sydänjuuriin asti loukkautuneita, mitä en myöskään toivo häiden alla mielialaani painamaan.

Eli siis miehelleni ei järjestettäisi tällöin polttareita laisinkaan ja minä taas en voi kutsua (ja samalla kuitenkaan olla kutsumatta!) kaikkia ystäviäni samaan paikkaan.

Joku voisi sanoa tässä välissä että "kyllä ystäviesi luulisi sinun vuoksesi yhden päivän kestävän yhdessä", mutta on huomattu etteivät he kestä. Enkä minä kestäisi sitä levottomuutta odotella koska se nyrkkitappelu alkaa.

En siis kertakaikkiaan tiedä mitä tehdä, jokin polttari-illanvietto olisi ihanaa, mutta en tiedä kuinka se onnistuisi. Ehkä jonkinlaiset yhteisetkin "polttarit" voisi järjestää, mutta kuinkas tämä sitten taas organisoitaisiin.

Kaasoille en kehtaa tällaista pommia pudottaa ennen kuin edes tiedän mitä haluan ja että onko se edes mahdollista :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kootkaa miehesi polttariporukka vieraista, joita kutsutte häihin. Onko miehelläsi veljiä, serkkuja, sisarten miehiä, pikkuserkkuja, pikkuserkun miehiä, työkavereita jne... joita aiotte kutsua häihin? Ei polttareita ole pakko viettää niiden vain ja ainoastaan parhaiden ystävien kesken. Itse olin aikoinani polttareissa, joissa morsian oli vain hyvän päivän tuttu, eikä se menoa hiljentänyt. Toki juhlin myös heidän häitään ja sielläkin oli mukavaa. Polttarit voisivat olla myös se juttu, joka muistuttaa esim. serkkuja, että olipas taas kiva nähdä, soitellaan useammin. Sitä paitsi, voihan niitä miehesi polttareita viettää vain sulhanen ja bestman. Mikään sääntö ei estä kahta miestä viettämästä baari-iltaa keskenään, tai keilailtaa tai... Ja kyllä ne yhdistetyt polttaritkin kuulostavat hauskalta.

Sinun ystäväongelmasi taasen... jos aikuinen ihminen ei pysty kahta iltaa (polttarit ja häät) olemaan riitelemättä "vihamiehensä" kanssa, niin itse jättäisin kyllä kutsumatta. Molemmat. Miten he pystyisivät järjestämään sinulle hauskan illan, jos he eivät voi edes istua samaan pöytään suunnittelemaan niitä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Haluaako miehesi välttämättä polttarit, jos hänellä ei ole sellaisia kavereita, joiden kanssa niitä haluaisi viettää?

Nimittäin mun miehelläni ei ole ainuttakaan sellaista oikein paita-ja-peppu-ystävää, joten hän ei sitten halunnut myöskään bestmania eikä polttareita. Ja hänet tuntien, aivan kaikkein vähiten hän olisi halunnut vain tavan vuoksi väkisin kasaan väännettyjä polttareita joidenkin sieltä täältä raapaistujen puolituttujen seurassa. Ja tässä yhteydessä "puolituttu" siis tarkoittaa myös esim. mun ystävieni tai hänen omien siskojensa miehiä, jotka hän kyllä tuntee mutta joiden kanssa hän on tekemisissä vain mun tai just siskojensa kautta.

Niin ja mulla kyllä oli polttarit (ei itse nähty tässä kuviossa mitään ongelmaa) - ja paras ystäväni oli käytännössä mun kaasoni, vaikka hänet kyllä hääjuhlaa varten ristittiin seremoniamestariksi, jotta ei tarvinnut spekuloiville sukulaisille sun muille selitellä, mitä ja miksi ja häh.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa jotenkin tutulta tuo mmaikin tarina. Itsellä on vähän samantyyppinen ongelma.

Mulla on ystäväporukka, jonka kanssa tulen todella hyvin toimeen ja nautimme toistemme seurasta paljon, kuuntelemme toisiamme ja tuemme toisiamme. Tästä porukasta haluan ilomielin kaikki polttareihini. Sitten mulla on lapsuuden kaverit, joista olen kasvanut täysin eroon. En tiedä heistä enää mitään enkä tunne heitä eivätkä he minua, vaikka ehkä niin luulevatkin. Olen yrittänyt pitää enemmän etäisyyttä heihin, koska tallaavat minut aina jalkoihinsa eivätkä välitä mielipiteistäni tai mistään jutuistani. Jostain syystä he kumminkin luulevat olevansa vielä minun parhaita ystäviä, vaikka tuskin enää edes puhutaan tai nähdään. Lähes kaikki arvostus väliltämme on kadonnut, ainakin omalta puoleltani.

Kaikki ovat kutsuttuja häihin velvollisuudesta, koska en nyt sitten suoraan halua pistää välejäkään poikki (juuri häiden alla). Sama velvollisuus koskee polttareita. Jos jätän yhdenkään tästä lapsuudenkaveriporukasta kutsumatta, saan kuulla siitä "lopun elämääni". Haluaisin kuitenkin pitää vain kivat polttarit minulle oikeasti läheisten ystävien kesken. Ratkaisunahan tähän nyt keksin vain sen, että kaikki on kutsuttava, ellen halua nähdä murjottavia naamoja häissä ja kettuilua hyyyvin pitkän aikaa ja joutua itse selittelemään sitten heille, että hei, eihän me edes nykyään puhuta tai mitään.

Häissä on ihan turha esitellä polttarikuvia jne, jos vanhempaa porukkaa ei olisi kutsuttu polttareihin. Enkä halua sitä salassakaan pitää lopun ikääni ja valehdella kellekään päin naamaa, ettei minulla muka ollut polttareita.

Miksi tällaista on kestettävä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Ei mun mielestä aina tarvitse miettiä näitä ihan liian tarkkaan - itsekin murehdin ja paineilin täysin samaa asiaa, kunnes sitten totesin, että paskat. :) Ilmoitin mun polttarijärjestäjälle, keitä haluan mukaan, ja valkkasin mukaan sitten vain ne, keiden kanssa oikeasti niitä halusin viettää. Vanhat kaverit ja osa uudemmistakin (kuitenkin häihin kutsutuista) jäi näin ollen rannalle, ja täytyy sanoa, että olen tosi tyytyväinen siihen miten kaikki meni.

Kukaan näistä poisjätetyistä ei muuten ole kysellyt asiasta jälkeenpäin, ihme sinänsä. Olin varautunut vastaamaan, että halusin polttareistani tosi pienet juhlat, ja näin ollen osanottajalista oli hyvin rajallinen. (Jollekin tuohtuneelle olisin saattanut vaikka sanoa, että annoin järjestäjälle vapaat kädet kutsuvieraslistan suhteen, ja siksi kutsutuksi tulivat vain hänen tuntemansa kaverit... :grin:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulla ei varsinaisesti ole ratkaisuja ylläolevien ongelmiin, mutta oma polttaristressi pukkaa päälle jo nyt, vaikka hääpäivääkään ei ole sovittu.

Olen toisaalta hyvin sosiaalinen ihminen ja kaikki kuvittelevat, että mulla on paljon kavereita. Mutta tosiasiassa en viihdy kovinkaan monen ihmisen kanssa enkä ole koskaan kokenut tarvetta jakaa elämääni ja asioitani muille ihmisille - nykyinen kihlattuni on ensimmäinen, jonka kanssa olen sellaista kokenut. Lisäksi useat muutot ja muut elämän heilahtelut ovat aiheuttaneet sen, että minulla on tällä hetkellä vain kaksi ystävää (siskoni on heistä toinen) eikä kavereita kovinkaan paljon. Ei ainakaan sellaisia, joita haluaisin häihini kutsua.

Haluaisin kuitenkin kauheasti polttarit. Tykkään ihmisistä ja seurasta ja olen nauttinut niistä polttareista, joissa olen vieraana ollut. Olen jo tottunut ajatukseen, että isoja kaveripolttareita minulle ei tule (kun ei ole niitä kavereitakaan), mutta jotkut kuitenkin haluaisin. Molemmat kaasoni, eli nämä kaksi ystävääni ovat kuitenkin juuri tällaisia isojen ystäväporukoiden ihmisiä ja varmasti ihmeissään kun eivät voi järjestää minulle vauhdikkaita mökkipolttareita valtavalla tyttöporukalla.. Asia stressaa jo nyt. Haluaisin antaa heille jotain vinkkejä, mutta en itsekään tiedä, mitä kaverittoman ihmisen polttareissa tehdään. Sulhasen suvussa on kyllä pari naista, jotka voin ihan mielelläni polttareihini pyytää, mutta siinäpä se. :(

Kaiken kukkuraksi en ole mikään kasvohoito-ja-manikyyri -hemmotteluihminen. Pitäisikö luopua koko polttareista? :mad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Pienelläkin porukalla saa varmasti aivan loistavat bileet aikaseksi. Jos väkisin rupee kutsumaan porukkaa paikalle, niin voi bileistä helposti tulla "paskanjäykät". Ei mun mielestä polttarit tarkoita sitä, että kerätään iso lössi ja lähetään suorittamaan jotain tekohauskaa näytelmää. Jokainen on yksilö ja voittehan te lähteä kolmestaan ihan hyvin viettää jotain aktiviteettia, kuten mönkkäriajelulle tms. ja sen jälkeen sitten bilettämään. Pienemmällä porukalla aktiviteettien hinnatkin jäävät pienemmäksi. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsellä on pieni ystäväpiiri, joka on hajaantunut ympäri Suomea ja sulkilla ei sydänystäviä ole. Alunperin haaveilin polttareista, mutta aikataulut ja matkaongelmat ovat saaneet mielipiteeni ympäri. Miksi väkisin repiä ja laatia suunnitelmia, jotka pitää muuttaa jatkuvasti uudelleen ja pahoittaa mielensä, kun polttarit eivät edes ole kauhean tärkeä juhla? Niin, polttarit eivät mielestäni ole mitenkään automaattinen asia, että kaikkien on pakko ne pitää ja tietysti ne laitetaan kasaan vaikka väkisin ja puolitutuilla ja kaukaisilla serkuilla, kunhan vain voi sanoa pitäneensä polttarit. Joko ystävien kanssa tai ei ollenkaan. Häät on se tärkeä juhla, ei mitkään polttarit. Joskus tuntuu, että se asia unohtuu. Kaikki olettavat, että polttarit on pidettävä ja se kuuluu tapoihin (niinkuin ylipäätään häistä on useita eri mielipiteitä, myös polttareista).

Polttareiden sijaan kahvittelen ja rupattelen rakkaimman ystäväni kanssa keskenään ennen häitä ja voimme jutella avoimesti ja rauhassa oikeista asioista. Tai kikatella ja herkutella. Kahdestaan on helppo päättää tekemisensä :) Eikä tämä haittaa, en ole bilehirmu enkä välitä olla keskipiste.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Woodwoman, kiitos kannanotosta. Taidan itsekin todeta vaan, että paskat. ^_^ Ja tosi hyvä pointti tuo, että uusiakin ystäviä jää kutsumatta, niin minullakin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä "polttarit" tulevat todenäköisesti olemaan vain ystävien kanssa rentoa illanviettoa, ehkä menemällä syömään hyvää illallista, jutustelua ja ehkä teatterikäynti tms.

Kumpikaan, morsian tai sulhanen, ei pidä yleisestä polttarimeiningistä, joten tämä sopii meille oikein hyvin! Myös ystävät tuntevat meidät ja tietävät mistä pidämme, joten heille tämänkaltainen järjestely sopii hyvin :)

Mielestäni perinteisiä polttareita ei ole välttämätöntä järjestää. Ehkä tässä asiassa voidaan mennä hääparin persoonan mukaan, jotkut tykkäävät, jotkut ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sain kutsun ystäväni polttareihin n. viikko sitten. Polttarit pidetään ystävänpäivänä.

Haluaisin valtavasti osallistua ja viettää aikaa ystäväni kanssa ennen hänen suurta päiväänsä.

Polttarit ovat kuitenkin kannaltani ongelmalliset. Ensinnäkin budjetti on minulle liian kova. Pelkät edestakaiset

matkakustannukset kohoavat lähes 300 euroon. Tähän ei ole laskettu mukaan majoitusta. Tähän päälle tulisivat itse

varsinaiset polttarikustannukset, jotka olisivat vähintään 150 euroa (polttareihin tulossa tällä hetkellä 10 henkilöä).

Tarvitsisin myös uusia vaatteita (minulla ei ole mitään juhlavaa päällepantavaa), joten jos haluaisin osallistua ystäväni

polttareihin, joutuisin maksamaan n. 500 euroa. Tämänhetkisessä rahatilanteessani se on todennäköisesti liikaa.

Olen yrittänyt epätoivoisesti miettiä ratkaisua, sillä ystäväni on minulle erittäin tärkeä. Olen kuitenkin

köyhä opiskelija, jonka rahoista menee tällä hetkellä suuri osa lääkäreihin ja lääkkeisiin.

Pitää varmaan vakavasti harkita pikavippiä...

Suuren budjetin lisäksi myös polttariohjelmaan liittyy ongelmia. En voi osallistua lainkaan suunniteltuun ohjelmaan

terveysongelmieni takia (alun perin useampi ohjelmavaihtoehto, mutta kaaso päätti yksin ohjelmasta ilman neuvottelua).

Pelkään muiden vieraiden kummastelevan, jos jään pois ohjelmasta. En halua herättää huomiota. Myös suunniteltu

ruokapaikka ei valitettavasti käy allergioideni ja tämänhetkisen ruokavalioni vuoksi. Hankala polttarivieras, valitettavasti...

En halua rajoittaa muiden hauskanpitoa ja herättää vääränlaista huomiota. Olisiko parempi vain jäädä kotiin

ja sanoa kaasolle, että en valitettavasti voi osallistua? Lähettäisin vain ystävälleni kauniin kortin ja

hankkisin / tekisin jotain mukavaa polttarilahjaksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mie sanoisin tossa tilanteessa kaasolle juurikin, että rahatilanteen takia en voi valitettavasti osallistua. Miusta tuo on ihan kohtuuton summa maksaa polttareista, oli miten hienot tahansa. Luulisi kaikkien ymmärtävän.

Tuo kortti ja lahjaidea on kiva :) Ja uskoisin, että ystäväsikin ymmärtää, mikset päässyt polttareihin, pelkät matkakustannukset ovat niin isot, ettei niitä kuka tahansa voi noin vain maksaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En minäkään maksaisi tuollaista summaa polttareista, oli sitten miten hyvän ystävän kekkerit hyvänsä. Ihan kohtuuton summa! Ehtisitkö järjestää ystävällesi jotain kivaa yhteistä tekemistä ennen häitä? Viettäisitte hauskan illan vaikka ravintolassa tai ihan vaan kotona hyvän ruuan ja juoman merkeissä? Jos välimatka / terveys / rahatilanne on esteenä, kirjoita ystävällesi vaikka kirje, missä kerrot mitä hän sinulle merkitsee. Takuulla lämmittää hänen sydäntään ja se olisi pieni (mutta edullinen) muistaminen ennen hänen suurta päiväänsä. Varmasti hän ymmärtää kyllä, miksei sinua polttareissa näy.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voisitko lähettää ystävälle jonkin viestin polttareihin? Vaikka kirjeen tai videotervehdyksen, jossa kertoisit että vaikka et välimatkan vuoksi pääsyt mukaan, olet kuitenkin hengessä mukana ja toivotat hauskaa päivää ja että häissä nähdään! (jos olet menossa) Voisit myös lähettää morsiamelle jonkin teemaan sopivan "lahjan", vaikka hauskan korun, asusteen tms. jutun (sovitte vaikka kaason kanssa mitä se voisi olla, toki niin että sinä valitset ja/tai valmistat sen) jota hän voi käyttää polttaripäivänä.

Sinun terveistesi saaminen olisi morsiamelle pieni ohjelmanumero. Näin hän tietäisi, kuinkakovasti haluaisit olla mukana, vaikkei se esteiden vuoksi onnistukaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo että laitat esim video tervehdyksen tai jonkun muun kivan jutun ystävällesi olisi todella ihana ele. En minäkään pystyisi moista summaa maksamaan.. :girl_impossible: Ole jotenkin "mukana" polttari päivänä tai ennen hääpäivää!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitokset neuvoista ja erinomaisista vinkeistä :)

Jotenkin olisin polttarien väliinjättämisestä silti surullinen.

Onko häissä vaivaannuttavaa olla, jos ei osallistu polttareihin?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Varmasti harmittaa mutta se on tehtävä niin kun paras.. sille ei voi minkään. Mutta mieti jotain kivaa ystäväsi kanssa ja se video tervehdys siellä polttareissa ois aika kiva yllätys numero! :girl_smile: Ystäväsi ymmärtää varmasti. Jos itse miettisin niin voisi itseä harmittaa kun ei oo voinut osallistua polttareihin mutta tuskin joudut tuntemaan olosi vaivaantuneeksi kun on pätevä syy olla pois!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ja aika pieni osa Hää vieraista on ollut polttareissa mukana. Saattaahan se pikkuisen harmittaa, mutta silloin polttarit ovat kuitenkin jo elettyä elämää ja hääpäivänä juhlitaan HÄITÄ!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

apuaah...sain kuulla alustavista polttarijärjestelyistä (itse siis juhlakaluna), ja pelkäänpä pahoin että järjestelyt sekä kesto on nyt vähän ylimitoitettu. Olisin halunnut rennon illan ystävien kanssa, mutta minulta kyseltiin jo passin voimassaoloaikaa!! Miten voin ilmaista ystävilleni / kaasoille että vieläkö voin itse vaikuttaa asiaan tai onko mahdollista vaihtaa suunnitelmia? En haluaisi kuitenkaan diivailla...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lenamaria: Nehän saattaa myös bluffata ton passin kanssa...? Toivottavasti saat mieluisat polttarit! Voithan sä vähän kaasolle kautta rantain vihjailla, että et haluaisi mitään suureellista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään