Kihloihin ennen vanhempia sisaruksia


"hallitus"

Recommended Posts

Minä ehkäisin tämän ongelman soittamalla isoveljelleni kun olimme sopineet oman hääkesämme, ihan vain varmistaakseni ettei heillä ollut samankaltaisia suunnitelmia samalle kesälle. :grin: Veljelläni on aika perinteitä kunnioittava ajatusmaailma, joten siksi ajattelin estää mahdollisen loukkaantumisen jo etukäteen. Eikä sillä kyllä mitään pahaa sanottavaa ollutkaan, toivotti onnea ja sanoi ettei heillä ole vielä muutamaan vuoteen ainakaan sellaisia suunnitelmia.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kieltämättä on hieman hassua, jos vanhempi/vanhemmat sisarukset vetää herneen nenään siitä, että nuorempi ehtii ensin. En oikein ymmärrä. Olin seurustellut kolme vuotta mieheni kanssa pikkusiskoni löytäessä itselleen sen jonkun, jonka kanssa hän jakaa arkensa. Puoli vuotta myöhemmin he kihlautuivat, enkä nyt oikein ymmärrä mistä tässä olisi pitänyt vetää herneet nenään? Päinvastoin, olin hyvin onnellinen hänen puolestaan. Olimme toki seurustelleet mieheni kanssa kauemmin, kuin pikkusiskoni ja hänen kumppaninsa, mutta meillä tuo kihlautuminen ei vain vielä ollut ajankohtainen asia. Mitäpä siitä herneitä nenään vetämään :girl_smile: . Kuten täällä jo aiemmin sanottiinkin, jokainen ajallaan :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

Minulla melko lailla samanlainen tilanne kuin malakiitilla - minun pikkuveljeni meni kihloihin tyttöystävänsä kanssa puoli vuotta sitten. He olivat siinä vaiheessa seurustelleet melkein kaksi vuotta, minä ja poikaystäväni reilun vuoden enemmän. Myönnän kyllä että vähän minua harmitti, mutta se meni nopeasti ohi. (Minä nyt muutenkin olen ihan järkyttävän kilpailuhenkinen.. :girl_haha: ) Tottakai olen tosi onnellinen pikkuveljeni puolesta ja eihän se ole hänen vikansa että minun mies on hidas tässä asiassa. :girl_haha: Joten olen sitä mieltä että tietenkään nuorempien sisarusten ei tarvitse odotella että heidän isosiskonsa ja -veljensä ehtivät ensin.

Link to comment
Share on other sites

Meillä mentiin kihloihin ennen sulhon isoveljeä. Me ollaan kyllä seurusteltu yli 1½ vuotta pidempään kuin he, mutta ikä itsessään ei ollut tässä mikään kysymys.

Yksi asia on meidän kantilta ollut helpompaa siinä, että sulho tosiaan on veljeksistä nuorempi: vaikka me ollaan jo menossa naimisiin, on lanko se, joka saa osakseen kaikki vauvautelut :D Me ei olla kohdattu minkäänlaista painostusta naimisiinmenosta tai lastenhankinnasta, toisin kun sulhon veli naisystävineen ;)

Link to comment
Share on other sites

Itseäni todella huolestuttaa mitä tulevan mieheni veli ajattelee naimisiinmenosuunnitelmistamme, olemme sopineet häät noin yli parin vuoden päähän, mutta emme ole kertoneet siitä vielä kenellekään, koska "virallista" kosintaa eli sormuksia ei ole vielä hankittu. Poikaystäni veli on seurustellut 8 vuotta pidempään, kuin me, mutta he eivät ole vieläkään kihloissa. Kuitenkin hän ja hänen tyttöystävänsä omaavat aivan eri arvomaailman, kuin minä ja minun poikaystäväni. Luulen, etta avioliitto kihlaus tarkoittavat meille eri asioita, mutta mitä mieltä olette? :)

Link to comment
Share on other sites

Minun pikkusiskoni meni naimisiin syksyllä 2006, jolloin olivat olleet yhdessä miehensä kanssa 1,5v. Me mentiin naimisiin maaliskuussa 2012, jolloin olimme olleet yhdessä yli 8v. En ollut katkera siskolleni, lähinnä ihmettelin, että mikä kiire heillä oli, kun molemmat olivat vielä alle 20-vuotiaita. Siskollani on nykyisin myös kaksi lasta ja minulla ei yhtään enkä ole siitäkään katkera.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Mua olisi voinut aluksi hieman harmittaa, jos pikkusiskoni, joka on seurustellut miehensä kanssa monta vuotta vähemmän aikaa kuin minä ja mieheni, menisi kihloihin ennen meitä. Näin ei kuitenkaan päässyt käymään :girl_haha: En kuitenkaan olisi ollut katkera, vaan tietysti iloinnut heidän puolestaan :girl_smile: Jokainen edetköön omassa tahdissaan!

Link to comment
Share on other sites


 

Kyllä minusta sekä sisarusten että hyvien ystävien kannattaa vähän suunnitella häiden ajankohtaa. Tietysti kihlaus on aivan eri asia, kun se on vain kahden välinen sopimus. Mutta kyllä minulta menisi maku esim. jos kaksi hyvää ystävääni samasta kaveriporukasta menisi aivan peräkkäin (suuresti juhlien) naimisiin. Minusta jokaisella on oikeus olla halutessaan vuorollaan se prinsessa ja kaiken huomion keskipiste. Minusta oli ihanaa kun kerroin häistäni kavereille, niin ruvettiin heti miettimään milloin olisi hyvä pitää sitten niistä seuraavat että ehditään toipua biggrin.gif Ja kyllä toivoisin veljeni odottavan häitään ainakin ensi kesään, että saan äidin kokonaan itselleni omien hääjärjestelyjen ajaksi.

Tuosta boldatusta erityisesti samaa mieltä. :)

Muokattu: , käyttäjä: Maple Nut
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Me ollaan aina tehty asiat nopeeseen tahtiin. Muutettiin muutaman kuukauden seurustelun jälkeen yhteen ja mentiin kahden vuoden seurustelun jälkeen kihloihin. Neljä vuotta vanhempi isosiskoni on seurustellut poikaystävänsä kanssa vuoden kauemmin kuin me keskenämme ja he asuvat edelleen eri kaupungissa omissa vuokrayksiöissään, eikä kuulemma yhteenmuutto saatika kihlat ole lähitulevaisuuden heiniä. Eli kukaan ei yllättynyt, kun me kihlauduimme ennen isosiskoani ja hänen puolisoaan :D

Link to comment
Share on other sites

Olen toiseksi vanhin meidän sisaruskatraasta. Vanhin siskoni ehti ensiksi naimisiin.  Jokin aika tämän jälkeen nuorempi sisareni löysi poikaystävänsä ja he menivät kihloihin noin puolen vuoden seurustelun jälkeen. Tämän jälkeen sainkin kuulla kaikissa juhlissa ja illanvietoissa, että jokos minä olen löytänyt rinnalleni jonkun. No eivätpä tienneet ihmiset, miten oisivat voineet minua pahemmin satuttaa, sillä olin kyllä löytänyt miehen, mutta hän oli kovin sitoutumiskammoinen, eikä suostunut seurustelemaan kanssani. Olin siis enemmän kuin iloinen siskoni puolesta enkä tippaakaan kateellinen, mutta muu suku ja perhetuttavat oisivat voineet pitää suunsa kiinni. Kyllähän minä siitä olisin isosti kuuluttanut, jos minulla olisi poikaystävä ollut  :girl_sigh:

 

Tällä hetkellä odottelen itse, milloin tuo mies kosisi. Toivon todella, ettei hän halua kohteliaisuuttaan odottaa vanhempia sisaruksiaan, sillä muuten emme pääse ehkä koskaan naimisiin! :girl_impossible:

Link to comment
Share on other sites

Meidän perheessämme on kolme lasta, itse olen vanhin ja seurustellut oman mieheni kanssa kuusi vuotta. Meillä oli kihloihin meno erittäin ajankohtaista viime syksynä, siitä oltiin puhuttu ja (kuulin siis myöhemmin nykyiseltä kihlatultani) mies olis päivänkin jo päättänyt lokakuulle. Tätä päivää edeltävänä viikonloppuna kuitenkin minua 5 vuotta nuorempi veljeni julkisti kihlauksensa tyttöystävänsä kanssa, jonka kanssa oli seurustellut allle puoli vuotta. Voin ihan rehellisesti myöntää että kyllä harmitti. Siirsimme omaa kihlautumistamme myöhemmälle syksyyn, koska emme halunneet kihlautua heti peräkkäin, varsinkin kun sukulaisilta olisi varmaan kuitenkin saanut kuulla kyselyitä siitä että tuliko meillekin nyt kiire kun nuoremmat ehtivät ensin, vaikka koko kuuden vuoden aikana ei vielä olla menty kihloihin. Eipä olisi sillin paljon naurattanut, koska meillä kihloihin meneminen tuntui juuri sillä hetkellä oikealta.

En ole sitä mieltä että kenenkään pitää jäädä odottelmaan että kaikki tapahtuu ikäjärjestyksessä, mutta esikoiselta sitä kihlautumista ( varsinkin jos siis on pidempään ollut parisuhteessa) ja naimisiin menoaa todennäköisesti odotetaan ensimmäisenä ja se saatta joissain perheissä luoda painetta sille vanhinmalle... Kannattaa näistä asioista ehkä keskustella sisarusten kesken, jos on todennäköistä että useammat kihlat tai häät ovat samalle ajankohdalle osumassa.

Seuraavaksi pitäisi veljen kanssa juuri keskustella häiden järjestämisestä, ollaan samaa vuotta ja kesää/syksyä ajateltu....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meidän perheessä on myös kolme lasta, joista minä olen nuorin. Vanhin sisaruksista oli jo kihloissa ja naimisissa, ennen kuin me menimme mieheni kanssa kihloihin. Keskimmäinen sisaruksista on seurustellut kumppaninsa kanssa kauemmin kuin me, mutta me menimme ennen heitä kihloihin. Ja niin menemme myös naimisiinkin. Heillä on vielä opiskelut kesken, mikä ehkä selittää sen, mikseivät ole naimisiin vielä menneet.

Link to comment
Share on other sites

Meidän perheessä ei ole kyllä painostettu menemään kihloihin, mutta olemme kaikki sisarukset vielä suhteellisen nuoria. Oli hämmentävää kuulla äitini suusta vihjailua isosiskolleni tuolloin 12.12.12 lähestyessä että silloinhan olisi hyvä mennä kihloihin... Isosiskoni tosin kuittasi tämän hyvin tylysti ja teki selväksi etteivät suunnittele kihloja vielä aikoihin vaikka seurustelleet ovat jo viitisen vuotta :D 

 

Osin siksi itseäni jopa hävettää kun 2,5-vuotisen suhteen ja puolen vuoden yhdessäasumisen jälkeen kihlat tuntuisivat nyt oikealta.. Meidän tapauksessa kihlat eivät kylläkään enteile pikaista naimisiin menoa, vaan lähinnä yhteistä askelta sitä kohti ja lupausta siitä, että ollaan todella vakavissaan. Omat vanhempani olivat kihloissa yli 20 vuotta ja hankkivat lapsetkin kauan ennen naimisiinmenoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En ole koskaan edes ajatellut, että tuossa on joku "etiketti"..

Mutta ymmärrän kyllä niiden harmituksen, jotka on vuosia sitä oikea hetkeä odottaneet, ja sitten kun aika olisi käsillä, sisko/veli tekee juuri saman.. Meneehän siitä tavallaan hohto siitä tapahtumasta, kun joku ajattelematon kuitenkin kysyy, että "Menittekö vain siksi koska joku muu meni ensin"..

 

Joku tuolla sanoi sitäkin, että pitääkö sitä kihlautumista sitten pitkittää, hei, meillä joillakin on ne miehet, jotka on varustettu putkiaivoilla, eikä ne tajua ajatella tämmösiä asioita samaan aikaan, kuin naiset :girl_haha: Ei se pelkästään "meistä" ole se kihlautuminen kiinni!

 

No, joka tapauksessa, minun pikkusiskoni on ehtinyt kihlaantumaan ennen minua. Lyhyen seurustelusuhteen jälkeen. Ja ei se kihlaantumisen jälkeenkään kauaa kestänyt, en siis juurikaan laita painoarvoa asialle, vaikka "ehtikin ennen minua". Avokin pikkusisko on jo naimisissa (me emme edes kihloissa), on lapsi ja omistusasunto. Silti mieheni ei koe sitä millään lailla oudoksi, vaikka he ovat seurustelleet paljon lyhyemmän aikaa, kuin me. Eikä miehelle tullut tarvetta (ilmeisestikkään) "äkkiä" kosia minua, ettei pikkusisko ehdi ensin. Heidän kihlauksestaankin on jo pari vuotta, ja naimisiinkin ovat jo vuosi sitten ehtineet. Minä edelleen kuljen avokkini rinnalla ilman sormusta ja lupausta :grin:

Link to comment
Share on other sites

Itseäni todella huolestuttaa mitä tulevan mieheni veli ajattelee naimisiinmenosuunnitelmistamme, olemme sopineet häät noin yli parin vuoden päähän, mutta emme ole kertoneet siitä vielä kenellekään, koska "virallista" kosintaa eli sormuksia ei ole vielä hankittu. Poikaystäni veli on seurustellut 8 vuotta pidempään, kuin me, mutta he eivät ole vieläkään kihloissa. Kuitenkin hän ja hänen tyttöystävänsä omaavat aivan eri arvomaailman, kuin minä ja minun poikaystäväni. Luulen, etta avioliitto kihlaus tarkoittavat meille eri asioita, mutta mitä mieltä olette? :)

Vahan vanha viesti, mutta...Vaikea sanoa tuntematta henkiloita tai tietamatta asiasta enempaa, mutta kertomasi perusteella en nae miksi miehesi veljella olisi mitaan pahastumisen aihetta, jos heilla ei kerran ole nahtavasti mikaan kiire naimisiin.  :)

Muokattu: , käyttäjä: Roslin
Link to comment
Share on other sites

Minusta olisi hassua ajatella omia kihlautuimisiaan tai naimisiin menoja siskojen tai kavereiden mukaan. Mua ei haittaisi yhtään, vaikka sisaruksilla olisi samana kesänä häät tai jollakin hyvällä ystävällä! Nyt ei kuitenkaan näin ole, kun me "ehdittiin" ensin (olen keskimmäinen sisaruksista), koska ollaan myös seurusteltu pisimpään. Sitten kun sisarukseni joskus menevät naimisiin, aion auttaa heitä hääjärjestelyissä kaikilla mahdollisia tavoilla, jos apua tarvitsevat! Meidän hääthän ovat heille vaan hyvää "kokeilua" ja suunnittelua sitten omiinsa. Veljeni puoliso auttaa järjestelyissä ja jo nyt samalla hieman aina suunnitellaan, missä heidän mahdolliset häät joskus ovat ja millainen mekko hänelle voisi tulla yms. Siskoni jopa sanoi, kun juttelimme budjetistamme että "pitäisiköhän mun vähän auttaa siinä?" Ei hänen tietenkään tarvitse, mutta tämä vain ehkä kertoo siitä, kuinka he ovat oikeasti tarvittaessa kaikin tavoin apuna. Siskoni ja veljeni puoliso ovat molemmat sellaisia "prinsessoja" ja minä taas aika käytännöllinen, joten heidän häistään vasta aikoinaan tuleekin kunnon hössötystä! (;

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ei kai sillä loppupeleissä väliä ole, kukin omaa tahtiaan jne.

 

Miehekkeellä on perheessään ollut melkolailla selkeät kuningasperheen elkeet, sillä hänen vanhemmat sisarukset ovat ikäjärjestyksessä (vanhinta veljeä lukuun ottamatta) kihlautuneet ja mennet naimisiin. Nyt vanhimmankin kihlauduttua olemme itse menneet kihloihin (kosinta 4.6., sormukset haettiin 6.6.).

Minä meidän siskoksista vanhimpana kerkesin toki ensimmäiseksi ja tämä ihan sisaruskateuden nimissä (kyllä, olen joskus todella kateellinen ihminen) oli hyvä ratkaisu. Avomieheni ja siskoni poikaystävä ovat kaksoisveljiä ja jo tästä syystä olisi varmasti syntynyt jos jonkinlaista selkkausta mikäli he olisivat ennen meitä pasauttaneet kihloihin tms. Nyt tosin odotellaan heidän yhteen muuton myötä, että koska se kosinta sieltä tulee. :))

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mainio kysymys nykyaikaan. :D Luin äskettäin Myrskyluodon Maijaa, jossa vanhempia mietitytti voidaanko perheen toinen tytär luvata miehelle ennen vanhinta. Luvattiin. Fiktiotahan se oli, mutta eiköhän kerro 1800-luvun puolivälin Suomen ajatuksista oikeasti. Silloin epäröitiin, mutta ei pidetty tiukasti kiinni.

Itse en kyllä tosissaan tuollaisia edes mieti. Lapsuudessa muistan miettineeni asiaa mutta näin aikuisena oikeasti elämää eläessä ei tuollaisilla ole väliä. Meillä meni kyllä "järjestyksessä" mutta elämän mentyä toisin olisi voinut olla toisin. Serkkuja mulla sitten onkin sekä nuorempia aiemmin kihlautuneita ja naimisiin menneitä (ja lapset saaneita) että vanhempia kihlaamattomia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nykyään sisaruksilla voi olla huomattavastikin erilaiset elämäntilanteet - ja seurustelutilanteet.  :lol: Kummallistahan se olisi jos esim. 7 vuotta seurustelleenparin kihlautumista katsottaisiin paheksuen, koska vanhemmat sisarukset olisivat vielä sinkkuja...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nykyään sisaruksilla voi olla huomattavastikin erilaiset elämäntilanteet - ja seurustelutilanteet.  :lol: Kummallistahan se olisi jos esim. 7 vuotta seurustelleenparin kihlautumista katsottaisiin paheksuen, koska vanhemmat sisarukset olisivat vielä sinkkuja...

Noin. Tai vaikka olisi seurustellut kuinka kauan, niin omaa elämäähän täällä eletään, eikä varmistella perheen ja suvun rahoja ja pysymistä omassa säädyssä :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Sulhasen sisaruksista yksi on häntä (ja minua) vanhempi. Minä olen esikoinen. Menimme tammikuussa kihloihin, ennen kummankaan sisaruksia. Minun siskoni oli kesällä salamakihloissa, kihlaus purkautui hyvin pian. Siskoni ei kyllä vakavasti ole seurustellut kuin pari kertaa, ja tällä hetkellä ei tapaile ketään.

  Sulhasen isosiskolla on avomies, mutta he ovat olleet yhdessä vähemmän aikaa kuin me, ja tuskin aikovatkaan vielä hetkeen kihloihin. Eikä tätä siskoa ole ollenkaan haitannut se, että pikkuveli kihlautui ensin. Se taisi olla ihan luonnollista, kun ollaan aika pitkään oltu yhdessä :)

 

Eihän sillä niin väliä ole että kuka "ehtii ensin". Etenkin jos ikäero on joku 1-3 vuotta, niin on ihan mahdollista että kihlat, avioliitot, lapset ym. ovat sisaruksilla suurin piirtein samoihin aikoihin suunnitteilla, ja on myös mahdollista että nuorempi "ehtii" ensin. Enemmän "väliä" on varmaan yhdessäolon pituudella. Että ei ole mitenkään yllättävää jos pitempään yhdessä ollut pari kihlautuu ensin, oli sen osapuolet sitten esikoisia tai nuorempia. 

 

Muoks. Sen vielä lisään, että eihän kihloihin menon tai muun vastaavan ajankohdan kuulu olla mikään sisarusten (tai kaverusten) välinen kilpajuoksu että ketkä nyt ensin ehtii :D

Muokattu: , käyttäjä: Minitikru
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...