Jump to content
Naimisiin.info

Kihloihin ennen vanhempia sisaruksia


"hallitus"

Recommended Posts

Meillä mies mietti tätä asiaa yllättävän paljon. Hänellä on yksi isoveli, jonka kanssa ikäeroa on 6 vuotta. Pitkään hän sanoi, että ei voi kihlautua ennen veljeään. Ongelmana oli, ettei veli ollut edes parisuhteessa :D Lopulta kun veli oli jo yli 30-vuotias (yhä sinkku) ja meillä seurustelua 8 vuotta takana mies lopetti odottelemisen ja kosi. Oli kuulemma veli saanut jo mahdollisuuden ehtiä ensin! Oon kyllä ihan tyytyväinen ettei ihan loputtomiin asti tuota veljeä odoteltu :) Itsellä myös isosisko, mutta hän meni kihloihin ja naimisiin ennen minua niin en asiaa edes tajunnut ajatella että pitäisi tietyssä järjestyksessä edetä.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Täytyy myöntää, että asia on käynyt mielessä. Mies on perheen nuorin ja ikäeroa vanhempiin sisaruksiin +10 vuotta, heistä kumpikin on mennyt naimisiin ja toinen jo eronnutkin. Minulla taas on kolme vuotta vanhempi veli, ja uskoisin että olisi aika turha toivo odottaa hänen kihlautuvan/avioituvan ensin. Ei hän (ainakaan meidän perheen tiedon mukaan) ole koskaan edes seurustellut. Enkä todellakaan usko että pistää pahakseen, vaikka minä todennäköisesti ehdin alttarille ensin :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Yhdellä vanhemmalla sisaruksella on elämäntilanne sellaisella mallilla, että naimisiinmeno olisi ajankohtaista, mutta kosintaa ei ole kuulunut. Kuitenkin kuvittelin, että voin mennä kihloihin ennen vanhempia sisaruksia ilman ihmeempiä draamoja, koska olen ajatellut perheeni olevan rationaalinen näissä asioissa.

Olin yllättynyt, kun äitini kehotti olemaan puhumatta kihloista ja häistä siskoni kuullen, koska tämä vaikuttaa vähän katkeralta. Nähdäkseni tilanteessani ei ole edes mitään kateutta herättävää: minä itsehän kosin miestäni (ja vieläpä vitsillä karkauspäivänä).  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Itse olen perheeni vanhin, mutta en usko pikkuveljelläni ottavan paineita minun kihlautumisistani - eipä tuolla ole vielä pysyvämpää tyttöystävää näkynyt, mitä kosaistakaan :D Mutta minua ei häiritsisi ainakaan ajatuksen tasolla, jos velipoika menisi ja kihlautuisi ennen minua.

Asia voisi olla eri, jos minulla olisi sisko(ja). Olen ainakin huomaavinani ystävieni ja heidän siskojensa välillä kilpa-asetelmaa kihlojen, naimisiinmenojen, lasten- ja talohankintojen kanssa... Tuntuu huvittavalta, että jota kuta häiritsisi toisen elämän erilainen tahti, mutta perhetilanteita on niin monenlaisia. Eräskin ystäväni murtui aivan täysin, kun pikkusiskonsa kihlautui poikaystävänsä kanssa, eikä tuo vanhempi sisko ole vielä päässyt luomaan yhtään pidempiaikaista suhdetta. Ehkä kyse onkin ennemmin katkeruudesta/kateudesta, kuin varsinaisesta nokkimisjärjestyksestä... En usko että ystävänikään olisi ottanut asiaan itseensä, jos hänellä olisi tasapainoinen parisuhde.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Olen vanhin sisaruksistani, ja viimeinen joka menee kihloihin. Valehtelisin jos väittäisin että ei yhtään haittaa, tai merkkaa. Vertailua tapahtuu ihan automaattisesti ja nyt häiden järjestäminen viimeisenä tuntuu myös hieman tylsältä. Mitä uutta sitä enää keksii kun lähes sama vieraslista omalta puolelta. Mutta toisaalta olen onnellinen kaikkien sisarusten puolesta, en toivoisi heidän elämää, en kadehdi heidän valintoja tai harmittele omiani. Bigger picture täytyy vaan yrittää pitää mielessä :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En oo ees tiennyt, että tämmöinenkin "sääntö" on / on ollut olemassa, aika hauska :D Mulla on 8 sisarusta ja aina ollaan perheessä vain naureskeltu, että kukahan ehtii ensin. Minulle ei ole väliä, vaikka joku nuoremmista menisi ensin, eihän se ole minulta pois, vaikka itsekkin kosintaa odottelen :)

Link to comment
Share on other sites

Kieltämättä olisi kyllä kirpaissut, jos pikkusisko olisi kihlautunut ennen minua. Olin kuitenkin odottanut kosintaa niin monta vuotta. Ehdimme seurustella melkein 7 vuotta ennen kuin mies vihdoin kosi. Vähän hölmöä sikäli kommentoida, että jos asia haittaa, niin kannattaa mennä itse kihloihin ensin. Meillä sekä minä että mies olimme sitä mieltä, että haluamme kosinnan tulevan mieheltä. Näin ollen en voinut naisena oikein kuin odottaa (ja vihjailla :D).

Link to comment
Share on other sites

Voin kuvitella vain kaksi tilannetta, joissa harmittaisi:

Jos olisin sinkku ja reippaasti nuorempi sisarus kihlautuisi, niin tottahan se alleviivaisi omaa yksinäisyyttä, mutta ei toisen sinkkuus saa olla kenellekään muulle este edetä elämässään. :lol:Keräisin itseni ja iloitsisin heidän puolestaan.

Toinen tapaus olisi, jos omassa pitkässä suhteessa kihlautuminen olisi ajankohtaista, ja sitten ihan minkä ikäinen sisarus hyvänsä paukauttaisi ensin pikakihloihin erittäin lyhyen seurustelun jälkeen. Se veisi "uskottavuutta" omiltakin uutisilta, kun molempia pitäisi kuitenkin yhtä lailla juhlia. Ei sekään lopulta itseltä olisi pois, mutta voisi hetken harmittaa!

Siitä oon samaa mieltä, että jos asia todella harmittaisi, kannattaa ensin mennä itse kihloihin, ei ketään muuta voi velvoittaa odottamaan. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

25-vuotias veljeni ei ole koskaan tosissaan seurustellut ja itse olen vielä vanhempi meistä kahdesta (29 v.), joten en ole tätä asiaa pohtinut lainkaan. Jos meillä iät olisi toisinpäin, mutta muuten sama tilanne, niin en kyllä jaksaisi veljen parisuhdetta ja kosintaa odotella loppuelämää. Mielestäni jokainen toimii omassa tahdissaan parhaaksi katsomallaan tavalla. 

Ja näin naisena kosinnan odottajana on vähän vaikea kihlauksen ajankohtaan edes puuttua. Olisin onnellinen, jos poikaystäväni tajuaisi jossain kohtaa kosia, sisaruksista viis!:D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...