inka81

Kuvaako häänne harrastelija vai ammattilainen?


86 viestiä aiheessa

Meillä kuvaa ystäväni sekä hänen isänsä. Videokuvaaja on hieman hakusessa vielä, joku kaveri hoitaa senkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee myös ammattilainen kuvaamaan hääpäivän dokumentaarisesti. Valokuvat ovat minulle jonkinlaisena harrastajakuvaajana tosi tärkeitä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun mies harrastaa kuvausta (tai no ihan työkseenkin silloin tällöin) ja ei halua häihin vierasta kuvaajaa. Häät tulee kuvaamaan miehen valokuvausta harrastava ystävä, jolla on kyllä kokemusta paljon, mutta hieman erityyppisistä tilanteista. Nyt mua huolestuttaa et osaako se ottaa sellaisia kuvia kun mä haluan :mellow:

Olen itse tosi ei-kuvauksellinen, tai siis en näytä useinkaan kuvissa omalta itseltäni (valitettavasti sillee huonolla tapaa <_< ). Luonnossa olen mielestäni ihan nätti, mutta kuvissa tapahtuu jotain..

Pelkään myös, että hän ei osaa/uskalla ohjata mua/meitä niin paljon kuin toivoisin. Mies näyttää joskus tosi jäykältä kuvissa ja mulla tuppaa naama vääristymään tai sit kädet roikkuu levyinä kyljillä -> näyttää paksummalta kuin on.

Nimim. hyväksyin KUVAAMOSSA otetut passikuvat vasta neljännellä yrittämällä ja viimeksi kun otettiin työpaikan nettisivuille kuvia, palkkasin miehen hommiin ja ehkä 50. kuva onnistui (ja hän sentään tietää mun parhaat kuvakulmat ja ilmeet)

Kaveri ei oo ihan niitä lähimpiä, joten on juhlissa enemmän kuvaajan roolissa, osallistuu toki ihan vieraanakin. Palkkio maksetaan myös ja mies käsittelee itse kuvat, joten sen puoleen ei ole ongelmaa. Juhlissa kuvaavat lisäksi meidän molempien kuvausta harrastavat sisärukset, jotta ykköskuvaaja saa kans lepuuttaa välillä :) ja mies kuvaa varmasti mua :wub:

Tulipa pitkä sepustus..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos päädytte ammattilaiseen, niin valitkaa todellinen ammattilainen eikä mitään ammattilaisena esiintyvää "itseoppinutta" harrastajakuvaajaa.

Älkää antako ystävällisen puheen ja suurien lupausten hämätä itseänne.

Kehua itseään osaa kuka tahansa,omilla sivuillaan ja jopa näillä sivustoilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kuvaa harrastelija, siskoni kaveri. On kuvannut useita häitä, eikä jälki nettisivuilla näyttänyt karmealta. Hintaa tuo ei pyydä paljoa koko päivästä ja totesimme, että paljon mieluummin tuollainen kuin ammattilainen. Kuvaus siis eräs säästökohde. Loppuja kuvia kinumme sitten vieraina olleilta kavereilta jälkeenpäin :grin:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kuvaa harrastelija, siskoni kaveri. On kuvannut useita häitä, eikä jälki nettisivuilla näyttänyt karmealta. Hintaa tuo ei pyydä paljoa koko päivästä ja totesimme, että paljon mieluummin tuollainen kuin ammattilainen. Kuvaus siis eräs säästökohde. Loppuja kuvia kinumme sitten vieraina olleilta kavereilta jälkeenpäin :grin:

Valokuvaus on aivan täysin katastrofaalisen väärä paikka säästää, kun puhumme elämän ehkä tärkeimmästä päivästä josta on kiva saada kauniit muistot.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä häät kuvaa hyvä ystävä- joka on myös ammattilainen, koulut käynyt ja hyvin taiteellisen silmän omaava valokuvaaja. Aluksi pyysin tätä ystävää kaasokseni mutta hän kieltäytyi koska itse halusi toimia valokuvaajana, häälahjaksi joten siihen menee 0 euroa rahaa :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

pari kertaa oon nähnyt "kavereiden kuvaamia" häävideoita ja ei voinut nauramatta seurata ohjelmia. Kuvaukset olivat molemmissa tapauksissa edelleen kuvauskaseteilla leikkaamatta. Kamera seisoi koko juhlan ajan jossain nurkassa. Joku kävi välillä siirtämässä kameraa. Saatto mennä minuutteja, että joku seisoi kameran edessä :) sitten kelataan eteenpäin kuvaa.

Paras oli, kun joku nosti kameran pöydän päälle ja kahvikupit olivat kohta linssin edessä. Ammattilaista tunarointia sanoisin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä "viralliset" hääkuvat, eli miljöössä kuvattavat kuvat tulee ottamaan ammattilainen, mutta hääjuhlaan kuvamaan tulee hyvä ystäväni. Ystäväni on harrastanut valokuvausta pitkään ja hänen käsialaansa ovat lähes kaikki meistä otetut kuvat :girl_smile: .

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos päädytte ammattilaiseen, niin valitkaa todellinen ammattilainen eikä mitään ammattilaisena esiintyvää "itseoppinutta" harrastajakuvaajaa.

Älkää antako ystävällisen puheen ja suurien lupausten hämätä itseänne.

Kehua itseään osaa kuka tahansa,omilla sivuillaan ja jopa näillä sivustoilla.

Mikä on todellinen ammattilainen? Taitaa suurin osa jopa valtakunnallista huomiota saaneista kuvaajista olla itseoppineita harrastaja... En toki ole koulutusta vastaan, olen sivusta seurannut oman "hovikuvaajani" kehitystä koulutuksen ansiosta, ja pirun hyvältä näyttää, mutta ei se poista sitä tosiasiaa että luovuutta alalle joko on tai sitten sitä ei ole, koulusta sitä tuskin opitaan. Siinä mielessä todellinen ammattailainen, jos sillä tarkoitetaan kuvaajaa joka kuvaa päätyökseen, eikä vain harrasta häitä kesäisin, on siinä mielessä varmempi valinta, että A) sitoutuminen työhön on yleensä suurempi kun leipä on siitä kiinni. Huonoja keikkoja ei voi kovin montaa tehdä jos hommalla meinaa elää. Alalla toki näyttää olevan hommaansa leipääntyneitä ukkoja, mutta sen kyllä näkee mallikuvista tai niiden puutteesta. B) Netissä oleva portfolio on se mitä todennäköisesti asiakkaana itsekin tulet saamaan. Työkseen kuvaavalla tuskin on aikaa kuvata kavereitaan tuntikausia että saa varmasti portfolioon täydelliset kuvat.

Pelkkään kehupuheeseen ei tietenkään kannata sortua, aina kannattaa katsoa mallikuvia ja tehdä päätös niiden perusteella.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kuvaa harrastelija, siskoni kaveri. On kuvannut useita häitä, eikä jälki nettisivuilla näyttänyt karmealta. Hintaa tuo ei pyydä paljoa koko päivästä ja totesimme, että paljon mieluummin tuollainen kuin ammattilainen. Kuvaus siis eräs säästökohde. Loppuja kuvia kinumme sitten vieraina olleilta kavereilta jälkeenpäin :grin:

Valokuvaus on aivan täysin katastrofaalisen väärä paikka säästää, kun puhumme elämän ehkä tärkeimmästä päivästä josta on kiva saada kauniit muistot.

Niin, onhan se niinkin, että eipä niitä muistoja liiaksi muussa muodossa jää kuin kuvina. Mutta luotan tuohon harrastelija-kuvaajaamme näkemiemme otosten perusteella.

Ja pohdin samaa kuin Sulho10. Moni tutkailemani "ammattikuvaaja" on itse opiskellut ja kokemuksen ja harjoittelun kautta saanut taitonsa hiottua. Että mikä nyt on taas tähänkin aiheeseen yksi ja ainoa vaihtoehto, toiselle riittää toinen, toinen vaatii suurempaa. Meiltä yksinkertaisesti puuttuu kyky maksaa "ammattikuvaajasta".

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ammattilaiset kuvaavat. Ensin Suomalainen kuvaaja Suomessa studiolla, ja toinen ammattilainen ulkomailla hääseremoniassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Älkää vaan säästäkö kuvaajassa! Meille oli viime lauantaina ihanat häät ja nyt siitä on 'jäjellä' kuvat. Ja voin sanoa, että kyllä tuntuu hyvältä katsoa ammattikuvaajan ottamia kuvia! Ihan morsiankin näyttää melkistä mallilta. :) mutta tosiaan mekin mietimme, että kuvaaja maksaa niin paljon kaiken muun päälle, mutta kuvat ovat ne, ne jotka jäävät elämään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me otatetaan ennen vihkimistä studiopotretit ammattilaisella, ja muutoin kuvaamisen päivän aikana hoitaa mun isä hyvällä järkkärillään. Isäni on kyllä ihan etevä kuvaaja, mutta kyllä sitä kerran eläessään kärsii ottaa ammattimaiset studiokuvat ja mikäs sen otollisempi ajankohta siihen kuin hääpäivä. Onhan se kuvaus suhteellisen tyyristä, tunnin kuvaus + suunnittelupalaveri ja yksi 20x25 cm kuva kustantaa lähes 300 euroa, mutta kuvaaja on kovasti kehuttu ja portfolio hieno.

Kyllä mulla vähän on käynyt mielessä että onko tämä nyt ihan turhaa rahan törsäystä kun tokihan se isäkin ihan hyviä kuvia ottaa... Lähinnä tuli tällainen olo sen jälkeen kun sulhasen veli yritti kovasti vakuutella että on ihan älytöntä käyttää 300 e valokuvaukseen (sen omissa häissä otti potretit morsiamen veli ja ihan ok kuvia tuli, ja heillä olikin kaikin puolin tee-se-itse-häät jotka maksoi noin 1000 € yli 80 vieraalle). Sulhanen on samoilla linjoilla veljensä kanssa, mutta minä pidän pääni ja ammattilaisen kuvattavaksi mennään, vähemmän kai se rahanmeno harmittaa kuin mahdollisesti ei-niin-hyvät hääkuvat.

Muokattu: , käyttäjä: KaisaU

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kuvasi kaveri, jonka jälki oli kyllä erittäin ammattimaista ^_^

Jos TIETÄÄ kaverin omaavan taiteellista silmää JA hyvät vehkeet JA tilannetajua, ratkaisu voi toimia mainiosti. Kyllä meidän kuvaajan ottamat (varsinkin erikoisputkilla otetut) kuvat erottuivat selkeästi perusräpsäisyistä.. Jos haluaa ottaa tilannekuvia, kuvaajan kokemus kyllä ratkaisee, koska ainutlaatuiset hetket on ohi siinä vaiheessa kun tällanen perukuvaaja on saanu asetukset ja tarkennukset kondikseen (siitä oikeanlaisen putken valinnasta puhumattakaan..) :blush:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kans haluttiin että ammattilainen ottaa potretit ja kuvaa vihkimisen, mutta ei koko päivää kun hinnat on niin järkkyjä pääkaupunkiseudulla. :girl_impossible:

Joku kävi toisella palstalla oikein arvostelemaan että me ei näköjään "haluta panostaa häihimme" kun ei haluta laittaa tonneja koko päivän dokumentaarisiin kuvauksiin. Me ehkä halutaan panostaa johonkin muuhun enemmän kuin he kuten vaikka vieraiden tarjoiluihin. Meillä hääjuhlapaikka on niin kallis, että haluan kyllä päästä edes vähän halvemmalla niissä asioissa joitka eivät ole niiiin pakollisia. Ukon mielestä periaatteessa pelkät potretitkin olisivat riittäneet kunhan ovat hyviä, mutta halusin kuitenkin myös vihkimisen koska kirkko on haastava paikka vieraille kuvata, valotus ja ei pysty keskittymään toimitukseen yms.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

me ainakin tilattiin ammattilainen pääkaupunkiseudulla MUTTA kauempaa Keski-Suomesta. Hinta tuli matkakuluineen paljon halvemmaksi kuin monet pääkaupunkiseudun tarjoukset. Tosi tyytyväisiä oltiin kuviin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä sulhon sisko ottaa viralliset hääkuvat, ja sulhon setä kuvailee sitten juhlassa ja siskokin varmaan vielä. Sulhon siskon kuvaustyyli on meille mieleinen ja kuvia on suunniteltu jo paljon, niin uskon että saadaan hyvät kuvat, vaikkei ammattilaista olekaan palkattu. Ja kun meillä on pienen budjetin häät muutenkin, ei valokuvaukseenkaan voi laittaa suuria summia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on sekä että.

Miehen veli (on myös bestman) on loistava harrastelijakuvaaja huippukameroineen ja -varusteineen, joten hän ottaa miljöökuvat ennen vihkimistä sekä kuvaa juhlassa. Hänelle emme olekaan sitten antaneet muita tehtäviä hääjuhlaan, koska omien sanojensakin mukaan aikoo keskittyä kuvaamiseen... Kirkkoon tulee ammattilaiskuvaaja, koska haluamme bestmanin olevan siellä omissa tehtävissään -> tukemassa sulhoa, antamassa sormukset jne.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Lisäsin tähän nyt gallupin, jotta näkee paremmin jakaumaa millaisia kuvaajavalintoja hääparit tekeävät.

Muistutan silti, että tämä ketju pysyy tyysti gallup-ketjuna.

Aiheeseen liittyvälle muulle keskustelulle on jo ketju, "Ei ammattikuvaajaa?"

T: Samsara-mode

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Alunperin meidän tuttumme piti kuvata koko hääpäivä ja hän on tosiaan ammattilainen. Mutta joutui sitten perumaan... Onnistui onneksi lopulta vähän säätämään aikataulujaan, että pääsi sentään muotokuvat ottamaan ennen vihkimistä ja vielä pääsi kirkkoonkin kuvaamaan :gpari:

Juhlapaikalle sitten tuli meidän ystävämme kuvaamaan. Hän on harrastelija, joka kyllä opiskelee tällä hetkellä valokuvausta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ottaa miehen ystävä järkkärillä kaikki kuvat :) Haluamme kuvia niin kirkosta kuin juhlista, niin tiedän että tämä ystävä mielellään kuvailee molemmissa kun on ns. aina kameran kanssa liikkeellä ja kuvailemassa milloin missäkin illanistujaisissamme jne :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee ammattikuvaaja, joka kuvaa potretit, vihkimisen sekä hääjuhlan häävalssiin saakka. Loppuillan tansseja lupasi kaaso kuvailla järkkärillään :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään