Guest Jennynen

Istumajärjestys - kysymys bestmanin tyttöystävänä

16 viestiä aiheessa

Jokaisessa maassa on vissiin omat 'säännöt' ja tavat, mutta ajattelin kysellä miten te olette järjestänyt asian omissa häissänne.

Eli, brittiläinen poikaystäväni (lokakuussa avomieheni, kun Lontooseen hänen luokse muutan)on bestmanina yksissä häissä ja olin tästä tietenkin hyvin innoissani hänen puolesta ja että pääsisin mukaan brittiläisiin häihin...KUNNES sain tietää, että häissä jossa en tunne yhtäkään ihmistä, en edes hääparia, poikaystäväni istuu hääparin pöydässä ja minä sitten jossain aivan muualla :( Ja nyt täytyy myöntää, että ajatus näistä häistä ei kovasti enää innosta. Ajatus siitä että joutuisin istumaan 'yksikseni' täysin tuntemattomien kanssa enkä saisi edes syödä oman avomieheni seurassa, tuntuu niin vieraalta että harkitsen jopa sitä' etten menisi ollenkaan...

Olenko itsekäs jos jättäisin tämän takia menemättä? :( onko tämä yleinen tapa toimia, että bestmanin ja kaason avec ei saa istua omien avo- tai aviopuolisoiden kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Harmillista, jos et tunne ketään vieraista, mutta tuskin sen takia kannattaa jättää juhlia väliin. Itse olin pari vuotta sitten vieraana häissä, joissa avomieheni oli bestmanina. Tunsin onneksi joitakin vieraista, mutta silti harmitti etten saanut istua oman kumppanini vieressä. Luulenpa että haluan oman kokemukseni perusteella antaa kaason/bestmanin olla omien perheidensä seurassa ja muutenkin veikkaan, ettei meidän juhliimme tule kovin tiukkaan määriteltyä istumajärjestystä =)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jotenkin tuntuu vähän hassulta tuo, ettet pääse istumaan avopuolisosi kanssa samaan pöytään. Kun olin itse kaasona ystäväni häissä ja istuin morsiusparin kanssa samassa pöydässä, niin avomieheni istui siellä myös ja ajattelin kyllä omissa häissä toimia samoin. Minusta tärkeää on, että jokaisella on joku tuttu tai läheinen samassa pöydässä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ymmärrän myös että tilanne on varmasti hieman inhottava sinulle, mutta itse en jättäisi missään nimessä tuota tilaisuutta väliin kuitenkaan. Ota se vaikka ihan kokemuksen kannalta ja tiedä vaikka pöytäseuralaisesi olisivat mukavia ja saisit uusia kavereita heistä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä en varmaan menis niihin häihin, jos morsian ja sulhanen eivät olisi minulle kovin tuttuja. Ei siellä häissä oo kiva yksin olla. Miehelläsi kuitenkin on paljon hommaa bestmanina ja näin ollen hän ei ehtisi olla paljon sinun kanssasi häissä. :( Toisaalta en tiedä, että millaiset tavat briteillä on. Voihan olla, että britit ovat paljon tutustumishalukkaampia kuin suomalaiset :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aika harmillista, että et pääse miehesi kanssa samaan pöytään. Toisaalta bestman on häissä (yleensä) seremoniamestarina, eikä pääsisi muutenkaan koko ajan seurustelemaan kanssasi, koska hänellä on ehkä tehtäviä ja hommaa sinä iltana.

Jos kuitenkin päätät mennä häihin, niin rohkaistu ja ala vain oma-aloitteisesti seurustelemaan muiden kanssa, kyllä se tunnelma siitä rentoutuu ja saat ehkä uusia ystäviä :)! Sitä paitsi -loppuillasta istumajärjestykset eivät yleensä enää edes päde. Ihmiset kiertelee, ohjelma muuttuu epäviralliseksi ja pöydät vaihtuvat.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen ollut ulkomailla häissä, jossa oli juurikin noin, eli lavalla olevassa morsiusparin pöydässä istuivat toisella puolen bestmanit ja toisella kaasot. Puolisot siis istuivat muualla. Häät olivat tosin isot ja suurin osa ihmisistä tunsi toisensa, joten ratkaisu ei sinällään ihmetyttänyt. Taitaa olla ulkomailla (toki maasta riippuen) useammin tapana tuo, että "bridal party" istuu yhdessä. Ymmärrän kyllä pointtisi, luulen vain ettei tässä ole ymmärretty huomioida tilannetta tuolta kantilta, eli että et tunne muita vieraita. En kuitenkaan itse jättäisi juhlia välistä, juhlat kun yleensä tapaavat rentoutua aika pian ja harva siellä omalla paikallaan koko iltaa viettää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oon itse miettinyt asiaa niin että miksi niiden avecien pitää istua itse pääpöydässä jos hääpari ei avecia edes tunne. Itselle tuottaa päänvaivaa nimenomaan tuo meidän pöytä, lähimmät sukulaiset, kaasot, bestmanit ym tärkeät pitäisi mahduttaa pöytään mutta tuntemattomat avecit vievät tilaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Mä en kyllä suosittele kenellekään ratkaisuksi sellaista, että puolisot/avecit irrotetaan siitä pääkutsuttavasta istumajärjestyksessä. Hyvä ratkaisu se ei ainakaan salettiin ole. Vielä ontuvampi ratkaisu se on silloin, jos ko. avecilla ei ole hyviä tuttavia muiden kutsuttujen joukossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä istuu avustajien toiset puoliskot samassa pöydässä ja he ovat vielä tuttujakin. :) Meillä ei ole tätä avec käytäntöä ollenkaan joten ei tule "tuntemattomia" sinne :girl_wink:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Mä en oikeastaan edes ymmärrä, miksi kutsuisi sellaisia varsinaisia aveceja (siis tyyliin ettei voi osoittaa kutsua suoraan työttystävälle/vaimolle vaan se on vain "avec", tuo kenet haluat), jos heitä ei sijoittaisi samaan pöytään kutsutun kanssa. Menee vähän koko pointti seuralaisen kutsumisesta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Englannissa on tosiaan tapana etta haaseurues istuu yhdessa. on myos yleista, etta avioparitkin laitetaan istumajarjestyksissa erilleen. Usein samoihin poytiin mutta ei vierekkain. Britit suosivat yleensa naita perinteisia istumajarjestyksia, mutta vain ruokailun ajaksi. Usein jo jalkiruokien aikaan ihmiset alkavat seurustelemaan eri poytiin ja ihmiset vaihtelevat iloisesti tuoleja/poyteja mielensa mukaan. Ala huolehdi etta olet "yksin" poytaseurueessasi, onhan mahdollista etta poydassa istuu myos muiden kaasojen ja usherien (useimmissa brittihaissa ainakin 2) tyttoystavat ja vaimot itsekseen. Britit ovat kohteliasta ( ja usein uteliasta) porukkaa ja tulet huomaamaan etta kaikki haluavat jutustella kanssasi ja kyselevat suomalaisuudestasi. Mene vain mukaan ennakkoluulottomasti, haajuhlat ovat yleisesti ottaen taalla saarivaltakunnassa pajlon rennompia tapahtumia kuin Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tämä ei nyt liity ulkomaisiin häihin, mutta kerron omasta kokemuksestani. Kaasona ollessani mieheni joutui istumaan eri pöydässä, koska morsian inhosi bestmanin vaimoa. Tällaista avecia ei voi jättää kokonaan kutsumatta, mutta ymmärrän kyllä ettei hääpari halunnut kyseistä avecia tärkeimpien ihmisten pöytäänsä. Avec pyrittiin kuitenkin sijoittamaan hänelle tuttujen ihmisten pöytään, tosin hekään eivät asiasta hirveän innoissaan olleet... Myös kaasojen miehet täytyi sitten sijoittaa muualle, mutta oma mieheni hoiti osuutensa hienosti, vaikka ei tuntenut pöytäseurueestaan alunperin ketään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse jouduin kerran istumaan ilman miestäni ja kyseessä oli mieheni veljen häät. Voin sanoa, että epämukavaa oli enkä itse missään nimessä pariskuntia erottaisi toisistaan. Toki ruokailun jälkeen pystyi vapaasti liikkumaan, mutta en tuntenut miehen sukulaisia ja sen takia tunnelma oli erittäin "tönkkö" koko ruokailun ajan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Onpa outoa, että kehtasivat laittaa sinut miehen veljen häissä istumaan ERI pöytään! :girl_cray2: Jotenkin muuten voisin ymmärtää, mutta kyseessä oli kuitenkin lähisuku..

Ja aloittajan viestiin: mun mielestä britit on aika sosiaalista porukkaa, joten kyllä mä varmaan menisin, vaikka joutuisin eri pöydässä istumaan. :) Onhan se törkeää (mutta tavallaan ymmärrän sen, koska muuten morsiusparin pöydästä tulisi liian iso), mutta brittilaiset häät voisivat kuitenkin olla aika kiinnostava tapahtuma :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä laitetaan pariskunnat samaan pöytään. Jos meillä olisi kaasot ja bm:t samassa pöydässä meidän kanssamme, niin puolisot olisivat myös, ihan riippumatta siitä pidetäänkö kaikista aveceista vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään