varattu

Vanhasta sukunimestä eroon ohjelmanumerolla

114 viestiä aiheessa

En ollut edes tullut ajatelleeksi tällaista, mutta tuo isälle nimen "palauttaminen" sai mullekin tipan linssiin. En ollut ajatellut puhetta pitää, mutta voisinhan sitten isin (sen "pakollisen" morsiamen isän) puheen päätteeksi todeta, että mullakin olisi pari sanaa tms. Pitänee miettiä.

Ihana idea, todellakin :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostanpa hiukkasen tätä ketjua, niin ihania ideoita täällä on ollut. Josko vielä löytyisi lisää? Me olimme ajatelleen, ettei mitään leikkejä, mutta jonkinmoista ohjelmaa kyllä niin tämä sopi paremmin kuin hyvin. Musta ei vain taida olla puheenpitäjäksi, kun nytkin jo pala kurkussa piti "puhetta isille"-lukea.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

täytyy kyllä varmaan nimi isälle palauttaa. Tosi kaunis idea! Pitää sulhonkin kanssa neuvotella, mikä tapa olisi mukavin, mutta en usko, että meidän isä ainakaan pahastuisi teatraalisemmastakaan nimenjättöshow'sta. Se olisi varmaan vaan otettu, jos sen nimestä ei pääse eroon kuin ilotulitteilla tms.  :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuo tyttönimen polttaminen on ihan älyttömän hyvä idea! Sopii kaikessa teatraalisuudessa ja synkkydessä meidän bileisiin. Telaketjufeministi ottaa eron isänsä suvusta - eikä tee sitä hymistellen.  ;D Tuleepahan kaveriporukalle selväksi, että nimi vaihtuu. Ja sukuahan bileisiin ei kutsuta, niin ei tarvitse miettiä, että järkyttyykö joku vanha mamma. ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihana idea! mä taidan lähettää sukunimeni ilmapallokyydille taivaan tuuliin... kantaakohan heliumpallo jos siihen sitoo paperinpalasen vai pitääkö nimi kirjoittaa pallon kylkeen...?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Virossa tää on ihan yleisessä käytössä oleva perinne... Me vaan muokataan sitä niin, että otan vastaan sulhasen sukunimen... Mun mielestä toi nimen poisheittäminen on vähän karu... Tai jotenki tulee fiilis, että "nyt jätän sitten vanhan sukuni ja vaihdan toiseen".  :) En oo kyllä vielä keksiny, miten sen vastaanottaisin... Josko taivaalta sitten tipahtais "raketti" nimen kanssa, tai merenneito tois merestä sen ;) Pitää ehkä miettiä vielä :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
En oo kyllä vielä keksiny, miten sen vastaanottaisin... Josko taivaalta sitten tipahtais "raketti" nimen kanssa, tai merenneito tois merestä sen ;) Pitää ehkä miettiä vielä :D

Tuossapa onkin loistava idis jatkoksi nimenvaihto-ohjelmaan :D, joo! Sehän voisi menna vaikka siten, että tuleva sukunimi kirjoitetaan lapulle ja lappu piilotetaan morsiamen näkemättä sulhasen vaatteisiin, ja morsiamen pitää sitten etsiä lappu. Sehän voisi olla aika hauskaa, riippuen missä se nimilappu sitten on...;)

Uuden nimen voisi laittaa myös lapussa rasiaan ja rasia piilottaa jonnekin juhlapaikalle tai antaa lahjana morsiamelle.. Tai jos vanha nimi lähti ilmapallossa, niin uusi nimihän voisi tulla samalla lailla. Jos vaikka juhlapaikan katossa tai tanssilattialla on ilmapalloja, niin kyseinen nimipallo voisi olla siellä joukossa. Ohjelma voisi olla yhtälailla kaikille mieleen, mutta erityisesti lapsille, jos ilmapallot päästettäisiin sitten tippumaan ja morsmaikku lasten (omien ja/tai vieraiden) kanssa etsisi pallon jonka sisällä on uusi nimi.

Hmm.. Tässähän pälkähtää mieleen kaikenlaista kivaa :D

Itse aion jättää tyttönimeni mutten halua sulhonkaan nimeä, vaan aion yhdistää kummatkin siten, että uudessa nimessä on omaa vanhaa ja sulhon nimeä fifty-sixty  :o

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toi boksin ettiminen vois sopia meidän häihin kuin... kuin... no kuitenkin. Meillä kun kihlasormus kaivettiin merirosvoaarteena maasta, niin miksei sitten uusi nimikin... Hyvä idea! Kiitoskia Helegialle:)

Ne ilmapallothan voi sit räjäyttää kaikki ;) Tulis vanhojen korville vähän rääkkiä :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ensin ihastuin ideaan, mutta sitten mietin josko tuo loukkaisi vanhempiani ja isoäitiäni.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

mukavia ideoita mut onko kellään ideoita vastaavasta ohjelmanumerosta, jos me muutetaan sukunimi kokonaan uudeksi? yhdistellään mun ja sulhon nimet. Aateltiin et ennen kirkosta ulostuloa esim. bestman ilmottaa et saanko esitellä...jne eli sukunimi ilmotetaan tässä vaiheessa. Mut jos me tosiaan saadaan se täysin uus sukunimi, olis mukavaa esitellä se paremmin juhlassa jonkin ohjelmanumeron avulla?!?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä sulho tulee ottamaan mun sukunimen, mikä on ollut meille selvää suhteen alusta asti. Kovin moni tästä vain ei tiedä.

Tulipa mieleeni semmoinen idea, että jos paikalle saadaan taikuri, tms tähän sopiva henkilö, voisi yhtenä ohjelmanumerona olla mun "tyttönimen taikominen uudeksi". Tämän vuoksi kirjoittaisin sukunimeni paperiin/kankaaseen, jonka jälkeen taikuri yrittäisi taikoa nimeä toiseksi, mutta paperin avautuessa siinä seisoisi edelleen mun nimi. Uusi yritys ja nimi pysyy. Tämän jälkeen taikuri "heittäisi" lapun miehelle ja olisi "Ei auta, nimi on ja pysyy. Sun on nyt pakko ottaa tämä." :D

Siis tämä esim. taikurin esityksen lopuksi ja jos sellaista ei tule, voisi tuon suorittaa joku hommaan nakitettu tuttu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta kuulostaa ainakin hauskalta idealta tuo taikuridea!

Muokattu: , käyttäjä: Lummie

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä luovutettiin tyttönimi isälle takaisin runon ja kortin kanssa. Morsian siis pyysi isänsä kanssaan eteen seisomaan ja lausui;

Isä.... tahdon kertoa sulle,

kuinka tärkeä päivä tää on mulle.

Kun rouva..... minusta tänään tuli,

mun sydämeni rakkaudesta suli.

Sinulle Isä, tämän kortin muistoksi annan,

silti nimeäsi rinnassain ikuisesti kannan!

Tiedäthän, että sulle Isä,

olen silti aina se sama tyttö...

..... maija mäkinen(siis tyttönimi)

Morsian liikuttui, isä liikuttui ja varsinkin häävieraat liikuttuivat.... apdolit olivat mahtavat. Ja tässä samalla tehtiin häävieraille tiettäväksi että morsian otti sulhasen nimen ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olipa kaunis tuo runo! Haluaisin käyttää ideaa omissä häissä, mutta tiedän, etten saisi lausuttua itkultani mitään runoja tai puheita tms. :rolleyes:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitäs tekisi kun haluaisin jotain vastaavaa mutta ongelma on se että oma sukunimeni on peruja äidin toisesta liitosta joka kariutui.. On vaan jäänyt eikä olla vaihdettu :) Olis kiva jotenkin tehdä tiettäväksi että otan miehen nimen... Vai laittaako vaan kylttiä hääparin pöytään että "Virtaset" tai vastaavaa

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itsekään en pystyisi kyllä isälleni nimeäni antamaan takaisin... ihan liian herkistävää!

Mutta jonkinlainen nimenvaihtoon liittyvän ohjelmanumeron vois kyllä keksiä.

Meillä kun tilanne on sellainen, että minä vaihdan sukunimeni sellaiseen, joka on jo miehelläni ja pojallani. Eli ehkä meidän 3,5 vuotias (häiden aikaan) vois antaa äitille uuden nimen. Silloin poikakin tajuaisi (joka pienen ikänsä ollut HYVINKIN tietoinen ja korostanut sitä, että äitillä ei ole sama sukunimi, mutta äitillä on sama sukunimi kuin mummilla ja papalla) että nyt ollaan samannimisiä kaikki.

pitää miettiä että millä vanhasta luovutaan. Ehkä mun poika vois viedä sen myös papalleen?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tää olikin erityisen kiva idea, kun häissä jää usein epäselväksi, että mitenkäs ne nimijutut nyt sitten menikään. Nykyään on niin monta vaihtoehtoa. Tuli heti itelle mieleen lähettää nimi ilmapallona taivaalle, mutta sehän on täällä jo moneen kertaan keksitty :girl_smile: Mieleen pälkästi, että esim: hääparin pöydällä vois palaa kynttilä, jossa lukis mun tyttönimi, joka siis sitten hiljalleen päivän aikana palais näkymättömiin ja jalustassa sit vois lukea yhteinen nimi...

Täytyy kuitenkin pistää tosissaan harkintaan tuo ilmapallon lähettäminen tyylillä "jos joku vaikka tarvitsisi tätä yli jäänyttä sukunimeä". Ja sen jälkeen vois sitten etsiä ehkä sen uuden nimen vaikkapa sieltä sulhon vaatteista. Olis varmasti kiva ohjelmanumero.

*Asia jää pohdinnan alle*

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

sulhoni harras toive on, että ottaisin hänen nimensä häiden jälkeen, ja olen itsekin pikkuhiljaa lämmennyt ajatukselle. voisinkin yllättää hänet mukavasti lähettämällä vanhan nimeni vihkitilaisuuden jälkeen taivaan tuuliin ilmapallon matkassa. ihana idea!! :-X

minulla ei ole enää mitään siteitä isääni, ja nimikin on jäljellä enää vain siksi, ettei hän antanut lupaa ottaa äitini tyttönimeä, kun asia olisi ollut ajankohtainen ollessani alaikäinen. mikäpä siis parempi tapa hyvästellä vanha nimeni ja tehdä sulhoni onnelliseksi hääpäivänämme :girl_smile:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hienoja ideoita on kyllä tullu monta! :) Tuo nimen palaminen kynttilän mukana on kyllä tosi hyvä!

Samoin tuo lähetetään "vanha" nimi heti kirkon ovella ilmapallossa taivaan tuuliin. :wub:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän naapurimaassamme on tapana kirjoittaa tyttönimi kiveen ja heittää se kivi mereen vieraiden läsnäollessa. Jos kesähäät on jossain rannan lähistöllä, tuo voisi olla ihan oma ohjelmanumero:)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Meidän naapurimaassamme on tapana kirjoittaa tyttönimi kiveen ja heittää se kivi mereen vieraiden läsnäollessa. Jos kesähäät on jossain rannan lähistöllä, tuo voisi olla ihan oma ohjelmanumero:)

Miten ihana idea! Mehän voitais molemmat kirjoittaa vanhat nimemme kiveen ja heittää mereen ja sitten julkistaa uusi yhteinen nimi. :) Hmm...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Apua! Mulle oma sukunimi on niin rakas että tuntuisi kauheelta pilkalta jo isää kohtaan heittää se mereen! Mutta ymmärrän että tästä voi olla eri mielipiteitä :)

Vaihdan kyllä nimeni miehen sukunimeksi, tällä hetkellä ainakin uskon näin tekeväni, mutta se tulee olemaan oikeasti surullinen juttu koska meillä on harvinainen suojattu sukunimi ja kaunis vielä. Mutta tahdon olla samaa sukunimeä tulevien lastenkin kanssa joten... Ja; nimi nyt on nimi. Kunhan ei etunimeä tarvitse vaihtaa :-P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
meillä on harvinainen suojattu sukunimi ja kaunis vielä.

Kuten niin monessa muussakin ketjussa on sanottu, niin nykyään kaikki sukunimet ovat suojattuja samalla tavalla eli mitään erillisiä "suojattuja sukunimiä" ei ole enää olemassakaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Tästä poikkeuksena ovat tietääkseni kuitenki esim. von -liite sukunimen edessä, joka on siis nk. aatelissukua oleva nimi. von -liitettä eivät saa muut kuin aatelissukuun kuuluvat. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään