duudeli

Vieraiden pukeutuminen

84 viestiä aiheessa

Minäkin järkytyin viime kesänä yksissä häissä vieraana (taisin valittaa siitä silloin tuonne ärsyttääkö-ketjuun), mutta tosiaan paikalla oli perhe, jossa isä&äiti ja pikkutyttö olivat juhlavaatteissa ja perheen kaksi poikaa (öö 10v?) tulivat polvissa roikkuvissa lökäfarkuissa, pelipaidoissa ja -lippiksissä. Ja pitivät lippiksiä myös sisällä, pöydässä isä sentään tyrkkäsi toiselta lippiksen pois ja toinen tajusi siitä. Ja paikkana oli tosiaan hieno kerho ja kaikilla muilla vierailla vaatteet koodilla tumma puku.

 

Ok, ymmärrän, että jotain angstiteinejä voi olla vaikea saada pukeutumaan siististi, mutta mielestäni se kertoo sitten jo aika paljon vanhemmista, jos eivät saa omia lapsiaan puhuttua (järkeiltyä/opetettua) siisteihin vaatteisiin juhliin mennessä, saati sitten ala-asteikäisiä. Astetta karmeampaa on se, jos aikuiset ihmiset eivät tajua, mikä on sopivaa pukeutumista. Nuo likaiset farkut, bermudat yms. saa kyllä tosiaan miettimään sitä pukukoodin tarpeellisuutta! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kyl löytyy muutama sellainen sukulainen, että taitaa olla toi pukukoodi aika must. :girl_smile:  Ainakin tän ketjun luettuani se tuntuu suht pakolliselta, ettei tuu shortseja tai kukkapaitoja! :girl_impossible:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen myös ollut paikalla todistamassa, kun vieras saapuu kirkkohäihin shortseissa. Eikä pitänyt sitä itse edes kummallisena, vaikka kaikilla muilla miehillä oli puku. Eli jos haluatte olla varmoja, laittakaa kutsuun pukukoodi ja avatkaa sen merkitys juhlainfossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä varmaan ei laiteta kutsuun mitään pukukoodia. Jokainen pukeutukoon niihin vaatteisiin jotka itse kokee juhliin sopivaksi. Pääasia ei oo meille se mitä vierailla on päällään, vaan se että osallistuvat. :) Oon varmaan vähän outo, mutta musta olis just hauska jos joku tulis jossain shortseissa ihan oman näköisenään. Uskaltaisi ainakin olla erilainen kun muut puvuissaan! :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä luulin et mä olin käyny täälä kommentoimassa :o no mutta!

 

Meillä lähtee kutsut matkaan maalis-huhtikuussa, joten ei oo enää ihan hirveesti aikaa ;) ja kutsut on jo tilattukin.

 

Juttelin oman äidin ja anopin kanssa, ja molemmat oli sitä mieltä, että pukukoodi kutsuun. Olin molempien kanssa samoilla linjoilla :)

 

Meillä siis lukee "Tumma puku" sekä "Antrekk: Mørk dress" kutsuissa ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pukukoodi tulee olemaan ehdottomasti Tumma puku. Kaikki kun ei välttämättä tajua sitä ilman kuinka hääjuhliin kuuluu pukeutua...

Jos kutsuun ei ole erikseen mainittu Casual tms. niin tietenkin laitetaan juhlapuku. Tuntuu jotenkin tosi epäkunnioittavalta jos joku alipukeutuu toisen häihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huh, en ymmärrä miten joku oikeasti kehtaa tulla toisen häihin jossain sortseissa ja sandaaleissa tms. Ainoastaan tietysti silloin, jos kutsussa on mainittu rennosta pukeutumisesta ja juhlia vietetään vaikkapa jossain rannalla tj.

En myöskään ymmärrä sitä, että esim. perheen vanhemmat on pukeutuneet siististi ja juhlavasti häihin mutta lapsille sitten laitettu vaan jotkut arkivaatteet. Mun mielestä niille lapsillekin pitää vaan pukea ne juhlakuteet. Omalla pukeutumisella mun mielestä viestittää kuitenkin sitä juhlan arvostamista.

 

Me ei kuitenkaan ajateltu laittaa kutsuihin pukukoodia mutta toivon todella kovasti, että jokainen tajuaa siihen kuitenkin asiallisesti panostaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jotenkin olin olettanut että siisti pukeutuminen on itsestäänselvyys. Häämme ovat heinäkuussa, joten sillon on mahdollisesti aika lämmintä, enkä siksi välttämättä edellyttäisi tummaa pukua, vaan siisti pukeutuminen, esimerkiksi suorat housut ja kauluspaita kravatilla ok, kirkkoon tietysti myös takki, esim. pikkutakki. Tuli mieleeni että voisin mainita asiasta jotenkin kauniisti kuvaillen juhlapaikan tyylikkyyttä ja pyytäen vieraita huomioimaan tämän pukeutumalla asiaankuuluvasti.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ollut pukukoodia kutsussa, luotimme siihen, että vieraamme osaavat pukeutua ja näin kävikin. Kaikilla miehillä oli tumma puku ja naisilla juhlamekot. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Juu, en mä hirveästi arvostaisi, jos joku tulisi farkuissa häihimme. Lapset ovat eri asia, mutta niitä kutsutaan lähinnä siskonpojat, joista ei tarvitse murehtia. Mutta tuosta pukukoodiasiasta tuli mieleen, että taidan olla joku asiakirjafriikki. Pukukoodi on ihan selvä olennainen osa kutsua. Hämmentyneenä olen lukenut kommentteja, joissa sanotaan, että pukukoodin laittaminen on loukkaavaa. Pukukoodin voi kuitenkin määrittää ihan itse ja saahan se olla rentokin, jos niin haluaa. Vieraille se kertoo tilaisuuden luonteen. Ei tarvitse miettiä yli tai pukeutumista. Kyllä ihmiset osaavat soveltaa ohjetta, koska sitähän koodi on. Ohje ei käsky. Jos nyt joku tahallaan haluaa sitten rikkoa koodia, niin sillehän se noloa on.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee juhlainfoon näin: Rento mutta juhlava pukeutuminen suotavaa, ilman vaatteita tulleita ei lasketa sisään. Oletan että kaikki ymmärtävät pointin.

Olimme kerran mieheni serkun häissä, jonka kutsua emme itse nähneet (anoppi ilmoitti meidät) ja meille kerrottiin juhlien olevan mökillä. Joo, olihan ne, mutta vasta juhlapäivällisen jälkeen. Eli oltiin todella alipukeutuneina ja hiukkasen nolotti (ja todettiin, ettei enää luoteta jatkossa tädin pukuneuvoihin vaan varmistetaan itse). Tosin mökillä sulhanenkin vaihtoi puvun farkkuihin.

Muokattu: , käyttäjä: manaljah

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me emme laita hääkutsuun minkäänlaista pukukoodia, vaan vieraat saavat pukeutua ihan niin kuin haluavat. Uskon ja luotan siihen, että sukulaiset ja ystävät osaavat pukeutua juhliin asiaan kuuluvalla tavalla. Ainakin ovat aiemmin pukeutuneet juhlavasti rippijuhliin, ylioppilasjuhliin, ristiäiseen, valmistujaisiin yms. kinkereihin  ^_^ Jos joku sinne verkkareissa ja t-paidassa saapuu, niin omapahan on häpeänsä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitamme hääinfoon pyynnöksi juhlavaa pukeutumista.

Emme vaadi mitään tietyä asua mutta minusta pukeutumisohjeen avulla voi auttaa vieraitakin valitsemaan vaatteet eikä joillekin tule tunnetta juhlassa, että nyt ollaan pukeuduttu liian hienosti tai alipukeuduttu muihin verrattuna kun ei ole mitään hajua millaiset juhlat on tiedossa. Itsekin pidän itsestään selvänä että toisten juhliin mennään pukeutuneina mutta olen ollut juhlissa joissa joillakin vierailla on ollut farkut jalassa...

 

vaikka eipä tuo meidän "juhlava pukeutuminen" välttämättä kaikille tarkoitaa samaa kuin meille.....

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitamme hääinfoon pyynnöksi juhlavaa pukeutumista.

 

vaikka eipä tuo meidän "juhlava pukeutuminen" välttämättä kaikille tarkoitaa samaa kuin meille.....

 

Tämä voi olla ihan hyvä idea. Tosin vaarana on, että "juhlava" voi olla mitä hyvänsä. Itse olin ensin ajatellut laittaa sen "tumma puku", mutta ehkä tämä juhlava olisi vähemmän virallisen kuuloinen. Haluaisin, että ihmiset ymmärtävät kunnolla pukeutua, mutta silti en haluaisi, että heidän mielikuvansa juhlista on kovin kankea.  Täytyypä miettiä asiaa.

 

Olen itsekin nähnyt niin mauttomia asuja häissä, farkkuja ja flanellipaitaa. Ehkä järkyin ikinä oli yksi nainen jolla oli kokovalkoinen (!) erittäin lyhyt mekko ja sen lisäksi mustat stay upit. Mekko oli niin lyhyt, että sen helma oli stay uppien yläreunan yläpuolella. Niin mietin vaan, että varmaan hänkin oli mielestään pukeutunut "juhlavasti".

Muokattu: , käyttäjä: Maukumauku

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei kutsuissa lukenut pukukoodia, mutta olemme viikottain tekemisissä jokaisen kutsutun vieraan kanssa, joten keskusteluja on pukeutumisesta käyty! Meillä häät keskellä kesää, viikko juhannuksen jälkeen, emmekä näin ollen odota miesten vetävän kirjaimellisesti tummia pukuja niskaan. Ollaan vieraille puhuttu siististä juhlapukeutumisesta :) Mulle on ihan ok, jos esimerkiksi jos joku kaverin puoliso tulee tummissa siisteissä farkuissa, kauluspaidassa ja pikkutakissa. :)

 

Viime kesänä olimme miehen kanssa kaverin häissä, joissa puolet vieraista oli saaneet oikean kutsun ja puolet, kaverimmat, oli kutsuttu vain suullisesti. Ainakaan kavereita ei oltu ohjeistettu pukeutumisen suhteen, sillä oli täytpitkää iltapukua ja sitten toisaalta taas resufarkkuja. Hirmu kiva!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä oon miettinyt, että miksi ihmisiä jotenkin tuntuu nolottavan toivoa häihinsä tietynlaista pukeutumista? Tai se vaikutelma tulee jostain jyrkimmistä eimissäännimessäpukukoodia-kommenteista. Kyllä mä sen tajuan, että osa on ihan oikeasti sitä mieltä, että ei ole mitään väliä, mutta en jaksa uskoa, että kaikki.

 

Mulla ei siis ole mitään pakkomiellettä siitä, että pukeutumisen pitäis olla just juhlavaa tms. vaan hääparin näköistä, mutta olisihan noita vieraita hyvä ohjeistaa, millaisista juhlista on kyse.

 

Toiset vieraat jopa olettaa, että joillain morsiamilla on tosi tiukat säännöt pukeutumisen suhteen, mutta ei se musta ihan normaalia ole. Tuli esim. jotain puhetta parin ystäväni kanssa häistä. Heitin jonkun lauseen, että sähän voit laittaa ton mekon sit meidän häihinkin, kun kaveri mietti uuden mekon ostoa ja onko sille käyttöä. Vastaus oli jyrkkä ei ei ei ei, missään nimessä, kun eihän vielä tiedetä, onko sulla jotain toiveita värin tai muun suhteen. Siis pari sellaista ystävää, jotka ei ole kaasoja tms.. Sanoin ihan, että ei ole mitään värikoodeja, vapaasti saa asunsa valita, mutta kutsuun tulee ohjeeksi tumma puku. Nää ainakin huokaisi siinä mielessä, että se antaa varsinkin naisille niiiiin paljon vapauksia. Miehilläkin on niitä vaihtoehtoja vähän värin suhteen ja mallin suhteen.

 

Ja jos ajattelee kesähäitä ja miesten tukalaa oloa puvussa, niin etikettisääntöhän taitaa olla se, että kun sulhanen heittää takin pois, niin miesvieraatkin saa luopua. Luulen, että meidän häissä se tapahtuu aika aikaisessa vaiheessa. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tuli juhlaohjeisiin tällainen kohta pukautumisesta (koska minua itseäni ärsyttää kun niitä pukukoodeja ei juhlakutsuissa ole...)

 

"Morsian pukautuu valkoiseen ja sulhanenkin parhaimpiinsa. Juhlavieraiden toivotaan pukeutuvan esimerkiksi tummaan pukuun tai muuhun kesähäihin sopivaan juhlavaan asuun."

 

Ajattelin, että olisi selkästi pukukoodi, utta vähän lievennettynä. Noh, bestman sitten etunenässä kymymään, että entäs kun hänellä ei ole mustaa pukua, että kävisikö harmaa. Joo, käy.

Ja minun äitini luuli, että tumma puku tarkoittaa, että hänelläkin pitää olla tummaa yllä?!?  :girl_impossible:

 

Tässä vaiheessa en ole yhtään varma oliko tuo pukukoodin laittaminen kuitenkaan niin hyvä idea.   :ph34r:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

On myönnettävä, että olen silmät ymmyrkäisinä lukenut sortseista ja lyhyen mekon alta vilkkuvista stay-upeista. Ei voi olla totta! Juhlapukeutumisen tärkeys opetetaan viimeistään peruskoulussa, ellei jo ennen koulua ole opetettu kotona. Suoraan sanottuna kertoo jotain sivistystasosta, jos häävieras pukeutuu kulahtaneisiin sortseihin. Myötähäpeä on suuri. Todella suuri.

 

Me emme panneet kutsuun pukukoodia, mutta jälkeenpäin ajatellen se olisi ollut hyvä idea. Nyt on nimittäin tullut kyselyitä, onko tumma puku ok. Toisaalta on kiva tietää, että vieraat haluavat varmistaa sen, että varmasti pukeutuvat hääparin juhlaa kunnioittaen, joten eivätpä nuo kyselyt todellakaan haittaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse arvostan kutsuja, joissa on selvä pukukoodi. Vieraana ei tarvitse pohtia yli- tai alipukeutumista ja vaatekaupoissa myyjät osaavat kyllä auttaa pukukoodeja tuntematonta yksityiskohdissa. Vaikka meille on tulossa vain pienet häät, laitan kutsuun merkinnän tumma puku. Uskon kyllä lähes kaikkien pukeutuvan ilman erityistä mainintaa sopivan juhlavasti, mutta tämän viikonlopun kihlajaisissa tajusin ainakin siskoni tarvitsevan rautalankaa. Sain legginsit ja topin vaihtumaan edes siisteihin arkivaatteisiin vain ilmoittamalla, että tulen sitten aikanaan sinun kihlajaisiisi verkkareissa. Eivät edes ne läheiset ja rakkaat ihmiset aina ajattele loppuun asti asioita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nyt tuli kauhea probleema, kun ystäväni sanoi laittavansa Vanhojen tanssi mekkonsa(joka on siis oikein kunnon prinsessaröyhelö) minun häihini ja minun suustani tuli heti huomaamattani, että "en halua että kenelläkään vieraalla on pitkää pukua". Ystäväni ihmetteli tätä kovasti ja minä taas ihmettelin sitä, että miten vieraat voisivat tuollaisen prinsessaunelman laittaa, kun eivät ole edes kaason roolissa.

 

Ystäväni kysyi myös, että miten voin sitä kontrolloida. No, vieraita tulee olemaan n.30-35, joten se ei olisi vaikeaa. Mutta miten sen sitten vieraille ilmaisisi? Kutsussako? Millä tavalla?

 

Eihän se haittaa, jos vierailla olisi kesäisiä maximekkoja, mutta tuollaiselle prinsessaröyhelölle(mikä vie mahdollisesti huomiota minulta ja minun puvulta) on ehdoton nounou! Vielä kun itselläni tulee olemaan lyhyt morsiuspuku.

 

Miten asian kanssa pitäisi toimia?!!? APUA!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pukeutumis asian osalta suunnittelin hääinfoon aluksi tekstiä, joka ohjaisi vieraita pukeutumisessa sen osalta kun informoisin omaa pukeutumistamme. Jätin pukeutumisosion kuitenkin lopulta kokonaan pois. Teksti oli alunperin kyllä oikein napsakka ystäville lähettävään kutsuun, valitettavasti en nyt tarkkaan muista miten hahmotelma meni, mutta jotain tähän suuntaan ( se ap teksti oli oikeasti oikein hyvä).

 

Pukeutumista pohtiville

 

Sulhasella on puku ja morsiamella  mekko. Ei kuitenkaan kokopitkä morsiusunelma eikä nilkkapituinen pitsiunelma.

Muokattu: , käyttäjä: Suli

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta tuohon on olemassa niinkin simppeli ratkaisu kuin pukukoodi kutsuun. Kirjoittaa sinne vasempaan alalaitaan "tumma puku". Jos miehellä on tumma puku, nainen pukeutuu esim. polvipituiseen mekkoon - varsinkin, jos tilaisuus alkaa ennen klo 18:aa.

 

Vanhojentanssipuvut ovat täyspitkiä, koska vanhojentanssit on frakkitilaisuus. Kyllähän jokaisen ihmisen pitäisi tajuta, että juhlapukeutumisessakin on eroja. Esim. Martta-tädin 90-vuotisjuhlat ovat yleensä päivätilaisuus, johon ei kelpaa farkut, mutta ei myöskään glitterit ja kiiltävät kankaat. Itsenäisyyspäivän vastaanotolle Linnaan taas ei voi pukeutua polvi- tai nilkkapituiseen pukuun, koska se on kutsussa merkitty klo 19 alkavaksi frakkitilaisuudeksi, jonne naiset pukeutuvat täyspitkiin iltapukuihin. Poikkeuksena tietysti tämä vuosi, kun koodi Tampere-taloon on tumma puku.

 

Valitettavaa on, että Suomessa sille ihanalle vanhojentanssien prinsessamekolle ei useinkaan tule toista käyttökertaa, koska frakki- tai smokkitilaisuuksia on vain vähän ja todella harvoin perhepiirissä. Ystävien häät eivät minusta ole vieraille tilaisuus esitellä omia iltapukujaan paitsi tietysti silloin, jos juhla alkaa klo 18:n jälkeen ja koodi on virallisempi kuin tumma puku.

 

Jos pukukoodin merkitsemiseen (kutsun asettelussa) tarvitsee apua, löytyy sitä esim. täältä:

 

http://www.naimisiin.info/yhteiso/topic/103265-kutsun-asettelu-ja-etiketti/?hl=pukukoodi#entry3735537

 

Olen tuonne viime vuonna silloisella vieras-statuksellani kirjoittanut asettelusta ja kutsuetiketistä. Pukukoodin merkitseminen etiketin mukaisesti voi tietysti tuntua tönköltä ja viralliselta, mutta se on selkeää eikä jätä mitään arvailujen varaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos kovasti vastauksista!

 

Pukukoodin varmastikin pistän, tuntui se miten viralliselta tahansa, mutta en halua vieraillakaan olevan mitään pitkää prinsessaunelmaa, kun en itsekään laita pitkää pukua. Jonkun mielestä itsekästä ehkä, mutta minun mielestä häät on morsiamelle etuoikeus olla se juhlien näyttävin nainen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pukukoodin varmastikin pistän, tuntui se miten viralliselta tahansa, mutta en halua vieraillakaan olevan mitään pitkää prinsessaunelmaa, kun en itsekään laita pitkää pukua. Jonkun mielestä itsekästä ehkä, mutta minun mielestä häät on morsiamelle etuoikeus olla se juhlien näyttävin nainen.

 

Niin, tietysti kellään vieraalla ei ole oikeutta ohittaa hääparia / morsianta pukeutumisessa, vaan hääparin kuuluu loistaa hääpäivänään. Mutta tuolla tumma puku -koodilla juuri "kiellät" vierailta ne pitkät prinsessamekot. Jos koodi on tumma puku, naisen ei kuulu pukeutua täyspitkään. Oletan, että sen verran suomalaisetkin nykyään pukukoodeja tuntevat ja ainahan voi googlata.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään