Onnistuuko hääruokien tekeminen itse...?


Guest heluna

Recommended Posts

Pystyisikö käytännössä itse tekemään ruuat 70:lle hengelle? Mies on sitä mieltä että onnistuu, mutta itse epäilen...Itse hääpäivällekinhän jää aika paljon ruokien valmistusta, vaikka jotain voisikin tehdä etukäteen...Hääpaikassa meillä on kunnon ruuanlaitto- ja säilytysmahdollisuudet ja voimme sinne mennä edellisenä aamuna jo,mutta silti epäilyttää.

Onko kukaan tehnyt??

Link to comment
Share on other sites

Riippuu aika pitkälti siitä mitä haluaa tarjota.. On siinä kyllä aika paljon kaikkea muutakin järjestelyä että kannattaako pilata hääpäivää sen takia että on niin väsynuyt ja stressaantunut ettei jaksa sitten juhlia? Miehet on siitä hauskoja etteivät todellakaan aina ymmärrä mitä se oikeasti vaatii saada tuollainen homma pyörimään..

Link to comment
Share on other sites

Ja riippuu kans siitä, että tekisitkö kaiken kirjaimellisesti itse, vai olisko siulla apua esim sukulaisista tai ystävistä? Yhtien ystävien häissä KAIKKI ruuat ja kakut oli tehty itse, kaikenlisäksi osa ruuista oli thailaisia, mutta ei morsian niitä tehnyt, vaan morsiamen äiti, sisko, ystävät ja äidin ystävät. :) Onnistui hyvin.

Link to comment
Share on other sites

Meidän häissä oli lähemmäs 70 henkeä, eikä me mitään pitopalvelua käytetty. Suosittelen että värväät tähän hommaan pari apulaista, kahdestaan se sinulta ja sulholtasi tuskin onnistuu, kun on niin paljon muutakin tekemistä. Mun miehen veli ja hänen vaimonsa auttoivat meitä paljon ja tekivät melkein suurimman osan ja varmistivat hääamuna että kaikki ruoka on ok. Miehen äiti osallistui myös esim savustamalla kalat jne. Palkkasin pari vanhaa lukiokaveria tarjoilemaan ja homma sujui loistavasti :)

Link to comment
Share on other sites

mun tätin häissä oli reilusti yli 100 henkeä, ehkä 120. ja kaikki ruuat tehtiin itse. kakut, keksit, leivät, ihan kaikki. perunatki kuorittiin iste. huh mikä homma oli. auttamassa oli kyllä sukulaisia, yhdellä heistä oli ennen oma ravintola ja pitopalvelu. hänen kauttaan sitten olikin hääpäivälle tarjoilijat valmiina, mutta muuten pitopalvelua ei käytetty. ja kaikki sujui hyvin! vaikka tosi iso työhän siinä oli. Ja kaikkien naapurien jääkapit täynnä kakkuja ynnä muuta. :D

Link to comment
Share on other sites

Tää on niitä asiota jotka täytyy laittaa tärkeys järjestykseen.. Olen ollut häissä jossa sulhasen äiti ja muutama vieras oli melkein koko ajan keittiössä.. Silloin päätin itse, että panostan ruokaan ja tarjoiluun enemmän rahallisesti ja otan pitopalvelun jotta vieraiden ei tarvitse olla keittiössä.. Kun tämä päätös tehtiin, niin tiesimme heti, että jostain muusta on karsittava esim. hääautosta ja vierasmäärästä..

Itse kuitenki leivon häihin sellaista jotka voi ajoissa leipoa ja pakastaa ja teen mahdollisesti myös hääkakun.. Hääkakkua en nuuten alkaisi tekemään itse, mutta minulla on leipuri-kondiittorin koulutus joten olen aika tarkka näistä leipomis jutuista.. :parting2:

Link to comment
Share on other sites

Me tehdään kaikki ruuat itse, hääkakkua mietitään että jos se hommais leipomon kautta mutta kaikki muut tehdään omilla ja kavereiden voimilla :D Meillä niin pienet häät että en usko että mikään pitopalvelu edes rupeas koko hommaan.

Nyt vaan mietinnässä mikä olisi helppo ruoka jonka voisi hääpaikalla tekaista tai lämmittää uudelleen...

Link to comment
Share on other sites

Meillä olisi suunnitteilla tehdä ruuat "itse" eli siis talkoovoimin. Mukaan on ilmoittautunut täysin vapaaehtoisesti mun sisko ja äiti sekä veljen vaimo, mieheni siskot ja äiti sekä pari kaveria. Sisko ja kaverit keskittyy oletettavimmin kakkuihin, kun innostusta siihen riittää. Itse juhlan aikana kukaan vieraista ei missään nimessä nimessä huusaa keittiössä, kiellen sen heiltä ehdottomasti (vaikka äidillä ja anopilla voi kyllä tehdä tiukkaa:girl_haha:), vaan siihen palkataan erikseen tarjoilijat (miehen siskon luokkatoverit ottavat mielellään pestin vastaan, kun saavat siitä hyvää kokemusta).

Link to comment
Share on other sites

Me tehtiin ruuat itse ja hyvin onnistui. Tai tarkemmin mies ja isänsä, molemmat taitavia ruuanlaittajia, valmisteli ruuat mahdollisimman pitkälle to ja pe, kun häät oli la. Itse hääpäiväksi oli palkattu keittiöön emäntä ja kaksi tarjoilijaa, jotka viimeistelivät ruuan ja laittoivat esille. Meillä tämä ratkaisu oli osin kustannuskysymyskin, mutta suurin syy ruokien itse tekemiselle oli, että haluttiin kreikkalainen menu, ja kovinkaan monessa pitopalvelussa ei olisi onnistunut.

Tämä hääpari ainakin nukkui häitä edeltävän yön erinomaisesti, hääpäivänä ei väsyttänyt tai stressannut, yksikään vieras/perheenjäsen ei häärinyt keittiössä, ruoka oli tarjolla ajoissa, se oli (ihan sairaan) hyvää, sitä oli riittävästi ja muutama eurokin säästyi samalla!

Eli kyllä itse tehdenkin onnistuu. Vähemmällä vaivalla toki varmaan pääsee palkkaamalla pitopalvelun, mutta jos on organisointikykyä ja lähipiiristä löytyy auttamishalua ja taitoa, niin eipä siitä ruuantekemisestä mikään tappava stressi välttämättä seuraa. Pitopalveluistakin kuulee kaikenlaista..

Edit. Mekin nimenomaan haluttiin panostaa ruokaan, eikä siksi(kään) otettu pitopalvelua. Kun on kokkaustaitoa (ei minulla tosin, vaan miehellä :grin:) ja melkoisen tarkka ruuan suhteen, niin ei mitkä tahansa pitopalvelun pöperöt kelpaa!

Muokattu: , käyttäjä: Elly
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Olin tässä muutama viikko sitten missä kaikki ruuat oli tehty itse.. Ruoka oli oikein hyvin onnistunut ja oikein maittavaa.. Itse huomasin, että jos tekee ruuat itse niin kannattaa hääpäiväksi palkata keittiöön ammattilainen(emäntä).. Näissä häissä oli jotain nuoria tyttöjä, jotka kyselivät vierailta kuinka monta kuppia pitää laittaa kahville valmiiksi ja milloin leipäjuusto laitetaan esille.. Loppujen lopuksi kävi niin että osa vieraista ja morsiammen että sulhasen äiti oli keittiössä laittamassa ruokaa pois ja kahvit tilalle.. Joillaki vierailla meni keittiössä useampi tunti.. Keittiöstä puuttui selkeästi se joka organisoi..

Link to comment
Share on other sites

Olin n. 50-hengen haissa, joissa kaikki ruuat oli itse tehty. Ruokia tekivat morsian, morsiamen aiti, sulhanen, kaaso, ja pari muuta 'apulaista' auttoi pilkkomisessa jne. Itse haapaivana ruokia tehtiin melkein h-hetkeen asti, ja kylla siina vahan stressiakin oli ilmassa. Morsiamen aiti oli kuitenkin onneksi palkannut tuttunsa keittioon huolehtimaan perunankeitosta, lihan paistosta ja ruokien tarjolle asettelusta + tiskaamisesta. Hyvin meni loppujen lopuksi, ja ruoka oli hyvaa. Onhan siina aina oma hommansa, mutta kylla se onnistuu. Silloin tosin taytyy varata kaikki lampolevyt sun muut lampimille ruuille, ja riittavasti kylmatilaa! Olin toisissakin haissa, joissa ruoka tehtiin itse...harmi vaan, eivat olleet varautuneet kunnolla ja miettineet miten kaikki sailytetaann, joten osa ruuista oli jo pilalla tarjoille laittaessa. Esim. kermajalkkareita pidettiin haapaivana juhlan alkuun asti kirjahyllyssa :wacko: Sanomattakin selvaa, etten syonyt mitaan noista ruuista. Tiedan ainakin yhden vieraan tulleen kipaeksi haiden jalkeisena yona. Eli hyva suunnittelu on puoliksi tehty!

Muokattu: , käyttäjä: Roslin
Link to comment
Share on other sites

Meidän juhlissa oli 63 henkeä ja tein täytekakkuja ja keksejä lukuunottamatta kaikki tarjottavat itse (alkuruoka, pääsuoka, jälkiruoka). Lisäksi hoidimme suurimman osan tarjoilusta itse. Homma toimi meillä hienosti mutta kyseessä olikin kotonamme pidetyt juhlat, joten koin, ettei kaiken tarvinnut mennä niin pilkuntarkasti oikein tai aikataulutetusti. Lisäksi kirkko-osuus alkoi vasta klo 16, niin päivään jäi reilusti valmistautumisaikaa.

Link to comment
Share on other sites

Itse huomasin, että jos tekee ruuat itse niin kannattaa hääpäiväksi palkata keittiöön ammattilainen(emäntä)..

Ei tarvitse valttamatta olla ammattilainen, kunhan on joku kokenut pitojenpitaja :girl_smile:

Juu ei tarvi olla ammattilainen mutta selkeästi sellainen jolla on kokemusta tällaisista juhlista.. Hyvä emäntä osaa organisoida ja pystyy laittaa hommiin myös sellaiset apulaiset jolla ei ole kokemusta tällaisten juhlien järjestämisestä..

Link to comment
Share on other sites

Olen ollut useissakin juhlissa, joissa vieraita on ollut noin 80 ja kaikki on tehty itse. Kaikki juhlat eivät luonnollisesti ole olleet hääjuhlia. Haluaisin myös kertoa tässä ystäväni häistä, jossa kaikki oli tehty itse ja ruoka oli erittäin hyvää, sitä oli riittävästi ja organisointi onnitui todella hyvin. Homma onnistuu kyllä, jos on joskus itse ollut järjestämässä jonkinlaisia kekkereitä ja juhlapäiväksi saa muutaman ihmisen keittiön puolelle hommiin. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Minä en ehkä lähtisi ihan 70 hengelle tekemään ruokia itse. Meidän häihin tehtiin kaikki itse kakkuja, pikkuleipiä ja leipiä myöden. Mutta vieraita oli vain reilut 30. Hääpäivänä en itse tehnyt mitään. Suurimman osan ruuista tein kolme ihmisen avustuksella edellisenä päivänä, leivonnaiset jo aiemmin (piti tietysti valita sellaisia leivonnaisia, jotka voi pakastaa tai säilyy muuten hyvänä muutamia päiviä). Hääpäivänä sulhasen äiti teki yhden salaatin (muut salaatit pystyi tekemään jo edellisenä päivänä). Lisäksi apuna oli muutama kaveri, jotka keitti perunat ja lämmitti ruuat ja laittoi tarjolle. Aika hässäkähän heillä taisi olla kyllä.

Itse juuri ajattelin sen niin, että näin sain panostettua ruokaan. Pitopalveluiden ruuat on usein aika keskinkertaista mättöä. Itse olen kova ruokaintoilija - ja etenkin kakkuintoilija. En varmasti olisi antanut hääkakun tekoa kenellekään muulle! Hääkakut on lähes aina parhaimmillaankin keskinkertaisia.

Mutta kyllä ruokien tekeminen itse 70 hengelle on periaatteessa mahdollista, mutta hääpäivälle pitää kyllä palkata kunnon apujoukot. Vieraiden tehtävä tuskin kuitenkaan on hikoilla keittiössä - eikä hääparinkaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Samaa mieltä pitopalveluista kuin Pearly. Olen myös ruokaintoilija ja itsetehty on aina parempi. Kaikkihan tietää, että itse panostaa asioihin enemmän verrattuna siihen, jos joku toinen tekee saman palkattuna. Heh, varsinkin siinä tapauksessa, jos on tarkkana kaikista ainesosista kuten minä.

Hääruokien tekeminen itse riippuu tietenkin vieraiden määrästä ja ruoan laadusta (onko monimutkaisesti valmistettavia / säilytettäviä ruokalajeja). Tarjoilut 70 hengelle kuulostaa aika isolta työtä...

Muokattu: , käyttäjä: SCH
Link to comment
Share on other sites

me kutsutaan 50 vierasta ja tarkotus olis että tarjotaan vaan "pelkät" kakkukahvit pienten suolaisten kera,pari kaveria oon jo pyytäny avuksi keittiöön mut pitää vielä kysellä lisää apujoukkoja.Elikkäs ite tehään suvun voimin kaikki suupalat pitopalveluun meillä ei oo varaa..tässä saakin kohta alkaa sumplimaan missä evästykset säilytetään ei maha kaikki meidän jääkaappiin mahtua.. :D toivottavasti juhlapaikalle voi viijä eväät jo ed.iltana.vähän lupailivat että vois ainakin päästä koristelemaan jo aiemmin :) kutsuissa on toki mainittu että tankkausta ennen juhlaa kun varsinaista ruokaa ei oo tarjolla..

Link to comment
Share on other sites

Me tehdään "itse". Tosin tarjoamme vaan erilaisia salaatteja ruoaksi. Mutta apuun on värvätty kummankin vanhemmat, osa kavereista jne. Sen lisäksi etukäteen tehdään paljon, mummu pikkuleivät, äiti kuivakakut ja minä muffinssit. Häiden jälkeen voin kertoa miten onnistu, mutta meille tämä ratkaisu oli pakollinen, rahaa pitopalveluun ei ole.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Meillä tarkoitus ja tehdä itse n. 90hengelle. Kaasoni työpaikka lupasi että heidän keittiötään saa käyttää, ja sieltä saadaan tarjoiluastiat ym tarvittavat. Itse teemme salaatit, kalalisukkeet (graavirullaa joka tarkoitus tehdä pakkaseen valmiiksi, että vaan sulattaa juhlapäivänä) savukalat tulee tutulta savustamolta ja pääruuan on halunnut tehdä lämmitystä vaille valmiiksi mieheni serkku. Kakut teemme ystäväni kanssa, juustokakku siis ja siihen koristeet tilaamme konditoriasta. Me säästämme tässä pitkän pennin ja tälleen hyvissä ajoissa organisoituna olen varma että onnistuu. Työläisiksi tulee siskoni pari tuttua opiskeluajoilta, joilla tarjoilijan koulutus ja jonkun "emännän" palkkaan jostakin.

Pääruuaksi olemme valinneet kermaperunat/valkosipulikermaperunat, possunfileet ja jonkin lämmin kasvislisäkkeen plus jokin kastike. tutun kautta saadaan tukusta hankittua tavarat.

Ja juhlapaikallamme on kaksi isoa kylmiötä, jonne saa tavaroita etukäteen vietyä.

Vaikka rahatilanne olisikin parempi, en usko että otettaisiin pitopalvelua, musta meidän suunnitelmat kuullostaa niin helposti toteutettavalta :D Voi olla että häiden jälkeen olen erimieltä, mut nyt mennään luottavaisin mielin !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Pääruuaksi olemme valinneet kermaperunat/valkosipulikermaperunat, possunfileet ja jonkin lämmin kasvislisäkkeen plus jokin kastike.

Toivottavasti sitten tiedät että tuo menu sopii (juhlan järjestäjien lisäksi) myös kaikille vieraille tai tarjolla on vaihtoehtoinenkin menu? Jos ajattelen esim. omaa lähisukuani monikaan ei söisi/voisi syödä noista kuin jotain yksittäistä osaa.

Link to comment
Share on other sites

Itse mekin teemme.

Juhla aloitetaan kahvituksella johon tulee suolaisena varmaankin liha ja lohileipiä.

Illalla sitten iltapala joka koostuu salaateista (kaikki muut paitsi vihreä salaatti voi tehdä etukäteen, vihreäkin vain sekoitus ennen tarjolle laittoa ) , savulohesta, lihapullista yms helpoista jotka vain nostetaan tarjolle.

Keittiöön palkataan sitten pari työntekijää niin ei tarvitse kenenkään vieraan huolehtia.

Link to comment
Share on other sites

Lisäys tuohon edelliseen..

Me otettiin juhlapaikka siksi to - su että voi perjantain keskittyä porukalla tekemään ne ruoat mitä pitää silloin tehdä ja minä teen kakun. Torstaina käydään laittamassa juhlapaikka valmiiksi niin siitä ei tarvitse perjantaina enää huolehtia.

Lihapullia teen pakkaseen ennen häitä ja lohi savustetaan perjantai - iltana.

Tukussa asiointia kannattaa käyttää hyödyksi jos se vain on mahdollista!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...