Rinsessa2011

Vai että tuhlaamaan ammattilaisten aikaa! (+ keskustelua kiinakopioista)

105 viestiä aiheessa

^ samaa mieltä. Eiköhän se niin ole, että näistä puolesta ja vastaan-mielipiteistä jokainen tekee omat ratkaisunsa puvun suhteen. Itse ostin pukuni liikkeestä, tosin en suomesta ja maksoin n.500 euroa koska halusimme panostaa mieheni kanssa vihkisormuksiin. Sormuksia kun käyttää joka päivä ja hääpukua vain sen yhden.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

NIin se maailma vaan muuttuu, että kiinalaiset valtaavat monta alaa. Niin se maailmantalous toimii, Kiinalla on kilpailikykyä, edullisia resursseja paljon saatavilla ja ulottuvuudet myydä maailmalle. Tämä ei siis tosiaan ole vain hääalan murhe vaan monen muunkin. Mutta sitä se vapaa kilpailu on, kun ei eletä Neuvostoliitossa ja täysin ymmärrettävää, että kuluttajat ostavat sieltä, mistä kokevat saavansa suurimman HYÖDYN ja ARVON. Olisi myös niiden ns. kivilahjaliikkeiden silloin aika muuttaa omaa liiketoimintaa, jos eivät kykene pysymään kilpailukyisinä - he voivat miettiä, että mikä se arvo on, mitä asiakas heistä saa ja miksi kannattaa valita jopa viisi kertaa kalliimpi puku. Joillekin sitä arvoa löytyy - aika monelle ei. Sinällään siis koko keskutelu on jokseenkin turha siis, kun sen arvon kokee kukin asiakas itse. Ihan turha sitä on kenenkään moralisoida, mitäs eivät kivijalkaliikkeet tarjoa parempaa niille, ketkä eivät mitään arvoa näe.

 

Itse en ole löytänyt Suomesta yhtään pukua, jota edes haluasin sovittaa. Kyllä minä ostan pukuni sieltä, mistä löydän sellaisen puvun, jonka haluan, järkevään hintaan.

 

Lisään siis vielä sen, että on luonnollista, että jotkut alat elävät ja jotkut kuolevat. Silloin pitää kouluttautua uudelleen alalle, jolla on töitä saatavilla. Näin maailmaa on aina toiminut ja tulee aina toimimaankin - kaikilla aloilla.

Muokattu: , käyttäjä: goldilocks

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tästä on varmaan ollut jo puhetta, mutta itse törmäsin ensimmäistä kertaa siihen, että suomalaisessa morsiuspukuliikkeessä on sovitusmaksu 30€ (ellei osta pukua). Onko tähän jouduttu kiinakopioiden takia, vai mikähän teki tuon ratkaisun?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Varmasti sillä on vaikutusta asiaan.

Mutta uskon, että on myös muita tekijöitä, esim. nyt taantuman takia tulot ovat ylipäätään yhä tiukemmassa ja kauppa on hiljaisempaa (suosittuina lauantaina varmasti hupisovittelijat vievät aikoja oikeasti ostoaikeissa olevilta morsiamilta )  +  nykyään ehkä etsitään sitä THE DRESSiä yhä usemmasta liikkeestä, useista kaupungeista, useilla eri seurueilla, useaan kertaan. Valikoimaa on niin paljon ja tulee se "entä jos jossain on sittenkin vielä parempi puku, tahdon sovittaa vielä lisää ollakseni varma" -dilemma.

 

Jos sovitusmaksut yleistyvät, siitä kärsivät varmaankin eniten morsiamet, jotka eivät halua sitä suosituimman mallista pukua / eivät tiedä yhtään, mikä sopii / eivät ole "standardin" mallisia.Toivottavasti edes maksu hyvitetään ostetun puvun hintaan, kuten täälläkin jo joku kirjoitti.

Minä nimittäin uskon, että sovitusmaksu ei paljoa harvenna kiinapuvun ostavia sovittelijoita. Yleisin syy tällaisella henkilöllä sovitteluun on varmistua jonkun tietyn mallin sopivuudesta itselle ennen kuin tilaa budjettiin sopivan mekon (sitä mallia, minkä hyväksi totesi). Jos mekko maksaa vaikka 200e, ja mielenrauhaan tuovan sovituksen hinta on 30e, kuvittelisin, että se 230e ei maata kaada. Sen sijaan joku, joka ei yhtään tiedä, millaisen puvun haluaa tai sellainen, joka etsii hieman erikoisempaa mallia, saattaa joutua maksamaan useammankin sovitusmaksun, jos 1.liikkeestä ei mieleistään löydä. Itse ainakin haluaisin käydä liikkeen tarjonnan läpi ennen sovitusmaksun maksamista, koska voisi käydä niin, ettei koko liikkeessä ole yhtään pukua, jollaista etsin. Mutta tietysti 30e lisäkustannus 200 euroon on prosentuaalisesti huomattavasti enemmän kuin 30e 1500e pukuun. 

 

Puhtaasti hupisovittelijoita eli niitä, joilla ei ole edes häät sovittuna/on jo mekko kaapissa/prinsessaleikkejä tahtovia, sovitusmaksu varmasti vähentää. Se on sitten asia erikseen, voisiko näistä kiinasovittelijoista tai hupisovittelijoista tulla oikeita asiakkaita..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tästä on varmaan ollut jo puhetta, mutta itse törmäsin ensimmäistä kertaa siihen, että suomalaisessa morsiuspukuliikkeessä on sovitusmaksu 30€ (ellei osta pukua). Onko tähän jouduttu kiinakopioiden takia, vai mikähän teki tuon ratkaisun?

Tämä on tosi hyvä, ja täysin oikein! Pienien (ja katoavien) hääpukuliikkeiden ei tarvitsisi palvella ollenkaan pukuasiakasta, joka on tilannut pukunsa jo muualta.

Monesti pienillä liikkeillä on ehkä 1, max.2 työntekijää, todennäköisesti tämän hetkisillä myynneillä ei varmaan sitäkään. Miksi näitä liikkeitä muuten kaatuisi kuin sieniä sateella..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ Samaa mieltä!

 

^^ Voihan siellä liikkeesä käydä vain katselemassakin niitä pukuja. Eihän sitä sovitusaikaa tarvi varata, jos liikkeessä ei ole yhtään mieleistä pukua.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en ainakaan tiennyt sitä, tykkäänkö puvusta jos en saa sovittaa. :P Jouduin kiertämään kaikki oulun liikkeet pari kertaa läpi ja lopulta menemään Tampereelle, josta vasta unelmienpuku löytyi...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en ainakaan tiennyt sitä, tykkäänkö puvusta jos en saa sovittaa. 

No nimenomaan. Eihan sita tosiaan tieda, ja haapuvun kanssahan todella usein kaykin niin, etta se malli jota oli ajatellut ei ole se oikeanlainen itselle kuitenkaan. Kylla ma ymmarran haapukuliikkeiden vaikeudet, mutta en ma kylla voi sanoa taysin kannattavani sovitusmaksuakaan.. Tosiaan jos joutuukin kiertamaan useamman liikkeen tarjonnan, niin aika paljon lisahintaa tulee puvulle. Ja tosiaan siinahan voi kaupat menna sivusuun sillakin, etta morisamet ovat sitten liian varovaisia sovituksen suhteen, kun siita joutuu maksamaan. Eihan ne puvut henkarissa nayta miltaan -> potentiaaliset kaupat meni siina. Sovitusmaksuhommassa voi akkia kayda niin, etta useampi morsio paattaa olla lahtematta siihen rumbaan, ja tilaa suoraan netista. Eli oikeastaan sellaiset, jotka olisivat olleet jollekin kivijalkaliikkeelle potentiaalisia asiakkaita, eivat sita enaa ole. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^ No eihän niistä netistä tilatuistakaan puvuista tiedä, sopiiko ne omalle vartalolle  ;)  Jos/ kun puku näyttää hyvältä mallin päällä, niin se ei varmasti näytä samalta itsensä päällä jos ei satu olemaan juuri samanlainen vartalo kuin mallilla. Toisin sanoen, hieman erikoisemmanmallisen (normaalin) vartalon omaava saa mallin päällä olevasta puvusta yhtä hyvän kuvan kuin henkarilla roikkuvasta. (siis yhtä hyvän kuvan, miltä puku näyttäisi itsensä päällä... menipä vaikeaksi)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Joo, mutta jos vaihtoehtona on maksaa monta kymppia sovitusmaksua, kenties useammassa liikkeessa, voi nettikauppojen halvat hinnat tuntua akkia houkuttelevimmilta kuin mita muutoin olisi. Jonkun potentaalisen kivijalkaliikkeen asiakkaan mielessa tama voi tulla kynnyskysymkseksi ja kipuraja hinnassa nousta yksinkertaisesti liian ylos. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Minä en ainakaan tiennyt sitä, tykkäänkö puvusta jos en saa sovittaa. 

No nimenomaan. Eihan sita tosiaan tieda, ja haapuvun kanssahan todella usein kaykin niin, etta se malli jota oli ajatellut ei ole se oikeanlainen itselle kuitenkaan. Kylla ma ymmarran haapukuliikkeiden vaikeudet, mutta en ma kylla voi sanoa taysin kannattavani sovitusmaksuakaan.. Tosiaan jos joutuukin kiertamaan useamman liikkeen tarjonnan, niin aika paljon lisahintaa tulee puvulle. Ja tosiaan siinahan voi kaupat menna sivusuun sillakin, etta morisamet ovat sitten liian varovaisia sovituksen suhteen, kun siita joutuu maksamaan. Eihan ne puvut henkarissa nayta miltaan -> potentiaaliset kaupat meni siina. Sovitusmaksuhommassa voi akkia kayda niin, etta useampi morsio paattaa olla lahtematta siihen rumbaan, ja tilaa suoraan netista. Eli oikeastaan sellaiset, jotka olisivat olleet jollekin kivijalkaliikkeelle potentiaalisia asiakkaita, eivat sita enaa ole. 

 

 

 Mä mietin tätä ketjua lukiessani, että mun tekisi mieli marssia suoraan ompelijalle. Mahd. sovitusmaksut eivät välttämättä kaada budjettia, mutta mun hermot saattavat kärähtää jos joutuisin maksamaan moneen paikkaa sovitusmaksuja, ja ainoa asia joka mulle jää käteen on suunnaton harmistus ja turhautuminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tää bisnes taitaa olla sellaisessa murroksessa, että saa nähdä mihin asiakkaat valuvat. 

 

Ymmärrän oikein hyvin kivijalkaliikkeiden tuskan, mutta heidän pitää keksiä sitten uusia ideoita, joilla kilpailla kiinapukujen kanssa. En ihan näkisi kilpailuvalttina sovitusmaksua... joku muu syy pitää olla ostaa puku siitä liikeestä eikä kiinasta. En ole alala niin en osaa sanoa. Jos mitään kilpailuvalttia ei ole niin sittenhän se ala kuolee pois. Kilpailun perussäännöt pätee tähänkin alaan :) kaikki alat muuttu ajallaan.

 

 

Itse en näe mitään syytä ostaa pukua Suomesta. Hintaero on niin järkyttävä. Sitäpaitsi otan oikein mielelläni riskin: maksan sen 200 euroa toimituskuluineen ja tulleineen Kiinasta tulleesta puvusta. Jos se nyt sattuisi olemaan IHAN hirveä (mitä en usko, kun samasta tilaan, mistä kaveritkin ovat tilanneet ja kaikki olleet hyviä) niin en pukua sitten käytä. Kannatti sllti kokeilla :) ja vaikka siihen tehtäisiin muokkauksia Suomessa niin se olisi silti edullisempi kuin täältä ostettu puku. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sen hintaeron kyllä yleensä valitettavasti näkee kauas. Itse en ole livenä nähnyt yhtään hyvännäköistä kiinapukua. Kaikissa loistaa vähintään halvat materiaalit, joissa ei ainakaan näin tekstiilialan koulutuksen ja kangas alalla työskennelleelle ole epäilystäkään, missä kohtaa on säästetty ja rankasti. Ps. En itsekään ostanut kivijalkamyymälästä. Käytettynä kyllä. Kiinakopiota:never

Muokattu: , käyttäjä: mintcream

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Mun mielesta halpispukujen ongelma on usein myos huono istuvuus; siina missa merkkipuku imartelee vartaloa, ja luo linjakkaan siluetin, halpapuvuissa usein jaa ihmeellisia moykkyja etenkin keskivartalon kohdalle. Mutta eipa tamakaan aina pida paikkaansa, enka kiella sitakaan, etteiko toisinaan materiaalikin nayttaisi halvalta. Mutta kyllahan niita on ihan hyvan nakoisiakin. Ainakin nain ei-ammattilaisen silmissa :)

 

Itse en tykkaa ostaa mitaan sovittamatta, mulla on kuitenkin sellainen vartalo, etta siihen ei ihan mika vaan istu. Jossain vaiheessa harkitsin hetken netista tilaamista, mutta tulin siihen tulokseen, etta olen sen verran tarkka, etta haluan nahda tasan tarkkaan mita ostan etukateen (tuolla jossain toisessa nettitilausketjussa on niin moni pukunsa tilannut sanonut, etta jos on todella tarkka siita, etta saa juuri sellaisen kuin tilaa, niin ei ehka kannata, koska usein ne ovat vahan erilaisia kuin kuvassa), ja haluan sovittaa sita. Minusta riski siihen, etta tilaan puvun, maksan sen parisataa tms., ja puku onkin ihan kauhea, ja lopulta paadyn kuitenkin ostamaan kivijalkaliikkeesta, ei vaan ollut sen arvoinen. Puhumattakaan minkalaista stressia ja paniikkia asia olisi aiheuttanut. Mulle siis ainoat ratkaisut oli joko kaytetty puku, jota voin sovittaa, tai puku kivijalkaliikkeesta. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä ihmettä, sovitusmaksu? Ekaa kertaa kuulen moisesta.
Jopas. Eipä ole tullut mieleenkään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tästä on varmaan ollut jo puhetta, mutta itse törmäsin ensimmäistä kertaa siihen, että suomalaisessa morsiuspukuliikkeessä on sovitusmaksu 30€ (ellei osta pukua). Onko tähän jouduttu kiinakopioiden takia, vai mikähän teki tuon ratkaisun?

Oulussa oli hetken aikaa muutama vuosi sitten sovitusmaksu käytössä, maksu lopulta poistettiin. Suurin syy siihen taisi olla pukujen sovittelijat joilla ei ollut aikomustakaan ostaa pukua liikkeestä. Halusivat vain löytää "sen oikean" puvun, varmistaa koko ja malli ja tilata puku kiinasta. Itse kaupan alalla työskentelen ja ymmärrän tuon maksun. Kuitenkin siihen sovitukseen menee työntekijän aikaa ainakin tunti, jos olisin yrittäjä niin en uskaltaisi antaa pukuja sovitettavaksi ilman työntekijää. Tämänkin ajan olisi voinut käyttää asiakkaaseen joka edes mahdollisesti ostaisi puvun liikkeestä.

En tiedä onko kukaan kiinasta pukuja tilaavat tulleet ajatelleeksi mahdollisia myrkkyjä mitä puvun materiaalit sisältää. Sen verran oon seurannut Kiinan vaatevalmistusta etten luota myrkyttömyyteen ellei sitä kukaan valvo. Itselle tämä oli yksi monista syistä siihen, etten ostanut netistä pukua. Lisäksi haluan itse tukea suomalaisia yrityksiä ja varsinkin kivijalkamyymälöitä jotta voitaisiin edes joskus saada talous nousemaan. En kuitenkaan halua puuttua muiden syihin ostaa pukua sieltä mistä haluavat sillä jokainen tekee itse omat päätöksensä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä olen samalla kannalla MonaLiisan kanssa. Haluan tukea kaikin mahdollisin tavoin suomalaisia yrittäjiä kun lopulta päästään sinne asti. Mulla toki itsellä taustalla painaa se, että olen hääalalla ja nähnyt sen ahdingon mitä juuri kiinapuvut aiheuttavat suomalaisille pienille yrityksille, jotka kuitenkin yrittävät tarjota työpaikkoja suomalaisille veronmaksajille. Tämän maan taloutta ei saada kohenemaan jos kaikki syytävät rahat ulkomaille halvemman hinnan perässä. Fakta on kuitenkin se, että yksikään hääpukuliike ei pysty kilpailemaan hinnassa. Liikkeet voivat ainoastaan painottaa palvelua, istuvuutta, laatua, mutta jos morsianta ei kiinnosta niin sitä ei kiinnosta. Se minkä pitäisi kiinnostaa kaikkia on suomalaisten työllisyys. 

Ymmärrän että kaikilla ei ole tuhansia laittaa pukuun, mutta myös suomessa on vaihtoehtoja, ei kaikki merkit maksa tonnikaupalla. 

Kyllä se kiinapuku näyttää kiinapuvulta. Kun kaikki mutkat oikastaan jotta saadaan puku tehtyä halvemmalla, se vaikuttaa istuvuuteen ja ulkonäköön. Itse en ikinä haaskaisi rahojani vastaaviin, mutta kukaanhan ei voi vaikuttaa siihen mitä toinen tekee omilla rahoillaan. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ymmärrän kyllä oikein hyvin että ihmiset tilaa pukunsa Kiinasta. Jos nyt otan vaikka itseni esimerkkinä... Pian osa-aikaiseksi töihin palaava äitiyslomalainen, niskassa iso asuntolaina, miehellä kasa omia juttuja maksettavana. Mä en edes tunne juuri ketään, kenellä olisi syytää tonnikaupalla rahaa pukuun. Mä en todellakaan työntäisi pukuun, jota käytän elämässäni kerran, sellaista summaa, jonka näillä tuloilla saisin kasaan parissa kuukaudessa (paitsi etten sais kun elääkin pitää sillä rahalla). Mikäs siinä jos sitä rahnaa on. Tämmösellä rahatilanteella ei tartte edes miettiä astumista kivijalkaliikkeeseen, vaikka se kuinka mukavaa olisikin. Joo, onhan niitä edullisempiakin pukuja, mutta _yleensä_ ne on sitten todella yksinkertaisia. Suoriltaanko tämmösten vähemmän varakkaiden pitäisi tyytyä sellaiseen, vaikka tahtoisi näyttävämmän/muuten ihan toisenlaisen puvun? Jopa käytettynä hinta saattaa olla liian suuri. Siinä tilanteessa voi sitten tilata puvun sieltä Kiinasta, ja toivoa parasta, että kohdalle sattuisi hyvin onnistunut puku. Vaihtoehtona on elää nitkuttaa entistä niukemmin vuosikaupalla, että saisi ostettua sen unelmamekkonsa suomalaisesti kivijalkaliikkeestä.

Omalla kohdalla kävi tuuri, ja huusin ebaysta puvun aika polkuhinnalla. Kylläkin on merkkipuku eikä kiinakopio, mutta pointtina ymmärrys kiinakopioita kohtaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

On olemassa myös edullisia hääpukumallistoja, esim Pronuptia-ketjulla ja sitten Just for you.Ja ne näyttävä ihan oikeilat hääpuvuilta, eikä iltapuvuilta. 


 


Meidän taloudessa mies on ainoa joka tienaa, itse olen yrittäjä ja toistaiseksi palkka mitä olen pystynyt iselleni maksamaan on ollut hyvin vähäistä, eikä tosiaan tietoa koska tilanne muuttuu vai muuttuuko ollenkaan. Silti kumpikaan meistä ei voisi kuvitellakaan että laitettaisiin hinta laadun ja suomalaisuuden edelle. 


 


Mutta siis, jos edellisestä viestissäni jäi sanomatta se, että tiedän kyllä että kaikilla ei ole asiat edes niin hyvin kuin meillä, ja sitä rahaa ei yksinkertaisesti ole. Silloin pitää etsiä niitä edullisempia vaihtoehtoja. Toivoisin vaan, että niitä ensin yrittäisi löytää kivijaloista ennen kuin suoraan tilaa kiinasta. Se on eri asia, kuin käynpä kokeilemassa mikä malli sopii mulle ja stten tilaan kiinasta. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uusi Mennään Naimisiin- lehti sivusi tätä aihetta jutullaan hääpuvun sovituksesta. Aloin kyllä ymmärtää sovitusmaksuasiaa jutun luettuani. Jotkut morsiammet tulevat esim. fiilistelemään pukuja, vaikka oma puku olisikin jo löydetty. Mutta jos sovitusmaksuihin mennään, pitää palvelun sitten olla sen mukaista! Eikä mun mielestä sen sovitusmaksun tarvitse olla kolmeekymmentä euroa. Ihan kympinkin maksu jo varmasti tekisi tehtävänsä. Itse olisin valmis pienen maksun maksamaan hyvästä palvelusta, kun samalla tietäisin sen tukevan yrittäjyyttä.

 

Se on tietysti ikävää, jos jotkut tulevat kokeilemaan pukuja tilatakseen sen Kiinasta. Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole varaa laittaa hääpukuun sellaisia summia mitä ne kustantavat. Itse kuitenkaan en ostaisi Kiinasta mekkoa, ihan eettisistäkään syistä (työolot ovat varmasti kamalat, eikä niitä valvota yhtään). Toiseksi olen nyt nähnyt netistä, että minkälaisia hirvityksiä sieltä on perille saapunut. Nopeasti se Kiinanpukukin tulisi yhtä kalliiksi kuin uutena ostettu.

Muokattu: , käyttäjä: katatiita

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oon vahan seurannut tata keskustelua sivusta ja ajattelin sitten heittaa omat ajatukset kehiin. Asun Iso-Britanniassa ja taalla ei todellakaa ole morsiammilla mitaan halua tilata ennalta nakemattoman puvun parin kuvan perusteella. Itseassa haapukujen osto ja sovitus kuuluu naihin isoihin haahetkiin jotka jaetaa lahipiirin kanssa, ja puvusta jaa itselle arvokas muisto haapaivasta. Ymmarran etta kaikki eivat halua laittaa monta tonnia haapukuun, mutta Suomessakin ja Euroopassa laajemmin on niiiin paljon eri vaihtoehtoja etta ei kannata heti menna nettikaupolle, puvunhan voi ainaa myyda ja saada ainakin osan rahoista takaisin. Serkkuni 21v meni viime kesana naimisiin. Haapari olivat vahavaraisia opiskelijoita, mutta serkkuni loysi ihanan ja aivan itselleen sopivan kauniin puvun vintage liikkeesta, pieneen hintaan. Oma siskoni on raskaana ja menossa pian naimisiin. Han tilasi puvun netista hyvamaineiselta Brittifirmalta alle parinsadan hintaan. Ystavallani on vintage kauppa jossa on oma haaosio, pukujen hinnat ovat parinsadan tienoilla ja valinnanvaraakin on.

 

Neuvoisinkin ensin morsiammia etsimaan unelmien pukuja juuri vintage liikkeesta tai vaikka naikkarien myyntipukujen mainoksista. Monet eivat myoskaan tieda etta taalla Iso-Britanniassa on monta vaateketjua joilla on omat edulliset haapukumallistot, esim Monsoon ja Coast, Tiffany Rose, House of Fraser jne. Naiden liikeiden nettisivut ovat taatusti turvallisia ja luotettavia, ja koska kyseessa on oikea vaateliike niin palvelukin on aivan eri luokkaa, voit esim tilata toisen koon tai palauttaa koko puvun ja saada rahat takaisin. Monsoonin haapuvujen hinnat ovat 300-700 euroa ja vaikka valikoima ei ole huima, niin olen ainakin itse bongannut sielta pari todella kaunista mallia. Nettisivuilta voi myos lukea toisten palautetta puvuista. Nettifirmoilla kuvat voivat olla vaikka mita ihania luomuksia ja itse puku sitten aivan jotain muuta. Itse en uskaltaisi riskeerata sita ettei puku sitten istu tai on huonolaatuinen.

 

Hunnut ja kengat jne voi ostaa mista vaan, mutta en itse uskaltaisi riskeerata itse puvun laatua. Kun tilaa puvun oikeasta liikkesta EU alueella, vaikkakin netista, niin tietaa ainakin etta palautusoikeus on kunnossa jos tarve vaatii.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä matskuja Kiinasta tilatuissa puvuissa yleensä on käytetty? Onko niissä varaa valita? Kaasona ollessani näin, että Helsingin liikkeissä myytiin kovaankin hintaan ja kehusanoin aivan järkyttävistä materiaaleista tehtyjä pukuja (ja ompelujälki huonolaatuista). Siinä mielessä vähintään saman puvun halvemmalla tai jopa parempilaatuisen halvemmalla voi saada suoraan Kiinasta.

Varsinaiseen aiheeseen: ymmärrän perusteet tilaamiselle Kiinasta. Minusta itsestänikin on turhaa pistää suurta määrää rahaa pukuun, jos sillä ei ole suurempaa arvoa kuin tosiaan yhden päivän ajan toimiva unelman visuaalisesti täyttävä puku. Olen sinänsä puolueellinen, koska mielestäni ylipäätään kaikenlaiset "hömpötykset" liittyen häihin ja hääjuhlaan ovat.. hömpötyksiä. :) Mutta yleisellä tasolla ja juhlatapauksissakin toivoisin itse muotoilijana, että kuluttajat kiinnittäisivät enemmän kriittistä huomiota hankintoihinsa -ja tekisivät hankintansa harkiten- ajatellen niin kuluttajan omaa budjettia kuin ympäristöä ja eettisyyttä. Kaikilla on kuitenkin vastuu valinnoillaan tästä hetkestä ja tulevaisuudesta. Laadukkaasti tehty puku on helppo pistää myös eteenpäin useammankin kerran, koska sen voi olettaa kestävän pidempään.

Muokattu: , käyttäjä: pomme

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiinapuvut käyttää ihan samanlaisia kankaita. Satiinia, taftia, tylliä ja pitsiä :) Onhan niissä hääpuvuissa kaupassakin erilainen sormi tuntuma jokaisen valmistajan kohdalla vaikka materiaali olisi "sama" joten hankala sitä kenenkään on etukäteen mitään tietää niidenkään virallisesta laadusta :) Voi vain olettaa että se on hyvää ja samalla periaatteella oletetaan että kiinapuvuissa se on aina huonoa :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mutta oletan, että satiinit ja tyllit on polyesteria? Toki täytyy muistaa, että niitäkin on montaa laatutasoa. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään