Jump to content
Naimisiin.info

Lähettääkö kutsu, heille jotka eivät kumminkaan tule?


Guest -

Recommended Posts

Eli vähän monisanaisemmin:

Monilla on sukulaisia, jotka ovat ulkomailla, liian sairaita ja vanhoja matkustamaan, hyvin etäisiä tms. Toiset lähettävät näille kutsut tietäen, etteivät he pääse paikalle (ihan valideista syistä). Ilmeisesti kutsutuksi tulemisella tai kutsumisella on jokin tunnearvo. Minusta taas tuntuu oudolta (ja turhalta) odotella ilmottautumisia, jos kerran tiedetään jo. Vierasmäärä on kuitenkin aika keskeinen tekijä suunnittelussa.

Mielipiteitä: onko näiden ihmisten kutsumatta jättäminen etikettimoka?

Link to comment
Share on other sites

Jos ihminen on semmoinen jonka muuten kutsuisi ja häihinsä haluaisi, niin miksi ei kutsua lähettäisi? Itse lähetin kutsun mummolle, joka on jo vuodepotilaana, mutta en ole jäänyt odottelemaan erillistä vastausta tulemisesta, kun se on jo niin selvästi tiedossa. Ulkomailla asuvien suhteen tuleminen tai tulematta jättäminen nyt ei aina olekkaan niin itsestäänselvää, ihmiset voi aina yllättää :) Meillä parille ulkomaanelävälle lähti kutsu, toiselta tuli kortti ja iso summa rahaa, toisesta ei ole kuulunut mitään joten oletan vain etteivät tule. Kävi meille myös niin, että lähetettiin puhtaasti kohteliaisuussyistä kutsu eräälle sukulaispariskunnalle joista isä oli aivan varma ettei tule, ja nyt ne sitten ovatkin tulossa.

Minä itse inhoan sitä, että mun puolesta päätetään että pystynkö tulemaan vai en, ja sen takia jätetään kutsumatta kun oletetaan etten kuitenkaan tule. Onhan se kutsu kuitenkin viesti siitä, että kokee toisen itselleen niin tärkeäksi, että haluaa tähän suureen tapahtumaan osallistuvaksi. Se että kutsua ei tule, voidaan taas tulkita päinvastaisesti.

Link to comment
Share on other sites

Siskopuoleni täti asuu Englanissa, ja kun pääsimme ripiltä emme lähettäneet kutsua.

No hänen tätinsä suuttui hirveästi.

Kun siskopuoleni pääsi lukiosta, niin tädille lähti kutsu, johon hän sitten vastasi ettei pääse :D.

Eli hänen mielestä piti kutsua vaikka tiesimme etteivät he sieltä asti tule.

Itse kutsumme nyt häihimme setäni, joka ei oikeastaan koskaan juhliin tule. Kohteliaisuudesta :)

Link to comment
Share on other sites

Me kutsutaan myös sellaiset sukulaiset, joista ollaan varmoja että eivät tule. Kuitenkin kutsun saajalle tulee varmasti kiva olo että kutsutaan. Ja kun muutkin sukulaiset kutsutaan, niin olishan se hieman noloakin..

Toisekseen, vaikka nämä "varmat kutsusta kieltäytyjät" yllättäisivät ja tulisivatkin juhliin, niin ei meidän suunnitelmat siihen kaatuisi. Kuitenkin näitä varmoja kieltäytyjiä on suhteellisen vähän vierasmäärään nähden.

Link to comment
Share on other sites

Mielipiteitä: onko näiden ihmisten kutsumatta jättäminen etikettimoka?

Toivottavasti et ota pahaksesi, mutta vastauksena kysymykseesi: minun mielestäni kutsumatta jättäminen on ns. etikettivirhe, mikäli se johtuu vain ja ainoastaan siitä, että kutsuttujen ei odoteta pääsevän paikalle (ja jotka siis ovat sellaisia henkilöitä jotka periaatteessa haluaisi kutsua häihin).

Meillä on melko paljon sukua ulkomailla, ja tiedämme jo etukäteen että vain muutamalla on mahdollisuus matkustaa meidän häihimme. Tästä huolimatta haluamme silti toivottaa heidät kaikki tervetulleiksi.

Toivottavasti löydätte hyvän ratkaisun kutsuasiaan! :-)

Link to comment
Share on other sites

Meilläkin tulee lähtemään muutama kutsu vaikkei kutsun saajien sinänsä "odoteta" saapuvan paikalle. He ovat siis sen verran vanhempia, etteivät välttämättä jaksaisi matkustaa asuinpaikaltaan hääpaikalle tulevaa melkein 400 kilometrin matkaa. Tiedämme kuitenkin, että jo kutsun saaminen ilahduttaisi heitä niin paljon, että kutsun lähettäminen on siihen verrattuna todella pieni seikka :) Lisäksi kutsun lähettäminen antaa heille mahdollisuuden muistaa sulhoa vaikka onnittelukortilla (emme siis odota heiltä mitään lahjoja).

Olenkin saanut käsityksen, että vanhemmat sukulaisemme odottavat siis tätä mahdollisuutta onnitella, jonka vuoksi kutsutta jättäminen osaa loukkaa. Tässä siis samaa, mistä Huraira kirjoitti (4^)

Itse muistan erään sukulaiseni lähettäneen vasta häiden jälkeen kirjeen sukulaisille, jossa kertoivat naimisiin menosta. He eivät halunneet muistamisia, mutta halusivat itse kuitenkin muistaa meitä, jolloin mielestäni tämä tapa toimi paremmin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Onhan se kutsu kuitenkin viesti siitä, että kokee toisen itselleen niin tärkeäksi, että haluaa tähän suureen tapahtumaan osallistuvaksi. Se että kutsua ei tule, voidaan taas tulkita päinvastaisesti.

Olipas hyvä, että eksyin tähän ketjuun, sillä olen juuri miettinyt, että kutsuako heitä, joista tiedän 99 % varmasti, etteivät ole tulossa häihimme. Mutta tuo pointti on hyvä, että jos me koemme nämä ihmiset niin tärkeiksi, että haluaisimme heidän tulevan, niin sitten se kutsu kannattaa lähettää. Ja onhan aina se 1 %:n mahdollisuus, että he tulevatkin...

Link to comment
Share on other sites

Minä lähetin vaikka suht varmasti tiedän että pari ihmistä jättää tulematta. Mutta minä olen sitten panokseni tehnyt. Kummatkin näistä ihmisistä (eivät tunne toisiaan, toinen on ystäväni, toinen sukulainen) on sellaisia joiden kanssa ennen pidetty paljon yhteyttä ja nähty, mutta viime vuosina on kumpikin alkanut perumaan enkä ole heitä sen vuoksi nähnyt, he eivät ole minua enää kutsuneet mihinkään. Tämä on nyt viimeinen yritykseni. Jos he eivät tule häihinkään, en sen jälkeen enää itsekään jaksa edes yrittää. Niin paljon olen itse panostanut, tai siis yrittänyt, yhteydenpitoomme mutta jos ei niin sitten ei.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Onhan se kutsu kuitenkin viesti siitä, että kokee toisen itselleen niin tärkeäksi, että haluaa tähän suureen tapahtumaan osallistuvaksi. Se että kutsua ei tule, voidaan taas tulkita päinvastaisesti.

Olipas hyvä, että eksyin tähän ketjuun, sillä olen juuri miettinyt, että kutsuako heitä, joista tiedän 99 % varmasti, etteivät ole tulossa häihimme. Mutta tuo pointti on hyvä, että jos me koemme nämä ihmiset niin tärkeiksi, että haluaisimme heidän tulevan, niin sitten se kutsu kannattaa lähettää. Ja onhan aina se 1 %:n mahdollisuus, että he tulevatkin...

Näytä, ajattelemme samalla!

Link to comment
Share on other sites

Mekin laitettiin muutamille sukulaisille, joista tiesi ettei tule. Musta on kohteliasta laittaa, etteivät kys. henkilöt sitten kuvittele ainakaan ettei olisi ollut kutsuttu häihin. Ja toisaalta, kyllä musta on kiva, et ihmiset tietää et ollaan naimisiin menossa. Osa laittoi sitten lahjankin, vaikka eivät päässeetkään paikalle. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Meillä ei ole kutsuja myöskään vielä lähetetty, mutta pari vierasta on sanonut jo häistä kerrottaessa että eivät valitettavasti pääse paikalle matkojen ja muiden esteiden takia. Nämä vieraat ovat sellaisia, jotka ilmanmuuta olisivat kutsuttujen listalla. Laitetaanko nyt kutsut vaikka tiedetään että he eivät paikalle pääse?

Kohteliaisuussyystä haluaisin kutsut laittaa, mutta sitten tuli mieleen että voiko kutsun saaja tykätä asiasta huonoa kun on jo ilmoittanut ettei paikalle pääse, ja silti kutsu lähetetään?? Perinteisesti kun lahja lähetetään vaikka itse ei pääsisi paikalle, enkä halua vieraiden todellakaan kuvittelevan että lahjan toivossa heidät kutsutaan vaikka tiedetään etteivät he paikalle pääse.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mäkin laitan kutsun niille, jotka toivon tulevan paikalle. Tiedän jo, että tätini Etelä-Suomesta ei tule juhliimme, mutta kutsun silti hänet. Eipähän ainakaan tule sanomista :)

Kaverini meni naimisiin 3 vuotta sitten. Olin tuolloin Intiassa, joten hän ei laittanut minulle kutsukorttia. Sanoi toki ensin, että ei laita minulle, kerta en edes pääse. Tämäkin asia oli ok :)

Link to comment
Share on other sites

Me lähetimme kutsut myös sellaisille, jotka olisimme halunneet häihin mutta joista tiesimme, etteivät pääse tulemaan. Ja yllätys yllätys, eräät vieraat tulivat alle 1kk varoitusajalla Australiasta saakka!!!! Olivat tietämättäni säästäneet vuosikausia että voivat tulla, jos menen naimisiin. Olisi ollut kamalaa jos olisimme jättäneet kutsumatta vain koska oletn etteivät kuitenkaan voi tulla.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä mekin kutsuimme sellaisia ihmisiä, joiden tulemisen tiesimme olevan epätodennäköistä. Ja kuinkas kävikään, Alzheimerin tautia sairastava tätini ja hänen 90-vuotias, hyvin huonosti liikkumaan pääsevä miehensä ovat tulossa serkkuni ja hänen miehensä kanssa. Kaikista kutsutuista juuri he, joita en todellakaan kuvitellut paikalle. Mahtava yllätys.

Link to comment
Share on other sites

Todellakin kutsutaan kaikki sellaiset, joita toivotaan paikalle.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti se, jos esim synttärit/tuparit/tms juhlat on jollain tutulla, ja en saa kutsua koska joku toinen kaveri on sanonut etten kuitenkaan pääse tulemaan koska mulla on muuta tekemistä/olen mökillä/siskolla/missä vaan.

Antaa jokaisen vieraan päättää itse tuleeko vai ei, mikäli on kuitenkin toivottu vieras...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tasan yksi porukka jää kutsumatta häihin, rakas serkkuni joka menee edellisellä viikolla meistä naimisiin. Valitettavasti he lähtevät heti häiden jälkeen häämatkalle. joten eivät pääse osallistumaan meidän hääonneemme. Harmi, mutta tietenkin heilläkin on oikeus lomaansa. ;)

Joten päädyin lähtettämään kutsun vain serkkuni äidille (merkintönä lapsineen). Toivon ,ettei serkkuni loukkaannu tästä, sillä hän itse asiasta ilmoitti jo etukäteen ja sitä pitkään harmiteltiinkin.. :/

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Mulla on nyt pieni ongelma itseni kanssa. Tilanne meillä on siis se, että miehen serkku miehineen aikoo astella avioliiton satamaan samana päivänä kuin me järkkäilemme omat häämme. Tämä on siis toki ollut tiedossa jo jonkin aikaa. Kutsuvieraslistaa on jo rukkailtu sen mukaan, että suurin osa miehen isän puolen suvusta aikoo juhlia tuon serkun häissä. Mä en nyt vaan oikein tiedä, pitääkö näille ihmisille pistää kutsut menemään kuitenkin? Voiko joku loukkaantua, jos ei saakaan kutsua, vaikkei olisikaan tulossa?

Link to comment
Share on other sites

Kaylan, sinun asemassasi harkitsisin tarkkaan. Toisaalta lähettäisin kutsun kaikille, jotka kutsuttaisiin, jos noita päällekkäisiä häitä ei olisi. Siten vieraat voivat itse päättää, kumpiin häihin osallistuvat. Lisäksi kutsu tuo kuitenkin mukavan "Olisin ollut tervetullut" -tunteen, vaikkei pääsisikään osallistumaan.

 

Toisaalta (en tietysti tiedä miehesi suvun suhteita ja tapoja), kaksi kutsua samana päivänä järjestettäviin häihin voi tuoda vieraille ja sille toiselle hääparille epämukavan tunteen, että nämä nyt kilpailevat vieraista ja siinä joutuu sitten puolensa valitsemaan. Itse en odottaisi kutsua häihin, joihin olen itse ilmoittanut olevani osallistumatta. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...