Jump to content
Naimisiin.info

Miten aikasin olette ostaneet hääpuvun?


Mellis

Recommended Posts

  • Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ostin netin kautta tammikuussa, häät ylihuomenna (heinäkuun loppu). Puku istuu kuin hanska, mutta jos se ei olisi ollut hyvä, olisi mulla ollut vielä runsaasti aikaa hankkia uusikin.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Oma pukuni tilattiin n. 9 kk ennen häitä, nyt siis odotellaan puvun saapumista valmistajalta. Sinänsä jos hääpukuliikkeen kautta lähtee pukua tilaamaan, suosittelisin varaamaan siihen riittävästi aikaa. Itselleni tuli yllätyksenä se, että valmispukujen toimitusaika voi olla jopa 6 kk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Koskas arvon Naikkarit ovat lähteneet pukuostoksille?

Kauanko oli juhliin aikaa? Millä keinoin puku pysyi sopivan kokoisena vai oliko edes painon/mittojen heittelyä puvun oston ja juhlan välillä?

Oliko muita vaikeuksia? :)

Nyöritetyllä puvulla ilmeisesti saa tarpeen tullen säädettyä puvun kokoa, mutta tämä kokohaitari tuntuu heittelevän. Onko joku yleinen keskitie kaikissa puvuissa, vai onko tämä säätövara pukukohtainen? :)

Antaako se kaikki muutokset anteeksi, vai voiko esim. rintojen kokomuutos aiheuttaa jo ompelutyötä kun nyörittämällä ei korjaannu?

Kaikki yleiset vinkit siis jakoon puvun ostohetken ajoittamisesta ja siitä mihin kannattaa varautua :)

Link to comment
Share on other sites

Itse ostin pukuni vahan yli vuotta aiemmin. Haat ovat siis ensi kesana. Puku piti tilata, ja tulee liikkeeseen ehka marraskuussa. Puvussa on nyoritys, mutta en yrita laihduttaa eika painollani ole tapana heitella juurikaan. :) En osaa sanoa tuosta kokohaitarista, varmaan riippuu tosiaan puvusta ja ehka myos kantajan vartalonmallista seka alusvaatteista.

Link to comment
Share on other sites

Ostin puvun päivälleen vuotta aikaisemmin. :D Näin ei pitänyt käydä, mutta kun löytyi vaan täydellinen. <3 Nyörityksen ansiosta on mahdollista venyä tai kutistua 4 cm johonkin suuntaan, toivottavasti en ainakaan veny. :D

Link to comment
Share on other sites

Ostin hääpuvun aika tarkkaan vuotta aikaisemmin, sen hetkiseen painoon sopivassa koossa. Sen jälkeen tiputtelin vielä muutaman kilon ja nyt puku on saapunut liikkeeseen muokattavaksi. Vaikka muokkauksia ei ole vielä aloitettu, olen päättänyt pitää painon samana - helpoiten se onnistuu käymällä säännöllisesti vaa'alla ^_^ Puvussa on vetoketju, eli paisuminen tai kutistuminen ei vain ole vaihtoehto. Se helpottaa kummasti sopivassa painossa pysymistä, koska muuta mahdollisuutta ei ole :lol:

Luulen, että nyöritettävissä puvuissa säätövara on pukukohtaista. Ymmärtääkseni nyörityksellä on kuitenkin mahdollista ainakin muutamalla sentillä muokata pukua sopivamman kokoiseksi ja taitava ompelija tekee myös tarvittaessa (lähes) ihmeitä. Jos kropassa tapahtuu puvun ostamisen jälkeen isompia muutoksia, nimenomaan yhtä ruumiinosaa koskevia, tarvitaan todennäköisesti ompelua ja pelkkä nyöritys ei riitä > puvun mallia pitää muuttaa. Jos kuitenkin tällaiset muutokset ovat tiedossa jo puvun ostovaiheessa (raskaus, kauneusleikkaus, muu) kannattaa niistä kertoa myyjälle ^_^

Suosittelen puvun ostamista yli 6kk ennen häitä, varsinkin jos ei ole "standardikokoinen" ja pukua ei saa heti mukaan liikkeestä. Tilattavien pukujen toimitusajat ovat noin 3-6kk valmistajasta riippuen. Mun puvun toimituksessa kesti noin 4,5 kuukautta ja olen iloinen, että meillä on rauhassa aikaa suunnitella puvun muokkauksia ompelijan kanssa. Toki lyhyemmälläkin aikavälillä täydellisen puvun voi löytää, mutta itse laskin mieluummin varman päälle ;)

Muokattu: , käyttäjä: Daliya
Link to comment
Share on other sites

Hyvähän se on sanoa että paino pysyy parhaiten kurissa vaa'alla käydessä :P (<- ihan hyväntahtoisesti)

Tässä on juuri neljäss- kuukaudessa paino pudonnut itselläni 8kg tekemättä mitään. Toki minulla hieman ylimääräistä onkin (10kg jäljellä), mutta tämä sama tilanne voi olla edessä häiden allakin synnytyksestä toipuessa (siitä voi olla kuukausi tai vuosi silloin) :D

Siksikin hieman näitä vinkkejä kyselen.

Pääasiassa ihan yleisiksi vinkeiksi ajattelin ketjua, kun en sattunut haullakaan osumaan ketjuun jossa näistä olisi aiemmin keskusteltu :)

Link to comment
Share on other sites

Mä ostin oman pukuni vajaa 4kk ennen häitä. Enää ei olisi ehtinyt tilata mistään, mutta onneksi The Dress löytyi valmiina rekistä ja sain sen heti mukaani. Puku on numeroa pienempi kuin muut sovittamani puvut, mutta siinä on nyöri, eli sain siitä juuri sopivan. Sekä pienennys- että levittämisvaraa siinä nyörityksen puolesta on, sillä sitä nyörityksen taakse jäävää läppää pystyy siirtämään ihan itsekin. Tosin mielestäni nyöritys ei näyttäisi enää kauniilta, jos sitä vielä joutuisi levittämään. Mielestäni myyjä kuitenkin sanoi vielä jotain sellaistakin, että kaikissa puvuissa on saumoista vähän päästövaraa (tästä en nyt sit oo kuitenkaan yhtään varma). Varmanpäälle jos tahtoo pelata, niin kannattaa tosiaan viim.puol vuotta ennen häitä lähteä kaupoille että tarvittaessa pystyy tilaamaan, mutta ainakin itselläni paljon vähempikin riitti. Ja itseasiassa kun viime viikolla kävin samassa kaupassa josta hääpukuni ostin, ja ihan mielenkiinnosta kävin nopeasti rekit läpi, niin siellä oli edelleen niitä pukuja joita sovitin, ja jotka olisin voinut ottaa mukaani saman tien. Eli vielä näin 3vk ennen häitäkin olisin pukuni sieltä löytänyt. :D Mutta sitä en kyllä suosittele.

Muokattu: , käyttäjä: syksyllä2012
Link to comment
Share on other sites

Mä oon lähdössä tänään pukuostoksille, jaiks!!! :) Häät on maaliskuun alussa 13. No, onhan tässä reilut 5kk aikaa, jos tarvii alkaa tilaamaan. Jännittää ihan vietävästi! Jostain syystä heräsin jo 6.15 eikä uni oo enää sen jälkeen tullut... no, enää 1,5h odotusta jäljellä :P

Link to comment
Share on other sites

Mä ostin puvun 7kk ennen häitä. Halusin olla varma että nämä megapitkän 6kk toimitusajan puvut ehtii myös, jos sellaisen haluan. eli lähdin pukuostoksille n. 8 kk ennen hääpäivää. Paino on ollut sama viimeiset 5v joten en sitä miettinyt. Puvussani on kyllä nyörit.

Link to comment
Share on other sites

Mä oon menossa huomenna hääpukukaupoille ja häät ovat 7/13. Huomasin, että yhdessä liikkeessä on juuri alennusmyynti menossa, joten siksi nyt. Harmikseni vasta tajusin, etten ole huomannut varata minkäänlaista sovitusaikaa mihinkää liikkeeseen, että saa nähdä voinko harmikseni edes sovittaa yhtä ainutta pukua.. :girl_cray:

Link to comment
Share on other sites

Ja niinhän siinä sitten kävi, että oma hääpuku löytyi heti ensimmäisestä kaupasta! :wub: Puvussani on vetoketju, mutta menen vasta keväällä uuteen sovitukseen, jossa tehdään pukuun tarvittavat sovitukset (pienennys ja lyhennys), jolloin näkee pitääkö silloinkin vielä kaventaa, vai suurentaa. Omaan pukuuni saa onneksi nyöritykset, jos niin hassusti on käynyt ettei sovikaan enää. Mutta itse tykkäsin kyllä enemmän vetoketjusta, joten toivottavasti paino ei kovin paljon tästä liiku suuntaan tai toiseen.

Link to comment
Share on other sites

Itse löysin pukuni morsiusliikkeen alennusmyynneistä todella hyvään hintaan, häät ovat siis ensi heinäkuussa. Puvussa on nyöritys ja keväällä tehdään puvun lyhennys ja muut muutostoimenpiteet. Täähän on sit hyvä motivaattori, jottei paino ainakaan nouse ylöspäin yhtään :)

Link to comment
Share on other sites

Heippa! Kävin tämän viikon maanantaina sovittelemassa pukuja ja sieltähän se ihanuus löytyi <3 Puku on siis tilauksessa ja tulee liikkeeseen helmikuussa, häät meillä on elokuussa 2013.

Link to comment
Share on other sites

Niin ja puvussa on tosiaan nyöritys, joka antaa säätövaraa. Kysyin myös ns. napitettavista puvuista, joissa siis vetoketju napituksen alla ja myyjä suositteli, ettei vetoketjulla kannata ottaa, juurikin koska säätöjä ei tuolloin pysty ilman suuria muutoksia tekemään. Itselläni paino on pysynyt samassa viimeiset 5 vuotta, joten en usko, että hirveästi tarvitsee säätää. Nyöritys muutenkin on todella kaunis, eli ei valittamista :)

Link to comment
Share on other sites

mä ostin pukuni 1,.5v aikasemmin omien mittojen mukaan, jotka oikeestaa o pysyny viimeset 4 vuotta aikas samana. Ajattelin laittaa sen päälleni 2kk ennen häitä ja sit muokkailla siihe sit muutoksia jos tarvii, tai ainaki sit se helman tarkistus et onk hyvä mun kenkien kanssa.. Tosin oon miettiny et jos vetoketjun vaihtais nyöritykseks mut en luota mun kaasoihin nii aljoo et ne osais nyörittää sen oikeen :D :D :D ja toisaalta nyöritys o ns. yksityiskohta ni voi olla et tulis vähä liikaa katseltavaa yhtee pukuu :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ensimmäisiä pukuja sovitin n.8kk ennen hääpäivää, täydellinen puku löytyi n. kuukauden kuluttua siitä. Pukuun tehdään pieniä muutoksia vähän ennen hääpäivää, hieman kavennusta vyötäröltä ja helmaa lyhennetään. Muutokset tehdään siksi juurikin vain hetki ennen häitä, että puku on varmasti sopiva silloin.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulla on 7,5 kk häihin, ja oon lykänny puvun ettimistä siinä luulossa, että oon aivan liian AIKASESSA. :D Näköjään mää voinki lähtee ihan hyvin sovittelemaan ja ettimään sitä unelmien pukua.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Lähdin etsimään pukua reilu vuosi ennen häitä. Ajatuksena oli ottaa vuokralle puku, mutta olenkin päätynyt ostamaan oman vuorkapukujen niukan valikoiman vuoksi. Kävin sovittamassa muutamissa liikkeessä pukuja omassa kotikaupungissa ja muutamassa muussakin kaupungissa ennen kuin se oikea osui kohdalle. Puku aivan erilainen kuin millaista olin ajatellut. Puku meni tilaukseen. Toimitusaika 4 kk:ta. Tämän jälkeen tehdään vielä pari muutosta. Vaihdan vetoketjun nyöriin jotta ei tarvitse grammalleen vaalia painoa. Kilon heitto suuntaan tai toiseen ei kuulemma haittaa. Joten puku on valmis sitten ensi vuonna toukokuun paikkeilla. Häät ovat 8/2013. Ihania puuhaa on puvun etsiminen :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kuinka paljon aikaisemmin puku yleensä pitää tilata? En ole vielä käynyt katsomassa pukuja. Olen raskaana ja synnytys on puoli vuotta ennen häitä. Tosi vaikeaa tietää minkä kokoinen sitä sitten on raskauden jälkeen. :/ Onko liian myöhäistä sitten puoli vuotta ennen alkaa etsimään pukua...?

Link to comment
Share on other sites

^kylla varmasti ehdit puvun hankkimaan puolen vuoden aikana. Raskaus saattaa muuttaa vartaloa paljonkin, tai sitten ei.

Itse ostin puvun marraskuussa ja haat on tulevana heinakuuna. Korjausompelut kuten lyhennys ym tehdaan noin kuukautta ennen haita.

Link to comment
Share on other sites

Mä olin todella aikaisin liikkeellä ja ostin pukuni 1v 10kk ennen häitä :D  ensimmäinen sovittamani puku oli niin täydellinen, että se oli heti ostettava. Kyseessä on tilauspuku, joten saan sen vasta helmikuussa (tilausaika on 4 kk! tämä tuli itselleni ihan yllätyksenä). Häät siis meillä on heinäkuussa 2014. Todella moni on ihmetellyt, että miten uskalsin ostaa näin aikaisin pukuni. Olen kuitenkin ollut varma jo pitkään, että millaisen puvun haluan ja en todellakaan usko, että mieleni ehtii tässä enää muuttumaan (varsinkin kun puku on tosiaan hankittu). Puvussa on vetoketju. Lähempänä häitä tehdään tarvittavat muokkaukset (kavennukset ja helman lyhennys tarpeen mukaan). Painoni on vuosia pysynyt samoissa, joten en usko, että ennen häitä mitään radikaalia muutosta tapahtuu kumpaankaan suuntaan.

Tulisi vaan ne häät jo, että pääsisin pukemaan ihanan pukuni päälleni :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...