vau.fi

Naimisiin, jos lapsia?

14 posts in this topic

Pitääkö olla naimisissa, jos aikoo hankkia lapsia? Mitä olette mieltä?

Ps. Etsin keskustelun kautta lehtijuttuun haastateltavaa, jonka mielestä on ehdottomasti oltava naimisissa, jos mielii tehdä lapsia.

ei tarvihe,mut onhan se hienoo jos on,silleen vanhaan tapaan edetään(tai semmonen käsitys on :girl_wink: ) :) myö ei "keretty" naimisiin ennen lasta,en halunna olla valaskala häissä :grin: ensikesänä sitten :girl_smile:

ei tarvihe,mut onhan se hienoo jos on,silleen vanhaan tapaan edetään(tai semmonen käsitys on :girl_wink: ) :) myö ei "keretty" naimisiin ennen lasta,en halunna olla valaskala häissä :grin: ensikesänä sitten :girl_smile:

Naimisiin meneminen kuitenkin tärkeä seikka sinulle? Voisitko ajatella, että elelisit naimattomana perheenä?

Itse ajattelen että naimisiin meneminen on ihan yhden tekevää, oli sitten lapsia tai ei. Jaatko näkemyksen?

Itse olin aiemmin vakaasti ja ehdottomasti sitä mieltä, että täytyy olla naimisissa ennen lapsia. Noh, elämä heitti asiat vähän eri tavalla eteen, ja nyt on kaksi lasta, häät tulossa vasta reilun vuoden päästä helmikuussa. Edelleen olen kyllä sitä mieltä, että parempi olla naimisissa, jo ihan käytännön asioiden takia..ja mitä jos toiselle sattuu jotain, avopuoliso on silloin aika heikoilla. Mutta parempi kai myöhään kuin ei milloinkaan, eli häitä odotellessa siis :)

Omalla kohdallani haluan lapsia vasta kun ollaan jo avioliitossa (häihin aikaa 10kk, eikä vielä lapsia - eiköhän onnistuttu! :D). Ei siihen sen kummempia syitä, kuin että silloin ainakin parisuhde on vakaalla pohjalla, jolloin lapsenkasvatuskin todennäköisesti onnistuu tasapainoisemmin. Lisäksi tietenkin se että tuntee itsensä tarpeeksi kypsäksi ja vastuulliseksi lapsenkasvatushommiin, kun on jo 20-ikävuoden paremmalla puolen.

Vaikka itselleni miellänkin tuollaisia rajapyykkejä lapsensaannille, niin ei mielestäni pitäisi olla mitään ongelmaa jos on lapsia niin sanotusti avioliiton ulkopuolella. Nykyään lapsia satelee mitä moninaisimpiin tilanteisiin, parisuhteisiin tai yksineläjille, että se kannattaako niitä lapsia olla on ihan tilanteesta ja ihmisestä riippuvainen.. On ehkä turhan vanhoillista ajatella että ensin avioliitto, sitten vasta lapsia. Tiedän pariskuntia, joilla lapset ovat tulleet ensin, ja vasta sen jälkeen on huomattu että yhteiselämä sujuu niin hyvin että halutaan naimisiin myöhemmin. Tai ollaan haluamatta. Ja silti lapsista kasvaa hurmaavia "kunnon kansalaisia". :)

Myönnän kuitenkin, että itselleni ainakin on muodostunut kuva, että lapsen tulo avioliittoon sujuu himpun verran mutkattomammin. Siinä mielessä ihanteellisempaakin, ettei kukaan tule jakamaan kriittistä näkemystään siitä että miksi lapsi nyt on tuloillaan, onko vahinko, menettehän nyt naimisiin jne.

Mutta nykypäivänä jos tosissaan haluaa lapsia, niin ei todellakaan tarvitse mennä ensin naimisiin. Eikä välttämättä tarvitse sitä miestäkään enää. Mutta se aihe jääköön nyt koluamatta.. :)

Edited by NtiElsu

Ihan miten kukakin tykkää. Meillä on muksu, joka täyttää 3v pari viikkoa häiden jälkeen. Seuraava mukula hankitaankin sitten avioliittoon, lähinnä sen takia että yksi mukula on helppo saada häiden ajaksi hoitoon, tosin kuin kaksi. (Joo, järjestely kysymys, mutta me haluttiin ettei tytön kummi "joudu" hoitamaan kuin yhtä muksua. :)

Mie oon sitä mieltä, että on oltava naimisissa ennen yhteistä seksielämää, joka tietty tarkottaa myös sitä että on oltava naimisissa ennen lapsia. Lapsilla on oikeus toisiinsa sitoutuneisiin vanhempiin ja perheeseen, joka on "liittynyt" yhteen. Itselleni Jumalan ja seurakunnan siunaus avioliittoon on tärkeä osa parisuhdettamme ja elämäämme, joten emme edes asu yhdessä ennen häitä. Näin meillä.

Itse olen viime kevääseen asti ollut sitä mieltä , ettei ole mikään kiire naimisiin. Yhteiseloa on nyt reilu viisi vuotta ja lapset 2 ja 1v. Tosiaan keväällä iski sitten tämän "vauvabuumin" jälkeen hinku naimisiin. Edelleen hirveä vauvakuume, mutta olemme sopineet kolmosen tervetulleeksi sitten häiden jälkeen, ihan jo käytännön syistä. Niin hääasioissa, kuin isyydentunnustuksissa yms.. olisihan se kai ollut "helpompaa" mennä naimisiin ennen lapsia kun ei olisi tarvinnut miettiä häitä heidän vinkkelistään, mutta nyt mennään näin. :) minusta pari voi ihan hyvin rakentaa perheen pelkän yhteiselon päälle menemättä ikinä naimisiin. Mutta onko se sitten käytännölsyyden ja järkevyyden vinkkelistä kannattavaa loppupeleissä. Noh, meillä eu edelleenkään ole oikeastaan muuta syytä mennä naimisiin kuin se, että minä nyt haluan. :D mies kai olisi voinut odottaa pidempäänkin naimisiinmenoa.

Meillä on yksi lapsi ja hän on syntynyt avoliittoon. Ensi kesänä häät ja ei ole kertaakaan tullut mieleen, että kaduttaisi tällainen ratkaisu. Minusta pääasia on se, että on tiennyt jo ennen lapsen syntymää, että miehen kanssa on astelemassa avioon ja että suhde kestää.

Minun mielestäni ei tarvitse olla naimisissa, jotta voi hankkia lapsia, eikä tarvitse mennä naimisiin jos lapsi on tullut/tulossa. Suhde voi olla tai olla olematta hyvä ja kestävä ihan riippumatta siitä, ollaanko naimisissa. Toki se joitain juridisia juttuja helpottaa, mutta en ihmettele sellaisiakaan perheitä, jotka elelevät lapsiperheenäkin aivan tyytyväisinä ilman avioliittoa.

Mulla/Meillä ei ole missään vaiheessa käynyt edes mielessä lasten osuus, kun olemme miettineet naimisiin menoa. Me mennään ihan itsemme takia. Eikä ollaa ajateltu mitään juridistakaan puolta asiasta... Ja meillä on kaksi yhteistä lasta, jotka ovat syntyneet avoliittoon.

Avioliitto ennen lapsia. Ymmärrän kyllä ihmisiä, jotka tulevat vahingossa raskaaksi, vaikkeivat vielä ole naimisissa. Itselleni tärkeää on, että lapsi saa vanhemmat, jotka ovat sitoutuneita toisiinsa. 

Avioliitto ennen lapsia. Ymmärrän kyllä ihmisiä, jotka tulevat vahingossa raskaaksi, vaikkeivat vielä ole naimisissa. Itselleni tärkeää on, että lapsi saa vanhemmat, jotka ovat sitoutuneita toisiinsa. 

Kyllä me ollaan oltu ihan sitoutuneita toisiimme ilman aviolliittoakin. Molemmat yhteiset lapset ovat suunniteltuja. Nuorempi on vielä saanut alkunsa parin keskenmenon jälkeen, joten lapset ovat olleet erittäin toivottuja. Vanhinkin lapseni on ollut suunniteltu eikä vahinko.

Mutta me olemme siirtäneet naimisiin menoa koska a) emme halua mennä maistraatissa naimisiin vaan kunnon kirkkohäät. B) Halusimme kunnon juhlat c) neljänä edellisenä kesänä olen ollut joko raskaana tai on ollut niin pieni lapsi että hoito olisi ollut hankalaa d) olisi ollut mahdotonta järjestää sellaiset juhlat kuin haluamme