Ebba

Koska kutsut lähetetään?

173 viestiä aiheessa

Häät elokuun alussa, niin ajattelin että kesäkuun alussa postiin.. Vielä kun sais aikaiseks kutsut. :girl_mad:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kutsujen lähettäminen niin sanotusti kusi. Haluttiin save the datit, koska itse häiden sisältö oli vielä aika pitkälle hakusessa, eli kutsujen infolappusen tekeminen olisi ollut mahdotonta aikaisemmin. Ja kun hääpäivä on elokuun viimeisenä lauantaina niin ajateltiin, että voi olla muutamat muutkin silloin menossa naimisiin. No tilattiin kutsut alunperinkin myöhässä, saamattomia kun ollaan. Sitten kutsujen painattamisessa meni se pisin mahdollinen aika mikä menee (oltiin ajateltu optimistisesti että kaksi viikkoa + posti, mutta se olikin kuukausi + posti..). Ja kun kutsut tuli huomattiin että sulhasen nimi oli kirjoitettu väärin :o. no ne piti sitten tietenkin painaa uudelleen, missä meni pari viikkoa ja omien kiireiden (ja sulhanenhan ei olisi voinut laittaa kirjeita postiin tai kysyä osoitteita itse...) takia vielä yksi lisä viikko. Eli save the datit meni nyt viikonloppuna postiin ja häät on tosiaan elokuun lopussa. Noh... aina ei voi onnistua. Varsinaiset kutsut ajateltiin lähettää kesä- ja heinäkuun vaihteessa. Eli tälläistä sekoilua.

Eli tarkoituksena oli että save the datit olisi lähteneet maaliskuussa viimeistään, mutta sadoista eri syistä lähtivät nyt vasta toukokuussa. Mutta parempi sekin kai kun ei mitään, eikö? :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vapuksi ajateltiin laittaa kutsut postiin. Haat 13.heinakuuta. Eli 2,5 kk ennen, eikohan se riita...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitetaan postiin kutsut n. 3,5kk etukäteen. Voiko kutsut oikeasti olla "liian" ajoissa...? Monilla on muita kutsuja tai lomamatkoja yms. kesäisin, itse haluaisin ainakin tietää mahdollisimman ajoissa tuollaisesta kutsusta ja päivämäärästä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Me laitetaan postiin kutsut n. 3,5kk etukäteen. Voiko kutsut oikeasti olla "liian" ajoissa...? Monilla on muita kutsuja tai lomamatkoja yms. kesäisin, itse haluaisin ainakin tietää mahdollisimman ajoissa tuollaisesta kutsusta ja päivämäärästä.

Tätä minäkin olen miettinyt, että voiko kutsun lähettää "liian" aikaisin...?

Meillä olisi nimittäin tarkoitus lähettää kutsut jo 4,5 kuukautta ennen juhlia. Onkohan se hölmöä? Meillä vain on sellainen tilanne, että häät aiotaan säilyttää siihen asti salaisuutena... Joten siksi näin aikaisin, että vieraat ehtivät sitten järkätä kesän lomasuunnitelmansa niin, että pääsisivät osallistumaan häihin (juhlat ovat kesäkuussa).

Sitäpaitsi monilla työpaikoilla kun käsittääkseni kesälomat päätetään viimeistään maalis-huhtikuun aikana.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä olen myös miettynyt, että kutsut lähetettäisiin maaliskuun lopulla kun häät ovat heinäkuussa. Kesälomasuunnitelmia tehdään niin aikaisin, että parempi olla ajoissa.

 

Ongelmaksi koituu kuitenkin pitkä vastausaika. Pitänee toivoa, että ihmiset muistavat ilmoittautua vaikkei sitä tarvitsekaan heti tehdä. Ja sitten vaan soitellaan perään...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä hääpäivä 25.5 ja viimeiseksi ilmoittautumispäiväksi ajattelin huhtikuun viimeistä. Kutsut lähtisivät postiin joskus maaliskuun puolivälissä. Valtaosa kutsutuista taitaakin hääpäivästä olla tietoinen, joten tuskin meillä on tarpeen aikaisemmin lähettää.

Muokattu: , käyttäjä: marsipaanimakeinen

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä lähtevät kutsut postiin reilut 3kk ennen häitä. 20.4 on hääpäivä ja ensi viikolla laitamme kutsut postiin. Meillä miltei kaikki vieraat asuvat vähintään 300 kilometrin päässä, joten ihmiset haluavat ajoissa (ja mahdollisesti edullisemmin) varata jo nyt majoituksen. Vastausta kutsuun pyydämme 15.3 mennessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Heh, ollaan aika samassa. :)

Meillä lähti kutsut postiin 11.3. ja vp. on 5.5. Hääpäivä on sitten 25.5.

Eli 2,5 kuukautta ennen hääpäivää lähti kutsut ja vastausaikaakin yli puolitoista kuukautta. Tuon vp:n jälkeen ehtii sitten vielä hätyyttelemään niitä, jotka eivät mahdollisesti ole ilmoittaneet itsestään mitään, kun sovittiin pitopalvelun kanssa 10.5. siksi päiväksi, jolloin lopullinen osallistujamäärä tulisi olla heillä tiedossa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä lähtee toivon mukaan kutsut postiin ensi maanantaina, tarkoitus saada ne valmiiksi viikonlopun aikana. Häihin silloin 2kk aikaa, vp 25.4 mennessä. Minun mielestä ihan sopiva aika tuo 2kk ennen, kun häät eivät ole kesällä, niin ihmisillä ei varmaankaan ole vielä kesälomia ym milloin olisivat mahdollisesti reissussa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ajattelin laittaa kutsut postiin toukokuun aikana. Kutsut on jo valmiina. Vastauspäiväksi laitettiin heinäkuun ensimmäinen, vaikkakin häät vasta 17.08, mutta kun arvaan jo etukäteen, että kaikki eivät ilmoita tulostaan, joten sitten saat soitella vieraslistaa läpi ja varmistella vieraiden tulemista. Lisäksi istumajärjestyksen tekeminen vie varmaankin aikaa, ja hyvä ilmoittaa pitopalveluun ja kondiittorille ajoissa vieraiden määrä :) Toki aina voi tulla sairaustapauksia yms. mutta meidän pitopalvelu lupasi, että tälläiset voidaan vielä viime hetkellä kyllä ottaa huomioon :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä en oikein ymmärrä, että miten häät vaikuttaisivat vieraiden kesälomien ajankohtaan. Tuolla aiemmin kun joku murehti sitä, että työpaikoilla sovitaan kesälomat maalis-huhtikuussa. Eihän niihin häihin mene yleensä kuin 1-2 päivää, eiköhän sellaisen vapaan voi sopia lähempänäkin, jos nyt on yleensä viikonloput töissä. Lomareissulta ovat tietysti asia erikseen, mutta eiväthän kaikki koko lomaksi reissuun lähde... Luulisi että sitä stressattavaa on häiden alla muutenkin tarpeeksi, ettei tällaisesta tarvitse tehdä itselleen huolta :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos minun toivottaisiin tämän vuoden aikana touko-elokuussa vieraan ominaisuudessa osallistuvan jonkun sukulaisen tai ystäväni häihin, haluaisin tietää siitä N-Y-T heti.

 

Kuulun siihen väestöryhmään, jolla on opiskelijana ja osa-aikatyöläisenä tiukka taloustilanne, ja teen jo tällä hetkellä henkilökohtaisia budjettisuunnitelmia silmällä pitäen ensi syksyä, jolloin aloitan todennäköisesti palkattoman päättöharjoitteluni, joka kestää syys-elokuun vaihteesta aivan joulun kynnykselle. Siksi taloudellisesti olisi tärkeää osata varautua lahjan hankintaan (minä en kehtaisi mennä häihin ilman), mekon hankintaan (olisi väistämättä uuden ostaminen edessä) sekä mahdollisiin matka- ja majoituskuluihin jo nyt.

 

Toiseksi, teen vuorotyötä, jossa vuorotoiveet perusteluineen tulee jättää 2-3 kuukautta etukäteen. Esim. tällä hetkellä suunnitellaan jo toukokuun lopun työvuoroja ja odotetaan toiveita (mahdollisuuksien mukaan kaikille) kesäkuukausille. Kun listat on tehty, on vuoroja hyvin vaikeaa muuttaa. Hautajaiset kyllä kelpaavat syyksi, mutta "kyllähän häistä tiedetään ajoissa". Kesälomatoiveet piti jättää maaliskuun alussa. Jos minut haluttaisiin vieraaksi esim. jonkun serkkuni häihin 500 kilometrin päähän, yhdistäisin sen mielellään lomaan, koska matkana tuo 500 kilometriä edestakaisin yhden viikonlopun aikana on rankka, jos pitäisi työviikon jälkeen lähteä, juhlia ja vielä tehdä työviikko reissun perään. Siksi töiden kannalta olisi tärkeää osata varautua pyytämällä tarvittavat päivät ajoissa vapaiksi.

 

Kolmanneksi, ilman töitä ja kukkaron kiristystäkin minulla on jo tammikuusta lähtien ollut tiedossa kaksi harrastukseen liittyvää "pakollista" viikonloppumenoa, yksi heinäkuussa, toinen elokuussa. Ok, kyse on siinä mielessä vakavamielisestä harrastuksesta, että se vie ajastani yhtä suuren osan kuin opiskelu ja työntekokin. Asettaisin itseni kilpailevassa ryhmässä vaikeaan asemaan, jos myöhemmin keväällä alkaisin perua osallistumistani lupaamiini tapahtumiin, joihin sitä paitsi haluan osallistua. Siksi vapaa-ajan suunnittelun kannalta haluaisin tietää jo nyt, mitkä viikonloput varaan millekin tapahtumalle. Myös kesälomasuunnitelmia juhannukselle sekä heinä-elokuulle on jo olemassa, joskaan ei täysin lukkoon lyötyjä.

 

Sillä, missä muodossa tieto häistä tulee, ei sinänsä ole merkitystä. Onko se varsinainen kutsu, Save The Date vai pelkkä puhelinsoitto / kasvokkain ilmaistu "Meillä on häät, x.päivänä elokuuta, olettehan paikalla, me toivoisimme sitä". Kunhan ilmoittaa, liian ajoissa ei voi kesällä olla!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Huhhuh, nostan Tiukulle hattua! Vaikka olen itsekin "samaa väestöryhmää" eli töissäkäyvä opiskelija, ei musta olisi kyllä suunnittelemaan noin perusteellisesti elämääni. Ymmärrän kyllä tilanteesi ja että se herättää tunteita, mutta uskaltaisin väittää suurimmalla osalla ihmisistä olevan vähän väljempi aikataulu kesälle...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin suurin osa vieraista on tietoisia häiden ajankohdasta. Toki tieto siitä on saatu jo vuosi sitten, joten joltain on voinut päästä unohtumaan tarkka päivä :unsure: Ja me ollaan myöskin opiskelijapariskunta, jolla rahatilanne aivan järkyttävän huono tällä hetkellä juuri tulevien häiden takia, ja koska miehelläni piti olla varma ja hyväpalkkainen kesätyö, mutta jonne hän ei nyt ilmeisesti pääsekkään :wacko: Mutta kyllä mulle ainakin itse riittää, jos tiedän tulevat menot, n. 3-4 kk ennen :) Riippuu tietysti niin paljon siitä, että oletko vuorotöissä vai päivätöissä ja kuinka helppoa on saada töistä vapaata tai vaihtaa vuoroja. Mutta nimenomaan kesällä meillä aina rahatilanne helpottaa, kun on kesätyöt, vaikka muutenkin osa-aikaisesti työskennellään :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni kutsut on hyvä laittaa "liian aikaisin" kuin että liian myöhään. Me mennään naimisiin sulhasen kotiseudulla (missä asun nykyään itsekin) ja sen takia on hyvä laittaa kutsut ajoissa, että pidemmästä matkasta saapuvat vieraat voivat suunnitella ja varata majoituksensa myöskin ajoissa. Olen tehnyt kiintiövarauksen hotelliin ja pitää heidänkin tietää kuinka monta huonetta varataan ja mitkä laitetaan myyntiin :) Meillä häät heinäkuussa 2014, joten eiköhän kutsut lähetetä saman vuoden huhti-toukokuun kieppeillä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Laitoimme kutsut postiin kaksi kuukautta ennen häitä. Samoihin aikoihin olen saanut itsekin hääkutsut keskimäärin.

 

Kerran kutsu tuli viisi kuukautta aiemmin ja muistan ihmetelleeni, että olipa aikaisin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse ajattelin että sitten syksymmällä postitan kutsut n. 2-3kk ennen häitä, ja vp. ajoitan VIIMEISTÄÄN kuukautta ennen häitä , että kerkee kaiken touhuta. Häät nimittäin tammikuun alussa, joten myös vieraille, sekä itselleen kohtuullista tietää hyvissä ajoin ennen joulun pyhiä :curtsey:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitetaan perheenjäsenille Save the Date -kortit tasan vuotta ennen häitä. Se on tapa, jolla annamme perheelle tiedon siitä, että häät ovat (vihdoin) tulossa. ja täsmällinen vuosi tuntui kivalta ajatukselta. Kavereille ja muille kutsuttaville sukulaisille laitamme vastaavat kortit loppusyksystä. Varsinaiset viralliset kutsut on tarkoitus laittaa maalis-huhtikuussa, kun häät ovat kesäkuussa 2014.

 

Miksi me laitamme Save the Date -kortit? Jopa toivon, että sana ei tosiaan kiri, vaan saisimme itse kertoa häistämme ihmisille. Ei nyt sillä, että se olisi perheenjäsenille kertomisen jälkeen mikään salaisuus, mutta en meinannut asiasta juuri huudella, että saan järjestelyrauhan. Toisekseen meidän ystäväpiirimme on sellaista, joka voi hyvinkin ajoissa alkaa suunnitella seuraavalle kesälle pitkiä lomareissuja tai jotain ulkomaan työkomennuksia.

 

Joku kyseli, että mitä väliä sillä on, onko joku lomalla vai ei häiden aikaan. No sitä väliä, että jokainen ei lomaansa vietä koto-Suomessa tai sitä, että useilla on tapana suunnitella lomallensa menoja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me olemme suunnitelleet laittavamme kutsut postiin noin 4 kuukautta ennen häitä. Osa vieraista tulee juhliin kauempaa, ja koska he eivät vielä edes osaa aavistella, että juhlat on tulossa, on mielestämme hyvä ilmoittaa asiasta reilusti etukäteen. Ei nimittäin ole mitenkään helppoa tulla toiselta puolen Suomea (saati toisesta maasta) juhlimaan häitä vain viikonlopun ajaksi. Se vaatii aina jonkinlaista suunnittelua ja osalla ihmisistä ei välttämättä ole parin kuukauden varoitusajalla mahdollisuuksia osallistua ollenkaan häihin. Tähän voi vaikuttaa aikataulut (osa sukulaisistani suunnittelee jo vuoden päästä olevia kesälomiaan) sekä raha (opiskelija ei voi nopsaan taikoa jostain 100 euroa majoitukseen ja päälle vielä matkoihin ja lahjaan). 

 

Minusta save the date kortit ovat nykyään tosi kivoja, sillä siten ihmiset saavat tiedon, että juhlat on tulossa ja osaavat varautua niihin. Meillä häihin on aikaa enää alle puoli vuotta, joten meistä olisi hieman tyhmää enää lähetellä noita kortteja. Ensi kesänä on tulossa ystäväni häät, joista sain tiedon juurikin save the date-kortilla ennen joulua. Ja tämä oli tosi hyvä juttu, sillä minulla ainakin se vaikutti suoraan kesälomani ajankohtaan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kutsut lähtee vapun jälkeen, koska moni vieraistamme on hoito-alalla ja siellä vapaiden järjestäminen ei monesti onnistu kovin lyhyellä varoitusajalla. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

maaliskuun lopussa oisi suunnitteilla että kutsut laitettaisiin postiin, kesäkuun alussa' 14 häät.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä häät on lokakuun alussa, mikä ei todellakaan ole mikään yleinen juhla-ajankohta. Siksipä laitamme kutsut postiin 8 viikkoa ennen häitä, eli parisen kuukautta aiemmin. Iso osa vieraistamme tietää päivän jo etukäteen :) Jos häämme olisivat keskikesällä, niin luultavasti olisimme postittaneet kutsut kolme kuukautta ennen häitä ja jo sitä ennen infonneet ajankohdasta kaikille kasvokkain / puhelimitse / sähköpostilla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään