Aihio

Gallup: Ajo-ohjeen tarpeellisuus


29 viestiä aiheessa

Mitä mieltä olette, hyvät siskot, tarvitseeko tänä navigaattorien ja gps:ien aikana liittää kutsukortin mukaan ajo-ohjeet ja kartta? Vai riittääkö, että luottaa vieraitten kykyyn suunistaa paikalle omin avuin?

Muokattu: , käyttäjä: Aihio

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse en ole kertaakaan kaivannut, osoitetiedot ovat riittäneet koska navi löytyy autosta ja puhelimesta. Itse kuitenkin ajattelin tehdä pienen luonnoskartan osoitteen kanssa annettavaksi kirkon jälkeen niille jotka haluavat sen jos kutsu onkin unohtunut ja esim oma sukuni ei tiedä juhlapaikkaa. Mutta kyseessä siis noin viisi kappaletta karttoja eli ei kauhea homma :D

PS. meille ei ole tulossa tienvarsikylttejä kuin kahteen vikaan mutkaan todennäköisesti tai lyhdyt vain

Muokattu: , käyttäjä: Haley

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän hääpaikan osoitteella ainakin Google Maps ohjaa väärään paikkaan, joten laitoimme selkeän kartan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tiedän meidän vieraista montakin joilla ei navia ole joten liitetään mukaan ajo-ohjeet.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee myös ajo-ohjeet ja kartta. koska uskon että joukossa on niitä, joilla ei navigaattoria ole. Ja tykkäisin itsekin vieraana, että ne kutsussa on, vaikka meillä navi onkin käytössä :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisiko jollain vinkkiä siihen, miten kartan saisi tehtyä helposti? Kaipaisin siis palvelua, jossa kartan voisi kopioida (copy image) ja liittää wordiin, jolloin sanallisten ajo-ohjeiden ja muun infon kirjoittaminen viereen olisi helppoa. Reitin piirtäisin mieluusti käsin, eli ihan mikä tahansa nettikartta, josta voisi helposti rajata ja kopsata haluamansa alueen, kelpaisi loistavasti. En ole onnistunut Google Mapsilla enkä Eniron tai Fonectan kartoilla ja tunnen itseni kieltämättä aika tyhmäksi :girl_cray2:

En yleensä ole näin avuton tietokoneen käytössä, mutta nyt kaipaisin ihan rautalangasta väännettyjä ohjeita. Kiitos tuhannesti, jos joku viitsii auttaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mulle yleensä riittää osoite. Tarkastan kaiken ennen menoa, minne sitten menenkin, reitin etukäteen googlesta tai reittiohjeesta tms. Vastasin kuitenkin, että osoitetiedot ja kartta riittävät, vaikka mulle kelpais vähempikin. Yleensä ihmiset ottaa, mun kokemuksen mukaan itse selvää, missä häät pidetään. Jos vieraita tulee kaukaa, eikä heillä ole mitään käsitystä ja kokemusta kyseisestä kaupungista, osoitetiedot ja kartta on silloin tosi tarpeellinen.

Meille tulee kutsuun videolle kuvattu ajoreitti juhlapaikalle, jossa myös siis vihkiminen. Tämä on enimmäkseen yleiseksi huviksi, mutta kyllä siitä myös näkee aika tarkkaan miltä kaistalta pitää kääntyä minnekin. Sen lisäksi kutsussa lukee osoite ja paperinen kartta löytyy mukana. Pitäis kyllä kaikkien löytää perille!

Limone

Ota esimerkiksi googlemapsista screen capture tai print screen. PC:llä on oma print screen nappikin ylärivissä oikealla puolella. Nappia painamalla tietokone tallentaa koko kuvaruudulla näkyvän alueen. Sen jälkeen copy paste (ctrl + v) mihin tahansa kuvankäsittelyohjelmaan. Rajaat kuvan (crop) ja tallennat nimellä. Tämän jälkeen voit liittää wordiin tai muualle. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Osoite periaatteessa riittää, jos se on semmoinen, jonka navigaattori löytää. Mutta kyllä musta kartta on silti kiva olla mukana, koska siitä hahmottaa helposti minnepäin ollaan menossa (tyyliin ollaanko kaupungin itä- vai länsipuolella tai kenties lähellä jotain mulle entuudestaan tuttua paikkaa). Itse en välttämättä näiden lisäksi kaipaa enää sanallista ajo-ohjetta, paitsi jos reitissä on jotain erikoista, jota ei kartasta näe.

Kaikilla häävierailla ei luultavasti ole navigaattoria, jotkut eivät osaa käyttää nettikarttoja ja tulostaa netistä ajo-ohjeita, joten siksi näkisin vaivan ja laittaisin nää kaikki mahdollisimman selvästi mukaan.

Tai sitten tekee niinkuin me: järjestettiin häät paikassa, joka oli kaikille vieraille niin tuttu, ettei tarvinnut mitään ohjeita ollenkaan. :grin: Ok, oli meillä kutsussa osoite ja maininta, että kysy tarvittaessa ajo-ohjeita, mut kukaan ei kysynyt, ainakaan meiltä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ota esimerkiksi googlemapsista screen capture tai print screen. PC:llä on oma print screen nappikin ylärivissä oikealla puolella. Nappia painamalla tietokone tallentaa koko kuvaruudulla näkyvän alueen. Sen jälkeen copy paste (ctrl + v) mihin tahansa kuvankäsittelyohjelmaan. Rajaat kuvan (crop) ja tallennat nimellä. Tämän jälkeen voit liittää wordiin tai muualle. :)

Tuhannet kiitokset! Nyt mulla on juuri sellaiset kartat kuin halusinkin. Kyllä tää on hyvä foorumi :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee pelkät osoitteet ja kartta reitistä kirkolta juhlapaikalle. Juhlainfoon ajateltiin vielä laittaa, että esim. Enirosta löytyy sanallinen reittiohje, jos on tarvis. En itsekään kaipaa vieraana reittiohjetta, ja mielestäni se vie kutsun liitteestä vain turhaa tilaa, varsinkin kun meidänkin tapauksessa se pitäisi kirjoittaa monesta eri suunnasta tuleville.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äänestin, että pelkkä osoite riittää. Riippuu kuitenkin vähän siitä, missä häät pidetään. Jos paikka on keskellä kaupunkia, niin minusta kyllä jokainen osaa sen verran katsoa itse kartasta ja suunnistaa paikan päälle. Toisaalta siinä tilanteessa, että paikka on keskellä maaseutua, eikä teitä ole vaikka kunnolla nimetty/merkitty, niin kartta kutsun mukana voisi olla tarpeellinen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu varmaan kohteesta, mutta äänestin ettei karttaa tarvita. Meillä ei ollut ja kaikki löysivät perille. Toisaalta juhlapaikan sijainti oli selkeä, kaupunkialueella ja tarkastin että ainakin google maps löytää perille, ja kirkkokin melkoisen tunnettu. Jos häämme olisivat olleet maaseudulla metsän helmassa tms. että löytäminen on vaikeampaa niin olisin saattanut laittaa kartan.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mietin tätä asiaa pitkään ja lopulta laitoin infoliitteeseen vain juhlapaikan osoitteen. Meillä sukulaisetkin on sen verran nuorekkaita, että varmaan kaikilla on navigaattorit tai sitten katsovat netistä ajo-ohjeet. Vanhempi kasti, joka näitä ei harrasta, tulevat kaikki paikkakunnalta ja tuntevat juhlapaikan.

Itse en myöskään ole kaivannut kutsuihin karttoja, em. syistä; osaan käyttää nettiä ja navigaattoria.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei tule ajo-ohjeita tai karttaa, menee muuten liian sekavaksi. Kutsuun tulee maininta vihki- ja juhlapaikoista, sekä linkki hääsivuille, josta löytyy tarkemmat osoite tiedot, sekä googlen kartta. Se saa riittää.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Pelkkä osoite riittää ainakin minulle, mutta joskus ajo-ohjeet voivat tietysti helpottaa elämää, jos paikka on jotenkin hankalasti löydettävissä. Tosin uusiin paikkoihin mennessä kirjoitan usein itselleni reittiohjeita paperille, joten kutsun mukana tulevat kartta/ajo-ohjeet tietysti poistaisivat minulta tämän vaivan.

Muokattu: , käyttäjä: pleione

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meiän häihin tulee myös ajo-ohjeet ja kartta. Osa vieraista tulee ruotsista ja etelä-suomesta eikä kaikilla ole navigaattoreita :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Riippuu niin paljon paikasta, missä häät on..

Meillä vihkiminen oli juhlapaikalla, ja juhlapaikka ni syrjässä, et ikänsä ko. paikkakunnalla asuneetkin oli osa ajanut harhaan (kylteistä huolimatta, vanhempaa väkeä..) Ja reitin luonteesta johtuen oli tosikin tarkat ohjeet.. Joku ois saattanu kuvitella eksyneensä pelkällä osoitteella, vaikka todellisuudessa oikeen ajaa.

Nyt olen itte menossa häihin ihan umpioudolle paikkakunnalle. Ajo-ohjeet oli mukana, kiitosta vain! Kirkko ja juhlapaikka ei nimittäin ole ko. paikkakunnan "ykkös" juhlapaikkoja..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minulle riittäisi paikan nimi (&osoite). Vaikka puhelimessa onkin navi, katsoisin silti paikan etukäteen karttapalvelusta ja jos vaikuttaisi hankalalta, esim. kaupungissa yksisuuntaisia katuja, karttapalvelu näyttää väärin, parkkipaikkaa ei vieressä jne. tai maaseudulla vaikeassa paikassa käännyttävä, useita nimettömiä teitä jne. niin sitten tallentaisin/tulostaisin. Eli omiin kutsuihin lähtisi ohjeet ja kartta vain ko tapauksissa. Luotan sukulaisten ja ystävien suunnistustaitoihin :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille vieraat on tulossa pääasiassa taksilla, niin kyllä mun mielestä taksin pitäisi tietää, missä paikka sijaitsee. Joten aion laittaa vain osoitteen. Vieraat osaavat varmasti myös kysyä, jos paikka on heille entuudestaan tuntematon. Toisaalta, kun me käytiin kattomassa paikkaa, niin hyvin osattiin perille, että en usko että muillekaan tuottaa suuria vaikeuksia :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Itse olisin valinnut kohdan "Kyllä, mikäli kutsun lähettäjät tietävät, että paikalle on vaikea löytää." Vastasin nyt kuitenkin molempiin kohtiin, että osoitetiedot ja sanalliset ohjeet riittävät. :) Monissa paikoissa navigaattorilla nykyään jo pärjää, mutta mikäli juhlapaikka on yhtään syrjemmässä, niin navigaattoreilla saattaa alkaa osoitteiden numerot heittelehtiä :) Ja itse kannatan ajo-ohjeita, koska niillä pääsee usein pienemmällä tilalla kuin kartalla, varsinkin jos ohjeeseen voi antaa pari pääneuvoa, kuten "kirkolle löytää helposti sataman kylttejä seuraamalla kunnes vasemmalla näkyy kivikirkko" tai jotain vastaavaa :)

Meillä ei lähtenyt kutsujen mukana kuin pelkät osoitetiedot. Jälkikäteen aloin miettiä, että olisikohan niihin kuitenkin pitänyt laittaa pientä lisäinfoa kirkolle löytämisestä, sillä vihkipaikkakunnan monesta kirkosta kaksi tahtoo mennä sekaisin - Lappeen kirkko ja Lappeenrannan kirkko saattaa paikkakuntaa tuntemattomalle olla yksi ja sama kirkko. Eikä tähän auta, että muistaa kirkon olleen lähellä keskustaa, sillä molemmat ovat keskustaksi laskettavalla alueella. Kirkolla on sitten helppo antaa ohjeet juhlapaikalle saapumisesta, ja sen voi kätevästi liittää kirkko-ohjelmalehtiseen, mikäli sellaiset nyt tullaan tekemään. :)

Eräisiin vapaamuotoisempiin juhliin laitoin kerran ehkä kutsun saaneiden mielestä hieman liiankin tarkat ajo-ohjeet, mutta eräs liittymä matkan varrella on ollut täydessä remontissa parin vuoden sisään ja vähänkään vanhemmat navigaattorit menevät siinä täysin sekaisin. Mikäli tällaisia tietää olevan matkalla, ei ajo-ohjeet ole mielestäni ollenkaan huono juttu :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestä kutsuun ei tarvitse liittää muuta kuin osoitteet. Melkein jokainen ihminen osaa etsiä vaikka Googlemapsin kautta ajo-ohjeet perille. Jos ei osaa, niin kyllä ihmiset sitten kysyvät ohjeita joltakin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni on hyvä osoitteen lisäksi olla se kartta mukana. En pystyisi kuvittelemaan esimerkiksi isovanhempieni googlettavan yhdenkään osoitteen sijaintia. Monille saattaa jopa jäädä tuo googlettelu viimeiseen aamuun tai navigaattorista onkin jokin vika tai jokin muu syy. Kartta ja ajo-ohjeet voivat jäädä saamatta/hankkimatta syystä jos toisestakin ja on hyvä jos ne voi vain napata mukaan häihin lähtiessä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun mielestäni osoitteet kirkkoon ja juhlapaikalle pitäisi riittää, koska monilla on tosiaan navigaattori (jopa kännyköissä) ja myös netti käytössä.

Meillä on paljon nuorempaa väkeä vieraina kera nykyaikaisten puhelinten, joten osoitteiden lisäksi voivat puhelimillaan lukea kutsussa olevat QR-koodit, joista avautuu kartat mainittuihin osoitteisiin. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En nyt muista olenko kommentoinut jo aiemmin, mutta laitetaan nyt kuitenkin: Jos laitatte kutsuun pelkän osoitteen tarkistakaa ohjaako navigaattorit ja googlemapsit oikeasti perille saakka. Meidän juhlapaikan lähistöllä on liikennejärjestelyt muuttuneet, joten ainakin google maps ohjaa väärään paikkaan (ja street view näyttää uppo-oudolle). Usein navigaattoritkaan eivät ainakaan haja-asutusalueella löydä perille saakka.

 

Toki perinteisin opastekyltein voi tätä ongelmaa loppumatkasta helpottaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me laitettiin kutsuun kuvallinen kartta ja nuolet tyyliin "Kaupungista x päin" jne ja tien numerot. Silti parille vieraalle oli epäselvää missä häät järjestetään :girl_mad: Että kun ne ei noita katso kuitenkaan ja tilasta on pulaa vois ehkä jättää poiskin. Toki tiekyltit tulee lähistölle vielä lisäksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään