Guest morsio

Kuinka karsia vieraslistaa?

82 viestiä aiheessa

Meillä morsian valitsee sulhon puolen vieraat ja sulho morsiamen puolen vieraat. Jos siis on joku sukulainen/ystävä, jota toinen ei ole koko 5 vuoden seurustelun aikana edes tavannut niin kutsumatta jää. Yhteisistä kavereista toki päätetään yhdessä ja tiettyjä erikoistapauksia saa olla, mutta noin pääpiirteissään. Tämä vierasrajaus on ainakin helppo selittää kaikille kutsumatta jääneille tädeille, sedille ja serkuille..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä molemmat listattiin omat 40 vierasta jotka kutsumme. Tai itse jouduin lisäämään muutaman ylimääräisen äitini närkästymisen johdosta, nämä olisivat olleet heti seuraavana kyllä listalla jos peruuntumisia olisi tullut. Nyt siis täytyy toivoa niitä peruuntumisia, kun tilaa ei ole yli 80 hengelle. Muutamia minulle täysin tuntemattomia kutsun sai herran puolelta, mutta itsepähän vieraansa saa valita. Nyt sitten kutsujen jo perille mentyä on tullut kyselyitä saako avecin tuoda.. Inhottavaa kun joutuu selittelemään. Jos kuoressa ei niin lue niin ei kai silloin muita ole pyydetty?? Meillä lapset myös rajattiin pois. Tämäkin on aiheuttanut epäselvyyttä nuorempien serkkujen kohdalla, heidän nimet kun on olleet kutsussa ja silloin heidät on kutsuttu. Näillä serkuilla ikää siis jo yläasteelle vaadittavat määrät joten osaavat itse vessassa käydä ja muutenkin itseään viihdyttää. Se taas on aikuisten oma asia haluaako heitä mukaan ottaa...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei kutsuta serkkuja, joita ei olla vuosiin nähty. Ne serkut, jotka on läheisempiä, tulevat toki. Olis outoa esitellä oma mies sukulaisille vasta häissä..!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minun sukuni on iso ja laaja. Me rajasimme kutsut niin että kutsuimme sukulaisistani vain ihmisiä, joiden kanssa olen oikeasti tekemisissä tai jotka muuten koen läheisiksi. Luulimme ensin, että aikuiset ihmiset ymmärsivät että vierasmäärää on pakko rajata mutta jälkikäteen kuulin, että ainakin kaksi eri sukulaista oli suuttunut vanhemmilleni siitä, ettei kutsua ollut tullut (vaikka toisessa perheessä ei vanhempiani tai minua oltu kutsuttu vastaavasti serkkuni häihin muutamaa vuotta aiemmin..). Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että juhlien järjestäjä saa kutsua keitä haluaa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onpa helpotus lukea muidenkin samanlaisista ongelmista. Meillä maximi vieramäärä on 120 ja molemmat listasi omat vieraansa (60-60) huolimatta siitä, ovatko ne toiselle tuttuja. (en ole tavannut puoliakaan mieheni vieraista, saati sitten aveceista). Alkuperäisellä listallaa, jossa oli mukana kaikki jotka halutaan / "kuuluu" kutsua oli n. 180 vierasta, joten aloitimme karsimisen sillä, että kaikki lapset jää pois. MIeheni suku on niin pieni, että hänen ei tarvinnut karsia enää muita sukulaisia. Itselläni taas on paljon tätejä, setiä ja serkkuja, joita en koskaan näe emmekä juuri ole tekemisissä, mutta ovat läheisiä vanhempieni kanssa. Niinpä jouduin tekemään rajauksen, että kutsut tädit ja sedät, mutta en serkkuja. Tästä nousi kauhea meteli ja nyt äidin puolen sisarukset ovat pahoittaneet mielensä ja boikotoivat häitä koska heidän (jo aikuisia) lapsiakaan ei ole kutsuttu. MIelestäni käsittämätöntä touhua ja aiheuttaa pahaa mieltä,ei niinkään minulle vaan vanhemmilleni, sillä he ovat joutuneet heidän kiukkunsa / pettymyksensä kohteeksi. Ihmettelenyleisesti minne käytöstavat ovat kadonneet (myös avec-pyyntöjen osalta!!), jos saan kutsun jonnekin minne en halua mennä, kieltäydyn kohteliaasti ilman sen enempää perusteluita / kiukuttelua.

^^ Sama ongelma on myös avec-pyyntöjen kanssa. Moni (lähinnä ulkomaalainen) vieras on kysynyt saako tuoda avecin mukanaan (ilmeisesti kv. tapa että häihin tullaan seuralaisen kanssa, oli se sitten puoliso tai kaveri) ja olen joutunut selittämään ettemme voi valitettavasti ottaa täysin ulkopuolisia häihin. Melkein kaikki (seurustelevat parit / av(i)opuolisot) saivat kutsun avecin kanssa, mutta yhden porukan osalta jouduimme karsimaan niin, että ko. porukasta kutsuttiin vain avecit, jotka olimme tavanneet. Jostain hääetiketistäkin luin, että jos kyse esim. on harraste -tai työporukasta voi kutsua ilman avecia. (vaikka itse ymmärrän erittäin hyvin että joku kieltäytyy tulemasta ilman puolisoaan, itsekään en menisi häihin ellei puoliso saisi kutsua)

Ja tosiaan kuten edellinen kirjoitti; itsekään en sietäisi minkäänlaista moralisaarnaa häissäni /häistäni, joten jos joku sellaiseen ryhtyy jäisi kyllä kutsu saamatta. Häät ovat kuitenkin arvokas juhla ja jos vieras ei osaa kutsua kunnioittaa asianmukaisella tavalla, kannattaa miettiä onko hänen läsnäolonsa tarpeellinen.

Eniten tässä kutsuja lähetellessä olen ihmetellyt, etteikö kutsun saaja osaa arvostaa sitä, että hääpari toivoo juuri HÄNEN läsnäoloaan suurena päivänään eikä ryhdy valittamaan asiasta että miksi kutsu on niin tai näin (ilman lapsia, ilman koko sukua tms).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ah, muillakin on sama ongelma. Meillähän kutsujen lähettäminen tms. ei ole vielä ajankohtainen, mutta vieraslistaa on silti mietitty jo kuumeisesti. Tämä oikeastaan siksi, että tiedän molempien suvun olevan suhteellisen suuri ja jo yksin kaikista sukulaisista tulisi varmastikin helposti se 100 vierasta. Kun rajana pidetään kuitenkin noin 80 vierasta ja mukana toivoisin olevan myös läheisiä ystäviämme, jostain on karsittava. Alustavasti olemme päätyneet siihen, että serkut ovat kaukaisimpia sukulaisia, jotka kutsumme. Tästä olikin puhetta jo miehen isoäidin kanssa ja voi sitä palkokasvin kokoa, joka sinne hengityselimiin meni. Huh. :girl_impossible:

Omalta puoleltani isäni on onneksi sitä mieltä, että kutsumme ne, jotka haluamme. Olen karsinut muutamia serkkujakin pois, sillä en varmastikaan tunnistaisi heitä kadulla, jos ohi kävelisivät, ja tahdon mieluummin läheisiä ystäviäni paikalle. Katsotaan, miten tuon miehen suvun kanssa sitten tehdään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä sukulaisista kutsun saavat vanhemmat, sisarukset ja isovanhemmat. Lisäksi kutsutaan minun puolelta edesmenneen paappani veljen vaimo, koska hän on tavallaan ainut yhteys isäni isovanhempiin (myös isän äiti on kuollut). Samalla tavalla kutsutaan miehen puolelta hänen mummonsa sisko, vaikkakin miehen ukki on yhtä elossa mutta pidämme mummon siskon kanssa yhteyttä ja hän on hyvin mukava. Kavereista kutsutaan muutamat nuoruustut kummankin puolelta ja muutamat tuoreemmat tuttavuudet opiskeluiden, töiden jne. parista. Lisäksi kutsun saa kaksi serkkua, mutta heidän kutsutaan enemmän kaverimielessä kuin sukulaisina, ja miehen täti, koska häneenkin pidetään yhteyttä.

Yhteensä 44 henkeä saa siis kutsun, pitää katsoa josko pari avecia vielä tuohon tulee lisäksi, kun toinen serkku tietääkseni on vielä nykyään sinkku samoin kuin pari kaveria, mutta häihin on kuitenkin 1½ vuotta aikaa enkä minä ala kenenkään suhdetta sen keston tai asumisjärjestelyjen perusteella sorsimaan. En muutenkaan usko, että kukaan kehtaa mitään ei-niin-vakaalla pohjalla olevan suhteen toista osapuolta häihin raahaamaan, ja sitäpaitsi itsellä on ikäviä kokemuksia siitä kuinka mun ja miehen 3 vuotta kestänyt kaukosuhde-"teiniromanssi" oli jollain tapaa huonompi, kuin hänen täysi-ikäisen veljensä muutaman kuukauden avoliittovaiheen suhde.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

....

Muokattu: , käyttäjä: Jyrsis

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Musta tuntuu että oon ihan hirviö kun on pitänyt näitä karsintoja miettiä. :D Mulla on pieni suku, josta kutsutaan tädit ja sedät ja serkut perheineen. Mut niitä ei tosiaan montaa tule. :D Mut miehellä onkin aivan valtava suku. Ollaan varmaan sellaiseen siellä puolella päätymässä, että tädit ja sedät ja serkut, mutta ei edes serkkujen puolisoita. Ei tunnu kovin kivalta, mut kuulemma siellä on aiemminkin näin tehty. Ystävien aveceista ajatellaan niin, että jos on puoliso/pitkäaikainen seurustelukumppani, niin kutsutaan molemmat, mut muuten yksinkertaisesti vaan se ystävä. Mut koulukavereista, joiden puolisoita ei oo ikinä nähtykään, kutsutaan vaan se kaveri. Nämä rajaukset vain ja ainoastaan siksi, ettei meidän juhlapaikkaan kertakaikkiaan mahdu yli 130 ihmistä. :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä kanssa ongelmia. Minun lähisukuni on vanhempani ja setäni. Mieheni lähisuku käsittää tädin ja hänen perheensä yhteensä noni 15 hlö lapsen mukaanluettuna. Mielelläni rajaisin sukulaiset tähän, mutta sitten on niitä serkkuja ja tätejä joiden juhlissa olemme olleet. Jos heidät perheineen otetaan mukaan + kaverit on lapsien lukumäärä jo parissa kymmenessä. Noin 50 aikuista ja 20 lasta ei kuulosta minun ihannejuhliltani. Miehen lähisuvun lasten evääminen juhlista kuulostaa miehestäni huonolta ajatukselta, jolloin mielestänui on typerää rajata muilta lapsilta pääsy juhliin. Todennäköisesti tällä menolla emme pidi juhlia lainkaan ja menemme kaikessa hiljaisuudessa kahdestaan naimisiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Karsintaa on suoritettu, joo. Ja vieläkin, vaikka kutsut on jo perillä ja ensimmäiset ilmoittautuneet on tulleet, me arvotaan että tehtiinkö oikein ja "entäs jos...".

Me oltais haluttu pienet häät, mutta jo pelkistä vanhemmista ja sisaruksista perheineen tulee parikymmentä ihmistä. Siihen vielä mummot (joita ilman ei voi juhlia) ja läheiset kummit, muutama serkku ja tietysti parhaat ystävät - ja yhtäkkiä oltiin jo yli 80:ssa hengessä! Ja tämäkin luku saavutettiin niin, että vedettiin tiukka linja tätien, setien ja serkkujen suhteen, eli jos ei olla oltu tekemisissä (eikä haluta olla), niin ulkopuolelle jäi. Päädyttiin myös sikäli erikoiseen ratkaisuun, että kaverit pyydettiin vain kavereina: lasten nimiä ei lukenut kuorissa. Näin saatiin toistakymmentä henkeä pois (vaikkakin kaikki on lapsia).

Nyt kun ensimmäiset ilmoittautumiset on tulleet ja vieraat tekevät tarkennuksia, niin me tietysti aletaan jo huomaamattamme kutsua niitä ipanoita kuitenkin. Ei sikäli, ei meille mitään lapsettomia häitä tule, siitä sukulaiset pitää huolen, mutta kun ne pitäisi ruokkiakin.. Ja plaseerata. ARGH!

Jos ei ois tila- eikä kustannuskysymyksiä, niin soisin kernaasti vaikka kaikkien kumminkaimojenkin tulevan paikalle. Mutta kuin paikka vetää 90 henkeä. Ja ruoka maksaa. Nyt jos kaikki tulee, meillä on ehkä 91 vierasta, eli parempi olis, jos nyt pitäisi vaan pääni kylmänä ja eliminoisin ne lapset kyselyistä huolimatta. Mutta miten sen nyt kavereilleen kauniisti selittää?

:girl_cray2: :girl_cray2: :girl_cray2: :girl_cray2: :girl_cray2:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olisi ihana, jos kertoisitte millä perusteella olette karsineet/valinneet kutsuttavat häihinne? Me olemme oikeasti pyöritelleet vieraslistaa jo aivan LIIAN pitkään! No onneksi aloitimme vieraslistan suunnittelun ajoissa. Iloisempi olisin, jos saisimme sen joskus valmiiksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän juhlapaikalle mahtuu 80 ihmistä enintään. Alussa teimme innoissamme vieraslistaa ja sehän ylitti tuon 80 reippaasti :grin:  Listaa oli pakko karsia jotenkin, ja sitten keksinkin että sukulaisista kutsutaan vain ne, jotka muistivat kihlaustamme.

Sulhon äidin sisaruksista pystyimme karsimaan täten suuren osan, sillä anopin sisaruksista vain kaksi muisti kihlaustamme, vaikka sisaruksia on muistaakseni 5 vai 6.

Minun puoleltani isän sisaruksia on yhteensä 6. Heistä kaikki, lukuunottamatta yhtä tätiäni, muistivat kihlaustamme, joten aiomme kutsua heidät häihin. Minua vain hieman arveluttaa kutsua kaikki muut isän puolen tädit ja sedät häihin, kun se yksi täti perheineen ei saa kutsua.. En ole tätä kyseistä tätiä nähnyt melkein 15:een vuoteen, emmekä ole millään tavalla yhteydessä. Eli siten voisin olla kutsumatta hänet ja hänen perheensä. Mutta kun, isäni on tämän kyseisen tädin pojan kummisetä, niin ajattelin sitten että pitäisikö kuitenkin kutsua tämä täti.... (tosin sitten pitäisi varmaan kutsua myös tädin poika, eli isän kummipoika... ja sitten rupeaa jo vieraslista natisemaan liitoksistaan..)

 

Äh!!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille oli alunperin selvää,  että haluamme juhlistaa päivää lastemme,  vanhempien sekä ystävien kanssa. Sisarusten osalta toisaalta haluttiin ja toisaalta ei. Kukin mukava yksinään, mutta kun kaikki on koolla samaan aikaan, ryhmädynamiikka muuttuu.

 

Niinpä ensin  kumpikin teki listan "omista" ystävistään, sitten mietimme häiden toteutusta ja päädyimme 2-osaiseen toteutukseen. Vihkiminen ja häälounas: paikalla vanhempamme (isovanhemmat kuolleet) ja lapsemme kumppaneineen. Iltahääjuhla: Lapsemme ja ystävämme sekä vanhimmat sisaruksemme puolisoineen.

 

Ystävien osalta kävimme sitten vielä keskustelun ja kumpikin pudotti  pari pois, jos ei olla oltu yhteydessä tai muuten ei enää ollut niin läheinen. Huomasinkin siinä vaiheessa, että joku oli kutsuttu lähinnä siksi, että meidätkin oli kutsuttu heidän häihin..... oten koska tavoittelimme pientä, intiimiä tapahtumaa kustun perusteeksi ei riittänyt se, että kyseessä olisi vastavuoroisuus. Oikeastaan päätöksen tekoa helpotti se, että teki selkeän rajauksen (esim. sisarusten osalta: vanhimmat). Tällainen kokonaisuus oli sinällään helppo, että olemme jo aikauisia ja avioidumme kumpikin toista kertaa. Silloin ei  ole niinkään paineita perinteisiin sukuhäihin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tein oman vieraslistani niin, että mietin että ketkä ovat ne ihmiset joiden poisjäänti olisi minulle henkilökohtainen katastrofi. Siinä on ne ihmiset kenen kanssa haluan juhlia avioliittoani. Ja koska häät ovat pienet niin en koe tarvetta selitellä miksi en kutsu tätejä ja serkkuja jne. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jos tilan kapasiteetti riittäisi ja fyrkkaa olisi sikana, kutsuisin vaikka koko maailman. @ the moment vieraita on listalla noin 125-128. Ajatuksenamme on kohdistaa ensimmäinen rajaus ystävien aveceihin. Eli kutsumme vain ystävämme, ei puolisoita. Ärsyttää vain se, että tässä on alkanut tutustua muutamien avecceihin, esim. eräs ystäväni meni juuri kihloihin ja olen kaksi kertaa tavannut tämän puolison mutta en koe siltikään mitään velvoitetta kutsua häntä. Miksikö? Koska johonkin se PRKL:een raja täytyy vetää!!!!! Siinähän vetää herneen, jos niin sen näkee, mutta nyt ei pysty joustaa vaikka haluaisin.

 

Tässä mietimme myös jotain statusrajausta tai vastaavaa.... eli esim. "jos asuu yhdessä, täytyy kutsua molemmat" tai "jos ovat kihloissa, täytyy kutsua molemmat" mutta silloinkin vierasmäärä lähtee paisumaan. Ja nämä avecit, olivat he sitten kuinka rakastuneita tym niin mielestäni me emme ole velvoitettuja kutsumaan heitä, jossa emme heitä tunne tai olemme tavanneet pari kertaa. AAAAAAAAARGGGGHHHHHH!!!!!!! Sittenpähän jättävät tulematta, jos eivät kerta kaikkiaan voi tulla yksin.

 

Mutta kuinka ristiriitaista tämä onkaan: jos minun kihlattuni kutsuttaisiin häihin, mutta minua ei, olisi todella surullinen. Olen sentään kihlattu, sekä tyttöystävä 4:ltä vuodelta ja avopuoliso 2:lta vuodelta... Äitinihän on sitä mieltä, että "jos seurustellaan vakavasti, niin täytyy kutsua molemmat, vaikka et olisikaan koskaan toista tavannut." Voi perä, sanon minä!

 

Summa summarum: pakko karsia ystävien aveceista ja sillä siisti. Sukulaisia on paljon, heidän puolisot tulee kutsuttua ja lapset myös. Ensisijainen karsinta kohdituu kavereihin myös kavereiden lasten osalta. Minä sitten vaikka selitän ilmoittautumisten yhteydessä ummet ja lammet, mutta jostain on pakko kiristää.

 

Jotta tyhmiltä ilmoittautumisilta vältytään, tulee hääinfoon suunnilleen tämmöinen fraasi: "jotta meille läheisimmät ihmiset mahtuvat paikalle, kutsu koskee vain kirjekuorissa mainittuja henkilöitä".

Tästäkin huolimatta tiiän, että kyllä sieltä tulee isotäti-Kertun puhelu "Hei vaan, juu kyllä me Pentin kanssa tullaan. Myös Minttu-Maija tulee miehensä ja kolmen lapsensa kanssa. Koirakin tulee. Myös Minttu-Maijan perheen naapuri perheineen tulee mielellään. Sekä naapureiden lapsenlapset perheineen. Kiitos kutsusta, nähdään häisä!"

Ja tähän sitten kivasti minä "Ööö anteeksi vain mutta kutsu koskee sinua ja Penttiä."

 

JA VERENPAINE NOUSEEEEE!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toi on oikeesti vaikeeta. Ja tässä ihmiset on hassun erilaisia. Itselle on täysin selvää että kutsun puolisojen kera, mutta mä toisaalta kutsun vain niin läheisiä ihmisiä että tunnen ne puolisotkin suurimmaksi osaksi ainakin kohtuu hyvin. Ja mun mielestä meidän juhlien henki ei täyttyisi jos ihmiset joutuisi tulemaan ilman omaa rakastaan. Ja vaikka mulla olis rahaa vaikka miten paljon niin en silti kutsuis yhtään enempää vieraita :D

 

MUTTA, mun paras ystävä (ja kaaso) vietti häitä edelliskesänä ja hän kutsui suurimmaksi osaksi ystävät ilman puolisoja, juurikin siitä syystä ettei vaan yksinkertaisesti mahtunut. Ei siitä ymmärtääkseni kukaan hernettä nenään vetänyt kun hän puhui henkilökohtaisesti niiden kaikkien kanssa. Mutta täytyy myöntää että onhan se kivampi olla rakkauden juhlassa oman rakkaan kanssa.

 

Vedä syvään henkeä ja juttele ihmisten kanssa. Sano suoraan että ei voi, ei mahdu, ei ole varaa, mutta että haluaisit HÄNET siitä huolimatta paikalle. Että se ei ole epäluottamuslause hänen parisuhdettaan kohtaan tai osoitus ettet tykkää hänen puolisostaan, vaan ihan kokonaisvaltainen rajaus että et kutsu niitä puolisoita jotka ei ole sun kavereita, joiden kanssa et voisi käydä kahdestaan kahvilla tms (miten ikinä sen rajan haluat vetää). Osoita siis että arvostat sitä ihmistä kenelle kutsu osoitetaan ja sano että läsnäolo olis sulle/teille tärkeetä, mutta ei vaan ole mahdollisuutta kutsua kaikkia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mutta kuinka ristiriitaista tämä onkaan: jos minun kihlattuni kutsuttaisiin häihin, mutta minua ei, olisi todella surullinen. Olen sentään kihlattu, sekä tyttöystävä 4:ltä vuodelta ja avopuoliso 2:lta vuodelta... Äitinihän on sitä mieltä, että "jos seurustellaan vakavasti, niin täytyy kutsua molemmat, vaikka et olisikaan koskaan toista tavannut." Voi perä, sanon minä!

 

Jokainen saa toki tehdä niinkuin haluaa, mutta minun on henkilökohtaisesti vähän vaikea nähdä, miksi haluat tehdä toisille sellaista mitä et toivoisi itsellesi.

Minusta pariutuneita ihmisiä täytyy ajatella setteinä: jos haluaa kutsua ystävänsä, niin hänen mukanaan tulee se puoliso (ja mahdollisesti lapset, ellei sitten pidetä kokonaan lapsettomia häitä). Se, että saa kutsun ilman kumppania tuntuu useimpien ihmisten mielestä pahalta, vaikka asiaa kuinka seliteltäisiin. Erityisen ikävältä tuntuu kun on itse häissä ilman puolisoa, mutta tajuaa häissä ollessaan, että muita kavereita on kutsuttu puolison kanssa...

 

Aina puolisoiden poisjättäminen ei ole ainoa vaihtoehto. Voihan myös jättää vähemmän läheisiä kavereita kutsumatta, jolloin läheisimpien kumppaneille jää "tilaa".

 

Itse pidän avecittomia kutsuja hyvänä ideana silloin, jos on kyseessä todella pienet häät, tyyliin 20 vierasta, tai jos kaverit kuuluvat johonkin selkeään porukkaan (esim. harrastusjoukkue) eikä hääpari tunne heidän kumppaneitaan ollenkaan. Tällaisen porukan voi kutsua avecitta, koska heillä on kivaa keskenään. Jos sen sijaan kutsuu "yksittäisiä" kavereita ilman kumppaneita, niin on aina olemassa riski, että he loukkaantuvat ja että heillä on juhlissa orpo olo.

 

Tämä vaan minun mielipiteenäni. Eri mieltä saa tietenkin olla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Itse pidän avecittomia kutsuja hyvänä ideana silloin, jos on kyseessä todella pienet häät, tyyliin 20 vierasta, tai jos kaverit kuuluvat johonkin selkeään porukkaan (esim. harrastusjoukkue) eikä hääpari tunne heidän kumppaneitaan ollenkaan. Tällaisen porukan voi kutsua avecitta, koska heillä on kivaa keskenään. Jos sen sijaan kutsuu "yksittäisiä" kavereita ilman kumppaneita, niin on aina olemassa riski, että he loukkaantuvat ja että heillä on juhlissa orpo olo.
 
Tämä vaan minun mielipiteenäni. Eri mieltä saa tietenkin olla.

 

 

Tämä on hyvä ajattelutapa, ja onneksi nämä avecittomaksi ajatellut ovat kaikki opiskelukavereita keskenään, joten ehkäpä tämä pelastaa hieman. Totta on se, että varmasti harmittaa, että "miksi minut kutsuttiin yksin, mutta nuo tuossa kaksin". Onneks aikaa on vielä hyvin, joten vieraslistaa voi täydentää tarvittaessa, kunhan saa säästettyä. Tosin ei muutmaan ihmisen lisääminen listaan tunnu missään "tässä konkurssissa", kunhan juhlapaikalle mahdutaan ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mitä mieltä olette, jos on pieni työpaikka (pomoineen kaikkineen alle 10 henkeä), niin tulisiko häihin kutsua vain joku ikään kuin edustamaan työpaikkaa vaiko kaikki, jolloin aveceineen onkin 15 vierasta? Mieheni on työskennellyt samassa firmassa useamman vuoden ja miettii, josko jättäisi kaikki kutsumatta, kun ei tiedä mitä etiketti asiasta sanoo. Onneksi lupasin pyytää asiaan lisänäkökulmaa naikkareilta :) Työajan ulkopuolella mieheni on tekemisissä kahden työkaverinsa kanssa säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta työyhteisö ilmeisesti on hyvä. Plus olen saanut käsityksen että firman pomolla on ollut tapana muistaa avioituvia alaisiaan sangen runsaskätisesti. Jos se nyt asiaan saa tai voi vaikuttaa :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikös etiketti sano, että työ- ja harrasteporukkaa voi kutsua ilman puolisoita/ aveceja? Eli voitte hyvin kutsua etiketin mukaan vain tämän alle 10 hengen porukan jos haluatte. Puolisot voivat sitten rauhassa vetää asiasta palkokasveja kitusiinsa jos näkevät aiheelliseksi :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

^Jep, kuten täällä jo aiemminkin sanottu, voi hyvin kutsua pelkät työkaverit/harrastuskaverit porukkana, ellei sitten ole jonkun pariskunnan kanssa muutenkin tekemisissä (että kutsuu pikemminkin ystäviksi kuin miehen työkaveriksi ja sen vaimoksi). 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille kun on tulossa pienet juhlat, noin 30 vierasta, ollaan tehty selkeitä rajoja kutsuttaviin. Me kutsutaan sukulaisista vain heidät joiden kanssa ollaan muutenkin tekemisissä, ja jokainen josta tulee vähänkään sellainen olo, että onko pakko, jätetään kutsumatta. Ja kavereista kutsutaan vain ne lähimmät jotka molemmat tuntee ja joiden kanssa molemmilla on puhuttavaa. Näin jää mm. yksi oma kaverini kutsumatta, koska hän on mieheni kanssa vaihtanut kerran ehkä moit. Mielestäni on siis tyhmää kutsua ketään sellaista jota molemmat ei tuntisi, onhan kyseessä meidän eikä vain minun tai mieheni juhla. Ja henk. koht. olen sitä mieltä että ne jotka vetävät herneen nenään niin vetävät, koska se on meidän juhla jolloin me päätämme kutsuttavat. Ja tämä karsinta menetelmä on meistä tuntunut parhaimmalta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aluksi kun vieraita listattiin, oli heitä lähes 80.. Nyt karsittiin listaa ja mietimme, että ketkä oikeasti haluamme häissämme nähdä, keiden sukulaisten kanssa ollaan tekemisissä / halutaan siis myös hääpäivänäkin olla tekemisissä :D Karsitulla listalla vieraita on 50. Mielestäni hyvä määrä, ehtii todennäköisesti mainiosti seurustelemaan vieraiden kanssa, ja kustannuksiakin saa tietenkin karsittua..

 

Karsittuun listaan jäi sukulaisista kauimmaisina tädit ja sedät (+1 serkku, joka on myös hyvä ystävä) sekä läheisimmät ystävät. Aveceista on vielä paha sanoa, tilanteen näkee kutsujen lähtiessä, että ovatko nykyiset kumppanit silloin vielä matkassa mukana..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään