Hääkimpun heitto (yhdistetty)


Neenus

Recommended Posts

Periaatteessa olen kyllä samaa mieltä aloittajan kanssa ja miettinyt ihan samoja asioita! Mutta tosiaan, en ollut ajatellut asiaa niin pitkälle, että jotkut menee "vain kihloihin". Eli kuten "Tofu" sanoi niin jos on oltu jo vuosia kihloissa ilman hääpäivää, niin kimpun tavoittelu on aivan ok.

Ompa hankalaa. Ei olekaan aivan niin mustavalkoinen juttu tämä. Loppujen lopuksi kihloissa olevan ihmisen pitäis siis itse olla sen verran fiksu, että ymmärtää olla menemättä kimppua hakemaan, jos hääpäivästä on jo jotain päätetty? Mutta jos hääpäivää ei näy eikä kuulu, on hänellä yhtä suuri oikeus olla kimppua metsästämässä. Näin mielestäni.

Onkohan aloittaja hoksannut ajatella ollenkaan niitä "ikuisuuskihlauksia", minä en ollut hoksannut! Viimeksi serkkuni häissä ihmettelin kun sormuksella varustautuneet menivät kimppua nappaamaan. Ja myös minulle sukulaismummot hokivat, että menes nyt sinäkin!?! Koitin siinä sitten heille selittää, että meillä on kyllä jo kihlat vaihdettu ja häät jo tulossa, että eihän mun tarvi mitään kimppua kaapata muilta... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 183
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mitä mieltä olette siitä, että pyytäisi kaikki halukkaat naispuoliset tavoittelemaan heittämääni kimppua? Minust se on niin kiva ohjelmanumero, mutt aina vähän kökkö kun siihen osallistuvat vaan naimattomat. Suurin osa jos vielä on naimisissa. kimpun saaminenhan toki tarkoittaa naimisiin pääsyä, mutta eikös sitä vois nykyaikaistaa ja tasapuolistaa, että kaikilla olisikin mahdollisuus saada kimpusta muisto häistämme ja naisethan rakastavat kukkia =)

Link to comment
Share on other sites

Meillä hääpäivä on päätetty, ja kuitenkin osallistuttiin molemmat kimpun ja sukkanauhan heittoon. Mennessä kyselin, että onko ok, jos tullaan, ja kaikkien mielestä ei kun mukaan vaan. Sitten kun olin kimpun saanut ja mies sai sukkanauhan, juhlaväki hihkui kuinka hieno juttu oli ja että tässä sen näkee että tuo toimii. Kuitenkin sekä muutomat seurustelevat ett sinkut piikittelivät, että ei olisi saanut mennä ollenkaan, jos hääpäivä on jo tiedossa. Jäihän tuosta piikittelystä vähän kurja mieli kun jo mennessä mietin saako niin tehdä, mutta toisaalta olen kyllä vain tyytyväinen, että vielä mentiin. Kumpikaan ei ollut koskaan saanut heitoissa koppia, vaikka monissa häissä ollaan yritetty. Oli viimeinen mahdollisuus, ja kyllä kannatti.

Omissa häissä meillä luultavasti tullaan molemmat heittämään, ja osallistujiksi kelpaavat kyllä ihan kaiken ikäiset naimattomat, vaikka kuinka olisi päiväkin jo tiedossa. Mielestäni se on hassua jos sen saa vanha tummu, suloista jos sen saa pikkutyttö ja upea rakkautta ylistävä show jos sen sattuu pariskunta saamaan. Sitä paitsi näin ei erotella sinkkuja mitenkään erityisesti.

Link to comment
Share on other sites

Menee kyllä "vähän" aiheen vierestä mutta minä varasin itselleni "heittokimpuksi" ison kimpun irrallisia ruusuja. Oma kimppuni oli sellaista mallia että ei sitä olis heittää voinutkaan. Pitelin ruusuja kuin isoa kimppua aina viimehetkiinasti ja lennossa ne sitten levisivät! Sai jokainen tyttä/nainen ruusun tai kaksi ja kaikilla oli hyvämieli;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Meidän häissä kimppua ja sukkanauhaa tms. saa tulla tavoittelemaan kaikki, jotka haluaa toivoa itselleen jotain ihanaa tapahtuvaksi.

Meistä naimisiin meno ei ole mikään must-juttu vaan halutaan korostaa elämän moninaista rikkautta ja kunnioittaa erilaisia elämänvalintoja. Joku sinkku ehkä tavoittelee ihan muita asioita elämässään kuin parisuhdetta. Toivokoon hän sitten sitä! Tyhmää heittää kimppu naimattomille ja sitten sen saa joku vannotunut poikamiestyttö... tai aikamiespoika saa sukkanauhan.

Viime häissä, joissa olin, kävi myös niin, että avopari sai kimpun ja sukkanauhan. Oooo, romanttista... Tosi, kun tiesin, että olivat jo päättäneet erosta.

Link to comment
Share on other sites

Itse ajattelin esivalikoida kimpun heittoon kelpaavat häävieraamme ja pyytää heiltä kirjallisen hakemuksen hääkimpun heittoon osallistumiseen. Hakemusten perusteella suoritan ensimmäisen haastattelukierroksen puhelimitse, tämä siis muutamaa viikkoa ennen häitä. Hääpäivänä jatkoon päässeet kimpunnappaajat suorittavat kirjallisen monivalintatestin, josta viimeiselle, suulliselle haastattelukierrokselle valikoituu 10-15% alkuperäisten hakijoiden määrästä. Toiselle kierrokselle päässeiden tulee hääpäivänä toimittaa allekirjoittaneelle lääkärintodistus terveydentilastaan, suositus kahdelta täysi-ikäiseltä henkilöltä sekä todistus siitä, etteivät he ole edeltävien kolmen kuukauden aikana napanneet hääkimppua missään häissä. Lisäksi jokaisen toiselle kierrokselle osallistuvan hakijan on oltava vähintään 18-vuotias ja kyettävä esittämään todistus siitä, etteivät he ole kimpunheittohetkellä naimisissa tai kihloissa, niin että vihkipäivä olisi päätetty. Aiemmin naimisissa olleet eivät voi osallistua, paitsi jos hakija pystyy esittämään vähintään 5 täysi-ikäisen henkilön todistaman dokumentin syistä, miksi hänen pitäisi voida kimpunheittoon osallistua. Tasa-arvolain mukaan myös miespuoliset hakijat on hyväksyttävä, sukupuolikiintiö on miehille 20% kimpunheittoon valituista henkilöistä.

Link to comment
Share on other sites

Onko mielestänne epäkohteliasta olla menemättä jahtaamaan morsiuskimppua jos tähän naimattomien porukkaan kuuluu? Itse en oikein saa siitä mitään iloa, mutta olen aina mennyt ettei pidettäisi epäkohteliaana.

Link to comment
Share on other sites

Onko mielestänne epäkohteliasta olla menemättä jahtaamaan morsiuskimppua jos tähän naimattomien porukkaan kuuluu? Itse en oikein saa siitä mitään iloa, mutta olen aina mennyt ettei pidettäisi epäkohteliaana.

Ei ole mielestäni epäkohteliasta. Leikkihän tuo vain on, ja olisi outoa jos joku suuttuisi siitä kun et väkisin tahdo mennä siihen :)

Viime kertaisissa häissä, joissa olin, mut pakotettiin mukaan. Hääpäivämme oli jo tiedossa kaikilla, eikä siihen ollut enää kuin kuukausia aikaa. Oli jotenkin typerän tuntuista mennä siihen leikkiin kun kaikki sen päivän jo tiesi, ja kohteliaasti sanoin että en tule mukaan. Mutta miten kävikään! Mut vain tuupattiin siihen mukaan ja sanottiin että sun on pakko osallistua! Loukkaannuin siitä.. En tietenkään näyttänyt sitä hääparille mutta tuo oli minusta tökeröä pakottaa mukaan leikkiin.. Kun en ollut sinkku/naimaton! Mutta joo, leikki tuo vain on. En ollut suuttunut kuin sen illan ajan vain, enkä näyttänyt sitä juhlissa ettei muiden fiilis menisi ^_^

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Minusta tuntuu hassulta, että ihmiset ottavat kimpun heiton niin tosissaan. Olen itse aina tykännyt kyseisestä perinteestä. Kolmesti olen ollut kimppua tavoittelemassa, ja yhden olen napannut (taisin olla 16-vuotias, ja meitä oli kolme naimatonta naista: minä, morsiamen aikuinen tytär ja tyttären ystävä). Yksissä häissä morsian heitti kimppunsa juhlatilan parvekkeelta :girl_haha: . En kyllä muista, miltä kimppu näytti alastulon jälkeen...

Ketään en muista kimppukisaan pakotetun, mutta kymmenen vuotiasta siskoani äiti ei sinne päästänyt. Taisi olla liian nuori morsiameksi.

Ei sinne ole oikeasti pakko mennä. Jos joku innokas sukulaistäti yrittää vastentahtoista naista sinne pakottaa, on vika kyllä tädissä eikä perinteessä. Yleensä ihmisten siviilisääty on tuttujen tiedossa muutenkin, joten en oikein ymmärrä, mitä kamalaa on naimattomaksi tunnustautumisessa. Hyvin sinne voi mennä, vaikka olisi toisellakin kierroksella (en yhtään yllättyisi, jos eronnut tätini osallistuisi, enkä lainkaan panisi sitä pahakseni). Kulttuurissamme jaetaan ihmiset muutenkin naimattomiin ja naineisiin: naisille on eri puhuttelumuodot, käytetään sormuksia siviilisäädyn tunnuksena, ja lomakkeisiin pitää harva se päivä laittaa ruksi oikeaan kohtaan. Ei se rajoitu kimpun heittoon.

Ja meillä kyllä kimput lentävät - jopa kaksin kappalein. Mutta onhan meillä kaksi morsiantakin.

Link to comment
Share on other sites

Tää on vaikea aihe, kun oon ajatellu, että meille tulis kimpunheitto ym. mutta en itse oo ikinä siitä oikein tykänny vaan vaivautuneena menny kimppua nappaamaan. Kuitenkin aina ajattelin, että se häihin täytyy ottaa mukaan ohjelmaan.. Nyt sit oon ruvennu tän keskustelun myötä miettimään, että josko sen jättäisi pois.. Tai tekisi juuri niin, että heittäisi ilmaan irtonaisen kimpun, niin että jokaiselle olisi kukkia.. Hmm..pitää miettiä!

Link to comment
Share on other sites

Viisi kertaa sain kimpun kiinni ja nyt vasta suunnitellaan häitä! :D Mun mielestä se oli aina hauska osa häiden ohjelmaa, kunnes...edellisissä häissä missä olin sinkkuna paikalla v. 2009 minua jostai syystä häiritsi niin paljon sulhasen kuulutus "Nyt kaikki epätoivoiset naiset ottamaan kimppua kiinni" että jäin korostetusti menemättä. Epätoivoinen?! Nojoo, ehkä meni sillä kertaa palko turhan herkästi nenään mutta jotenkin se särähti pahasti korvaan ja todellakin olosta olisi tullut kiusaantunut jos olisin mennyt ottamaan koppia. Itse en tule kimppua heittämään joko a) siksi, ettei minulle ehkä tule kimppua b ) siksi, että häissämme tulee tod näk olemaan 1-2 naimatonta naista. Varsinkaan toinen heistä ei varmasti halua tulla niin selkeästi pointatuksi ulos joukosta (hänellä on siis mies ja lapsi mutta mies ei tajua kosia jne jne jne). ...hmmm...pysyinköhän edes aiheessa... B)

edit suomen kieli vaikea kieli

Muokattu: , käyttäjä: p1qmyy
Link to comment
Share on other sites

Mina en aio heittaa kimppua. Se voi joskus olla ihan hauska ohjelmanumero, mutta tosiaan jokaisen kannattanee miettia se omalla kohdallaa, etta miellyttaako kyseinen tapa omia vieraita :) Meidan haihin ei ole kovin montaa naimatonta naista tulossa, ja osa naimattomista on sita mm. omasta tahdostaan, vaikka ovat parisuhteessa jne.

Link to comment
Share on other sites

Kuuluuko kihlautuneen naisen osallistua kimpunheittoon? Anteeksi OT, mutta ajattelin taman ketjun (joka on aika vanha jo sinallaan...) olevan lahinna kysymystani. Olin haissa ja kun oli kimpunheiton aika, morsian olisi halunnut minunkin osallistuvan. Olen kuitenkin jo suunnittelemassa omia haitani, joten se tuntui vahan holmolta, ja jatin osallistumasta. Sulhaseni ei myoskaan osallistunut sukkanauhan heittoon. Seurusteluaikana olemme naihin ottaneet osaa. Ymmarran, ettei kyseessa ole mikaan vakava asia, mutta otti silti vahan aivoon, kun morsian suureen aaneen suostutteli osallistumaan.

Sanoisin, että kyllä. Kihloissa oleva nainen on silti naimaton nainen ja ainakin kaikissa häissä joihin itse olen osallistunut ovat kihlautuneet olleet mukana wink.gif Ja tosiaan ihan huumorillahan nämä kannattaa ottaa.

Nakojaan minulta on jaanyt tahan vastaamatta. Tosiaan nama pitaa ottaa huumorilla, mutta jos joku ei itse omasta halustaan halua menna mukaan, ei ole kivaa kun morsian (tai kukaan muukaan) yrittaa siihen pakottaa suureen aaneen painostamalla kaikkien muiden edessa. Syy, miksi en juuri silloin ollut erityisen leikkisalla paalla, oli se etta olin morsiamen (pitka-aikaisimman ystavani) kaasona, mutta haajuhlassa kavikin ilmi, etta pari oli ollut naimisissa jo vuoden. Ja heilla oli mukamas vihkiminen siella juhlan aluksi, mutta vihkija olikin nayttelija paikallisesta harrastelijateatterista. Olin aika loukkantunut ja shokissa, eika mitkaan heitot hirveasti huvittanut. Sen lisaksi minusta on hassua, etta kihlatun naisen, jolla on haapaiva tiedossa, pitaisi osallistua. toki saa jos haluaa, mutta minusta se on sinkkunaisten leikki.

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä kimpun heitto on ookoo, ja aion sen heittääkin, samoin sulhanen sukkanauhan. Itse en ole liioin innostunut koskaan moisesta ohjelmanumerosta, olen kyllä hyvässä hengessä ollut sitä nappaamassa, muttei tarkoituksena koskaan ole ollut sitä oikeasti napata. Ainahan sinne lattialle jää pyörimään joku taistelukaksikko siihen pisteeseen asti, kunnes kimppu on tuhannen pil**n päreinä pitkin maita ja mantuja :)

Meidän juhlissa on ainakin 20 pariskuntaa, jotka eivät ole vielä kihloissakaan, joten eiköhän sieltä muutama innostu leikkimään. Emme ala kyllä ketään pakottamaankaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En pahastunut tosiaankaan :D Kimppua tavoittelemassa oli aika iso joukko naisia, mutta onneksi olin ottanut huomioon morsiamen kätisyyden ;) sekä saanut onnensuukon avokiltani :wub: Heitto ei ihan onnistunut, mutta nappasin sen lattialta edestä ennen kuin kukaan muu ehti liikahtaakaan :D Kimpun nappaus oli siis tavoitteena alusta lähtien. Meidän häihin tulee myös kimpun heitto ja uskon, että tavoittelijoitakin riittää. Mutta siellä ei kyllä kuuluteta mitään naimattomuudesta tai epätoivoisuudesta!! :o Varmaankin "kaikki kimppua himoavat paikalle"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nostellaas vanhaa ketjua.

 

Olin ajatellut että meille ei tule kimpun heittoa syystä että olen surkea taaksepäin heittämisessä ja nyt on käynyt ilmi että teen hääkimppuni omin kätösin, joten en halua että se "rikkoutuu" heittäessä kun olen sen eteen vaivaa nähnyt.

 

Tänään keksin sitten sellaisen "leikin", jonka suorittajiksi valitaan polttariporukkani (eli tämä on vähän niin kuin "kosto" siitä mitä jouduin tekemään polttareissani + samalla ns. kimpun heitto). Heidät laitetaan istumaan ympyrän muotoisesti ja sitten bändi aloittaa jonkun biisin soittamisen. Biisin aikana kimppu kiertää kavereillani. Kun biisi sitten varoittamatta loppuu, se jonka käteen kimppu jää, niin hänestä tulee seuraava morsian (kaikki polttariporukastani ovat onneksi naimattomia). Minun mielestäni tämän tyylinen kimpun "heitto" on kivempi, ja se sopii myös kavereitteni tyyliin paremmin.

Muokattu: , käyttäjä: tiria
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 months later...

Meillä ei sulhanen kaiva minkään sortin sukkanauhoja morsiamen mekon alta, jonka takia (ikään kuin tasapuolisuuden vuoksi) ei ole myöskään morsiuskimpun heittoa. Luulen, että kimpun heittoa ei jää kaipaamaan kukaan - varsinkaan jos juhlat ovat muuten onnistuneet ja viihtyisät!

Muokattu: , käyttäjä: murmels
Link to comment
Share on other sites

Meillä ei ole kimpun heittämistä enkä aijo hommata sukkanauhaa. Se kimpun heittäminen on itselleni ollut jotenkin hyvin kiusallinen tapahtuma aina. Minua on ahdistanut muiden naisten fanaattisuus ja se, että minut on aina siihen pakotettu. Itse en aijo ketään siihen siis pakottaa (tai antaa muiden pakottaa). Kimpun kyllä ajattelin kirkkoa varten hankkia, vai onko ideoita mitä tehdä alttarille kävellessä käsille? :D Ehkä annan sen sitten veljentytöille tms.

 

Minä kyllä tiedän, että osa vieraista pettyy siihen, että en kimppua heitetä, mutta tuskin paikalle sen takia tullaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Huh kun on totista keskustelua  :girl_impossible: Meidän suvussa on tapana aina ollut, että kaikki halukkaat on saaneet kimppua/sukkanauhaa tavotella. Niin naimisissa olevat kuin naimattomat. Itse asiassa naimisissa olevia oikein usutetaan hankkimaan kimppu ja sitten naureskellaan  :girl_haha:  Joo meidän suvulla on hieman omalaatuinen huumorintaju. Esim. siskoni häissä meidän kasikymppinen mummu oli ihan tosissaan nappaamassa kimppua itselleen. Ja saikin sen!  :girl_hide:

 

Meidän häissä kimppu tod.näk heitetään ja samalla ajatuksella, että jokainen joka haluaa saa tulla tavoittelemaan. Ja enemmänkin painotetaan, että hyvää onnea hakemaan. Jokainen saa päättää ihan omantunnon mukaan onko mukana leikissä vai. 

 

Tosin haluaisin kovasti kääntää tämän heiton niin, että sulho heittäisi kimpun ja minä onkisin sulhon nilkasta sukkanauhan, mutta en ole saanut vielä suostumusta asiaan. Neuvottelut jatkuvat  :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...