Flik

mies- vai naispappi?

30 viestiä aiheessa

Meillä tulee vihkijänä olemaan naispappi, ja äitini tuntui olevan jotenkin kummissaan siitä.. miksei pappi voisi olla nainen... :s itselläni ei ole mitään sitä vastaan, onhan hän jopa tyttäremme kastepappikin..

Mitenkäs teillä muilla. Tuleeko/tahdotteko (vai oliko jo) teille mies- vai naispappi? Miksi, ja miten sukulaiset ja muut ovat asiaan suhtautuneet, jos mitenkään?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihki nainen. Mun mielestä aivan sama, koska kumpikin osaa hoitaa tehtävänsä. Tosin olen muinaisina aikoina suunnitellut vakavissani kirkosta eroamistakin, ellei naispappeus olisi mennyt läpi. Olen muutenkin paljon tekemisissä pappien kanssa, joten kukaan ei pitänyt mitenkään ihmeellisenä, että meidät vihkaisi naispappi. Päinvastoin, vähäinen vierasjoukkomme oli hyvinkin liikuttunutta väkeä, sillä vihkipuhe oli hyvin kaunis ja rouvapappi erittäin lempeä ja herttainen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille on tulossa naispappi ja oli ihan sama meille kummallekin vihkiikö meidät mies vai nainen. Minunkin äitini olisi toivonut meille miespappia, koska kuulemma "se kuulostaa ihan niin kuin nainen ei olisi samalla lailla tosissaan siiinä kun sanoo niitä asioita" :blink: En tajua, mutta eipä sen väliä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Naispappia toivon maailman eniten, tosin sillä ei ole mitään tekemistä hänen sukupuolensa kanssa, että hänet haluamme. Kyllä se on se persoona joka ratkaisee. En ylipäänsä ymmärrä, miten tämä sukupuolikysymys on näin suuri :wacko:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on miespappi, sillä pidin hänen puhetyylistään. Muuten itselläni ei olisi ollut väliä, hän vain sattui olemaan mies :) Oma isoäitini kuitenkin sanoi kuullessaan pappivalinnastamme, että onneksi otimme miehen - hänestä papin vain kuuluu olla mies. Itselleni siis ei kuitenkaan merkitystä, sillä "ehdoton ei kiitos "-pappi oli myös mies eikä mikään sukupuolikysymys :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kai niin vanhanaikainen että olisin halunnut miespapin... Tosin papin valinnassa meillä ei ratkaissut loppujen lopuksi sukupuoli vaan pyysimme sulhaseni kastanutta pappia häihimme, joka sattuu olemaan hänen perheensä tuttu ja mies joten ei tarvinnut pahemmin miettiä joten lopultakin enemmän valinnassa ratkaisi papin henkilökohtaisempi suhtautuminen meidän vihkimiseen ei niinkään sukupuoli. Oli kyllä erittäin hyvä valinta ei voi muuta sanoa ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Naispappi meillekkin, en näe siinä mitään outoa, minut on aikoinaan naispappi kastanutkin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Alusta alkaen olen ollut naispapin kannalla. Sitten sattumalta meille oli varattu naispuolinen pappi, joten ei erikseen tarvinnut lähteä vaihtamaankaan. Mä oon vähän tällanen tasa-arvon ihminen, joten siksi ehkä halusin naispapin :)

Lumen likes this

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minä halusin ehdottomasti naispapin ja miehelle asia oli ihan sama. Meillä oli aivan ihana naispappi! Kauniin puheen meistä kirjoitti ja luki :)

Olen kohdannut joitakin naispappeja ja miellän naispapit: paremmiksi puhujiksi, empaattisia, rauhallisia, suvaitsevaisia. Eli tärkeitä ominaisuuksia! Ja tottakai haluan tukea naispapin asemaan kirkossa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee miespappi, syystä että meidän seurakunnan naispapit eivat osaa mun mielestä puhua selkeästi ja ovat muutenkin jotenkin "oudon" oloisia. Joten sillä siis valinta osuu miespappiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

jos pystytään vaikuttaa ketä tulee papiksi, niin halutaan mieluummin miespappi. ei sillä että naispappeja vastaan mitään olisi mutta meidän seurakunnan naispapit eivät vaan ole oikeen meidän mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me ei esitetty minkäänlaista toivomusta asiasta etukäteen (en kyllä muista että kysyttiinkö siitä edes silloin kirkkovarausta tehdessä) mutta näin jälkikäteen myönnän olevani kyllä jokseenkin helpottunut siitä että meille tulee miespappi. Ei minulla naispappiakaan vastaan olisi mitään ollut, mutta henkilökohtaisesti vaan jotenkin koen että tuo on itselle jollain tavalla sitten kuitenkin luontevampi ja helpompi vaihtoehto.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille papin sukupuolella ei ole mitään väliä :) Pääasia, että on mukava ihminen ja osaa pitää hienon puheen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä tulee olemaan miespappi, mutta eipä tuon muuten olisi ollut niin väliä ellemme olisi halunneet tiettyä pappia. Yhtälailla nainen olisi voinut vihkiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jostan syystä haluan miespapin vihkimään. Vaikka esimerkiksi oma rippipappini on ollut nainen, minut ja siskoni kastanut pappi on ollut nainen sekä (jos en väärin muista) niin vanhempani vihkinyt pappi on ollut nainen. Silti ajatus naispapista tuntuu vieraalta, jännä juttu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidät vihkii nainen, mutta valintaan vaikutti ehdottomasti eniten se, että olen tuntenut hänet jo teini-ikäisenä ja törmäsin häneen uudestaan aikuisena harrastusten kautta. Mulle hänen persoonansa ja mun pitkä tuttavuus hänen kanssaan vaikutti ehdottomasti eniten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meiltä kysyivät vanhemmat lähes heti että kuka otetaan vihkimään. Ei ehditty edes itse miettiä asiaa. Molempien vanhemmat suosittelivat sattumalta samaa naispappia (joka vihki myös äitini) joten ajattelimme pyytää häntä sitten kun tulee mahdollisuus esittää toive. Niin milloin sitä pappia muuten edes toivotaan? Jos hän ei pääse niin sitten taitaa olla oikeastaan ihan sama kuka vihkii. En itse oikein näitä pappeja edes tunne...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee naispappi. Sukupuolta tärkeämpää oli kyllä englanninkielen taito, mutta meille kun tasa-arvo on todella tärkeä asia, halusimme korostaa sitä häissämmekin naispapilla. Epäilen, että joillekin vanhemmille sukulaisilleni tämä voi olla vielä outo juttu, mutta eiköhän pappimme vakuuta heidät. Kävimme pari viikkoa sitten "koekuuntelemassa" pappimme ja itse olen ainakin täysin vakuuttunut valinnastamme. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ehdottomasti naispappi mikäli olisi kirkollinen vihkiminen. Nyt on ihan sama (siviilivihkimen) kumpi sen nuijan lyö pöytään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Sulho halusi ensin miespapin (ei siis sen sukupuolen takia, vaan siksi että kyseinen pappi oli hänen rippipappinsakin), minä salassa koko ajan toivoin naispappia (siksi että naisetkin voivat toimia pappeina). Ja naispappi meille "arvottiin", ja jos hän nyt ei ihan maailman vakavin ole niin emme rupea vaihtamaan. Mutta ei meille kummallekaan nyt niin paljon väliä ole se, onko pappi mies vai nainen. Edes sillä ei ole merkitystä onko pappi ihan oikeasti uskovainen vai vain leipätyössä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille ei kummallekaan ole väliä papin sukupuolella. Myöskään emme tunne paikkakunnan pappeja, joten todennäköisesti valintaan emme "aktiivisesti" osallistu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä ei myöskään ole väliä papin sukupuolella eikä muutenkaan voimakasta mielipidettä siitä kenet haluisimme papiksi, kun tunnemme huonosti vihkipaikkakunnamme papit.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannatan naispappeutta ja mm. meiän mummon hautajaisissa naispappi oli aivan ihana. Mutta häihini en halunnut naispappia. Ehkä siksi, että heillä ei ole yhtä selkeää ja voimakasta ääntä kuin miespapeilla. Lisäksi seurakunnan naispapeilla ei ollu samanlaista karismaa kuin muutamalla miespapilla, jotka olivat meiän listalla.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli pappi. Hänet valittiin sen takia, että mietimme tuttuja pappeja ja kuka heistä olisi mieluisin siihen hommaan. Koska teologina tiesin etteivät papin genitaalit näy vihkitoimituksen aikana, emme uhranneet sekuntiakaan ajatukselle sukupuolesta. 

Jos sillä jotain väliä on, niin miesten vessaa hän tietääkseni käyttää. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä oli miespappi. Johtuen ihan siitä ettei paikkakunnalla ollut tuolloin muita kuin miespappeja. Meille ei muutenkaan olisi Papin sukupuolella ollut väliä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään