Mimosah

Omat valat

51 viestiä aiheessa

Meillä oli myös omat valat. Itse lausuin ulkomuistista, joskin lappu oli kyllä puvun etumuksessa jemmassa varalta. En ihan sanatarkkaan muistanut, mutta hyvin kuitenkin. Mies kaivoi oman lappunsa taskustaan ja luki siitä, mutta oli kyllä silti unohtanut yhden lauseen kun ei siitä suoraan lukenut vaan vilkuili vain tarvittaessa.

 

Mutta ihanat olivat valat ja mies kyllä itketti minua ja me koko yleisöä näillä ihan kunnolla. Suosittelen!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Missä yhteydessä juhlissa vannoitte valanne? Meillä on juhla erikseen, minkäänlaista virallista osuutta ei ole, ei siis kirkollista eikä siviilivihkimistä. Vieraat tulevat paikalle ja alkaa jokin pienimuotoinen ohjelma, joten ennen sitä olisi tietysti järkevää sijoittaa liikuttavat osuudet, mutta mikä olisi hyvä "silta" valojen lausumiselle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

 

Osaisiko joku kertoa, miten omien valojen kanssa on kirkollisen vihkimisen yhteydessä? Onko kokemusta häistä, joissa omat valat olisi luettu kirkossa? Itse en näitä ole kuullut, siviiliseremonian yhteydessä vain.
 
Yritin tavata vihkikaavaa ja siinä oli paikka ja kaksi vaihtoehtoa sormusvaloille, mutta ei mitään mainintaa siitä voiko samassa yhteydessä lukea myös itse kirjoitetut valat.
 
Seurakunnasta varmaan selviäsi, mutku.. En ihan vielä viitsisi kysyä. Laitan infoa tähän ketjuun myöhemmin jos asia selviää, mutta olisi kiva tietää jo tässä vaiheessa onko koko valahomma ylipäätään mahdollinen!

 

Tätä minäkin mietin. Me ollaan jo keksitty valat, mutta minäkään en ottanut selkoa vihkikaavasta, että onko kirkollisessa vihkimisessä mahdollista lukea omia valoja ja missä kohdassa vihkimistä. Joten jos ja kun asia sinulle Caprica valkenee, niin kerro ihmeessä meille muillekin!

Muokattu: , käyttäjä: Adele14

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuulostaa ihanalta ja tuo varmasti persoonallisuutta viralliseen osuuteen. Tätä pitää meidänkin ehdottomasti harkita! Kuinka pitkiä ne valat yleensä ovat? Muutama lause?

 

Meillä myös kirkkovihkiminen, joten kiinnostaa saako sinne lisätä näitä omia osuuksia väliin? Sormusvala sitten ainakin jos ei muuta.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa! Minäkin otan ihan outsiderinä osaa keskusteluun :) Olen ymmärtänyt että kirkollinen vihkiminen on melko määrämuotoinen eikä siinä olisi "tilaa" omille valoille.  Siviilivihkiminen onkin sitten hieman joustavampi tapaus. Korjatkaa jos olen väärässä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä kirkolliseenkin vihkimiseen voi lisätä omia valojaan, musiikkia ym. Riippuu toki vihkijästä, oli sitten pappi, tuomari tai henkikirjoittaja, miten suhtautuu kaavojen venyttämiseen ja vanuttamiseen, mutta periaatteessa ei ole mitään estettä, miksei kirkolliseenkin vihkimiseen voisi lisätä omia valoja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meille tulee oma vala. Tai siis yhteinen vala. Hmm.. Siis yhdessä kirjoitamme valan jonka molemmat sanovat sormusvalana. Olipas vaikeasti ilmaistu :) Tällä hetkellä makustelussa on versio jossa on muistaakseni 7 lausetta. On hyvin mahdollista että jätetään turhat krumeluurit pois ja otetaan siitä vain se viimeinen lause. Lyhyt ja ytimekäs niin ei ehdi itkemään  :girl_cray3:

Meillä siis siviilivihkiminen.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä haluaisin kanssa meille omat valat meidän maistraattivihkimiseen, mutta ei mun pohjalaisukkoni suostu :D

Päätin sitten kirjoittaa hänelle kirjeen, jonka voisin antaa vaikka hääpäivän aamuna.

 

Hyvä idea, nyt pitää vain kirjoittaa se...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun sulho ei suostunut siihen että olis täysin omat valat - että sen yksin tarttis keksiä jotain sanottavaa. Siksi päädyttiin tuohon että kirjotetaan yhdessä; mitä yhdessä halutaan luvata toisillemme. 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tarviiko tuota välttämättä molempien sanoa mitään?
Mä olen kirjottamassa omaa valaani, mutta en mä velvoita että miehen pitäis mitään sanoa :) Mä vaan haluan pitää sen just siinä tilanteessa ennen sormusta, en esim. myöhemmin juhlan aikana puheena..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Ei tietenkään ole pakko. Me koettiin että se korostais turhan paljon sitä että mies EI sano mitään jos mä sanon. Mutta siis tää on meille paras ratkasu, se ei tarkota että se olis muille. :) Ja itse asiassa nyt tykkään tästä mein versiosta enemmän - yhdessä mietitään mitkä on ne tärkeimmät asiat mitä vannotaan toisillemme.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Aloitin kirjeeni kirjoittamisen. Kyllä siinä tunteet nousee pintaan ja herkistyy. Jotenkin tahdon sanoa kirjeessä kaiken kauniisti, mutta en tahdo siitä mitään överisiirappista paatosta. Romanttinen ja omannäköinen siitä pitää tulla. Eikä liian pitkä, mutta ei ihan parin rivin mittainenkaan. Ei muuten mikään helppo tehtävä!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleeni, että olisko paha, jos vala olisi kaason hallussa ja tämä sitten ko paperin ojentaisi morsiamelle, kun sen aika on. Eipä tarvitsis morsmaikun hermoilla valan rypistymisestä ja säilytyksestä. Ihana idea on tuo, että sen laittaisi kehyksiin ja muidenkin luettavaksi. Ainakin minä vieraana tykkäisin päästä lukemaan valan vielä sen lausumisen jälkeen. Eikä sitten tarvitsisi stressiäkään ottaa siitä, että herkistyyä tai muuten ei saa valaa kunnolla kakistettua ulos :)

Muokattu: , käyttäjä: Chocolade

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni ei ole mitään väärää siinä että kaaso pitää valaa ja sen sitten ojentaa. Sehän olisi vain käytännöllistä :) Vala lappuhan voisi olla jo tuolloin kehyksissä jolloin sen ojentaminen itsessään olisi jo hieno ele.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni ei ole mitään väärää siinä että kaaso pitää valaa ja sen sitten ojentaa. Sehän olisi vain käytännöllistä :) Vala lappuhan voisi olla jo tuolloin kehyksissä jolloin sen ojentaminen itsessään olisi jo hieno ele.

^^ Juuri tätä tarkoitin! :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me kirjoitetaan omat valat. Omani on (onneksi) valmis, sulhon ajatuksenjuoksusta ei ole tietoakaan. :D

 

Pari viestiä ylempänä mainittiin valojen laittaminen kehyksiin. Röyhkeästi lainaamme ideaa. Tarkoituksena on, että valat ovat kaason ja bestmanin hallussa kunnes niitä tarvitaan. En luota vihkitilanteessa omaan muistiini tippaakaan ja tiedän itkeväni valaa lausuessani. Ajatuksena on myös laittaa valat esille myöhemmin pidettävässä juhlatilaisuudessa. Näin kaikki voivat ihastella/kauhistella sanojamme. Sitäpaitsi kuinka hienoa on itsekin muistella tilaisuutta silmäilemällä kehystettyjä valoja.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä ensin ajattelin että olisin toteuttanut valan vielä sillä tavalla kehyksiin, että oisin sen tekstin laittanut "muotoon" :) Eli esimerkiksi meidän tapauksessa toinen osuus (englanninkielinen) vaikkapa Suden pään muodossa ja toinen (suomenkielinen) sitten vaikkapa ällösydämessä. Mutta tää nyt ei ihan äkkiseltään sillä tavalla istu enkä tiedä onko mulla aikaa ja jaksamista alkaa väsäämään sitä.

Taidan siis hieman muuttaa suunnitelmaa ja tehdä vastaavan, mutta hieman eri tavalla kenties :) Ehkäpä tausta on sama valateksti tosi tosi pienellä kirjoitettuna ja sitten jätetty siihen keskelle se sudenpään muotoinen aukko johon ihan normaalisti sitten vaan liitän tekstin tasariveinä. Mutta katsotaan nyt :)

 

Vala on kuitenkin valmis. En ole moneen viikkoon enää muokannut sanaakaan siitä, joten eiköhän se nyt ole hyvä. Sen sijaan pitäisi tehostaa vähän tota englanninlausumista aina sillon kun mies on poissa kotoa. Ja myös pitäisi pudottaa se laulurytmi pois sitä lukiessa :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Voin muuten jälkikäteen ylpeänä kertoa että mun mies oli opetellut valan ulkoa. Mä jouduin kaivamaan lapun tissien välistä esiin :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meilläkin tulossa valat. Siviilivihkiminen vain muutamien läheisten läsnäollessa viikolla aikaisemmin, viikonlopuksi sijoitettu juhlatilaisuus aloitetaan seuraavasti:

 

- hääpari saapuu viimeisenä paikan päälle

- bestman pitää alkupuheen (häärauhan juhlistus)

- hääpari astelee koivukaaren alle, jossa valat lausutaan, jotta vieraat eivät täysin jää vaille herkistelyä

- valojen jälkeen juhlaväki kohottaa kuohuvaa hääparille

 

Onneksi vielä puoli vuotta aikaa kirjoittaa vala, pää jo nyt pyörällä, mitä siihen tulee kirjoitettua.  :wacko:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mielestäni omat valat olisivat hurjan romanttiset, mutta en tiedä olenko liian ujo (ja varmaan liian tunteellinen) niitä julkisesti esittämään  :blush: . Voisihan sitä vaikka kirjoittaa kirjeet ennen vihkimistä toisillemme, jotta varmasti ovat kyyneleet herkässä ennen vihkimistä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä kyllä ehdottomasti haluaisin valat meidän siviilivihkimiseen, haluaisin niin kovasti sanoa jotain ihanaa siinä sulhaselle... :girl_in_love:

Sulhanen vaan on sitä mieltä, ettei kykene saamaan sellasta tekstiä aikaseksi, ja kyllähän hän tyyppinä onkin vähän semmonen, että uskon, että saattaa olla aika haastavaa, mutta on tässä toisaalta vielä kuukausia aikaa, että jospa se sittenkin innostuis.... Ja jos ei innostu, niin kyllä kai se olis aivan ok, jos hän vaan kuuntelis ja minä puhuisin :D

 

Siskon siviilivihkimisessä oli niin päin, että sulho luki valan, mutta siskoni oli ennakoinut, että siinä kyllä padot murtuisi jos hän alkais puhetta pitämään, niin kuunteli sitten vaan sujuvasti miehen valaa :girl_haha:

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luulisi sen olevan sen verran herkkä paikka ja sitten kun ollaan molemmat tällaisia hissukoita, niin jätetään omat valat kirjoittamatta :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Nostetaas aihetta :)  

Kuten tuossa jo aiemmin olin todennut, niin kovasti valat meille haluan, mutta näillä näkymin lausun vain itse sulhaselle valani, hän ei tee omaansa. Tai en ainakaan ole tätä sulhaselta tivannut ettei vaan vahingossakaan kokisi että pakon edessä joutuis semmosta tekemään... Saapa nähdä nyt kun aletaan kirjottamaan meidän vihkitekstiä muutenkin käräjäoikeuden vihkijälle, niin josko tuo siinä innostuis aiheesta ;)

Mites teillä muilla?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

@Annas kun: Oliko teilla siis englanniksi ja suomeksi molempien valat? Jos, niin miten niiden lukeminen sujui? Tarkoitan siis etta tuntuiko hassulta/oudolta lukea melkein sama/samaa tarkoittava teksti kahdesti? Me haluttaisiin myos siviliseremonian osaksi omat vihkivalat, ja koska juhliin on tulossa n. 30 ulkomaalaista vierasta (vieraiden kokonaismaara on about 120), ajateltiin etta olisi huomaavaista lukea molemmilla kielilla. Tama myos siksi, etta toisaalta esimerkiksi meidan kummankaan isovanhemmat eivat ymmarra englantia juuri ollenkaan.. Ollaan siis itse molemmat suomalaisia.

Muokattu: , käyttäjä: klt3007

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään