Guest Loukkaantunut

Kutsuttu hääjuhlaan, mutta ei vihkimiseen

54 viestiä aiheessa

Kuinka yleistä on, että vieras kutsutaan hääjuhlaan, mutta ei vihkimiseen? Kirkko on todella suuri, joten kysymys ei voi olla siitä, ettenkö mahtuisi.

Olen todella loukkaantunut, sillä kutsusta tuli rahastamisen maku. Miten voisin edes juhlia häitä, kun en näe vihkimistä? Vihkiseremonia on kuitenkin häissä pääasia. Luulen, etten mene häihin. Ehkä olen joku B-luokan vieras, joka en kelpaa kirkkoon...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jahhas, toivottavasti osa meidän vieraista ei ajattele tollein. Halutaan muutamia juhliin mukaan vasta virallisten osuuksien jälkeen, kun booli alkaa virrata. Eli kirkkoon halutaan vain ne lähimmät ihmiset, ja bileisiin enemmän ihmisiä. En ymmärrä miksi loukkaannut tuosta? Jokainen saa(nee) valita miten juhlansa järkätä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jahhas, toivottavasti osa meidän vieraista ei ajattele tollein. Halutaan muutamia juhliin mukaan vasta virallisten osuuksien jälkeen, kun booli alkaa virrata. Eli kirkkoon halutaan vain ne lähimmät ihmiset, ja bileisiin enemmän ihmisiä. En ymmärrä miksi loukkaannut tuosta? Jokainen saa(nee) valita miten juhlansa järkätä.

Et ymmärrä, miksi loukkaannun? Tunnen itseni aivan B-luokan ihmiseksi, joka ei ole tarpeeksi hyvä seuraamaan vihkiseremoniaa. Vihkiseremonia on pääasia häissä. Miten voisin edes juhlia kyseisen parin häitä, kun en näe heidän menevän naimisiin? Todella epäkohteliasta, enkä ole ainoa, joka ajattelee näin. Lahjalista ja häälahjatoiveet on kyllä muistettu kertoa isolla. En ymmärrä, miten kirkkoon pääsyä voidaan edes rajoittaa. Todella tökeröä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Et ymmärrä, miksi loukkaannun? Tunnen itseni aivan B-luokan ihmiseksi, joka ei ole tarpeeksi hyvä seuraamaan vihkiseremoniaa. Vihkiseremonia on pääasia häissä. Miten voisin edes juhlia kyseisen parin häitä, kun en näe heidän menevän naimisiin? Todella epäkohteliasta, enkä ole ainoa, joka ajattelee näin. Lahjalista ja häälahjatoiveet on kyllä muistettu kertoa isolla. En ymmärrä, miten kirkkoon pääsyä voidaan edes rajoittaa. Todella tökeröä.

..Mun mielestä noi sun kommenttisi vasta epäkohteliaita ja tökeröitä onki. Eiköhän kaikilla ole oikeus pitää juuri senlaiset häät kuin itse haluavat. Vai mites sitten jos he menisivätkin maistraatissa naimisiin? Tulisitko sitten tänne huutelemaan kuinka törkeetä se on ettei sinua sinne mukaan kutsuttu ja eihän heidän suurta päivää voi juhlia, kun et ole itse ollut sitä todistamassa...??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Et ymmärrä, miksi loukkaannun? Tunnen itseni aivan B-luokan ihmiseksi, joka ei ole tarpeeksi hyvä seuraamaan vihkiseremoniaa. Vihkiseremonia on pääasia häissä. Miten voisin edes juhlia kyseisen parin häitä, kun en näe heidän menevän naimisiin? Todella epäkohteliasta, enkä ole ainoa, joka ajattelee näin. Lahjalista ja häälahjatoiveet on kyllä muistettu kertoa isolla. En ymmärrä, miten kirkkoon pääsyä voidaan edes rajoittaa. Todella tökeröä.

..Mun mielestä noi sun kommenttisi vasta epäkohteliaita ja tökeröitä onki. Eiköhän kaikilla ole oikeus pitää juuri senlaiset häät kuin itse haluavat. Vai mites sitten jos he menisivätkin maistraatissa naimisiin? Tulisitko sitten tänne huutelemaan kuinka törkeetä se on ettei sinua sinne mukaan kutsuttu ja eihän heidän suurta päivää voi juhlia, kun et ole itse ollut sitä todistamassa...??

Susta ei ole epäkohteliasta pitää osaa ihmisistä vihkimisen arvoisina ja osaa ei? Minulle vihkiminen on häissä se tärkein asia. Henkilökohtaisesti en pysty enkä halua myöskään mennä hääjuhlaan, sillä tärkeimpään osaan häistä en ollut tarpeeksi hyvä vieras. Miten voin juhlia "heidän suurta päiväänsä", kun en saa olla osa sitä? Koko häistä tulee rahastamisen maku.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No älä mene sitten, jos noin koville ottaa.

Tavallisempaahan se on toisin päin, ihmisiä kutsutaan enemmän kirkkoon (avoimet ovethan siellä periaatteessa on, tuskin sieltä kukaan uloskaan heittää), mutta kaikille ei pystytä tarjoamaan juhlia tilan tai budjetin rajallisuuden takia. Niin tai näin, kumpikin on minusta hieman tökeröä, enkä itse tekisi niin ikimaailmassa. kunpa äitinikin ymmärtäisi tämän, eikä kutsuisi puolta pitäjää todistamaan vihkimistämme..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

No, muista kertoa sitten hääparille loukkaantumisesi kun kerrot että jätät häät väliin. Jokainen saa mun mielestä järjestää omat häänsä mielensä mukaan, ilman että joutuvat perustelemaan ja muuttamaan päätöksiään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaisiko kysyä hääparilta jos asia noin vaivaa? Heillä voi olla toimintatavalle joku perustelu, jota et ehkä ole tullut ajatelleeksi. Jos sitten edelleen koet heidän tapansa järjestää häät loukkaavana, sinne ei varmasti kannata mennä.

Voihan esim. olla, että kyseiselle hääparille vihkiminen on niin intiimi tapahtuma, että sinne halutaan paikalle ainoastaan muutama ihminen, esim. omat vanhemmat ja sisarukset. Voihan se toki harmittaa jos ei siihen porukkaan kuulu, mutta sille nyt ei voi mitään. Se, että jollekin vieraalle vihkiminen on se tärkein juttu jota ilman ei mikään ole minkään arvoista ei nyt vaan valitettavasti ehkä ole ollut hääparin listalla ensimmäisenä heidän suunnitellessaan päivän kulkua.

Itse en kyllä haluaisi mihinkään osaan häitäni sellaisia vieraita, jotka jo lähtökohtaisesti ajattelevat noin tuomitsevasti eivätkä vaivaudu edes kysymään miksi jokin päätös on tehty.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Et ymmärrä, miksi loukkaannun? Tunnen itseni aivan B-luokan ihmiseksi, joka ei ole tarpeeksi hyvä seuraamaan vihkiseremoniaa. Vihkiseremonia on pääasia häissä. Miten voisin edes juhlia kyseisen parin häitä, kun en näe heidän menevän naimisiin? Todella epäkohteliasta, enkä ole ainoa, joka ajattelee näin. Lahjalista ja häälahjatoiveet on kyllä muistettu kertoa isolla. En ymmärrä, miten kirkkoon pääsyä voidaan edes rajoittaa. Todella tökeröä.

..Mun mielestä noi sun kommenttisi vasta epäkohteliaita ja tökeröitä onki. Eiköhän kaikilla ole oikeus pitää juuri senlaiset häät kuin itse haluavat. Vai mites sitten jos he menisivätkin maistraatissa naimisiin? Tulisitko sitten tänne huutelemaan kuinka törkeetä se on ettei sinua sinne mukaan kutsuttu ja eihän heidän suurta päivää voi juhlia, kun et ole itse ollut sitä todistamassa...??

Susta ei ole epäkohteliasta pitää osaa ihmisistä vihkimisen arvoisina ja osaa ei? Minulle vihkiminen on häissä se tärkein asia. Henkilökohtaisesti en pysty enkä halua myöskään mennä hääjuhlaan, sillä tärkeimpään osaan häistä en ollut tarpeeksi hyvä vieras. Miten voin juhlia "heidän suurta päiväänsä", kun en saa olla osa sitä? Koko häistä tulee rahastamisen maku.

Ehkä sun ei todellakaan kannata mennä heidän häihin ollenkaan jos laitat lainausmerkkeihin "heidän suuren päivän". Ja ehkä kannattais kysyy heiltä suoraa,että miksei kaikkia kutsuttu kirkkoon.

Enkä missään vaiheessa sanonu että tässä asiassa pidetään ihmisiä eriarvosina. Sinähän se tässä huutelet olevasi B-luokan vieras,ei kukaan muu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Me saatiin viime vuoden puolella hääkutsu, jossa kutsuttiin suoraan hääjuhlaan ja ilmoitettiin että vihkiminen toimitetaan ennen juhlaa ainoastaan lähimpien kesken. Kyseisen parin morsian avioitui toista kertaa, joten luulen ettei hän halunnut tehdä asiasta enää niin suurta numeroa toisella kerralla. Tuntuihan se aluksi vähän hassulta, kun yleensä on tottunut näkemään myös vihkimisen, mutta ei me siitä mitenkään loukkaannuttu.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen että ehkä sulhasta tai morsianta vaikka jännittää kovasti tuo kirkko-osuus ja siksi on rajattu siellä oleva vierasmäärä pieneksi?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meidän omat häät menevät juurikin niin että ensiksi on vihkiminen,jossa vaan lähisuku yms paikalla ja myöhemmin bileet, jonne on kutsuttu enemmän väkeä. Kukaan ei ole valittanut. Jos jollain on asian kanssa ongelma niin jättäköön tulematta. tuona hetkenä kyse ei kuitenkaan ole yhdestäkään vieraasta vaan meistä. Mulle henk. koht tärkeää on että kutsutut ihmiset pääsisivät paikalle hääjuhlaan, sillä juuri heidän kanssa haluan bilettää sinä pvänä ja jokainen joka kutsun on saanut on meille todella tärkeä. :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti meidän vieraat ei ajattele noin. Me mennään perjantaina naimisiin maistraatissa sisarusten ja vanhempien läsnäollessa ja lauantaina on isommat juhlat muulle suvulle ja kavereille. Ei tullut mieleenkään esim. raahata tuomaria juhlapaikalle vihkimään.

No toisaalta, jos jonkun mielestä meidän keskinäinen rakkaus ja avioliiton alkaminen ei ole sinällään juhlimisen arvoista, niin kaipa sitten on parempi, että jääkin kotiin.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tuli mieleen että ehkä sulhasta tai morsianta vaikka jännittää kovasti tuo kirkko-osuus ja siksi on rajattu siellä oleva vierasmäärä pieneksi?

Tuota olin juuri tulossa kirjoittamaan, kun huomasin sinun jo maininneen saman. Mieheni jänisti kovastikin vihkimistä, vaikka hän ihan itse ensin haaveili pidettävän isot häät. Sitten häntä alkoi ujostuttaa, eikä virallisesti kutsuttu kirkkoon oikein ketään ja juhlaakaan ei pitänyt olla lainkaan. Ja vaikka siellä kirkossa ei ollut, kuin parisenkymmentä vierasta (mehän emme määrää tienneet, ennen kuin kirkon ovet avautuivat kirkkosaliin), miehellä meinasi lähteä taju.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös vielä harkinnassa se, on vihkimisessä mukana kaikkein lähimmät vai uskaltaisimmeko (!) kutsua kaikki vieraat mukaan. Olen itse normaalisti todella reipas, mutta jotenkin hirvittää aivan suunnattomasti ajatellakin vihkimistä suuren yleisöjoukon edessä. Häistämme on siis tulossa muuten melko suuret (ja kukaan vieraista ei todellakaan ole B-luokan vieras meille!), joten ehkä siksikin toivoisin, että vihkiminen on mahdollisimman intiimi, "meidän juttu". Jos tästä joku loukkaantuu, niin sille minä en voi muuta kuin olla pahoillani...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuinka yleistä on, että vieras kutsutaan hääjuhlaan, mutta ei vihkimiseen? Kirkko on todella suuri, joten kysymys ei voi olla siitä, ettenkö mahtuisi.

Olen todella loukkaantunut, sillä kutsusta tuli rahastamisen maku. Miten voisin edes juhlia häitä, kun en näe vihkimistä? Vihkiseremonia on kuitenkin häissä pääasia. Luulen, etten mene häihin. Ehkä olen joku B-luokan vieras, joka en kelpaa kirkkoon...

Eiköhän tuo ala kohta olla Suomessakin aika tavallista toimintaa. On monia, jotka kutsuu häiden johonkin osaan vain ihan läheisimmät ja muut kutsutaan toiseen osaan. Ei taida olla kyseessä lähin ystäväsi tai sisaruksesi, kun et siitä mainitse, joten aika turhaan minusta loukkaannut.

Eihän tuo rajaus varmasti koske vain sinua saati juuri sinun mahtumista kirkon penkeille. Suoraan sanottuna hieman ihmetyttää, että suhtaudut asiaan noin kiihkolla ja henkilökohtaisesti, vaikka syy tuskin on henkilökohtainen. Nykyään ei ole vain yhtä ainoaa oikeaa tapaa juhlia häitä. Olen ollut parissakin häissä, jossa pari on mennyt naimisiin (tosin edellisenä päivänä) vain lähimpien kesken ja varsinaiseen hääjuhlaan on kutsuttu suurempi vierasjoukko. Enpä usko kenenkään ajatelleen, että jäivät jostain paitsi tai itkeneen itseään uneen.

Rauhoitu ja katsele asiaa vähän etäämmältä niin varmaan huomaat, että pari ei suunnittele häitään sinun kauttasi vaan omien toiveidensa. Ja ovathan he sinut halunneet paikalle heille tärkeään juhlaan, joten ole siitä iloinen. Sinä et kuitenkaan ole se, joka saa määrittää, mikä tälle parille on häiden olennaisin asia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kuinka yleistä on, että vieras kutsutaan hääjuhlaan, mutta ei vihkimiseen? Kirkko on todella suuri, joten kysymys ei voi olla siitä, ettenkö mahtuisi.

Olen todella loukkaantunut, sillä kutsusta tuli rahastamisen maku. Miten voisin edes juhlia häitä, kun en näe vihkimistä? Vihkiseremonia on kuitenkin häissä pääasia. Luulen, etten mene häihin. Ehkä olen joku B-luokan vieras, joka en kelpaa kirkkoon...

Pakko vielä kommentoida, etten ymmärrä, miksi ajattelet tätä rahastuksena.. Onhan hääpari tarjoamassa sulle juhlan ruokineen ja juomineen, kirkkoosuushan taas ei maksa mitään. Ymmärtäisin, jos olisi kallis lahjalista pelkkään vihkimiseen kutsutuille, vaikka osalle olisi juhlakin. Ehkä siis vähän reipasta itsetuntoa ja perspektiiviä peliin. Voit varmaan juhlia tuoretta ylioppilastakin, vaikka et olisi koulussa, jonne lähimmät kutsutaan, seuraamassa ylioppilaaksi julistamista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Oletteko läheisiä tai hyviä tuttuja pariskunnan kanssa? Sitten voisit kohteliaasti kysyä heiltä minkä vuoksi he toivovat sinun tulevan vain juhlaan. Voithan myös kertoa heille, että sinulle se olisi hirveän tärkeä osa juhlaa päästä näkemään heidän vihkimisesä; ei siitä nyt luulisi loukkaantuvankaan, että joku haluaa olla todistamassa ystävänsä elämän kohokohtaa.

Muista kuitenkin, että syitä heidän kutsulleen voi olla monia. Mitä jos he tosiaan jännittävät? Tai jos he haluavat kirkkoon vain kaikkein lähimpänsä ja intiimin tunnelman? Se, että et ole sukulainen/perhettä/lähipiiriä, ei tee sinusta b-luokan vierasta.

Uskoisin, että heillä on puolet porukasta kutsuttu "vain" hääjuhlaan, eikä vain sinua. Voihan se olla, että vieraita on alunperinkin ollut niin pajon, että pari on päättänyt kutsua kirkkoon vain esim. vain parikymmentä ihmistä tunnelman vuoksi, ja loput sitten juhliin.

Selvästi he kumminkin haluavat sinut juhlimaan häitään. Jos tilanne liikaa ahdistaa, voit kohteliaasti kieltäytyäkin. Tai jos tuntuu rahastukselta, niin eihän heille pesukonetta tarvitse ostaa ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minusta ei kyllä ole asiallista pyytää kutsua vihkimiseen itselleen, kun on jo kutsun saanut häihin. Tottakai jos on läheinen voi kysyä syytä, mutta siltikään ei ole kovin kohteliasta alkaa esittää toiveita. Kyllä siitä hienovaraisesta syyn kyselystä fiksu ottaa vaarin, jos haluaa mielensä muuttaa, mutta eiköhän meistä kaikki punnitse kutsua aika tarkkaan ennen kuin ne lähettää. Lisäksi minua jäi vähän vaivaamaan se, että tässä ei taida niinkään olla kyse surusta, ettei näe vihkimistä, siis ensisijaisesti siitä, vaan asia on otettu aika henkilökohtaisesti ja tehdään omasta ihmisarvosta vähän turhia johtopäätöksiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä on maistraatti vihkiminen vain lähiperheen kesken, jonka jälkeen alkaa juhlat isomalle porukalle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eiköhän hääpari itse saa päättää hääpäivästään. Kaikille se vihkiminen ei ole päivän kohokohta. Esim. me menemme edellisenä päivänä maistraatissa ja vieraat kutsutaan vain hääjuhlaan.

En usko että pari ajattelee vain rahaa ja lahjoja tai että olisit jotenkin huono vieras. En ymmärrä miten voit loukkaantua. Häät ovat HEIDÄN! Ei sinun ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät ovat osa tapakulttuuria ja toivottavasti hyvien tapojen kulttuuria. Hyviin tapoihin kuuluu kaikkien huomioiminen. Jos joku saa vain puolikkaan kutsun häihin, niin kyseessä ei ole pelkästään klassinen etikettivirhe vaan myös toisen leimaaminen astetta alemmaksi vieraaksi.

Jos omat häät ujostuttaa, niin miksi sitten kustua yhtään enempää vieraita mitä vihkiseremoniaankaan uskaltaa. Emmekö kuitenkin haluaisi kaikkien todistaa suurta hetkeä eli avioliittoon vihkimistä?

Onneksi Vieras_Loukkaantunut otit asian esille, koska täällä tuntuvat hääparit olevan juhlimassa vain itseään varten.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Häät ovat osa tapakulttuuria ja toivottavasti hyvien tapojen kulttuuria. Hyviin tapoihin kuuluu kaikkien huomioiminen. Jos joku saa vain puolikkaan kutsun häihin, niin kyseessä ei ole pelkästään klassinen etikettivirhe vaan myös toisen leimaaminen astetta alemmaksi vieraaksi.

Jos omat häät ujostuttaa, niin miksi sitten kustua yhtään enempää vieraita mitä vihkiseremoniaankaan uskaltaa. Emmekö kuitenkin haluaisi kaikkien todistaa suurta hetkeä eli avioliittoon vihkimistä?

Entä jos vihkiminen on maistraatissa arkipäivänä ja juhlat seuraavana lauantaina? Vieraat ovat vihkimishetkellä todennäköisesti töissä, eikä maistraattiin mahtuisikaan satapäinen vierasjoukko. Saisiko mielestäsi tässä tapauksessa juhliin kutsua vain paikalla olleet todistajat, jotka mahdollisesti ovat maistraatin henkilökuntaa eikä hääpari edes tunne heitä?

Minä olen hääkutsun saadessani kokenut, että minut kutsutaan juhlistamaan tuoretta avioliittoa, eikä sen juhliminen edellytä sitä, että olisin mukana vihkimistilaisuudessa. En ole pitänyt kutsua puolikkaana, sillä kyllä minut on kutsuttu kokonaan hääjuhlaan, vaikka vihkiminen olisi ollutkin jo aikaisemmin. Mielestäni hääpari saa järjestää vihkimisen juhlan yhteyteen tai etukäteen, ihan miten heille itselleen parhaiten sopii. Ei tulisi mieleenikään loukkaantua siitä, että minua ei kutsuttaisi muutamaksi minuutiksi maistraattiin/kirkkoon/muuhun vihkipaikkaan, jos kuitenkin saisin kutsun varsinaiseen hääjuhlaan. Aika harva ylioppilasjuhlien vieraskaan on ollut siellä koululla näkemässä lakitusta, enkä ole ikinä kuullut että kukaan siitäkään olisi loukkaantunut.

Onneksi meillä on vihkiminen juhlapaikalla, niin vieraat eivät voi vahingossakaan loukkaantua siitä, etteivät pääse mukaan maistraattiin edellisenä päivänä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä taas ei ole tarkoitus loukata ketään, vaikka aiomme kutsua osan vieraista vasta illalla. Vihkimisen ja ruokailujen jälkeen, nauttimaan iltaohjelmasta, -palasta ja boolista.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Koitapa ajatella myös niin, ettet varmasti ole ainoa jota ei ole kutsuttu vihkimiseen.

Entäpä sitten jos pari on vihitty jo aiemmin, ja juhlii vasta myöhemmin.

Et halua osallistua juhliin koska sinua ei sillon joskus kutsuttu todistamaan vihkimistä?

Ei pidä olla niin itsekäs toisen häistä. Varmasti on ihan hyvä syy olla kutsumatta ihmisiä vihkimiseen ja kutsua vain juhliin.

Jos nyt kuitenkin verisesti loukkaannut siitä ettei sinua (eikä monia muitakaan!) ole kutsuttu kirkkoon, ehkä on sitten parempi ettet ole juhlia pilaamassa hapannaamalla ja verisellä sydämmelläsi. Ajattele asia myös näin, että sinua ei olisi tarvinnut kutsua OLLENKAAN mutta pari haluaa tärkeää päiväänsä juhlia kanssasi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään