Läheisen häät lähellä omia häitä!


tsarpa

Recommended Posts

Me ollaan miehen kanssa (tai siis minä, morsian kun olen :D) suunniteltu häitä lokakuun alusta saakka, jolloin lyötiin hääpäivä lukkoon. Itse olen tosi paljon läheisilleni tuosta päivästä toitottanut innoissani kun olen ollut, mies taas ei kovin paljoa ole tykännyt huudella asiasta omalle suvulleen. Sen verran hän on kuitenkin maininnut asiasta, että hänen perheensä on kyllä tiennyt häistä jo joulukuusta lähtien. 

Tuossa vuodenvaihteessa sitten miehen vanhin veli täräytti kihloihin ja nyt tässä kuussa saatiin kuulla, että tämä miehen veli kihlattuineen on myös suunnittelemassa häitä ensi kesälle. Meidän häät taas ovat aivan elokuun alussa, eli häiden välillä ei ole kuin kuukausi tai kaksi!  :mad:

 

Itseäni tuo ei varsinaisesti häiritsisi muuten MUTTA mies on nyt alkanut veljensä hääsunnitelmien takia olemaan sillä kannalla että meidän häät kannattaisi siirtää. Itse haluan ehdottomasti kesähäät ja ensi kesänä elokuussa vain yksi lauantai oli sellainen ajankohta, jolloin saimme haluamamme kirkon varattua, joten jos päivää aletaan siirtään, menisi se vuodella eteenpäin. Kaikki meikkaajaa ja valokuvaajaa myöten on meillä jo varattu ja hääpuku ostettu. Hääsuunnitelmat meillä muuten ovat olleet tosi yksinkertaiset, monelta osin ollaan jo luovuttu kaikesta ns. "turhasta", kun häät olisi tarkoitus pitää opiskelijabudjetilla. Vierasmääräkin pidetään tosi minimissä, eli molempien sukujen läheisimmät sukulaiset kutsutaan. Miehen veljen häät taas ovat kuulemma sellaiset yli kymppitonnin "ökyhäät" jonne kutsutaan ihan kaikki=toisin sanoen vieraina molempien häissä ovat aika samat ihmiset. Tämän takia perusteluna mies häiden siirtämiselle sanookin, että meidän häät jäisivät hänen veljensä häiden varjoon eikä varmaan oikein kukaan miehen suvun puolelta viitsisi tulla vielä meidänkin häihin enää loppukesästä.

 

Morsiamena ja hääasioita sopineena ja suunnitelleena ottaa kupoliin melkoisesti! Mies ehdotti kyllä että siirrettäisiin häitä ihan vain loppusyksyyn, mutta syksyllä syntyneenä haluaisin ehdottomasti kesähäät! Lisäksi tuntuu että oikein kukaan lähipiiristä ei ymmärrä sitä ***tuksen määrää, mikä tästä aiheutuu, kun olen tosiaan yksin hoitanut kaikki varaukset ja haluan mahdollisimman mukavat/pelkistetyt/huolettomat häät ja kaikki uhkaa kaatua vain sen takia että miehen veli pamauttaa naimisiin yhtäkkiä samana kesänä vaikka oli hyvin tietoinen meidän häistä jo ennen heidän kihlaustaankin ja me olemme kuitenkin olleet kihloissakin pidempään.

 

Miehen perhe on myös isompi, sisaruksia on lähemmäs kymmenen ja mieheni on toiseksi nuorin sisaruksista, joten ehkä miehen perheen mielestä hänen häänsä näin nuorena (olemme reilu parikymppisiä) ei ole mikään kovin iso juttu mutta minun puoleltani meitä lapsia on taas vain kolme ja olen lapsista vanhin, joten omalle perheelleni tämä taas on aika iso juttu kun vanhin lapsista menee naimisiin. 

 

Kiukuttaa mutta samalla on syyllisyydentuntoinen olo näistä fiiliksistä mitä tämä "yllätys" toi mukanaan. Pahoitteluni paasaavasta tekstistä, piti päästä purkamaan johonkin tunteita  :girl_sigh:  Hyvät neuvot ja ajatukset ovat tarpeen!  :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Eevakatariina, ymmärrän ärsytyksesi siihen, että mies yhtäkkiä haluaisikin vaihtaa ajankohtaa. Itselläni olisi myös ottanut kupoliin ja rankasti, jos kaikkien varausten jälkeen asioita pitäisikin siirtää ja ilman hyvää syytä. Sitä en ymmärrä, miksi alunperinkään veljen häät samana kesänä häiritsisi. Totta on, että suomen kesä on lyhyt, joten ei yhtä kesää voi kokonaan varata itselleen ja omille häilleen, näin kärjistetysti :) se olisi hieman itsekästä. kuukausi-pari on sitäpaitsi mielestäni aivan hyvä väli veljesten häille, ehkä yksi viikko häiden välillä tuntuisi häiritsevältä ja sekin vain siksi, että kaksi viikonloppua putkeen reissaamista, juhlimista ja rahan menoa. Sillä, että teidän häänne on minimalistiset ja veljen häät ökyilyä ei mielestäni ole mitään tekemistä minkään kanssa. Eihän omia häitä järjestetä niin, että niitä vertaillaan toisten kanssa eihän? Teidän häänne ovat teidän näköiset ja veljen häät veljen näköiset, se on tärkeintä. Ja kukaan täysijärkinen vanhempi/muu sukulainen ei todellakaan ajattelisi, että veljen häät jättää teidän häät varjoonsa, koska hääjuhlat eivät ole kilpavarustelua vaan kahden toisiaan rakastavan ihmisen juhla.

Eli lyhyesti virsi kaunis, minun mielestäni jatkaisitte häiden suunnittelua ja otatte kaiken ilon irti siitä, että veljellä on häät samoihin aikoihin. Jos olet hyvissä väleissä veljen vaimokkeen kanssa niin kuka olisikaan parempaa häähössötys seuraa kuin tuttu, toinen häitään järjestävä morsian :)

Link to comment
Share on other sites

Joo eihän kukaan voi jotain kesää "omia", kun se tosiaan on vieläpä niin kovin lyhyt ja ymmärrän kyllä itse kesähäitä hinkuavana sen miten ne kesähäät on sitten kanssa saatava jos sellaiset tahtoo, hahah :D Se vain tuli niin puskista että nämä kihlautuivat tässä vuodenvaihteessa ja vielä näin nopeasti kihlauksesta ovat menossa naimisiin, varsinkin kun kyseinen veli on jo kerran aikasemminkin ollut naimisissa, niin pistää ihmettelemään heidän nopea vauhtinsa. Olen vain ollut niin kovin innoissani omista häistäni ja siitä, että kun näin iso asia on edessä, niin pitäisi sitten tietysti olla omat häät sen lähipiirin keskipisteenä :)

Eniten tuossa varmaan kuitenkin pistää potuttamaan nimenomaan tuo miehekkeen kova tahto siirtää nyt tuon takia häitä: eihän siinä ole mitään mieltä että morsian on innoissaan suunnittelemassa häitä ja menossa kohti alttaria ja se toinen puolisko haluaa siirtää veljen suunitelmien takia taas sitä päivää. Muuten kyllä tyytyisinkin vain itsekseni murahtelemaan tuolle miehekkeen velipojan "yllätyskäänteelle" :)

Link to comment
Share on other sites

Noniin, ei muuta kun miehen mielenkäännytys alkakoon ja kesähäiden suunnittelu jatkukoon ;) eiköhän se mieskin ymmärrä, kun luettelet kaikki menetettävät varausmaksut yms. Mikä ei tietenkään sovi opiskelijabudjettiin! Niin ja puhumattakaan siitä että vuoden päästä hääpuku olisi vanhasta mallistosta, haluaisit uuden tai sitten häiden jälkeen puku ei menisi enään helposti kaupaksi koska on tosiaan jo niin "vanha" ;) tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

- - Tämän takia perusteluna mies häiden siirtämiselle sanookin, että meidän häät jäisivät hänen veljensä häiden varjoon eikä varmaan oikein kukaan miehen suvun puolelta viitsisi tulla vielä meidänkin häihin enää loppukesästä. - -

Minä jäin tähän lauseeseen jumiin. Kuulostaa vähän siltä, että veljesten välillä on edelleen lapsellista kilpailua tai sinun miehesi kokee veljensä olevan lempilapsi tms.? Miksi muuten sanoa, että oma lähisuku ei viitsisi enää tulla teidän häihin?  :huh: Kannattaisi selvittää, että mikä tässä on miehellä oikeasti taustalla. Haluaisiko hän sittenkin samanlaiset häät kuin veljellä vai onko kyse vain turhasta "huomion menettämisen pelosta" ? Kuten Tinkaliinakin sanoi, teidän häät on teidän häät, siellä juhlitaan teidän rakkautta, teidän näköisesti. Sitä paitsi, isot överihäät eivät ole automaattisesti paremmat, on jonotusta, pönötystä, ventovieraita ja paria ei ehkä ollenkaan ehdi tavata jne. Minusta on parempi, että häät ovat keskenään erilaiset, koska niistä jää silloin erilaiset muistot.

 

Tuossa aiemminkin olen ihmetellyt sitä, että miksi hermostua, jos kesähäiden välillä on kuukausi tai kaksi (4-8 viikkoa). Ehkäpä veli morsiamineen on valinnut alkukesän, jotta häiden välillä olisi tosiaan vähän "hajurakoa". Minusta ei ole mitään järkeä tässä vaiheessa enää siirtää häitä mokoman asian takia, varsinkin kun varaukset ja järjestelyt on jo tehty.

Link to comment
Share on other sites

Itse olin niin innoissani elokuun häistäni, että ohimennen ilmoitin läheisilleni, että olen ostanut ehkä elämäni ainoan koko valkoisen mekon. Ihmiset tietenkin ymmärsivät mistä on kyse ja lähin serkkuni (saman ikäinen kanssani) sanoi että heillä on häät heinäkuussa! Itseä se ei haitannut, lähinnä huvitti ja olin innoissani miten olemmekaan tietämättä suunnitelleet häitä samalle ajalle. Tilanne tietenkin hieman eri kun on kyse serkusta. Voinpahan ottaa siellä mallia, että miten niitä häitä taas pidettiinkään ;D Itse kun en ole moniin häihin päässyt elämäni aikana.

Link to comment
Share on other sites

Pidä vain tiukasti kiinni eevakatariina teidän suunnitelmista!

 

En kanssa ymmärrä sellaista, ettei sukulaiset jaksa tai viitsi lähteä juhlimaan useampia häitä kesässä! Meneehän niihin tietty vierailla rahaa (vaatteet, lahjat, matkat, yöpymiset), mutta ovathan ne nyt niin ainutkertaisia tilaisuuksia :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä on käynyt niin onnellisesti että serkuksista kolmella on häät ensikesänä! Minä ja mieheni ollaan puhuttu naimisiin menosta viimekeväästä asti ja joulun aikaan päätettiin päivä jne. Serkkuni sitten lähetti kutsun viimekuussa heinähäihin ja minä tässä kuussa juhannus häihin. Lisäksi tiedän yhden serkkuni menevän naimisiin, vaikkei minua olekkaan kutsuttu. :D Minusta tämä on ehkä aika normaalia kun ollaan kaikki suunnilleen samaa ikäluokkaa, kukaan ei tiennyt toisten häistä etukäteen ja jos nämä heinäkuussa naimisiin menevät minun häistä loukkaantuvat en kyllä tiedä mitä pitäisi ajatella. :P 

Link to comment
Share on other sites

Aina vaan paranee: nyt miehekkeen hääpäivän siirto-toiveen lisäksi miehekkeen ÄITI ja muu kotiväki on sitä mieltä että meidän täytyisi siirtää meidän häitämme. Miehekkeen veljen hääpäivä on selvinnyt ja se on ilmeisesti aivan heinäkuun lopulla: eli väliä meidän häihin on viikko. En ymmärrä, kun missään vaiheessa ei olla pyydetty avustusta rahallisesti edes tuohon meidän päiväämme miehekkeen kotoa ja silti jopa hänen äitinsä haluaisi että _me_ siirrämme päivää. Ja me olimme kuitenkin varanneet kaiken päivää varten jo 5kk sitten! Huoh, tuntuu siltä että ihan kaikille miehen veljen häät ovat paljon tärkeämmät ja aivan kuin meidän häät olisivat jotkut "leikkihäät" niiden rinnalla, kun me olemme reippaasti miehen veljeä ja hänen kihlattuaan nuorempia. Pitääkö tässä nyt sitten taas minun ja meidän olla se joka antaa periksi ja saan sysätä unelmien hääpäiväni haaveet sivuun kaiken järjestelyn jälkeen  :(

Link to comment
Share on other sites

eevakatariina, no ette todellakaan lykkää hääpäiväänne tuollaisen takia! Ei tosiaankaan ole reilua, että teidän, jotka olette jo pitkään suunnitelleet häpäiväänne, täytyisi siirtää häitä sen takia, että sulhasen isoveli yhtäkkiä täräyttää kihloihin ja päättää pitää häät samana kesänä!

 

Tosi törkeää sulhasen äitinä(tai muuna sukulaisena myöskin) edes ajatella tuollaista!

 

Minä pitäisin häät silloin, kun olisin ne ajatellut pitää ja joko olisin kutsumatta nämä vastustajat vieraiksi tai sitten kutsuisin ja ajattelisin, että "tulkoot jos tulee".

Link to comment
Share on other sites

Vaikka lähtökohtaisesti en yleensä ymmärräkään että miten kukaan voi loukkaantua siitä että läheisen häät pidetään lähellä omia häitä, niin nyt on kyllä ihan pakko tulla taustalta huutelemaan että tässä tapauksessa loukkaantuminen on todellakin täysin oikeutettua. Miehesi lähipiiriltä on täysin tökeröä ja suorastaan ilkeää ruveta vaatimaan teitä perumaan suunnitelmianne vain ja ainoastaan siksi että toinenkin veli on nyt (paljon teidän jälkeenne) päättänyt pitää omat häänsä samoihin aikoihin teidän kanssanne. Miksi teidän täytyisi elää näiden jälkimmäisenä esille tulleiden suunnitelmien mukaan ja unohtaa kokonaan omat juhlanne?

 

Neuvoisin teitä sulkemaan korvanne muiden ihmisten napinoilta, pitämään rohkeasti kiinni omista suunnitelmistanne ja järjestämään häänne silloin kuin olette ajatelleetkin ne järjestää. 

Link to comment
Share on other sites

Ihan järjettömiä vaatimuksia sun miehen äidiltä! Kyllä tässä pitäisi nyt joku etuajo-oikeus olla sillä, joka on ensin kihloissa ollut  ja päivämäärän päättänyt! Todella törkeää.

 

Ehkä siellä sitten on jotain perheen sisäistä suosikki-pahnanpohjimmainen asetelmaa taustalla. Pitäkää rohkeasti kiinni suunnitelmista, jos kesähäät tänä kesänä on se juttu mitä oikeasti haluatte!

Link to comment
Share on other sites

Minusta on ennemminkin outoa, että sulhosi veli ja hänen kihlattunsa sopivat hääpäivän viikkoa ennen teidän häitänne. Mielestäni heidän pitäisi muuttaa hääpäiväänsä, jos se on ongelma. On myös mielestä todella töykeää päättää hääpäivä noin lähelle omaa veljen hääpäivää. 

Muokattu: , käyttäjä: Air
Link to comment
Share on other sites

Eevakatariina:

Kyllä kuulostaa ihmeelliseltä toiminnalta miehen perheen puolelta! Häät on tosiaan kahden ihmisen juhla; oot puhunut nyt paljon miehen perheen toiveista, mutta entäs oman perheesi, sukusi ja ystäviesi toiveet? Eivät ne ole yhtään vähempiarvoisia. Ja jos teillä oli jo hääpäivä puolijulkisena ennen tuota miehesi veljen kihlausta, en voi kuin ihmetellä miksi teidän eikä heidän pitäisi siirtää häitä! (Jos nyt kummankaan.) Onko miehesi perheellä ihan hyvät välit keskenään? Ulkopuoliselle tuo kuulostaa silkalta kiusanteolta.

Link to comment
Share on other sites

Eevakatariina, onpas törkeetä! :( Te olette varanneet päivän ensin, joten ei teidän kuulu väistyä vanhemman veljen häiden alta. Ja vielä kun on jo toinen avioliitto... Ei se nyt vaan mitenkään olisi kohtuullista.

 

Kuten tässä ketjussa aiemmin mainitsin, mulla oli myös pelko, että veljen häät olisivat pari kuukautta ennen omiani. En olisi välittänyt niin paljon serkun tai kaverin häitten läheisyydestä, mutta oman veljen kylläkin. Riippuu tietysti siitä millaiset häät haluaa pitää, mutta meidän kummankin häissä on varmasti DIY-meininkiä ja talkootyötä, joten se olisi ollut tosi rankkaa läheisille ja myöhemmät häät olisivat jääneet vähemmälle huomiolle, kun perhe olisi jo väsynyt koko touhuun. Tottakai he olisivat tsempanneet ja asiat olisi saatu kunnialla hoidettua, mutta en haluaisi ehdoin tahdoin tollasta tilannetta kenellekään. Olenkin todella kiitollinen, kun veli suostui siirtämään omia häitään seuraavaan vuoteen.

Muokattu: , käyttäjä: BusinessAngel
Link to comment
Share on other sites

Omat vanhempani menivät aikanaan naimisiin ja olivat (lähinnä äitini) suunnitelleen häitään hyvän aikaa. Hääpäivä oli kaikilla jo tiedossa, kun yhtäkkiä isäni veli ilmoitti menevänsä viikkoa aikasemmin naimisiin. Hääkutsut ym. oli siis lähetetty, mutta äitini ei olisi muutenkaan suostunut omien häidensä siirtämiseen. Asia kuulema tuntui todella pahalta (ymmärrän) ja suurin osa isäni puolen sukulaisista joutuivat jättää tulematta, koska eivät jaksaneet reissata kahtena peräkkäisenä viikonloppuna.
Nykyään, kun äitini puhuu asiasta, on hän tyytyväinen kaikkeen häissään. Hän sai juhlapaikalle kaikki ne tärkeimmät ja läheisimmät ihmiset kuitenkin. Hän ja isäni saivat heidän näköiset häät eikä paikalle päässeistä kukaan vertaillut veljesten häitä keskenään (ainakaan nykyisten muistikuvien perusteella).

En tiedä, mikä kirjoitukseni idea lopulta oli. Ehkä halusin vain kertoa, että näin on ennenkin käynyt ja siitä selvittiin. Varmasti asia tuntuu pahalta ja niin saakin, koska ko. käyttäytyminen on itsekästä. Aloittajalle haluan sanoa, että pidä pääsi ja hääpäivänne. Teidän häistä tulee ihanat ja teidän näköiset, joita myöhemmin saat muistella lämmöllä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 En tiedä harmistuisinko vai nauraisinko. Me mentiin kihloihin viime lokakuussa, ja kummankin suvuille ilmoitettiin että häät ovat todennäköisimmin nyt ensi vuoden vaihteessa tai tammikuun 2015 ihan alussa. Kun kirkko varattiin, tarkka päivä ilmoitettiin myös eteenpäin.

 

 Me laitettiin kaukaa tuleville vieraille eilen save the date-ennakkokutsut, ja kuulin tänään, että miehen serkku menee meidän kanssa samana päivänä naimisiin. Tämä serkku meni kihloihin loppuvuodesta 2013, joten pian meidän jälkeen. Mua harmittaa miehen puolesta, että toinen sen kummitädeistä ei nyt pääse paikalle (on tämän serkun äiti), mutta ainakaan ei tartte pelätä, että miehen sukulaiset rupeaisivat riitelemään kesken hääjuhlan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mielestäni kenenkään ei tarvitsisi omia häitään siirtää sen takia, että joku läheinen ilmoittaa menevänsä samoihin aikoihin naimisiin. Jos kirkot, juhlapaikat sun muut on jo varattuna ja vasta tämän jälkeen kuulee että lähipiirissä on toinenkin pari menossa naimisiin ja hääpäivät osuu lähekkäin (tyyliin samalle kuukaudelle), niin lähinnä silloin luulisi että se toinen pari siirtäisi häitään jos ovat olleet etukäteen tietoisia että yhdet häät samalle ajankohdalle on jo tiedossa. 

 

Meidän häät ovat vajaa 9kk päästä ensi vuoden puolella ja sitä ennen ehditään juhlia kaksia häitä, joista toiset kesäkuussa ja toiset syyskuussa. Useampi kuukausi välissä on mielestäni ok, vuosi kuitenkin on loppupeleissä lyhyt aika varsinkin jos tiettynä vuonna haluaa häitään juhlia. Jos olisivat saman kuukauden aikana niin en silloin häävieraanakaan jaksaisi monena viikonloppuna reissata.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Meillä on häät lokakuussa 2015 ja miehen veljen häät heinäkuussa 2015. Pientä makua aluksi kun meidän hääpäivä ollut tiedossa jo 2011 lähtien että pakko päästä ennen meitä alttarille ja häiritsikin koska vieraat 85% samat. Edelleen ja varmasti omiin häihin asti vähän harmittaa mutta minkäs teet. Omia ei siirretä koska kyseessä samalla sulhasen pyöreiden vuosien täyttäminen

Link to comment
Share on other sites

Meillehän kävi niin viime kesänä, että olimme jo ehtineet varata kirkon ja pitopalvelun tämän vuoden heinäkuussa juhlittavia häitämme varten, kunnes kuulimme, että miehen serkku menee samana päivänä naimisiin. Tuo oli vähän ikävä uutinen, mutta ratkaistiin ongelma siirtämällä meidän häät kaksi viikkoa aiemmaksi. Olisi kyllä harmittanut, jos ei oltaisi pystytty siirtämään kirkkoa ja muita varauksia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vaikka ymmärrän ettei yhtä kesää voi "varata" kokonaan itselle, niin kyllä minusta tuntuisi pahalta jos joku niin läheinen kuin oma sisko tai veli laittaisi ihan tietoisesti oman hääpäivänsä samalle kesälle. Varsinkin kun minun siskoilta ei sellaista voisi hetkeen edes odottaa  :D Ja miehen puolella asia häiritsisi ehkä sen takia, että heidän perheessään ollaan aina oltu todella kilapiluhenkisiä enkä todellakaan halua laittaa meidän häitä johonkin kilpavarusteluun!

Itse asiassa päivää valitessamme valitsimme kesän 2015, koska oli jo tiedossa, että miehen serkku (tosi läheinen!) menee naimisiin kesällä 2014. Ja halusimme sitten antaa heille oman kesän, kun ei meillä nyt niin kire ole  ^_^

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Marikukka tuo on kauniisti ajateltu ja itse olisin odottanut samaa että veljekset antaisivat toisilleen sen verran tilaa ettei tieten tahtoen tarvi samaan kesään tällätä. Kuitenkaan  se puoliso ei siitä toivottavasti mihinkää karkaa ja jos karkaa olis todennäköisesti karannu vaik häätki olis ollu

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...