Jump to content
Naimisiin.info

Morsiusmessu


Adelheid`

Recommended Posts

Enpä tätä aihetta täältä vielä löytänyt, joten perustetaan uusi. :) Onko kukaan haluamassa morsiusmessua/onko kokemusta sellaisesta? Me sitä kovasti mietimme ja olisi kiva kuulla kokemuksia. Kuinka kauan kestää? Ovatko lapset jaksaneet istua jne? Opiskelemme molemmat kirkon ammatteihin joten tämä kirkko-osuus on meille tärkeä. :)

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli morsiusmessu. Vieraita oli noin sata ja suurin osa kävi ehtoollisella, joten noin tunnin verran kului aikaa. Ihan hyvin jaksoivat lapset, vaikka ei meidän häissä kuin muutama ihan pieni ollutkaan.

Hyvää palautetta myös saatiin, ei niin paljon kirkossa käyvät sukulaiset olivat sitä mieltä, ettei ole koskaan mennyt aika kirkossa yhtä nopeasti :D

Link to comment
Share on other sites

Meillä oli myös morsiusmessu. Vieraita n. 75 ja suurin osa kävi ehtoollisella. Meillä messu taisi kestää 1 h - 1 h 15 min, kun oli reipas pappi, se on pakollisine osineen siis hiukan pidempi kuin normaali vihkiminen. Palautetta tuli siitä, että oli mukava olla vieraanakin hiukan pidempään vihkimisessä, kun yleensä menee vähän liukuhihnameiningillä. Kuten vihkipappimme totesi, siinä ehtii rauhassa miettiä, mitä on tekemässä. :D

Morsiusmessun kaava löytyy täältä.

Muokattu: , käyttäjä: Anna K
Link to comment
Share on other sites

Mä olin ainakin tosi tyytyväinen :) Just tuo, mitä Anna K sanoi, että jotenkin rauhallisempi meininki, ja vaikka on pidempi toimitus, niin vähemmän aikaa tarvitsee seistä kuin tavallisessa vihkimisessä :girl_haha:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Olisko mahollista että morsiusmessussa ehtoollisen ottaa vaan vihkipari? Mää vaan sitä mietin että jos kovin moni sen haluaa ni sitte se venyy kovin pitkäksi... Ja jos ei oo niin kiinnostunu kirkon hommista ni voi tulla tylsää... Toisaalta jos se ei kiinnosta ni voi olla sitte tulematta.

Missä sillon ollaan ku seurakunta käy ehtoollisella? jäädäänkö sitä vaan seisoskelemaan sinne sivuun ku ei oo omia paikkoja vissiin penkeissä merkitty vai onko se vaan sopimuskysymys...?

Link to comment
Share on other sites

Olen kuullut tapauksista, joissa ehtoollinen olisi jaettu vain vihkiparille, mutta itse pidän sitä vähän kyseenalaisena ratkaisuna, kun ottaa huomioon ehtoollisen luonteen kristittyjen yhteyden ateriana. Pituutta morsiusmessuunhan tulee useammasta virrestä ja liturgisesta osasta, mutta itse ehtoollisen jakoahan pystyy nopeuttamaan. Esimerkiksi, että ehtoollista jakamassa on kaksi jakoparia, tai niin, että jaetaan yhtä aikaa leipä ja viini (kastetaan leipä viiniin).

Morsiusmessussa hääparille varataan istumapaikat, joilla he istuvat koko messun itse vihkimistä lukuunottamatta :) Eli morsiusmessun alkaessa vihkipari käy alttarilla polvistumassa, sitten siirtyy istumaan, tulee alttarille vihkimisen aikana ja sitten menee taas istumaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meilläkin (tai lähinnä mulla. :D) oli morsiusmessu mietinnässä, mutta lopulta päädyttiin kuitenkin "normaaliin vihkitilaisuuteen", tai ei oikeastaan ihan normaaliin, vaan sellaiseen, missä enemmän musiikia/yhteislauluja. Minusta ihan normi vihkitilaisuus on niin lyhyt ja nopeasti ohi, ja toivoin saavani enemmän lauluja ja enemmän osallistavan tilaisuuden (perhettä ja ystäviä tulee mukaan esirukoukseen, psalminlukuun jne) niin onneksi tämä kirkkoon sopi. :) Meidän vihkitilaisuudelle on varattu aikaa 40-45min kun normi vihkitilaisuus kestänee meidän seurakunnassa kuulemma reilun parikymmentä minuuttia. Meille virsiä/yhteislauluja tulee 3 ja esitettäviä lauluja 1.

Viime kesänä olin itse ensimmäistä kertaa vieraana morsiusmessussa ja minusta tuntui tosi hyvältä käydä ehtoollisella siinä samassa, ja uskon sen olleen morsiusparille tärkeä. Tuo kyseinen morsiusmessu vaan kesti ja venyi melkoisen pitkään, joten luulen, että mahdollisesti siitä johtuen mun oma sulho ei sitten lämmennyt mun morsiusmessuehdotukselle.

Muokattu: , käyttäjä: yael
Link to comment
Share on other sites

:) No itse asiassa me ollaann nyt kans alettu miettiä, ettei ehkä sitä otettaiskaan.. Juuri sen takia, että se venyy ja meidän vihkiminen on vasta klo 15 (kun aiemmin ei saatu), joten juhlat venyis aika pitkälle... Pitää vielä miettiä. :) Mutta tuo on oikein ihana idea, jos seremoniaa sais muuten vaan venytettyä jotenkin! :D
Link to comment
Share on other sites

Adelheid, oletko Turun suunnasta? Kuulin, että Mikaelinkirkossa olisi morsiusmessu nyt syyskuussa. Luulisi, että kirkollisiin tilaisuuksiin saa osallistua, vaikkei olisi häävieraana. Sinne voisi ehkä mennä katsomaan, soita seurakuntaan ja kysy! Näkisitte, sopisiko se teille.

Olisin itse tykännyt morsiusmessusta, mutta kumma kyllä, jopa vanhempani oli sitä vastaan, sulhasesta puhumattakaan. Sen sijaan ajattelin sitten, että lauletaan kirkossa useampi virsi ja otetaan yksi urkukappale marssien lisäksi. Haluaisin myös jonkun laulamaan kirkkoon.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Meillä morsiusmessu sai todella paljon kehuja ja kiitosta. Monet vieraat kiittelivät ehtoollismahdollisuutta, sanoivat että eivät ole käyneet sitten rippikoulun. Paljon saatiin myös palautetta että seremonia tuntui menevän tosi nopeasti, että monessa "normaalissa" vihkimisessä tylsistyy paljon nopeammin. Toki tässä paljon riippuu papista, miten hän puhuu ja ohjaa seremoniaa. Mutta meillä tosiaan kaikki olivat tyytyväisiä, sekä hääpari että vieraat :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä oli morsiusmessu. Ei siinä vieraat tylsistymään ehtineet, sillä vajaan tunnin se vain kesti, vaikka ehtoollinen jaettiinkin pidemmän kaavan mukaan pöytä kerrallaan eikä jatkuvana pöytänä.

Vihkikirkkomme oli sama kirkko, jossa usein käymme messussa muutenkin (Agricolan kirkko, Helsinki). Koska siellä sunnuntain messu pidetään vanhan messukaavan mukaan, niin pidettiin sen mukaan sitten morsiusmessukin. Vihkipappi oli kuitenkin yhteinen kaverimme toisesta seurakunnasta, joten hänelle se oli paitsi ensimmäinen morsiusmessu myös ensimmäinen vanhan kaavan messu.

Vieraat kehuivat, että oli vähän erilainen vihkiminen eikä kukaan valittanut, että olisi ollut liian pitkä. Ja messun jälkeen sai sitten heti kuohuviinilasin käteen ja pääsi istumaan pöytään, sillä järjestimme ruokailun kirkon kryptaan (myöhemmin illalla siirryimme eri paikkaan jatkamaan juhlintaa).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Itseäni kiinnostaa myös morsiusmessu, mutta herättää hiukan epäilyä kun katsoo morsiusmessun kaavaa. Meille tosissaan tulossa vain muutamankymmenen henkilön häät, en tiedä edes kuinka uskonnollista sakkia suurin osa on. Onko siis todella messussa pakollisia toteuttaa nuo papin ja seurakunnan väliset vuoropuhelut? Vai voiko messua muokata niin että seurakunta (eli vieraat) voisivat olla läsnä mutta ei tarvitsisi hokea Amenia sun muita? Lähinnä mietin että voi olla melko kiusallinen tilanne kesken rukouksen, jos pappi puhuu seurakunnalle ja kukaan ei vastaa.... Help! Itse mietin morsiusmessua lähinnä siksi, että saisimme jokainen tilaisuuden rauhoittua seremoniassa ja myös halukkaat pääsisivä osaksi seremoniaamme ehtoollisen kautta...ja onhan siinä jumalanpalveluksessa jotain mikä vetoaa uskonnolliseen puoleenkin..ei vaan niin paatoksellista haluttaisi..

Muokattu: , käyttäjä: i_sabel
Link to comment
Share on other sites

En ole varma mitkä osat morsiusmessua sinulla on erityisesti mielessä, mutta paikallahan on kanttori, joka soittaa ja laulaa nuo aamenet ja muut, ja pääsääntöisestihän seurakunnallekin kuuluvat osat tulee laulettuna, eli on siellä ainakin sitten aina kanttori vastaamassa :) Ja jos seurakunnalta ei aamenta kuulu, pappi sen aika usein itse lisää rukouksen loppuun ;)

Morsiusmessu on luonteeltaan ehtoollisjumalanpalvelus, joten tietyt osat sinne senkin myötä kuuluvat. Mutta jos erityisesti jokin kohta kaavassa mietityttää, niin voin yrittää vastata :) Kaavassahan sisennetyt kohdat ovat vapaaehtoisia, eli esimerkiksi ehtoollisosan vuorolaulu voidaan jättää pois.

Link to comment
Share on other sites

Ok, anteeksi ehkä sekava tekstini..tätä juuri mietin että onko paikalla edes joku joka kailottaa sitten papin kanssa jos ei vieraat kehtaa/osaa/halua..

Millaisia virsiä/lauluja teillä on ollut/olette kuulleet tällaisessa messussa?

Link to comment
Share on other sites

Ei mitään, ajattelin vain varmistaa että jos oli joku erityinen kohta mielessä, mutta hyvä jos vastasin oikeaan kysymykseen :grin:

Meidän morsiusmessussa oli virret 334:5-8, 600 ja 332. Lisäksi nuorten veisuista Tule kaikeksi mulle ja ystävämme soitti ja lauloi kitaralla omatekemänsä kappaleen. Tässä ketjussa on kerrottu virsiä, joita ihmiset ovat valinneet, eikä morsiusmessu aseta sen kummempia vaatimuksia virsien suhteen, paitsi parissa kohdassa, eli jos ottaa kohdan 7 virren (Kiitosvirsi Pyhälle Kolminaisuudelle), niin virren tulisi olla Kolminaisuudelle omistettu virsi (meillä tuo 334), samoin jos kohdassa 27 haluaa virren, niin se on luonteeltaan ylistysvirsi (meillä 332). Mutta molemmathan nuo on sisennettyjä kaavassa, kaksi virttä/laulua taitaa olla morsiusmessussa minimi.

Link to comment
Share on other sites

Okkei..hiukan meni ohi mutta täytyy vaan perehtyy tohon kaavaanparemmin! Kiitos! Mietin sitä vaan sitte enää että pitääköhän ihmiset sitten liian pitkäveteisenä tällaista...ehkä papin kanssa keskusteleminen auttais tähän enemmän..hmm. Vaikee valinta..kun tuntuuettä se normivihkiminen on niin nopeesti ohi että vaan järkyttyneenä tallustaa kirkosta ulos..en haluais sellaista...;/

Link to comment
Share on other sites

Ja pahoittelut nyt mun puolelta sekavasta viestistä, mutta toivottavasti selviää kun kaavaa katsoo :D

Mutta siis tiivistettynä morsiusmessun kaava, kun tuo kirkkokäsikirja on varsin monisivuinen :) Suluissa olevat kohdat on mahdollista jättää pois.

 

I JOHDANTO

1. Alkumusiikki soitinmusiikkia ja/tai virsi

2. Alkusiunaus 

L: Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

S: Aamen, aamen, aamen.

L: Herra olkoon teidän kanssanne.

S: Niin myös sinun henkesi kanssa.

3. Johdantosanat

4. Yhteinen rippi

(5. Psalmi)

(6. Herra armahda)

(*7. Kunnia ja kiitosvirsi Pyhälle Kolminaisuudelle

E: Kunnia Jumalalle korkeuksissa,

S: maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.

-> Kiitosvirsi)

8. Päivän rukous

 

II SANA

9. Lukukappale

10. Virsi

*11. Evankeliumi
12. Saarna

*13. Uskontunnustus

 

III VIHKIMINEN

14. Kysymykset

15. Sormusrukous

(16. Sormuslupaukset)

17. Avioliiton vahvistaminen ja aviopuolisoiden siunaaminen

(18. Virsi)

19. Yhteinen esirukous

 

IV EHTOOLLINEN

20. Uhrivirsi

21. Ehtoollisrukous

(Vuorolaulu:

L: Herra olkoon teidän kanssanne.

S: Niin myös sinun henkesi kanssa.

L: Ylentäkää sydämenne.

S: Ylennämme sen Herran puoleen.

L: Kiittäkäämme Herraa, Jumalaamme.

S: Niin on oikein ja arvollista.)

(Prefaatio)

(*Pyhä-hymni)

Rukous ja asetussanat

22. Isä meidän

(23. Herran rauha

L: Herran rauha olkoon teidän kanssanne.

S: Niin myös sinun henkesi kanssa.)

(*24. Jumalan Karitsa -hymni)

25. Ehtoollisen vietto

26. Kiitosrukous voi olla myös virsi

 

V PÄÄTÖS

(*27. Ylistys jos kiitosrukouksena virsi, ylistys jää pois

E: Kiittäkäämme Herraa!

S: Jumalalle kiitos, halleluja!

Vuorolaulun sijaan voi olla myös virsi.)

28. Herran siunaus

(29. Lähettäminen)

*30. Loppumusiikki virsi, laulu ja/tai soitinmusiikkia

 

 

 


Meillä ainakin tuli palautetta sellaisilta ei kovinkaan usein kirkossa käyviltä sukulaisilta, että ei ole koskaan mennyt niin nopeasti tunti kirkossa ja tykkäsivät kyllä, eli rohkeasti vaan :) Ja vihkipapin kanssa kasvokkain keskustelu selvittää monta asiaa :)

Link to comment
Share on other sites

Ihanaa!!! Luit ajatukseni kun kirjoitit tänne tuon kaavan selkeellä "suomenkielellä"!  :girl_haha: Kiitos, helpottaa huomattavasti tähän aiheeseen perehtymistä ja myös tolle miehelle selventämistä. :D  Mä uskoisin että jos tosiaan voidaan jättää suurin osa noista suluissa olevista jutuista pois niin messu voisi ollakkin hyvä vaihtoehto!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...