Alkoholittomat juomat


Pauliina12

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Paljonko olette varaneet alkoholitonta per vieras? Tarkoitan muita kuin ruokajuomia. Montako vierasta teillä T.I on?

 

Nosto! Eli paljonko alkoholittomia juomia (alkohollisiin häihin) ?

 

Jossain kodinkuvalehdessä tms. oli ohje "Alkoholittomia juomia tulee varata 2 dl/hlö" - tuo varmaan tarkoitti, että koko vierasmäärä x 2 dl.

Itse mietin, että jos muille tarjotaan esim. 2 lasia viiniä ja sitten 6 mietoa juomaa, niin täysin 0-linjalla olevalle sitten vähintään myös 8 tölkkiä/lasia.. Ja loppuillasta varmaan maistuu muillekin vissy..

Link to comment
Share on other sites

Me olemme miettineet että alkumalja olisi kaikille alkoholiton. Pitäisi vain löytää hyvä holiton kuohari tms. Pelkkä Pommac ei houkuttele :) 

Tämä siksi että sulhanen ei juo alkoholia, olisi siis helppo kaikille.. Varmaan me sitten varataan myös alkoholitonta olutta. 

Määrät ovat tietenkin vähän haasteellisia.. 

Link to comment
Share on other sites

Ainakin pääkaupunkiseudulla kaupoissa on tosi hyviä vaihtoehtoja alkoholittomiksi alkumaljoiksi:

Alkosta saa ainakin Lehtikuohujuomaa (meille tulee vihkilounaalle tätä, koska se on meidän ravintolan listalla ja on maistetusti hyvää) ja karpalokuohua, hinta noin 14 e pullo.

Ikean alkoholiton kuohujuoma taas on halpa, 3,95 e pullo. Saa päärynän sekä puolukka-omenan makuisena.

Lorina pink citrus lemonade on myös tosi hyvää, ei niin makeaa kuin useimmat limsat. Hintaa noin 5 euroa pullo, ainakin isoimmissa marketeissa pitäisi olla, itse olen ostanut S-marketista.
Punnitse ja säästä -kaupassa olen nähnyt marjaisia alkoholittomia kuohuviinejä, hintaa oli noin 9 euroa pullo. Ainakin mustikkaa, vadelmaa ja mustaherukkaa oli taannoin tarjolla.
Fentimansin Rose Lemonade on myös mun mielestä ihanaa, nätin väristä ja vähän erikoisempaa sitruunan ja ruusun makuisena. Saa ainakin K-Supermarketeista ja Punnitse ja säästä -kaupoista, hintaa on 2-3 euroa pullo.
Mulla on itsellä kaapissa pihlajanmarjakuohujuomaa, jonka on valmistanut Anttilan tila. Ei näkynyt heidän sivuillaan harmi kyllä nyt, mutta noita oli myös karpalon makuisena alle kympin pullo tarjolla yhdellä tuottajatorilla, voi olla että saa myös jostain pk-seudulta.
Kuohuvaa kuusenkerkkää saa ainakin Ruohonjuuresta, hintaa on noin 15 euroa pullo.
Myös Belvoirin limonadeja olen katsellut, ainakin M-marketissa, Punnitse ja säästässä, Ruohonjuuressa ja Stockalla on ollut noita. Seljankukka on ainakin eksoottista ja muistaakseni ainakin Lemonade oli tosi hyvää, kunnolla kirpeän sitruunaista.
Kannattaa myös maistaa muita Punnitse ja säästän sekä Ekolon limonadeja, ainakin ensimmäisessä on tosi hyvää (ja kallista) sisilialaista lemonadea tarjolla. Itse olen ihastunut myös parin eteläsuomalaisen viinitilan kunnon mehuun tehtyihin limonadeihin, mutta niitä ei ole ihan helppo löytää. Tosin ainakin viime kesänä Vantaan Jumbon Prismassa oli lähiruokahyllyllä kiinnostava valikoima, joten senkin voi tsekata.

 

Löysin googlaamalla myös parit testit:
http://ruoka.fi/juomat/testissa-alkoholittomat-juhlajuomat

http://blogit.mtv.fi/sivumaku/2012/06/19/parhaat-alkoholittomat-juomavaihtoehdot/

http://uusimusta.squarespace.com/etusivu/2011/5/19/testissa-alkoholittomat-kuohujuomat.html

 

 

Tietysti juomat voi tehdä myös itse, meille tullee ehkä hyväksi havaittua vadelmamehua kivennäisvedellä jatkettuna tai sitten raparperisimaa alkumaljaksi. Myös Louhisaaren juoma on alkukesän juhliin hyvä vaihtoehto, maultaan se on mukavan herukkainen lehtikuohun tyyliin.

Mä siis vähän niin kuin harrastan näitä alkoholittomia kuohuviinejä ja etenkin limonadien maistelua, kun en niin pidä perinteisistä versioista ja lähipiirissä on tällä hetkellä myös melko paljon raskaana olevia tai imettäviä naisihmisiä.

Link to comment
Share on other sites

Mä kyl haluan panostaa meidän häissä runsaisiin alkoholittomiin vaihtoehtoihin! Oon itsekin nyt "morsiuspuhdistusdieetillä" eli lähinnä pitkällä viinapaastolla (tavoitteena 6kk poislukien polttarit), joten oon alkanut arvostaa laadukkaita alkoholittomia vaihtoehtoja (muutakin kun vettä, vissyä ja limpparia, vaikka kaikki nekin on hyviä ja pitää olla tarjolla). Täysin holittomia aikuisvieraita tuskin on monta, mutta nuorille ja alkoholia nauttivillekin välikevennykseksi on kiva olla monipuolisesti tarjottavaa. Itse oon ajatellut perinteisten veden, vissyn, limpparin ja (soija)maidon ohelle ainakin 1-2 pulloa alkoholitonta viiniä, mehuja (joista Tipzilla jo mainitsikin, että vissyyn sekoitettuna saa kivan raikkaan kuplajuoman), ehkä mieluummin jotain mocktaileja kuin alkoholitonta boolia väljähtymään.

Link to comment
Share on other sites

Tällä hetkellä suunnitelmissa on alkoholittomiksi: 

 

- alkumaljaan kuohuvaa seljankukkajuomaa (olisin halunnut sitä ihanan makuista Lehtikuohua, mutta hinta kirpaisee ihan liikaa) 

- äidin tekemää raparperimehua :) 

- tietenkin vettä ja vichyä 

- boolista alkoholiton versio (jos meidän boolintekijä-baarimikko sellaisen meille vielä kehittää :))

- limuja (makuja en vielä ole päättänyt). Itse en juo limsaa ollenkaan, joten tosi vaikea tietää, mitä limuja kannattaisi laittaa tarjolle. Jotenkin houkuttelisi nuo ruusuiset Lorina pink citrus lemonade tai Fentimansin Rose Lemonade (sopisivat boolin teemaankin), mutta tuleekohan sitten niitä Cokiksen ja Spriten kaipailijoita jostain kuitenkin? Varmaan lapsia varten pitää ainakin olla jotain "peruslimpparia"? 

- alkoholitonta olutta (??). 

 

Täältä juttuja lukiessa vasta tuli mieleen tuo alkoholiton olut. Kai sitä voisi jokunen tölkki olla?

Link to comment
Share on other sites

Mutta millaisia määriä varaatte alkoholittomia?

 

Me ei olla vielä pohdittu määriä. Mua kiinnostaisi sama asia. Ainakin sää varmasti vaikuttaa. Meillä on häät ihan loppukesästä, syksyn taitteessa oikeastaan, joten mikään helle ainakaan tuskin on odotettavissa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Meillä oli neljän tunnin ajan tarjolla vain alkoholitonta juotavaa, vieraita oli noin 40 ja keli lämmin. Soodavettä meni useampi litra, sitruunasoodaa arviolta 6 litraa, inkiväärilimonaadia noin 4-5 litraa ja cokista noin 12 litraa. Sitruunasoodaa oltiin varattu noin 12 litraa, inkiväärilimonaadia 25 litraa ja cokista 18 litraa eli yli jäi. Jääpaloja kului puolikas paketti eli jotain 150-200 kpl, olivat esillä kulhossa ja osa suli kyllä helteessä. "Jälkiruualla" oli kahvia ja teetä, mikä varmasti vähensi menekkiä, lisäksi luulen melko monen juoneen ruuan kanssa mieluiten vettä. Huomionarvoista oli myös, että meillä juomat tarjoiltiin laseista, joiden tilavuus oli hieman päälle kaksi desiä - isommilla laseilla menekkikin olisi varmasti ollut isompi. Mut jos noista menekeistä laskee, niin yhteensä meni noin 30 litraa erilaisia virvoitusjuomia, joka tekee vajaan litran per naama eli noin lasin per tunti. Varaisin siis alkoholittomille pienen pullon tai tölkin per tunti juotavaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Minusta tuo 2 dl/hlö kuulostaa melko vähältä. Jos itse juon useamman alkoholillisen juoman, menee holittomiakin lähes saman verran. Menisiköhän päin honkia, jos laskisi 2 dl vissyä per hlö ja siihen päälle muut holittomat juomat..? Ainakin holitonta kuohuvaa alkumaljavaihtoehdoksi sekä mehua ja hanavettä pienellä twistillä voisi olla lisäksi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...