<<< Häämatkakertomus: Karibian risteily jatkuu edelliseltä sivulta

Tiistai 21.9.2004 - San Juan, Puerto Rico

Aamupäivän vietimme uima-altaalla aurinkoa ottaen ja uiskennellen, ja iltapäivällä saavuimmekin San Juaniin, Puerto Ricoon.

El Morro -linnake vastaanottaa satamaan saapuvat risteilylaivat

Nyt joutui jonottamaan laivasta poispääsyä melko pitkään, koska koko väkimäärä oli yrittämässä yhtäaikaa ulos laivasta, varmaan sen takia että satamassa oltiin vain viisi tuntia. Ulos päästiin ja terminaalissa löysimme pikaisesti oman retkijonomme. Nousimme (ilmastoituun) bussiin ja lähdimme ajamaan San Juanin ulkopuolelle. Matkalla näimme mm. runsaasti autokauppoja.

Perille Bacardin tehtaille päästyämme saimme lipukkeet, joilla kukin sai kaksi juomaa. Joimme Mojitot ja Orange Passion Punchit, kummatkin aivan erinomaisia. Kiersimme minijunan kyydissä tehdasalueella rakennuksesta toiseen, kuultiin rommin valmistuksesta ja sen historiasta. Shoppailimme Bacardin kaupassa t-paitoja ja rommia (ihme!).

Casa Bacardista sai shoppailla viinaksia ja muita Bacardi-tuotteita

Bussilla ajoimme läpi San Juanin. Matkalla näimme mm. turvallisia sähköasennuksia.  Menimme San Cristobelin linnoitukseen, joka sijaitsi keskellä vanhaa kaupunkia. Maisemat olivat komeat, laivamme näkyi myös mainiosti linnoituksesta.

San Cristobelin linnake

Kello oli jo kuusi kun poistuimme linnoituksesta, emmekä me jaksaneet jäädä kaupungille pyörimään, joten tulimme bussilla takaisin laivalle.

San Juanin satamassa, kuvasta ilmennee laivan koko: huomatkaa meikäläinen kuvan alareunassa.

Illalla taas syötiin pääravintolassa, tänä iltana aputarjoilija toi colaa juomaksi pyytämättä ja toi uuden lasin aina kun edellinen näytti melkein tyhjältä. Pyörittiin ympäri laivaa taas aikamme ja menimme nukkumaan.

Laivan promenade

Keskiviikko 22.9.2004 - Philipsburg, Sint. Maarten (Netherland's Antilles)

Saavuimme aamulla Sint Maartenille, joka on Hollannin siirtomaa. Toinen puolisko samaista saarta on St. Marten, joka kuuluu Ranskalle. Kävelimme satamasta keskustaan ja kiersimme lähes kaikki kaupat ja keräsimme vip-passeilla saatavat "lahjat". Saimme joitakin korukiviä ja koruja, joista suurin osa oli täysin rihkamaa. Eräässä baarissa nautimme (siis Antti) ilmaisen pikkusikarin ja limpparia.

Philipsburgin keskusaukiota ja rantaa.

Jatkoimme matkaamme rannalle, josta etsimme mukavan pikkubaarin palmun alta ja tilasimme Budweiserit (hinta 2 $). Siinä sitten aikamme istuskelimme ja katselimme merta.

Philipsburgin ranta, taustalla näkyy Celebrity Cruiselinen Century, jonka takaa meidän paattimme pilkottaa.

Lähdimme jo puolenpäivän jälkeen laivalle takaisin, kun alkoi nälkä tuntua päässä ja jaloissa. Kävimme lounaalla Johnny Rocket'sissa, joka on 12. kannella sijaitseva 50-luvun tyylinen hampurilaisravintola. Hampurilaiset oli ylihyviä, käytännössä ne oli pelkkää (hyvää) lihaa. Nam! Sen jälkeen mentiinkin minigolffaamaan.

Illansuussa lähdimme satamasta kohti seuraavaa kohdetta.

Auringonlasku Sint. Maartenilta lähtiessä.

Taas söimme Magellan-ravintolassa minkä jälkeen menimme Connoisseur Clubille sikarille. Philipsburgista sai kolme Cohibaa 30 $:lla, kun Suomessa yksi vastaava maksaa 30 $. Ja nämä olivat vielä kuubalaisia, edellisessä eikä seuraavassa satamassa ei myyty kuin dominikaanisia (kauppasaarto!).

Yllä pääruokasali ja alla Connoisseur's Club.

Yöllä oli allasosastolla midnight buffet. Tarjolla oli taas vaikka mitä, mutta valitettavasti me emme jaksaneet syödä kuin vähän jäätelöä ja hedelmiä! Harmi..