Jump to content
Naimisiin.info

Valkokulta sormus + keltakulta sormus


Guest pactasuntservanda

Recommended Posts

Guest pactasuntservanda

Minun kihlasormukseni on perus 3mm valkokultainen rinkula. Haluaisin vihkisormukseksi täysin samanlaisen sormuksen, mutta keltakultaisena. 

 

Voiko näitä kahta sormusta pitää vierekkäin (ilman yhteen juottamista) niin, ettei ne naarmuta/tummenna/tms. toisiaan? =)

Link to comment
Share on other sites

Et ole saanut ainakaan toistaiseksi vastausta ammattilaiselta, joten kerron näin maatiaisnäkökulmasta sen, miten olen itse asian ymmärtänyt. Joku ammattilainen tarkentanee/korjannee ehtiessään :)

 

Kulta materiaalina kuluu aina hankauksessa (toisin kuin esim. platina, jossa hyvillä seosaineilla ja korkealla puhtaudella valmistettuna rungon materiaali vain "siirtyy"), ovat sormukset sitten keskenään samaa tai eri seosta. Osa kultasepistä suosittelee valitsemaan vierekkäin pidettäviin sormuksiin samaa pitoisuutta eli molemmat esim. 585 (14k) tai 750 (18k), jolloin toinen sormus ei ole toista kovempi vaurioittaen näin muokkautuvampaa (pehmeämpää) kaveriaan.

 

Tätäkin tärkeämpää on kuitenkin se, että sormukset ovat oikeankokoiset, jolloin ne eivät heilu ja hankaa toisiaan vastaan ihan holtittomasti. Rungosta ulkonevissa istutuksissa, krassireunalla tai muilla koristeilla varustetussa tulee taas vastaan se, millainen kahden sormuksen yhtymäpinta on. Tällainen ulkoneva vihki kuluttaa sileää kihlaa tietysti rajummin.

 

Se, onko kaverukset kelta-, valko-, rosé-, puna- tai näiden välimuotoja ei kai sinänsä vaikuta niiden keskinäiseen suhteeseen. Esim. 14 karaattista keltakultaa voidaan valmistaa monenlaisilla seosaineilla ja niiden yhdistelmillä, joten variaatiota löytyy ihan hurjasti.

 

Olipas sekavaa. No, ehkä tämä tuo jonkun ammattilaisen paikalle valaisemaan asian oikeaa laitaa :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...