Jump to content
Naimisiin.info

Ulkosuomalaiset morsiamet, missä polttarit?


Recommended Posts

Asumme Irlannissa, häät ensi kesänä Suomessa, kaaso asuu Islannissa ja mahdollisia polttarivieraita (läheisiä ystäviä) asuu sekä Suomessa, Irlannissa ja Skotlannissa...

Haluaisin pitää polttarini Irlannissa esim. pari kuukautta ennen häitä, onko kellään kokemusta ulkomaan-polttareista? Olivatko ystävänne valmiita matkustamaan toiseen maahan polttareiden vuoksi? Tuntuisi jotenkin reilummalta, että kun irlantilaiset ystävät kerran matkustavat häihin, suomalaiset matkustaisivat vuorostaan polttareihin. Tänne olisi helppo päästä sekä Suomesta että Skotlannista, mutta silti pelottaa että Suomi-ystäväni joko jäävät pois tai närkästyvät rahanmenosta. Huolehdinko turhia?

Itse polttarit olisivat pienimuotoiset kesämökki/baarikemut, ei maksullista ohjelmaa tms. Ainut mahdollinen kulu olisi auton vuokra johon kaikki osallistuisivat, majoitus ilmaista, etkot ennen pubiin menoa jne.

Link to comment
Share on other sites

Tuntuisi jotenkin reilummalta, että kun irlantilaiset ystävät kerran matkustavat häihin, suomalaiset matkustaisivat vuorostaan polttareihin.

Minusta tuo on hyva idea, meilla tehtiin juuri nain!

Aloitan alusta: asumme itse Englannissa, haat pidetaan Suomessa ja suurin osa vieraista matkustaa haihin itse asiassa taalta tai muualta ulkomailta, suomalaiset ovat siella vahemmistona. Sen takia paatimme pitaa polttarini Englannissa, jotta matkustamiset jakautuvat tasaisesti kaikkien osalle. Suomesta polttareihin lahtivat kaaso, toinen ystava ja siskoni eli aika pieni porukka, mutta toisaalta enpa muita kutsunutkaan.

Link to comment
Share on other sites

Mun polttarit pidettiin Lontoossa, jossa asuimme häiden aikoihin. Suomesta paikalle tulivat kaikki lähimmät ystäväni ja siskoni. Polttarit olivat pari kk ennen häitämme ja ne järjästettiin ihan salaa ja en siis tiennyt yhtään koko hommasta ennenkuin menin tapaamaan yhtä Lontoonystävääni ja kaasoani (joka oli suomalainen ja meillä kylässä silloin) yhtenä perjantaina töiden jälkeen baariin. Oli aikamoinen ylläri nähdä kaikki siellä baarissa. Olin aika kauhuissani polttariporukan rahanmenosta, koska paikalla oli opiskelijoitakin, mutta kaikki vakuuttivat ettei heitä oltu väkisin paikalle tuotu ja jokainen heistä oli tainnut viimeisen vuoden aikana muutenkin käydä vieraanamme Lontoossa. Kaikki ovat hyvin matkustelevaista porukkaa. Lontoon ystävät olivat edellisenä yönä majoittaneet vieraita ihmisiä koteihinsa ja he olivat tehneet nimenomaan järkkäilyä Lontoon päässä. Oli mieletön viikonloppu ja polttariporukka koki reissun todella hauskaksi Lontoonlomaksi. Mulla oli ehdottomasti maailman parhaat polttarit!

Itse en olisi "järjestänyt" itselleni tällaisia polttareita, koska olisin ollut liian huolissani kuluista ja toisekseen meidän ystäväpiirissä järjestetään nimenomaan yllätyspolttareita (luulin, ettei mulle tämä onnistu ja että polttarit vietetään viikkoa ennen häitä Suomessa, mutta kylläpä olin väärässä.) Mutta siis ystävälle järjestäisin mielelläni rahasta viis.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen näin alkuun miettinyt että varsinaiset polttarit pidettäisiin Lontoossa tai jossain lähettyvillä kun täällä suurin osa juhlaporukasta on muutenkin, muutama suomalainen kaverini asuu muualla ulkomailla että Lontooseen heiltä lento tulisi halvemmaksi kuin Helsinkiin. Sitten ne muutamat jotka ei pääse Lontooseen (ei ole varaa) niin heidän kanssaan vietettäisiin sitten ihan vaan hemmottelupäivä Suomessa jossain vaiheessa ennen häitä.

Link to comment
Share on other sites

Ladybird: Sulle jarjestettiin kylla ulkosuomalaisen unelmapolttarit!

Ihanaa kuulla etta suomalaiset kaverit eivat valita matkustamisesta, 5 vuotta ulkomailla asuneena vaan jannittaa etta ovatko suomalaiset kaverit niin omistautuneita ystavia etta viitsivat matkustaa. Toisaalta, tarinasi kuultuani jatan mieluummin polttarin kaason harteille, olisin niiiiin mielissani jos polttarit jarjestettaisiin minun tietamattani!

xara:n ehdottama hemmottelupaiva on sekin hyva idea mutta ehka tavallaan haluaisin vaan yhdet polttarit, niin etta suomalaisilla kavereilla ei olisi "tekosyyta" jattaa tulematta niihin yksiin ja ainoisiin...

Link to comment
Share on other sites

Me asuimme (asumme edelleen) irlantilaisen mieheni kanssa Suomessa ja meille ystävät järjestivät polttarit kiellosta huolimatta. Paikalla oli siis vain ja ainostaan Suomi-kavereita, mutta enemmän kuin mitä häihin oli kutsuttu. Miehen sukua ja ulkomaalaisia ystäviä tuli sitten häitä varten Suomeen, mutta ei polttareita.  

Eli siis mieheni oli ulkoirlantilainen suhlo, jolle järjestettiin polttarit uuden kotimaan ystävien voimin. Tämä oli mielestäni hienoa, koska olimme asuneet Suomessa vain 1,5 vuotta ja miehellä oli jo niin iso ystäväpiiri täällä että heitä riitti kunnon polttarikemuihin.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Uumoilen, etta polttarit vietetaan seka Lontoossa etta Helsingissa. Yhtena syyna tahan on innokkaat ystavat ja kaasot molemmissa kaupungeissa.

Toisena syyna on se, etta ystavapiirissani on viimevuosina koettu monia onnellisia perhetapahtumia ja pikkupilttien logistiikkakysymykset saattaisivat muodostua ongelmallisiksi.

Ja kivahan se on juhlia useamman kerran!

Link to comment
Share on other sites

Minulla myos haat briteissa, ja taytyy sanoa etta minulla ei ole mitaan tietoa mita kaasoni on keksinyt polttareiksini. Luulen kuitenkin etta polttareitani vietetaan suomessa silla kaikki laheisimmat ystavani asuvat suomessa. Mutta eihan sita koskaan tieda.. Odotetaan jannityksella. Haihin tasan 6 kk. Paniikki alkaa iskemaan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kiva lueskella juttuja teidän onnistuneista expattipolttareista... Mä olen tosin itse alkanut jo murehtia että tuleekohan polttareita lainkaan kun kaasolla (joka ei kauhean innostunut mistään järkkäämisestä ole, vaikka hyvä ystäväni onkin) on pitkän pätkätyöjakson jälkeen rahat vähissä ja nyt uudessa duunissa lomat kortilla, joten polttarit Suomessa ovat melko hankalat - hän mm. suunnittelee lentävänsä Suomeen to-iltana ennen lauantaisia häitä, joten edeltävä viikko ei käy kyseeseen.

Suomessa olisi aika paljon kavereita mutta en oikein tiedä miten paljon rahaa heillä olisi käytettävissä, koska Lontoon-lennot ovat usein melko kalliita ja muutenkin tässä kaupungissa palaa rahaa ihan eri malliin kuin Suomessa, joten vaatimattomammistakin polttareista tulisi aika tyyriit kaikille.

Viime viikolla vietin jo yhden unettoman yön tätä miettiessä ja sitten sain idean että josko matkattaisiin kaikki esim. Riikaan kun sinne pääsee sekä täältä että Suomesta Ryanairilla melko edullisesti. Riikaan matkustaminen olisi kaikille ns. hankalampaa, eli ei suosisi erityisesti ketään, ja viikonlopusta voisi saada irti muutakin kuin vain polttarit ja siten raha ei menisi ns. hukkaan kenelläkään. Ja Riikassa ajattelin että olisin tosi iloinen jos voitaisiin vain mennä yhdessä syömään ja juomaan, muun ajan saisi kaikki käyttää miten haluavat - itse haluaisin mennä johonkin hoitoihin kun siskoni sanoi että siellä on melko edullista.

En tiedä mitä mun oikein pitäis tehdä kun kaasolla ei ole mitään hajua omista tehtävistään vielä tässä vaiheessa eikä mitään kokemusta polttareista, eikä oikein tunnu olevan kiinnostustakaan... Tomerana morsiamena järjestäisin melkein samassa syssyssä myös omat polttarini, häät järjestämme jo melkein kaksistaan sulhasen kanssa Lontoosta käsin muutenkin...

Mutta jotenkin vain ei tunnu oikealta että minä niitä alkaisin puuhaamaan... Toisaalta taas tämmöiset matkustelua edellyttävät jutut pitäisi kyllä hoitaa tosi ajoissa että voi varata lentoja ja varautua kustannuksiin. Mitä mieltä olette?

Link to comment
Share on other sites

Xiphias, onko kaasosi siis suomalainen vai britti? Han ei siis ilmeisesti kuitenkaan asu Suomessa? Onko sinulla Lontoossa paljon ystavia/sukulaisia, jotka ajattelit kutsua polttareihin?

Riika kuulostaa hyvalta vaihtoehdolta, jos lahipiirisi ja polttarivieraiden lista on pieni, mutta haiden ajankohdasta riippuen saattaa olla jo hieman myohaista alkaa suunnittelemaan polttareita ulkomailla jos haluaa paasta halvalla.

Jos haluat viettaa polttareita suomalaisten ystaviesi kanssa, voisithan nimittaa jonkun siella asuvista ystavistasi "polttarivastaavaksi" vaikka kaaso ei paasisikaan paikalle..?

Itse tulin siihen tulokseen, etta kaasoni matkustaa Islannista tanne Irlantiin polttareiden viettoon, niin etta voidaan samalla hankkia kaasonmekko ja kayda lapi haasuunnitelmia, vieraat tulevat Suomesta mahdollisuuksien mukaan. Menen itse Suomeen jo pari viikkoa ennen haita, ja lupasin saunoa ennen haita niiden polttareihin kutsuttujen kanssa, jotka eivat paasseet Irlantiin niita juhlimaan. Siis jos joku muu lammittaa saunan :P

Link to comment
Share on other sites

Mäkin olen jo vähän Monikamaiseen tyyliin murehtinu polttareitani vaikka kaaso sanookin että sellaset tulee ja en saa tietää niistä mitään.

Asumme siis Lontoossa mutta kaasoni (joka suomalainen) muuttaa takaisin Suomeen ennen polttareita ja meinaa järjestää polttarit Suomessa. Muuten ihan hyvä, mutta mulla on siellä vain kourallinen kavereita kun taas Lontoossa luku on lähempänä 20 ketä haluan kutsua, mutta koska englantilaiset vieraat tulee jo häihin Suomeen niin en halua heidän matkustavan mun polttareihin Suomeen ja olis varmaan muutenkin aika kulttuurishokki nuo suomalaiset polttarit englantilaisiin verrattuna :rolleyes:

Eli ajatuksissa on että pidetään sitten toiset "polttarit/tyttojen päivä" Lontoossa näiden muitten kavereitten kanssa vaikka itse ne joudunkin sitten suunnittelemaan...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...