Jump to content
Naimisiin.info

Ulkomailla solmittu avioliitto


Recommended Posts

Olen menossa naimisiin heinakuussa 08 Uudessa-Seelannissa paikallisen miehen kanssa. Meilla on siviilivihkiminen ja tulemme suomeen lomalle myohemmin kesalla 08. Tarvitseeko minun ilmoittaa suomen viranomaisille muuttuneesta siviilisaadystani ja jos tarvitsee niin kenelle mina sen ilmoitan? Muutin suomesta pois jo vuonna 2000 joten en ole taysin selvilla suomen kuvioista.. any ideas??

Link to comment
Share on other sites

Käykää maistraatissa vihkitodistusten ja passien kanssa. Onko Uudessa Seelannissa Suomen lähetystöä? Sieltä (tai sähköpostitse maistraatista) voisi varmistaa mitä dokumenttejä tarvitsevat, niin ei tule turhaa reissua.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mulla keittaa vielakin viimevuotisen kokemuksen jalkeen.  

Samaa toimenpidetta toisessa maassa Suomen suurlahetystossa toimittaessa lahetyston edustaja ei ymmartanyt edes englanniksi kaannetysta perherekisteriotteesta mitaan, saati maan kielesta ja laista holkasen polaysta. Sen ensimmainen alynvalays oli etta mut on vaarin merkitty paperiin AVIOMIEHEKSI. Kun tama olin sille korjannut, se sanoi etta oho, nimenvaihdosta ei oltukaan tehty. Me sitten hadissamme soittelimme miehen kanssa ympariinsa, ja maistraatista selvisi etta laillisen nimenvaihdoksen voin tehda ainoastaan Suomen kautta, ja paperi ei ole virheellinen. Tahan tama valopilkku totesi, etta ei han oikeastaan tieda naista suomalaisia koskevista saadoksista, kun aina ennen paikallinen kolleega hoiti nama jutut, mutta han muistaa etaisesti jonkun tapauksen kun joku oli vuosi sitten mennyt naimisiin. Miten on edes mahdollista etta me tavallisina pulliaisina saimme helpommin selville lakiasiat, joita maistraatissa tyokseen hoitava ei tiennyt/viitsinyt selvittaa? Jokainen tekee virheita ja se ei minua haittaa, mutta tyypin kaytos oli tosi yliolkaista. Olen kai naiivi kun odotan etta suurlahetysto olisi joku keidas eksyneelle heimoveljelle. Useimmiten muissakaan maissa en ole saanut Suomen suurlahetystoista muuta tietoa kuin 'katso noilta nettisivuilta.' No niin, riittaa.. ehkapa pitaisi kirjoittaa ketjuun jossa valitetaan asiakaspalvelusta...  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...