Jump to content
Naimisiin.info

Oma (äidissä roikkuva) lapsi kukkaistyttönä?


Minniliini

Recommended Posts

En tiedä kuuluuko tämä tälle palstalle laisinkaan, mutten oikein löytänyt muutakaan, joten kysyn nyt täältä.

"Ongelmani" on seuraavanlainen: Menemme naimisiin ensi kesäkuussa, jolloin lapsemme ovat 5- ja 1,5-vuotiaita. Olen ajatellut, että he olisivat kukkaistyttöinä/morsiusneitoina, ja kävelisivät alttarille meidän (tai minun ja isäni) edellä. Tässä on riskinä se, että varsinkin tuo pienempi saattaa pistää homman ihan läskiksi... Hän kun on toistaiseksi ainakin koko ikänsä ollut varsin "äitiriippuvainen", ja saattaisin kuvitella, että kun hänen pitäisi astella kirkon käytävää pitkin, häämarssin pauhatessa, hän haluaakin äidin syliin... Kävele siinä sitten kohti alttaria lapsi sylissä! Tuossa tilanteessa luultavasti meidän (ujo) 5-vuotiaammekin tulisi helmaan roikkumaan.

Onko teillä kokemuksia tällaisesta? Ovatko omat lapsenne olleet hommassa mukana? Onko kaikki sujunut hyvin? Onko joku kävellyt alttarille lapsi sylissään? :) Vai unohdanko koko kukkaistyttö-ajatuksen suosiolla...?

Toinen arvelluttava juttu on, että jos lapset ovatkin sitten mummon kanssa eturivissä kirkossa, saattaa tuolle 1,5 -vuotiaalle tulla äitiä yhtäkkiä ikävä, ja jos häntä estetään juoksemasta äidin luokse, saattaa hän nostaa metelin.

Kaikki kokemukset lasten kanssa hääseremonian aikana olisivat oikein tervetulleita!! Meidän tytöt ovat oikeasti tosi kilttejä (vaikka ehkä edellä muuta olen antanut ymmärtää =D), mutta en tiedä miten he reagoivat tuollaiseen täysin uudenlaiseen tilanteeseen.

Link to comment
Share on other sites

Kukkaistyttöidea on ihana, mutta erinäisiä versioita tästä aiheesta nähneenä kehottaisin miettimään kuinka se kannattaa toteuttaa. Pienille lapsille tilanne on hirmuisen jännittävä: takana jo ihan varmaan jännittävä ja kiireinen päivä, ollaan vieraassa paikassa, musiikki jota ei samanlaisena kuule missään muualla soi kovaa, ihmiset tuijottaa, äiti ja isikin on juhlavaatteissaan jotenkin ihan vieraan näköisiä.

Yksi idea olisi, että tytöt eivät kävelisi kahdestaan, vaan heidän kanssaan kulkisi esim. kaaso, joka rohkaisisi kävelemään pitkin kirkon käytävää. Ja jos pienempi tytöistä päättää stopata kesken kaiken, kaaso voi tarvittaessa napata tytön syliin ja kantaa loppumatkan ilman että aiheesta syntyy suurempaa hämminkiä. En suosittele luottamaan siihen, että tytöt pärjäävät keskenään, eikä ole mielekästä että sinä morsiamena joudut jännittämään ja huolehtimaan tyttöjesi tehtävästään selviämisestä. Ulospäin marssimiseen on sitten vähän toisentyyppinen kaunis ratkaisu - kun vihkiminen päättyy ja käännytte miehesi kanssa kävelläksenne ulos, tytöt voisivat tulla kanssanne yhtä matkaa. Kävellä käsi kädessä kaikki neljä. Kapeallekin kirkon käytävälle yleensä mahtuu kun lapset ovat noin pikkuisia.

Mitä äidinikävään ja huutamiseen kirkossa tulee, niin kannattaa sopia jo valmiiksi, että tällaisessa tilanteessa mummi vie huutajan ulos. Tai ainakin lähtee liikkeelle huutajan kanssa. Kävely ja uuden paikan ihmettely turvallisen tutun ihmisen kanssa usein rauhoittaa lasta tarpeeksi, ettei paikalta tarvitse kokonaan poistua. Ulos meneminenkin voi kuitenkin jossain tapauksessa olla välttämätöntä, useiden kirkkojen akustiikka kun on sen tyyppinen, että huutavan lapsen ääni täyttää koko tilan. On kurjaa jos vihkimisestä jää päällimmäiseksi mieleen lapsen huuto vaikka kyseessä olisikin oma kullanmuru.

Hyviä häävalmisteluja teille!

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia kovasti vastauksesta ja oikein hyvistä pointeista! Arvostan tätä todella. :)

Täytyy tosiaan miettiä, jos kaaso tai joku vastaava olisi lasten vieressä "ohjaamassa" heitä. Tuo idea, että me kaikki neljä kävelisimme yhdessä käsi kädessä vihkimisen päätyttyä alttarilta poispäin on aivan hellyyttävä, toi kyyneleet silmiini. Sen teemme varmasti!

Kiitos sinulle "pastori", olisitpa meidän pastorimme. :)

Link to comment
Share on other sites

kaverini häissä heidän poika ( vajaa 2v.) toimi sulhaspoikana, päätti ettei kävele kirkonkäytävää ja kaaso kantoi. morsiamen äiti oli luvannut ottaa pojan hoteisiinsa toimituksen ajaksi ja ajatus oli että kantaa ulos tms. jos ei pydy paikoillaan.. tälle mummille ei sitten kuitenkaan oltu riittävän selkeästi sanottu mitä pitää tehdä kun jostain syystä poika juoksenteli edestakaisin alttarilla ja siellä kaaso ja bestman noukki poikaa milloin mistäkin, jopa saarnastuoliin kerkesi tämä vekara kiipeämään. tämä ei siis ollut kovin kivaa sillä vihkimisestä tuli kovin rauhaton. kehotan siis pyytämään jotakukta muuta kuin morsiamen tai sulhasen äitiä huolehtimaan siitä että rauha säilyy :) ovat niin herkkänä että unohtuu älläiset tehtävät ;)

meillä morsiusneitoina toimii meidän oma tyttö (häiden aikaan reilu 2v.) ja kummityttö (häiden aikaan reilu 3v.). tytöt ovat vielä aika pieniä ja kummityttö silloin tällöin vähän ujo joten olen siis ajatellut että mun kaaso kulkevat tyttöjen kanssa niin että mun siskoni joka on tutumpi kummitytön kanssa kulkevat kahdestaan ja toinen kaasoni ottaa sitten kaverikseen tuon meidän oman tytön joka ei juurikaan vierasta , mutta tiukan tilanteen tullen on kuintenkin sen verran tuttu että selviävät varsin hienosti. ja jos tulee itku/tai muu häslinki niin sitten kaasot kantaa sylissä.

jos toimituksen aikana meidän tyttö tuskastuu istuskeluun ja meinaa hermostua niin mun veljeni nappaa tytön mukaansa ja vie tarpeen vaatiessa ulos asti.

niin ja kummitytön vanhemmat huolehtii omasta tytöstään, istuvat varmaankin heti toisessa penkki rivissä, tai sitten tytön äiti ja tämä tyttö eturivissä jos vain mahtuu..

Muokattu: , käyttäjä: -neeze-
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Itse olen ajatellut sellaista, että (sikäli kuin häämme ensi kesänä pidetään, se ei ole ihan varmistunut vielä) kävelisin avioliiton siunaustilaisuudessa alttarille 1,5-vuotiaan tyttäremme kanssa kädestä kiinni pitäen. Saa nyt nähdä onnistuuko, ja mitä jos lapsi tosiaan pistääkin metelin pystyyn? Tosin eihän tuokaan mielestäni mikään maailmanloppu ole, en ole mitään täydellisiä prinsessahäitä tavoittelemassakaan, vaan ajattelen, että elämää se kaikki vain on ja pienet kommellukset kuuluvat elämään, häissäkin. Mielestäni oman tyttären kanssa alttaria kohti käveleminen olisi persoonallinen ja hellyttävä ratkaisu, toivottavasti idea on toteuttamiskelpoinen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meillä on häiden aikaan 1v7kk vanha tytär ja hän toimii kukkaistyttönä, myös mun pikkusisko 3,5v, siskontytöt 4v ja 2v. Olin ajatellut että he kävelee käsikädessä (tytär ja 4v & sisko ja 2v) samaa matkaa kahden kaasoni kanssa. Isommilla tytöillä aika varmasti sujuu ongelmitta, on niin reippaita mutta jos pienemmät menee hämilleen tai jotain niin kaasot vois napata syliin. Ja en aio ottaa paineita jos tytöt ei jostain syystä haluakkaan kävellä käytävää just niinku minä olin suunnitellu, sit ei kävele :) (Niinhän sitä nyt sanoo, hääpäivänä kuitenki Bridezilla nostaa päätään :ph34r:)

Toi oli kyllä ihana idea että lapset mukaan, mäkin aion ehdottaa miehelle että kävellään pois alttarilta yhdessä, koko meidän pieni perhe :-X

Link to comment
Share on other sites

Täällä kanssa painitaan samankaltaisten asioiden kanssa. Lapset ovat toki jo häiden aikaan 3,5 ja melkein 7v. Ovat molemmat vaan kovin lukkoonmeneviä jännissä tilanteissa joten olen nyt ajatellut että molemmille kaveriksi samanikäiset vastakkaisen sukupuolen edustajat ja sit viel kaaso(t) mukaan.

Ja kovasti olen jo vannottanut itselleni et jos ei suju niin sit ei haittaa.

Mutta toi kirkosta lähteminen yhdessä on kyllä kovin ihana ajatus, kiitos siitä pastorille :girl_smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Meille on tulossa kolme 2-3-vuotiasta kukkaistyttöä, joiden toivoisin kävelevän yhdessä alttaria kohti. Auttajia ei oikeastaan ole tarjolla, koska tarkoitus olisi että kaasot & bestmanit ovat jo edessä valmiina. Toivon, että tytöt kuitenkin suunnistavat innolla oikeaan suuntaan, koska kaikkien kolmen äidit istuvat etupenkeissä ja voivat sieltä houkutella etenemään hymyin, viittauksin ja esim. lempileluin :girl_haha: Täytyy kuitenkin tehdä varasuunnitelma, jossa vaikka saapuvat kaasojen kanssa... Riippuen vähän siitä kuinka ennen vihkimistä suoritettavat harjoitukset menevät :grin:

Oma häiden aikaan nelivuotias tyttäremme kävelee keskellämme alttarille ja pois lähdemme sitten kahdestaan miehen kanssa. Heti kun ryhdyin miettimään asiaa tämä tuntui minusta meille luontevimmalta ratkaisulta. Ainut ongelma syntyy varmaankin siitä, että vanhempien seura voi tuntua tylsältä verrattuna kukkaistyttöporukkaan. Toivottavasti Äitiä & Isiä ei kuitenkaan kylmästi jätetä kahdestaan, koska itselle juuri tämä perheenä alttarille matkaaminen olisi se juttu :-X Saa nähdä kuinka käy.

BTW, kukkaistyttömme kantavat kukkansa hiuksissa seppeleinä, joten lapset voivat pitää toisiaan kädestä ja keskittyä ihan vaan kävelemiseen :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Sjadja tiedosta :girl_smile: Hämärästi muistankin ehkä tästä joskus kuulleeni... Eihän se ole kohtaloa hyvä kiusata, mutta pistän mietintämyssyyn hautumaan ja katsotaan mihin sitten päädytään. Onneksi meillä on yleensä ihan hyvä onni, kaikilla erikseen ja toivottavasti myös yhdessä :girl_wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Nämä tekstit lukeneena, päätin haluavani tyttäremme (silloin reilu puolitoista ja vajaa kolme v) kukkaistytöiksi, vaikka kaason molemminpuolin menevän ennen minua. Ja haluan koko perheen voimin astella alttarilta ja ulos kirkosta.

Kuitenkin omalla tavallaan myös lapsemme astuvat avioliittoon, hmm. :) emme siis ole enää kahdestaan menossa naimisiin vaan jo perheenä. Mielestäni se on kaikkein mielekkäintä lähteä siis kirkosta perheenä. Ja haluan myös kaikille vieraille lesoilla että näin kauniit pikku prinsessat meillä on! <3 :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...