Jump to content
Naimisiin.info

Suomi-Venäjä Häät


Recommended Posts

:-X

Eli haluaisin tietää minkälaisia häitä ja häätapoja Venäjällä on, koska tuleva mieheni on siellä syntynyt ja sen maan kansalainen. Itse ei ole siellä häissä käynyt ja minullakaan ei ole hajuakaan.

Anoppia varten olisi kiva, että huomaisi tuttuja juttuja häissämme :)

Traditioita on monenmoisia Venäjällä, aika paljon riippuu myös maasta ja hääpaikastapaikasta (maaseutu/kaupunki, kirkko/muu jne.)sekä tietysti siitä, mistä vieraat ovat kotoisin. Suuri osa häätraditioista lähtee nimenomaan vieraista, joten mahdollisuuksien mukaan venäläisiltä vierailta kannattaa varmaan pyytää tässä asiassa hyvissä ajoin neuvoja. Tässä joitakin, mitä on tullut Venäjällä vastaan useammassa paikassa... Tullee myöhemmin lisääkin mieleen, kun omat RU-FIN-häät alkavat paremmin hahmottua.

1. Liiton solmiminen

Venäjällä liitto solmitaan yleensä erityisessä "hääpalatsissa". Toisin kuin Suomessa, kirkossa ei voida ymmärtääkseni virallisesti vihkiä, vaan vasta jälkikäteen siunata solmittu liitto. Hääpalatsista siis jotkut parit suuntaavat kirkkoon siunattavaksi, mutta monet myös jättävät tämän osan kokonaan välistä ja suuntaavat vieraiden kanssa ajelulle...

2. Valokuvaus

Hääpalatsista matka jatkuu yleensä ajelulle (hääpari usein limusiinissa, vieraille lukumäärästä riippuen toinen limo, minibussi tai jopa bussi) kaupungille. Ideana on pysähtyä kaupungin nähtävyyksillä (kuuluisat rakennukset, patsaat, paras puisto) ottamassa valokuvia hääparista, vieraista, morsiamesta ja kaasoista/bestmanistä. Kuohuviini virtaa tällä reissulla, tunnelmankohottajana olen kerran nähnyt myös palkatun viulistin.

3. Suudelmat

Kun vieraat alkavat yhteen ääneen huutaa "горько" ("gorka", kitkerä), on hääparin suudeltava niin pitkään, että kitkeryys on saatu on saatu peitettyä. Tämä tapahtuu useita kertoja hääjuhlan aikana, joten suutelulta ei varmasti vältytä. Olen kuullut gorkaa huudettavan heti hääpalatsin edessäkin, mutta tyypillisemmin tämä kuuluu ilmeisesti häävastaanoton ohjelmaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eipä taida tällä forumilla olla kauheesti mitään juttuja Suomi-Venäjä häistä, harmillista. Itellä on ISO ongelma tähän aiheeseen liittyen. Elikkäs, ite oon kotoisin Virosta mut äidinkieli on venäjä, avopuoliso on taas suomalainen. Ja nyt ollaan suunnittelemassa häitä vuonna 2012. Ja ongelmana on se että miten ihmeessä saadaan kaikki vieraat ymmärtäämään mitä häissä puhutaan ym. Ollaan mietitty et palkattais joku kakskielinen juontaja häihin, mutta ku ei oikee tahdo löytyy sellasta. Onlisko kellään mitään vinkkejä?:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...