Jump to content
Naimisiin.info

Vihkitilanteeseen lapset mukaan


laulaja

Recommended Posts

Hei!

Olin tänä kesänä laulamassa ensimmäistä kertaa sellaisessa vihkitilaisuudessa, jossa molemmilla vihittävistä oli lapsia jo aiemmista liitoista ja lapset otettiin mukaan alttarille juuri ennen varsinaista vihkimistä.

Koko perhe oli siis alttarilla ja siinä pappi esitti molemmille vanhemmille kysymykset:

Morsiamelle (kaikki nimet muutettu):

"Anne, kysyn sinulta, oletko valmis ottamaan rakkautesi piiriin Kimmon lapset, Joosepin ja Amandan, ja auttamaan heidän isäänsä olemaan uskollinen isyydessään?"

Vastaus: Olen

Sulhaselle (kaikki nimet muutettu):

"Kimmo, kysyn sinulta, oletko valmis ottamaan suojelukseesi Annen lapset, Tommin ja Reetan, ja antamaan heille turvaa ja hyvän esimerkin?"

Vastaus: Olen

Tämän jälkeen tuli varsinaiset vihkikysymykset hääparille. Mielestäni oli ihana tilaisuus ja lapset myös huomioitiin ja samalla heidät siunattiin koko perhe. Tämän jälkeen lapset poistuivat alttarilta.

Suosittelen, jos olette tilanteessa, joissa teillä on jo ennestään lapsia :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Omasta mielestäni tämä on erittäin kaunis tapa, joka saisi levitä laajempaan käyttöön. Kun uusperheitä kuitenkin on varsin paljon :girl_smile: Itse uskon, että etenkin aikaisemmista liitoista tulevien lasten mukaan ottaminen jo vihkikaavaankin antaa kaikille perheenjäsenille tunteen "meidän perheestä". Niin, että tämä uusikin perhe on kaikkein perheenjäsentensä yhdessä muodostama perhe, jonka kaikki jäsenet ovat rakastettuja ja tärkeitä omassa roolissaan ja jossa molemmat puolisot sitoutuvat huolehtimaan sun, mun & yhteisistä lapsista yhdessä. Kaikille tämä ei tietenkään sovi, mutta aika monille kuitenkin. Itse esimerkiksi osallistuin viime vuonna häihin, jossa avioliiton solmimisen jälkeen koko perheestä tuli samanniminen vaikka puolet lapsista onkin vaimon edellisestä liitosta.

Oma (yhteinen) lapsemme huomioidaan häiden yhteydessä ennen vihkimistä pidettävässä seremoniassa, jossa annamme hänelle muistoksi vihkimisestä oman sormuksen kaulaketjussa. Annettuamme sormuksen pappi siunaa sormuksen ja rukoilee puolestamme, että jaksaisimme aina pitää toisistamme huolta ja muistaa rakastaa arjen keskelläkin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...