Jump to content
Naimisiin.info

Paperisodasta


Recommended Posts

Heipsan!

Pakko teitä vähän patistaa vastailemaan, sillä aikataulu alkaa olla tiukka...

Eli te, jotka olette menneet naimisiin ei-EU-kansalaisen kanssa tai suunnittelette sellaista, miten olette hääpaikan valinneet? Onko oleskelulupahakemusten täyttäminen ja saaminen ynnä muu helpompaa jos on mennyt naimisiin Suomessa, jos täällä kuitenkin aikoo asua? Jos taas menen naimisiin sulhoni kotimaassa(Intia), miten pitkään hänen täytyy siellä odotella oleskelulupaa, jotta voi tulla Suomeen? Ja mihin meidän pitää kaikki paperit palauttaa, jotta ne kulkeutuvat Intiasta Suomeen? Onko jollakin kokemuksia vastaavista asioista? Näyttää tuo naimisiin meneminen EU-alueellakin ja EU-kansalaisen kanssa vaatia pitkää pinnaa papereiden täyttelyssä ja kaikessa muussakin, en uskalla edes ajatella miten paljon vaaditaan sitten meiltä ei-EU-kansalaisen puolisoilta. ;D

Kertokaahan kokemuksista, kaikki vähänkin asiaan liittyvä otetaan mielellään vastaan!!!

Link to comment
Share on other sites

Mä menin naimisiin etelä-afrikkalaisen kanssa. Me mentiin siviilissä naimisiin Englannissa, jossa silloin asuttiin (ja pidettiin samana kesänä white wedding sitten Suomessa). Meillä ei ollut mitään sen kummenpia paperisotia, kun minä olen EU-kansalainen ja miehellä oli pysyvä asumislupa Briteissä. Kun muutettiin Suomeen mies oli saanut Britannian kansalaisuuden eli oli EU-kansalainen ja paperisota oli aikamoinen, mutta ei me saatu siitä mitään harmaita hiuksia, kunhan nyt juostiin paikasta toiseen sata kertaa, mutta kaikki sujui kuitenkin ihan helposti.

Ei kai tästä ollut mitään apua..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Minun mieheni on myös kotoisin Eu:n ulkopuolelta, menimme naimisiin Suomessa ja lähdimme Ranskaan (mieheni silloinen asuinmaa) odottamaan oleskelulupa päätöstä joka tulikin jo kuukaudessa. Jätimme siis oleskelulupahakemuksen Suomen suurlähetystöön Pariisissa ja sieltä se toimitettiin Suomeen UVI:lle. Koko prosessi meni todella helposti, meitä ei haastateltu eikä mitään.

Jos teillä on  mahdollisuus mennä naimisiin Suomessa niin se varmasti helpottaa asioita juuri tuon byrokratian osalta. Mutta jos menette naimisiin miehesi kotimaassa (tai muualla) niin avioliittotodistus tulee hyväksyttää Suomen suurlähetystössä (ja ehkä vielä jossain muuallakin?) siellä naimisiinmeno maassa ja sitten vielä ymmärtääkseni Suomessa maistraatissa. Voitte myös yhdessä tulla Suomeen ja jättää oleskelulupahakemuksen täällä poliisille ja odottaa päätöstä yhdessä Suomessa, sillä laki muuttui muistaakseni vuonna 04 siltä osin.

On ilmeisesti aika tapauskohtaista kuinka kauan päätöksen saamiseen menee. Joillakin melkein vuosi, joillakin muutama viikko tai kuukausi.

Tätä aihetta liippaavia ketjuja on muistaakseni muitakin, joten käypä penkomassa voit löytää hyödyllistä tietoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vähän jo sivusin kysymystäsi tuolla "kauanko olette tunteneet toisenne" otsikon alla (rupeampa nyt vastailemaan kun tämä paperisota on tuoreessa muistissa, ja osittain jatkuukin)... itse päätimme mennä naimisiin Suomessa vaikka mieheni kotimaassa (Itä-Aasian maa) menimmekin kihloihin. Opiskeluni loppuivat siellä aika yllättäen ja aikaa avioitumiseen ei olisi ehkä ollutkaan, ja halusin suorittaa loppusuoralla olevan tutkinnon Suomessa (no toinen vaihtoehto olisi hyvin todennäköisesti kotirouvan tai laittoman työntekijän ura... no thanx!). Hän tuli mukaani aluksi vaan turistina, katsomaan millaista täällä on. Päätimme sitten jäädä. Mutta teimme yhden virheen tullessa. Emme hakeneet syntymätodistusta silloin vaan Suomesta käsin pyysimme hänen äitiään hakemaan jossa kesti ikuisuus - melkeen viisumiton 3 kk meni täyteen. Maistraateista tuli myös ristiriitaista tietoa. Onneksi Helsingin maistraatissa osasivat sanoa että Suomessa olevassa maan suurlähetystössä voivat antaa virallisen käännöksen, muuten olisi kestänyt vielä pidempään. Siinä vaiheessa ja samanlaisen seka-avioitumisen kokemuksia kuulleena mielessäni kävi monesti miksi emme avioituneet jo hänen maassaan. Toisaalta halusin myös muuttaa sukunimeni mikä ei olisi ilmeisesti ollut mieheni kotimaassa mahdollista.

Tämän pitkän syntymätodistusihmettelun jälkeen Suomessa kaikki sujui hyvin... mitä nyt oleskelulupahakemuksia täyttäessäni oli hermot mennä... kirjoitin lisäselvityksen lisäselvityksiäkin ja vielä poliisi pyysi lisäselvityksiä palkkatiedoistani. Oleskelulupa irtosi noin 5 viikossa - uskomatonta. Luottamus viranomaisiin palasi.

Ainakin meidän tuntemisajalla avioituvia tosiaan syynätään. Eka yhteydenotto poliisiin itketti: "Jos olette tunteneet noin vähän aikaa joudutte kuulusteluun... onko sinulla töitä?????" (silloin ei ollut). En tiedä miten paljon asian hoitumisessa kyseessä oli onneakin, mutta ehkä asiaan vaikutti myös se että opiskelijana hankin osa-aikatyön pystyäkseni osoittamaan pystyväni mahdollisesti elättämään mieheni, mieheni oli jo aloittanut suomen kielen opiskelut  ja saanut pari pientä keikkaluontoista työtä odottamaan lupaa (lupaa odottaessa Suomessahan saa odottaa). Lisäksi miehelläni oli työtä kotimaassaan perheyrityksessä, jonka tulot perheelle ok, joka ehkä osoitti, ettei tullut lummeavioitumaan rahan perässä. No enpä tiedä, nämä ovat suurimmaksi osaksi arvailua... Varmasti myös tällaiset syyt vaikuttavat, kuten mieheni ihan hyvämaineinen kotimaa ja korkeakouluopinnot, en tiedä! (Eivät mielestäni kyllä ole keskeisiä.)

Mielestäni tuo varallisuuden korostaminen on joka tapauksessa aika arveluttava säädös; eihän nyt rikkaat vaan mene naimisiin, ja vanhemmatkin voivat ehkä auttaa alkuun, toisin kuin yleensä Suomessa...

Tsemppiä!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hola!! Tarvitsen apua ´sulhoni suomeen saamiseksi, kaikki kun sanovat että paperit pitäisi hoitaa Venezuelassa ensin kuntoon ja sielläkin 800km päässä caracasissa..ja sehän kestää...Mietimme vaihtoehtoa "B" että hän tulee turistipassilla ( max 3kk) ja tuo kaikki mahdolliset paperit (osaatko sanoa mitä kaikkea tarvitsee partida nacimienton ja certificado de solterian lisäksi?? )ja menemme mahd. pian naimisiin niin silloinhan (saahan varmasti) hän jäädä tänne suomeen asumaan, minulla on asunto ja vakituiset tulot ja hän opiskelee suomenkieltä joten ei todellakaan ole tulossa "sossun tuilla asumaan". Välillä tuntuu vaan niin vaikealta kaikki. Kuinka teitä kohdeltiin poliisilaitoksella kun menitte miehesi lupa-asioita hoitamaan??kauan kesti saada kaikki paperit kuntoon?? Toivottavasti voit auttaa..

Link to comment
Share on other sites

Hola!

Mun mies on myös Etelä-Amerikasta. Ainakin meille oli paljon helpompaa tulla ekaks Suomeen, kun tänne oltiin muuttamassa ja hoidettiin mielummin täällä kaikki asiat. Argentiinassa ainakin virastoissa asioiminen kestää ja passiakin varten pitää ottaa päivä vapaaks koska pelkkää hakemuksen jättämistä virkailijalle saat odottaa jonossa koko päivän..  Saatiin certificado de soltería täältä Suomesta Argentiinan suurlähetystöstä passia vastaan ja ne käänsi sen samalla hinnalla vielä suomeksi (Argentiinan passissa kun lukee sivilisääty). Kannattaa olla etukäteen yhteydessä vaikka suurlähetystöön ja kysyä heiltä neuvoa.

Meitä ainakin kohdelttin ihan asiallisesti ja ystävällisesti poliisilaitoksella.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ASIAT TOIMIVAT! Ei hätää.

Mieheni tuli Suomeen marraskuun puolessa välissä turisti viisumilla (3kk) ja häitä vietimme joulukuussa. (Kihlauduimme jo kesällä.) Hän on Yhdysvaltojen kansalainen, hänellä ei ole sukulaissuhteita Suomeen, hänellä ei ole ammattia, ei työtä Suomessa, eikä opiskelupaikkaa. Itse olen velallinen opiskelija. Veimme oleskelulupa hakemuksen, hänen passinsa, vuoden 2004 verotustodistuksen (engl.) sekä yhteisen selvityksemme suhteestamme poliisilaitokselle tammikuun ensimmäisellä viikolla. Ja 4,5 vkoa myöhemmin on hänellä vuoden oleskelulupa suomeen. Perhesiteiden perusteella.

Hän siis tuli Suomeen tavallisena turistina. Tämän 3kk:n kuluessa hänen piti laittaa oleskelulupahakemus vetämäänä, että hän saa jäädä maahan ajan jo umpeuduttua, siis sen luvallisen 3kk:n. Olimme kuulleet, että aikaa hakemuksen käsittelyyn ja luvan saamiseen menisi 2-3 kuukautta, mutta näin nopeasti kävi, eikä edes haastatteluun pitänyt mennä!

Että näin hyvin on Suomen ulkomaalaishuollon asiat! Kiitos ulkomaalaislakiuudistuksen.  

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest AnneTheFinn

JUURI NÄIN MAGDALEENA.

Myös minun mieheni tuli marraskuun alussa Suomeen 3kk:n turistiviisumilla Yhdysvalloista ja menimme naimisiin joulukuussa. Ennen uuden vuoden alkua paperit poliisiasemalle ja nyt hänen passiinsa on leimattu vuoden oleskelulupa joka pitää uusia taas ensi vuonna ennen sen umpeutumista. Eli kaiken kaikkiaan prosessi kesti 2,5 kuukautta niin kuin olivat lupailleetkin. Nyt haemme hänelle sosiaaliturvatunnusta ja sitten ei muuta kuin töitä hakemaan.

Asiat hoituu! Olisipa vain aikaa ja rahaa odotella - nämä kaksi ja puoli kuukautta oltu aikas tiukilla. Huh. Mutta kyllä tämä tästä!!!

On yllättävää kuulla ihmisistä jotka ovat samassa tilanteessa. Tsemppiä ja kaikkea hyvää jatkossakin!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei nyt tarvitsisi apua!

Olen ajatellut mennä sulhaseni kanssa suomessa naimisiin. Mutta minua askarruttaa nyt se että odottaessani K3 visan saamista joudun tietysti olemaan suomessa odotelemassa. Minulla ei ole nyt juuri töitä koska tulin suomeen vasta 2 viikkoa sitten joten miten on jos en saa töitä ja olen mennyt naimisiin amerikkalaisen sulhaseni kanssa. Käykö niin etten saa enää työttömyystukea ja muita avustuksi koska minun mieheni on USA:ssa töissä ja tietysti tienaa? Mieheni joutuu menemään häiten jälkeen takasin USA:han töihin ja odottelee minua sitten siellä

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...