Jump to content
Naimisiin.info

Suomalais-ruotsalaiset häät


Recommended Posts

Olen ehkä menossa ensi kesänä (-08) naimisiin ruotsalaisen miehen kanssa ja olisi kiva vaihtaa ajatuksia muiden vastaavassa tilanteessa olevien kanssa. Olen pitkän seurustelumme aikana jo aikaisemminkin miettinyt kieliasiaa, eli pitäisikö häihin palkata simultaanitulkki vai miten asiat hoidetaan.

Lisäksi tarkoitus on sekoittaa hyviä ruotsalaisia ja suomalaisia hääperinteitä, notta saamme näköisemme häät. Onhan toisaalta ihan hyvä, että on ainakin mistä valita, eikä ole pakko järjestää morsiamenryöstöä!

Olemme menneet vasta viime perjantaina kihloihin, joten tämä kaikki on vielä ihan alussa. Ensimmäisenä minusta olisi mukavaa, että vanhempamme tapaisivat ensimmäistä kertaa. Vaikkei heillä yhteistä kieltä olekaan, siitä kai lähdetään...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Ihan sen verran tiedotusta, (vaikka täällä ei ole vielä muita pareja löytynytkään) että edellisestä asiat on kehittyneet niinkin paljon että hääpäivä on päätetty ja kirkko ja juhlatilakin varattu. Vieraslistaa laadittaessa huomattiin, että häämme eivät ole pelkästään kaksikieliset, vaan mukaan tulee useampaa eri kansallisuutta. Suurimmalla osalla on onneksi jonkinlainen suhde Pohjoismaihin, joten emme suunnittele ottavamme enempää kieliä valikoimiin.

Hieman huolta aiheuttaa se kun ruotsalaisissa häissä pidetään niin paljon enemmän puheita kuin suomalaisissa (ainakaan missä olen ollut). Haluaisin tämän perinteen myös meidän häihimme, mutta

a) Miten kannustaa vieraita puhumaan? Omat vanhempani eivät ainakaan innostuneet asiasta tippaakaan.

B) Miten puheet käännetään niin että suurin osa ymmärtää? Alustavasti ollaan ajateltu, että puheiden rungot pyydettäisiin etukäteen ja käännettäisiin toiselle kielelle ja näytettäisiin vaikka piirtoheittimen tms kanssa tai sitten että on joku tulkki.

Link to comment
Share on other sites

Kaksikielisistä häistä: Kannattaa ottaa rennosti vaan, kaikkea ei tarvitsekaan ymmärtää. Jos  ruotsin suvun puoli  haluaa pitää puheita, suomalaiset ymmärtää aika hyvin ,asian ytimen ainakin. Käännökset ja tekniset ratkaisut voivat kangistaa tunnelmaa suotta. Ja kun suomalaiset eivät halua pitää puheita, ruotsinkielisilläkään ei ole ongelmaa ymmärtämisen kanssa. Ja luultavasti joku  suomenkielisistä voi pitää puhettaan välillä kieltä vaihtaen.  Näin olen nähnyt tehtävän  muutamissa suomen-ruotsinkielisissä häissä, ja tunnelma on pysynyt kepeänä.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Guest Maariankello

Mä olen ollut suomalais-norjalaisissa häissä pari vuotta sitten ja siellä käännettiin kaikki puheet, eikä se minun kokemukseni mukaan tunnelmaa kangistanut. Pidensihän se tietysti juhlaa mutta näissä yllä mainituissa pippaloissa oli sitten laitettu sopivasti taukoja, välillä syötiin, tanssittiin ja hengattiin vaan. Kaikki (puhe)ohjelma ei siis ollut samaan syssyyn :) Se pikemminkin tuntui ihan mukavalta kaikkien vieraiden huomioimiselta ettei tarvinnut joissain kohdin olla ihan ummikkona sitten. Hyvä pointti silti tuo ylläolevakin, että suomalaisilla usein on jonkinlaiset edellytykset ymmärtää ruotsinkielisestä puheesta ainakin ydinasiat.

Muoks. Kääntäminen tapahtui siis perinteiseen tapaan lause lauseelta niin, että tulkki ja puhuja olivat molemmat mikkien kanssa (lause/pari - tulkkaus, lause/pari - tulkkaus).

Muokattu: , käyttäjä: Maariankello
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Minä menen kesällä naimisiin ruotsalaisen miehen kanssa, meillä toinen kummisedistäni juontaa juhlan suomeksi ja toinen kääntää ruotsiksi. Myös puheet käännetään ruotsinkielelle, tuntuisi hölmöltä jos vaan toinen meistä ymmärtää molemmille osoitetun puheen :girl_mad:

Mutta isompi ongelma meillä on muun ohjelman keksiminen siten että sekä ruotsin- että suomenkieliset vieraamme voivot olla mukana... Vinkkejä ohjelmanumeroiksi? :girl_impossible:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...