Jump to content
Naimisiin.info

Ortodoksiset morsmaikut!


marde

Recommended Posts

  • Replies 677
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Samoin minä toivotan Helmi-Elinalle ja Mimma2:lle ihanaa ja ikimuistettavaa hääpäivää! :):-X :-X :-X :-X

Hui, mitkä tunnelmat teillä nyt varmaan on, vatsani pohjassa kipristää kun ajattelenkin teidän fiiliksiänne nyt! :D

Minä ja sulhoni kävimme myös vuonna matkalla Malesiassa. Meillä oli myös ensin Kuala Lumpur ja loppumatka oli trooppisella sademetsäsaarella... :) Kuala Lumpurista voin sanoa sen verran, että mieletön kaupunki! Mutta myös saasteinen ja meluisa. Viihdyimme siellä tosi hyvin noin 4 päivää, sen jälkeen oli ihanaa päästä raikkaaseen ilmaan ja puhtaan luonnon keskelle paratiisisaarelle lekottelemaan. :) Mutta erittäin mielenkiintoinen ja iso, suosittelen, että lähdette ohjatuille bussikaupunkikiertoajeluille heti alussa. Sen jälkeen on helpompi käydä omatoimisesti paikoissa, jotka kiinnostavat ja joissa haluatte viettää enemmän aikaa. Käykää Petronas Twin Towersissa, oli huikea rakennus... :o

Link to comment
Share on other sites

Hei Nappula! Tämä on ymmärtääkseni väärä foorumi Malesia-keskustelulle. Kuten huomaat, olen käyttäjänä täysi noviisi, mutta ymmärtääkseni täältä kautta on kuitenkin mahdollisuus lähettää yksityisviestejä? Mikäli mielessäsi pyörii Langkawi/KL -aiheisia kysymyksiä, meilaa. Vastaan mielelläni. Voin tietenkin esittää vain omia mielipiteitäni, esim. minun mielestän KL ei ollut saasteinen ja meluisa, ainoastaan liikenne oli katastrofaalista  :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos toivotuksistanne Ama1 ja Nappula  :-*

Ruusuteemaiset häämme ovat onnellisesti ohi. Talvinen auringonpaiste kruunasi ikimuistoisen päivämme. Kaikki meni täydellisesti - paitsi kirkko-osuus. Se ei kuitenkaan ollut meidän vallassamme enkä halua täällä kirkkoamme enempää moittia. Sanotaan nyt vaan, että sähläykset varauskirjan kanssa ja pappien tuplabookkaukset enteilivät huonoa. Meidän tapauksessamme vaikutukset ulottuivat vihkitilaisuuteen ja sen tunnelmaan. Huipputörkeää oli se, että kirkon kanttori kävi tivaamassa meiltä kuoron rahoja kesken onnittelujen  :'( No, aika kultaa muistot ja muutenhan päivä oli onnea täynnä!

Mukavia viimeisiä neitipäiviä sinulle Ama1!

Link to comment
Share on other sites

^ Noi voi höh, toivottavasti ottaisivat seurakunnassamme opikseen, jotta ikävät sähläykset loppuisivat. Minä vielä varmaan vaadin nähdä sen varauskirjan ihan omin silmin.

Mikä oli päivässä jännittävintä? Entä ihaninta? Missä vietitte hääjuhlaanne? Oletteko lähdössä jonnekin häämatkalle? Ajattelitko vilauttaa kuvia täällä? :) :)

Mahdoinkohan bongata Mimma2:n vihki-ilmoituksen Hesarista? ;)

Link to comment
Share on other sites

Heippa!

Meilläkin häät on onnellisesti ohi. Kirkko-osuus meillä meni hyvin - pari pientä mokaa oli, mutta niitä ei varmaan kukaan muu huomannut kuin ne, jotka kaavan tietävät. Vihkimisen kruunasi mahtava kuoro, sillä kuorossa taisi olla peräti kuusi laulajaa. Tämä johtui siitä, että meitä ennen ja meidän jälkeen vihkimisen suoritti metropoliitta, joten niihin varattu iso kuoro päätti sitten laulaa meidän häät siinä välissä. Se oli aivan mahtavaa!!!! Vieraamme olivat liikuttuneita vihkitilaisuuden kauneudesta, kirkosta ja tietenkin upeasta hääparista...  :-*

Itse hääjuhlammekin meni aivan loistavasti ja tekisi niin mieli elää koko päivä uudelleen  :-X Ilta meni vain liian nopeasti ohi.

Jos jollakulla on tarkempia kysymyksiä kirkko-osuudesta niin voin niihin vastailla täällä tai privana. Tuskin tästä foorumista pääsee ihan heti irti  :D

Tässä vaiheessa on varmaankin hyvä hetki kiittää myös teitä kaikkia täällä ort. morsmaikkujen palstalla - Kiitos! Teistä on ollut paljon apua ja tukea. Katsotaan jos jossain vaiheessa jonkun kuvankin tänne laittaisin. Taisi tuo "yksityisyys" jo mennä Hesarin myötä...

Link to comment
Share on other sites

Mukavaa ystävänpäivää minunkin puolestani!  :-X

Ja onnittelut tuoreille rouville!  ;D :-X Ihana kuulla, että teillä on hyvät muistot hääpäivästänne, vaikka Helmi-Elinalla olikin ilmeisesti jotain sähläystä kirkon puolelta.

Kuten tuolla aiemmin kirjoittelin, meillä hääsuunnitelmat ovat muuttuneet. Joku kommentoikin, että yleensä hääjärjestelyt eivät suju ilman muutoksia tai pientä säätöä, mutta kyllä mun mielestä juhlien siirtäminen toiseen kaupunkiin (välimatkaa näiden kaupunkien välillä on reilut 120 kiometriä) on oikeastaan aika isokin muutos! Hääpäivän vaihtuminen ei sinänsä harmita: pääsemme naimisiin pari viikkoa aiemmin kuin alunperin oltiin ajateltu!  :)

Ihania muisteluhetkiä jo rouviintuneille, meille morsioille onnistuneita järjestelyjä ja ja Ama1: sopivasti perhosia vatsan pohjaan hääpäivän lähestyessä!  :D

Link to comment
Share on other sites

Minä, Jhoo, teidän hääpaikan muutoksista kommentoin, mutta en tajunnut, että paikan muutos olisi noin iso! Huh! Toivottavasti olette kuitenkin nyt pystyneet järkkäämään kaikki kuntoon ja olette tyytyväisiä? Ainakin pääsette aiemmin naimisiin! :-X

Mimma2 ja Helmi-Elina ovat jo onnelllisesti rouvia! Laita ihmeessä kuvia, Mimma2, olisi mukava nähdä! :)

Itselläni tasan viikko h-hetkeen. Hassua, vaikka en ole enää ortodoksinen morsmaikku, silti olen aina palannut tänne. On ollut mukava seurata teidän häävalmistelujanne ja purkaa omaa turhautumista omien ortodoksisten häiden mönkään mentyä.  :)

Välillä tässä kipristelee vatsassa, välillä taas on autuaan seesteinen olo. Hääkengillä yritän kävellä kotona, jotta eivät olisi ihan kauheat sitten hääpäivänä, sen tietää, että kaikki miehet vievät minua tanssilattialle häissä jatkuvasti, morsion kova osa! ;D Veikkaan, että sulhon ei "tarvitse" niin paljon tanssilattialla hikoilla kuin minun. Sen takia on kengät todellakin ajettava sisään...

Ihana viiko tiedossa, on kosmetologia ja hierontaa ja harjoitusmeikkejä...Onneksi olen jo lomalla ensi viikon, voin vain keskittyä ensi lauantaihin. :)

Link to comment
Share on other sites

Nyt on viikko oltu rouvana ja ihan mukavat fiilikset  ;) Tietyllä tavalla on kyllä vähän haikeat tunnelmat, kun kaikki on jo ohi. Vaikka stressiä oli paljon, niin toisaalta oli ihana odotella hääpäivää. Nauti siis Ama1 viimeisestä viikosta!!!

Sellaisen vinkin voisi antaa itse hääpäivään, että kannattaa välillä vähän "pysähtyä" ja muistaa nauttia tunnelmasta. Päivä menee nimittäin yllättävän nopeasti ohi. Olo oli koko ajan niin onnellinen, että sitä leijui jossain pilvissä. Seuraavana päivänä oli sellainen olo, että oliko sitä päivää edes olemassa... Eli jos mitenkään mahdollista, niin koittakaa vetää itsenne pois sielä pilvistä - edes hetkeksi  :D

Mä pelkäsin kanssa, miten jaksan kenkien kanssa, mutta en tainnut muistaa edes kenkien olemassaoloa koko päivänä...

Nyt on onneksi vielä kiitoskorttien tekemistä ja hääalbumin askartelua. Ja häämatkan suunnittelua keväälle! Pääsee taas häätunnelmaan vaikka päivä meni jo ohi  :-X

Tähän ei vielä tule kuvaa, katotaan myöhemmin, jos isäntä antaa luvan  ;D

Link to comment
Share on other sites

Tulin pitkästä aikaa lueskelemaan kuulumisia, ja täällähän on ehditty taas tällä välin naimisiin jopa kahden ortodoksisen morsmaikun voimin! Onnea Mimma2 ja Helmi-Elina! Ja Ama1:lle etukäteen jo onnentoivotuksia ensi lauantaille!

Omakin avioituminen alkaa lähestyä, mutta muun elämän kiireet ovat pitäneet poissa naikkareista aika tehokkaasti. Ehkä tässä tulee vierailtua täällä kuitenkin taas useammin  ;)

Edit. kirjoitusvirheet

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Nappula! :)

Huomenna se on sitten menoa se...Olo on sanoinkuvaamaton. Välillä vatsassa kirpaisee onnesta, välillä kauhusta! ;) En yhtään jännitä itse avioliittoa, mutta se kaikki ympärillä oleva hässäkkä ja ison vierasjoukon edessä oleminen jännittää, että meneekö kaikki hyvin. Uskon, että hyvin kaikki menee, omalla painollaan, mutta tekisi mieli vain polkaista jo koko hässäkkä käyntiin, ettei tarvitsisi enää odottaa! ;D

Pitäkää peukkuja! Palailen tänne sitten kertomaan kuulumisia häämatkan jälkeen. :)

:-X :-X :-X :-X

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Nappula, .dcera, Mimma2, Jhoo ja muut!

Kaksi viikkoa vanha rouva on palannut takaisin Suomeen ihanien häiden ja ihanan häämatkan jälkeen. :-X Huomenna alkaa arki, mutta vieläkään en ole kunnolla sisäistänyt tätä kaikkea. Koko juttu menee pikkuhiljaa vasta tajuntaan... :D

Olo on ihanan seesteinen. Hääpäivä meni loistavasti, mitään ongelmia ei tullut eteen. Enkä minäkään muistanut niitä kenkiä koko päivänä, en olisi varmaan huomannut, vaikka olisivat hiertäneet kamalat rakot kantapäihin! ;)

Hääpäivä on uskomattoman ihana päivä, monille varmaan se kaikkein mahtavin päivä tähän asti eletyssä elämässä. Minulle ainakin oli. Se vain meni niin nopeasti ohi! :'( Samoin ajattelee sulhoni, tai mieheni, olisi ihanaa kokea kaikki uudelleen  ilman sitä jännitystä. Nyt jännitys vei sen verran voimia, että ainakin itse vihkiminen meni aikalailla jännittäessä, enkä siitä paljoa mitään muista. Onneksi on video, josta voi kerrata asioita! ;) Hääjuhla oli ihana, kun tajuaa pikkuhiljaa, että kaikki vieraat tulivat juhlimaan meidän päiväämme pitkienkin matkojen takaa, saa ihan kyyneleet silmiin. :-X

Kaikille teille, joilla tämä ihana päivä on vielä edessä, antaisin seuraavan neuvon: Vaikka kuinka on kiirettä ja kaikki haluavat jutella kanssanne, ympärillä on kovasti hälinää, muistakaa ainakin pari kertaa päivän aikana hengähtää ja katsoa ympärillenne. Hymyilkää ja nauttikaa siitä päivästä. Se on teidän.  :-X

Mimma2:lle kiitos kuvasta! Ihanan arvokkaalta tuo näytti! :) Meidän luterilainen vihkiminen oli tietty hieman simppelimpi, mutta nyt on suunnitteoilla ortodoksinen siunaus niin pian kuin mahdollista. Saan siis jonkin käsityksen myös ortodoksisesta vihkimisestä. :-X

Tsemppiä kaikille häävalmisteluihin! :)

Link to comment
Share on other sites

Mietinkin jo milloin kuulisimme Ama1:n päivästä, kuulosti hienolta ja ihanalta :) Itsellä on papin pyytäminen nyt agendalla, pitäisi saada ratkaistua asia mahdollisimman pian. Sulho on saanut vipinää töppösiin bändiasian kanssa (ainut homma mikä on hänen hoidossaan), ehdinkin sitä jo "vähän" odotella ;D Olimme seurakunnan avioliittoinfossa, nyt on sulhollakin jonkinlainen käsitys toimituksesta :)  Kutsuja pitäisi kai alkaa kohta miettiä, jos haluan ne postiin toukokuun puolivälissä. Teksti on valmis, mutta ulkoasusta ei ole vielä minkäänlaista visiota (tiedän kyllä tarkkaan mitä en halua).  

Link to comment
Share on other sites

^ Avioliittoinfossa käytiin läpi vihkitoimituksen kulku. Lisäksi nähtävillä oli muutamia valokuvia, tuohukset, kruunut, vihkitodistus ja kirja aiheesta. Papille sai esittää kysymyksiä esityksen aikana ja sen jälkeen. Paikalla oli myös kanttori ja kuorolaisia, ja he lauloivat muutamia toimitukseen kuuluvia lauluja. Itselleni vihkikaava on nyt jo aika tuttu, mutta miehestäni (luterilainen) tilaisuus oli mielenkiintoinen ja valaiseva :) Kysymyksiä tuli mm. olkapäiden peittämisestä (ja pukeutumisesta yleensäkin), kummalla puolella vieraat seisovat jne. Mitään ehdotonta sääntöä ja vastausta kysymyksiin ei ollut, korostettiin, että kyseessä on hääparin juhla.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

hei kaikki!

ajattelin kysäistä vähän, käytiin kirkoherravirastolla tekemässä kuulutukset, mutta saatiin kuulla että niitä pariin vuoteen ei tehdä enää  :-? , pitääkö paikansa. siis meitä se ei harmittaa yhtään, mutta onko meitä huijattu?

- ymmärsinkö oikein että jos haluaa koristella tuohukset niin ne pitää ostaa itse, mutta muuten niitä saa ilmaiseksi vihkimisen aikana? paljonko niiden hinta on?

- yritin keskustella päivystävän pappin kanssa toimituksesta, ja moni asia jäi epäselväksi. osaako kukaan vastata?

   * missä " kihlautuminen" tapahtuu? ( kun käytiin uspenskissa joku sivuovi oli auki) avataanko pääovet vihkimisessa?

   * miten kihlautuminen tapahtuu? pappi asettaa sormukset sormiin, antaa tuohukset ja sitten vaan pappin perään keskelle kirkoa?  onko olemassa oikea tapa sytyttää tuohukset, mistä? en haluaisi mokia toimitukseen.

   

Link to comment
Share on other sites

Tuohon kuulutusasissn en osa sanoa mitään, koska emme ole vielä pyytäneet esteiden tutkintaa. Tuskin sentään valehtelisivat kirkkoherranvirastossa, eli voi tosiaan olla, ettei kuulutuksia lueta kirkossa. Kesällä Uspenskissa on kuulemma kulku pääovista, talviaikaan sivuovesta. Aviloiittoinfossa kerrottiin, että kihlauspalvelus voi tapahtua "ovensuussa" tai sitten vähän keskemmällä kirkkoa, riiippuu ilmeisesti myös papin mieltymyksistä. Pappi tosiaan asettaa sormukset parin sormiin. Olen myös nähnyt, että sormuksia vaihdetaan kolmasti. Kaikista näsitä jutuista voi varmasti keskustella vihkipapin kanssa etukäteen, ja pappi tosiaan ohjaa teitä kirkossa, ei tarvitse miettiä mitä teette seuraavaksi.  Lampukassa (siinä kirkkoherranviraston vieressä) on ymmärtääkseni myynnissä myös koristeltuja tuohuksia, mutta ne voi toki koristella itsekin. Kirkosta saa koristelemattomat perustuohukset. En tiedä, että tuohusten sytyttämiseen on mitään erityistä tapaa, sytytetään niin kuin muutkin kynttilät :) Ja mitään sytkäriä tai tulitikkuja ei tietenkään tarvitse mukaansa :)

Muoks. Esteiden tutkinta ja kuulutukset ei siis ole sama asia.

Ja hyvät ortodoksirouvat korjatkaa ja täydentäkää vastausta :) Minä pääsen toukokussa pikkusiskoni ortodoksihäihin, joten olen sitten taas himpun verran viisaampi ;D

Link to comment
Share on other sites

Heips Mimoosa79,

Omat häät on vielä suht tuoreessa muistissa, joten tässä vähän tietoja kysymyksiisi:

- Kuulutuksista en osaa sanoa, meillä ei niitä ainakaan ollut, joten sait kirkkoherranvirastosta varmaan ihan oikean tiedon.

- Pappi pyysi meitä ostamaan Lampukasta piispan kynttilät (n. 50 cm pitkät) ja koristelemaan ne. Hinta oli muistaakseni n. 5 [ch8364]/kpl. Koristelin ne silkkinauhalla ja kynttilämansetilla.

- Meillä häät oli talvella, joten tulimme Uspenskiin sivuovesta ja kävelimme keskelle kirkkoa, jossa pappi ja vieraat odottivat. Kihlaus oli siis keskellä kirkkoa ei ns. oven suussa, mutta riippuu varmasti paljon papista, miten toimitaan.

- Pappi antoi meille valmiiksi sytytetyt tuohukset (= piispan kynttilät) ja sen jälkeen alkoi kihlaus, jossa pappi laittoi sormukset sormiin (puoleen väliin) ja vaihtoi niiden paikkaa 3 kertaa, kuten Nappulakin kertoi. Myöhemmässä vaiheessa mieheni sai laittaa vihkisormuksen sormeeni.

Kyllä teidän pappi varmaan käy toimituksen pääpiirteet läpi vielä ennen vihkimistä. Meillä pappi ohjasi meitä ja kruununkantajia hyvin siinä toimituksen aikana, joten ei tarvinnut ulkoa muistaa, miten pitäisi toimia tai tehdä, vaikka etukäteen sitä vähän jännittikin  :)

Link to comment
Share on other sites

kiitos vastauksista!

mimma2 , kun sinun häät oli vasta vähän aika sitten ( onneksi olkoon :) ) , niin sinulta haluaisin kysyä vielä muutaman asian.

- montako kertaa " altaria" kieretaan. jossain luki että pitää paljon kävellä, niin onko se 3 kertaa ympäri?

- ja viimeiseksi kun suudellaan ikonit eri puolilla sulhosen kanssa, niin ohjaako pappi sitten perässä keskelle kirkoa, vai saa mennä miten halua?

- tuleeko missään vaiheessa " saat suudella morsiamesi" ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...