marde

Ortodoksiset morsmaikut!

678 viestiä aiheessa

Moi,

Ensinnäkin tuosta sormusten vaihtamisesta: pappi laittaa sormukset puoleen väliin sormea ja sen jälkeen hän vaihtaa niiden paikkaa eli sulhon sormus morsiamen sormeen ja toisinpäin. Pappi tekee sen kahdella kädellä samanaikaisesti niin, että papin kädet menee ristiin siinä välissä. Teidän ei pidä tehdä muuta kuin vain pitää kädet  paikallaan  ;) (oli ehkä vähän sekavasti selitetty, mutta toivottavasti ajatus tuli ilmi...). Lopuksi pappi laittaa sormuksen kunnolla sormeen.

Vihkipöytä kierrettiin kolme kertaa, mutta koska se ympyrä on aika pieni, niin ei siinä mun mielestä mitenkään paljoa pidä kävellä.  Se oli itse asiassa juhlavin hetki, kun kuoro lauloi ja näki kaikki takanakin olevat vieraat jne.

Lopuksi papin perässä kävellään ikonostaasin eteen ja siinä morsian menee suutelemaan ikonia, joka on vasemmalle puolla, Neitsyt Marian ikoni, ja pappi antoi tästäkin merkin oikeassa kohdassa. Meillä sulhon ei tarvinnut sitä tehdä (varmaan siksi, kun on luterialainen). Sen jälkeen oli papin puhe ja sitten pappi "kuiskasi", että nyt saa suudella. Sen jälkeen mentiin papin opastuksella ottamaan onnittelut vastaan lähempänä vieraita eli tultiin portaat alas ikonostaasin edestä.

Näin oli siis meillä ja vihkiminen Uspenskissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kiitos mimma2 vastauksista.

saanko kysyä vielä kuka teitä vihkii?

tällä hetkellä yritän tavoittaa yhtä pappia, mutta hän ei vastaa sähköpostiin ja puhelimeen.

ehkä vaihdan sitten toiseen, halusimme vaan toimituksen slaaviksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
saanko kysyä vielä kuka teitä vihkii?

tällä hetkellä yritän tavoittaa yhtä pappia, mutta hän ei vastaa sähköpostiin ja puhelimeen.

ehkä vaihdan sitten toiseen, halusimme vaan toimituksen slaaviksi.

Kannattaa ottaa yhteyttä kirkkoherranvirastoon pappi-asiassa (päivystävän papin numero löytyy esim. netistä). Sieltä mekin "varasimme" papin (sen enempää nimiä mainitsematta).  :)

Niin, ja iloista pääsiäistä kaikille !

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ei tarvikaan kertoa, ei sillä ole mitään väliä, jossain sivuilla oli vaan kehuttu yksi pappi....

käytiin kirkkoherravirastolla, ja sieltä käskettiin ottaa yhteyttä suoraan pappiin, mutta kun se ei vieläkään vastaa mihinkään >:(

taidan vaihtaa pappia, mutta onko 2,5 viikkoa liian myöhäistä pyytää pappia vihkimiseen????????

osaako kukaan vastata tähän vielä: löysin ( ei suomalaisilta) sivuilta että ennen kun ottaa tuohukset pappilta pitää tehdää 3 kerta ristin merkki. oletteko te tehneet yhtään vihkimisen aikana? :-?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Jee! Taas elämää täälläkin  :D

Kuulutusten suhteen kommentoin minäkin vielä, että meille ainakin sanottiin, että ortodoksisissa seurakunnissa ei ole nykyään tapana kuuluttaa avioliittoon vihittäviä, eli oikeaa tietoa sait mimoosa79. Pappi oli jopa yllättynyt, kun kerroin, että luterilaisessa palveluksessa kyllä luetaan kuulutukset edelleen.

Mutta tuohuksista ei meillä ole vielä mitään tietoa. Nappula, sinä kirjoitit tuolla aikaisemmin, että myös valmiiksi koristeltuja tuohuksia olisi mahdollista ostaa. Osaatko kertoa, että millä tavalla ne on sitten koristeltu?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

En ole aivan satavarma noista valmiiksi kortelluista tuohuksista. Sellainen käsitys minulle vain jäi avioliittoinfon jälkeen. Mutta Lampukassahan sen sitten aikanaan näkee (ei olla "ihan vielä" menossa tuohusostoksille, kaikki muukin on edelleen yhtä "vaiheessa"  kuin aikaisemmin. Mutta pikkuhiljaa ;D)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mä voin joihinkin kysymyksiin vastailla. Oon itse mennyt naimisiin Pyhän Kolminaisuuden kirkossa, ja serkku meni naimisiin Uspenskissa. Kerron siis enemmän Uspenskista koska Kolminaisuudessa ei kauhean moni näköjään naimisiin mene (itse halusin siellä, koska mummini vihittiin myös siellä).

Kihlauksesta: Jos paria ei ole kihlattu ennen vihkipäivää (kirkossa) niin se tapahtuu yleensä käytävän alkupäässä josta sitten siirrytään lähemmäksi alttaria.

Toimituksesta: Jokainen tietämäni pappi opastaa kokoajan kuiskaten mitä tapahtuu seuraavaksi. Siitä ei siis kannata paineita ottaa! :) Ristinmerkkiä ei ainakaan me olla tehty missään vaiheessa..   :-? Ikonit suudeltiin, ja vaikka (ex)-mies oli luterilainen niin pussaili kiltisti oman ikoninsa. Sama oli serkun häissä.

Siellä mentiin sisälle sivuovista, mutta riisit heitettiin sitten kun pari tuli ulos pääovista.

Se on tosi kätsyä orttarihäissä, että kun onnittelut tehdään yleensä siinä alttarin edessä toimituksen jälkeen niin vieraat sitä mukaa siirtyy ovelle, kerää riisit, ja luonnollisesti sitten hääpari tulee viimeisenä ulos kun viimeiset ovat onnitelleet.

Kynttilöistä: Meillä oli ihan normaalipituiset, mutta kun toimitin koristelemani kynttilät Mitrolle ennen serkun vihkiäisiä (siis kirkossa jo kuitenkin), käytiin seuraava dialogi:

Halattiin siinä ensin..

Mitro: Uuuuhlalaa, mikäs Anitra Ahtola se sieltä tulikaan? (viittasi varmaan mun melko paljastavaan asuun..)(ja koko Uspenski hörähti nauruun, koska me kaasot tultiin viimoisena kun kaikki vieraat jo hiljaa odotteli alkua)

Mä: HÄ?!? Juuh, kiittikiitti..

Mitro: Saakos teiltä sellaisia viininpunaisia kenkiä? Niinkuin samanlaisia kuin Paavilla? (tietää missä oon töissä)

Mä: Juuh, saa. Tässä olisi nämä vihkikynttilät.

Mitro: Siis nämä on lyhyet? Minä vartavasten sanoin, että pitää olla ne pitkät!

Mä: Juu, kukaan ei mulle kertonut.... (eli mun lahopää serkku oli unohtanut)

Mitro on IHQ!  :-X Harmi, ettei aikoinaan päässyt mua vihkimään..  :(

No, enivei. Ainakin siis Uspenskissa/ Mitro toivoo pitkiä kynttilöitä. Koristelun mä tein sellaisista Tiimarin pienenpienistä paperiruusuista, joissa varren sisällä menee rautalanka. Siihen sitten kiedoin vielä silkkinauhaa, että pysyy kasassa. Tuli TOSI nättejä!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
myös valmiiksi koristeltuja tuohuksia olisi mahdollista ostaa. Osaatko kertoa, että millä tavalla ne on sitten koristeltu?

voin vastata tuohoon kaikille halukkaille. Tuohuksien hinta on koristelematon 1,20 €/ kpl, ja koristeltujen 6 € /pari.

koristelut tuohuksissa oli kultalanka ympäri ja pieniä silkkikukkia ( vaaleanpunaisia ruusuja).

Tämä siis Helsingin Lampukassa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kertokaahan ihan aloittelevalle ortodoksimorsiamelle noista sormuksista. Ensinnäkin, annetaanko papille siis vihkisormukset vai kihlasormukset? (Tai morsiamen vihki ja sulhasen kihla?) Kihlauksen jälkeenkö ei enää anneta mitään sormuksia? Ja entäs sitten, kun olen ostanut sekä kihla- että vihkisormukseni niin että ne sopivat vain vasempaan nimettömään? Onko tämä ihan hirveä moka, runnooko pappi sitten sormuksen väkisin oikeaan nimettömään (mihin se ei mahdu, koska oikean käden nimetön on paksumpi kuin vasemman) niin että veri roiskuu..?  :o

Missä vaiheessa olette ottaneet pappiin yheyttä ja käyneet tapaamassa häntä? Onko tullut kiperiä kysymyksiä uskosta ja avioliiton merkityksestä jne?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minua kiinnostais myös kihlasormus. meillä on vihkisormukset, mutta mitä teen kihlasormukselle: jätän kotiin, annan sen olla oikealla ja vihki sormus tulee vasemmalle, vai pistäänkö sen valmiiksi vasemmalle?  :-?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä laitettiin ihan vasempaan sormukset.. En nyt kuollaksenikaan muista, että miten se kihlasormusosio meni. Pappi kyllä kertoo kaiken, ja se tietenkin vaikuttaa asiaan että tehdäänkö se kihlaus samalla vihkimisen kanssa vai käydäänkö etukäteen kirkossa tekemässä kihlaus.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Uusi ortodoksinen morsmaikku ilmoittautuu!  :)

Onpas mukavaa kun täällä on muitakin. Piti jo lukea koko ketju. Ortodoksisista häistä on niin vähän tietoa missään, siis verrattuna luterilaisiin... Itsekin on tullut käytyä vain yksissä ort. häissä joskus vähän vaahtosammutinta suurempana. Ja silloin ei ehkä jäänyt ihan kauhean tarkasti asiat mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa Whirl :)

Jokos mimoosa79:llä on perhosia vatsassa? Ihanaa ja ikimuistoista hääpäivää Sinulle! :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi pitkästä aikaa! Tämäkin rouva nostaa päätään taas välillä. :)

Täällä sitä rouvastellaan ja häistä tuntuu olevan piiiitkä aika, vaikka ne olivat helmikuussa. Aika menee nopeasti ja tämä hölmö arki töihin lähtöineen tuntui aika vaikealta ihanan häämatkan jälkeen...Mutta, nopeasti tähän on tottunut ja onhan tämä arkikin aika ihanaa, kun vierellä on oma aviomies. :-X

Saatiin sitten viimein ja vihdoin se kaivattu ortodoksinen avioliiton siunauskin järkättyä. Tilaisuus oli pieni, intiimi ja lämmin. Meidät siunattiin Kotikirkossa Kruunuhaassa. Päin vastoin mitä meille Hgin ortodoksisen srk:n kansliasta sanottiin, siunauksen pituuden sai ihan itse määrittää (papin kanssa tietenkin) se ei ole mitenkään kiveen kirjoitettu, vaikka meille niin kovasti kansliasta (tai virastosta, miksi sitä nyt kutsutaan) vakuutettiin. No, oli miten oli, tilaisuus oli kaunis ja siitä jäi hyvä mieli. saimme jopa tuohuksetkin kotia kaunistamaan. :)

Nyt on siis tämä avioliitto sinetöity kahteen kertaan, eiköhän se sitten kestä! :-X

Tsemppiä kaikille tuleville rouville häiden järkkäilyssä ja nauttikaa siitä ajasta, se on ihanaa ja kutkuttavaa aikaa! :-X :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

kiitos nappula onnitteluista.

perhosia ei ollut ollenkaan, koska kävi niin kun luulinkin, päivä meni liian nopeasti ohi :(

häistä sen verran että oli kivaa kun uspenskiin tuli 2 bussia turisteja, ja monet (kiinalaiset ?) tulivat oikein lähelle mun eteen katsomaan ja onnittelemaan. monet ottivat kuviakin, kun poseerasin mun valokuvajalle :)

tässä meidänkin kuva :

svadba27lz8.jpg

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kaunis kuva :) Turisteihin olen yrittänyt jo "henkisesti valmistautua", tuskin niitä siellä huomaisi.  Meillä vihkiminen klo 16 ja periaatteessa kirkko menee yleisöltä kiinni samaan aikaan. Me mennään vasta ens viikolla jättämään esteiden tutkinta. Papista meillä ei vielä ole tietoa. Olitteko mimoosa79 jossain häämatkalla?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Kaunis kuva :) Turisteihin olen yrittänyt jo "henkisesti valmistautua", tuskin niitä siellä huomaisi.  Meillä vihkiminen klo 16 ja periaatteessa kirkko menee yleisöltä kiinni samaan aikaan. Me mennään vasta ens viikolla jättämään esteiden tutkinta. Papista meillä ei vielä ole tietoa. Olitteko mimoosa79 jossain häämatkalla?

joo, kaksi ihanaa viikkoa mallorcalla, oli niin kivaa että suunnittelen uuttaa matkaa jonnekin muualle...:)))))))))))

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Heippa,

itse olen Ortodoksimorsmaikku ja yritän just jotenkin "opetella" mitenkä sielä kaikki menee,mutta aika vaikeelta näyttäâ opiskeluni.Kun tuntuu ettei millään muista millon pitää tehä mitäkin ja kuinka ym.

Siis suorainainen paniikki iski.Onneksi on se ihana kummi, joka auttaa ja kertoo.Muuten kyllä ei tulisi yhtään mitään .

Itse ainakin haluan ja toivon ettâ kuoro laulaisi jossain vaiheessa : Monia Armorikkaita Vuosia",se on niin kaunis ja kaikuu upeasti Uspenskissa.Mutta mitä muuta he laulavat ja voiko lauluja jotenkin " varata." TäytyyKö kuoro varata vai kuuluuko automaattisesti.?

Voi voi kun on vaikeeta.Ekat ortodoksihäät ja kaikki sekavaa.!!! Onneksi on aikaa vielä !

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tervetuloa ortodoksimorsianten joukkoon SISSI07 :D

Kuorolaiset voit varata samalla kun varaat kirkonkin (soita päivystävän papin numeroon).  Meille tulee kolme laulajaa. Kyllä he toivottavat "armorikkaita vuosia", uskoisin sen kuuluvan kaavaan. Näin oli ainakin siskoni häissä Jyväskylässä. Laulu tuli toimituksen lopussa. En usko, että laulettavia lauluja voi mitenkään valita, ne kaikki kuuluvat varmaankin kaavaan. Mutta voithan varmistaa asian kirkkoherranvirastosta.

Sinähän ehdit vielä hyvin osallistua ensi keväänä seurakunnan avioliittoinfoon :), se pidetään aina keväisin. Tänä vuonna se oli 3.4. Tilaisuudessa käytiin läpi vihkitoimitus, kuoro lauloi pätkiä lauluista ja tietenkin sai esittää kysymyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tervetuloa ortodoksimorsianten joukkoon SISSI07 :D

Kuorolaiset voit varata samalla kun varaat kirkonkin (soita päivystävän papin numeroon).  Meille tulee kolme laulajaa. Kyllä he toivottavat "armorikkaita vuosia", uskoisin sen kuuluvan kaavaan. Näin oli ainakin siskoni häissä Jyväskylässä. Laulu tuli toimituksen lopussa. En usko, että laulettavia lauluja voi mitenkään valita, ne kaikki kuuluvat varmaankin kaavaan. Mutta voithan varmistaa asian kirkkoherranvirastosta.

Sinähän ehdit vielä hyvin osallistua ensi keväänä seurakunnan avioliittoinfoon :), se pidetään aina keväisin. Tänä vuonna se oli 3.4. Tilaisuudessa käytiin läpi vihkitoimitus, kuoro lauloi pätkiä lauluista ja tietenkin sai esittää kysymyksiä.

Kiitos sinulle NAPPULA !!! :-X

Täyykin sitten heti soittaa uudestaan sinne.Kirkko on jo varattu,mutta titenkin unohdin kuoron ja pappikin on varattu.Tulee muuten Joensuusta.

Ja kiitos tuosta vinkistä,täytyy tottakai mennä siine avioliittoinfoon.Ihanaa ettâ ehdin mennä sinne.

Kiitos tuhannesti veilâ kerran !

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

ö-ö-ö. kuorosta sen verran, että vaikka meillä oli varattuna 3 laulajaa niin saatiin kuulla kirkolla että ne eivät ole tulleet.

oli joku mies, joka ei ottanut maksua :(

silloin se ei ollut tärkeintä, mehän mentiin naimisiin, mutta nyt jälkikäteen mietityttä, olisiko toimitus erilainen kuoron kanssa?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Maksaako se kuoro jotain.? Entä kirkko.? Anteeksi tyhmät kysymykseni mutta kun olen ensi kertaa liikkeellä näissä asioissa enkä oikein tiedä että mikä maksaa ja mikä ei.!!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
kiitos nappula onnitteluista.

perhosia ei ollut ollenkaan, koska kävi niin kun luulinkin, päivä meni liian nopeasti ohi :(

häistä sen verran että oli kivaa kun uspenskiin tuli 2 bussia turisteja, ja monet (kiinalaiset ?) tulivat oikein lähelle mun eteen katsomaan ja onnittelemaan. monet ottivat kuviakin, kun poseerasin mun valokuvajalle :)

tässä meidänkin kuva :

svadba27lz8.jpg

Ihana kuva.!! Ihan alkaa jännittää omat hääni samassa kirkossa ensi vuonna.!! Olitte todella kaunis pari !!  :-X

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Maksaako se kuoro jotain.? Entä kirkko.? Anteeksi tyhmät kysymykseni mutta kun olen ensi kertaa liikkeellä näissä asioissa enkä oikein tiedä että mikä maksaa ja mikä ei.!!

Kirkko ei maksa mitään eikä pappi. Laulajille on kuulemma tapana maksaa 20€ per laulaja (annetaan kirjekuoressa), koska tulevat omalla ajallaan vapaaehtoisesti.

Tosi kirjaa, että minoosa79:llä oli laulajat jättäneet tulematta :( Oliko heillä mitään selitystä asialle?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään