Jump to content
Naimisiin.info

Ortodoksiset morsmaikut!


marde

Recommended Posts

Heippa Nappula ja muut!

Kyllä mekin kutsumme papin hääjuhlaan. Ajattelin ihan samaa kuin Ama1 eli kutsutaan sitten kun sovitaan papin kanssa järjestelyistä. Toivottavasti pappi pääsee paikalle! Minulla on sellainen käsitys, että yleensä ort. papit tulee mielellään hääjuhlaan, kastetilaisuuksiin yms. mikäli vain heillä ei ole muita menoja. Siskoni häissä pappi piti erikseen vielä puheenkin juhlapaikalla.

Onnea minunkin puolestani Rasselille!  :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 677
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei Nappula ja muut!

Meillä on ihan samat suunnitelmat kuin Ama1:llä ja Mimma2:lla. Kutsumme papin hääjuhlaan, kun keskustelemme hänen kanssaan toimituksesta ja avioliitosta.

Avioliittokurssilla pappi muuten sanoi just noin kuin .dcera kirjoitti, että vihkiharjoituksia ei pidetä. Siinä kuulemma pärjää ihan sillä, että pappi ohjaa itse h-hetkellä. Koska en ole ikinä nähnyt ortodoksista toimitusta, sulhasestani puhumattakaan, niin se kyllä tuntuu vähän arveluttavalle.

Onnittelut Rasselille! Ihanaa avioelämän alkua ja häämatkan odotusta  :D

Mimma2, Ama1 ja .dsere ja muut, joilla tämä on vielä edessä, heitetäänkö teillä kukan terälehtiä, kun kierrätte vihkipöytää?

Link to comment
Share on other sites

Näimme eilen vanhempieni vihkituohukset, todella liikkistä  :-X   :-X Hyvin olivat säilyneet reilut 35 vuotta (koristeet olivat hieman irronneet ja kellastuneet) :) Äiti muisteli, että heillä oli kirkossa valkoinen satiiniliina (juuri niin iso, että mahtuivat sen päällä vieri vieressä seisomaan), ja löytyihän liina kuvista :) Äiti ei osannut liinan merkityksestä ja symboliikasta sen enempää sanoa, muisteli vain, ettei ollut lattialla edes koko toimituksen ajan ja joku sukulainen oli sen hommannut. Olisiko teillä tietoa asiasta? Siskoni oli poikaystävänsä kanssa hääuutisemme kuultuaan todennut, että nyt täytyy tietenkin tehdä vihkiryijy  ;D Voi hyvin kuvitella siskoni mennä kilkattamassa kangaspuiden kanssa  ;D ;D (ei, en tiedä miten ryijyjä oikeasti valmistetaan)  ;D

muoks. kirjoitusvirhe

Link to comment
Share on other sites

Äiti muisteli, että heillä oli kirkossa valkoinen satiiniliina (juuri niin iso, että mahtuivat sen päällä vieri vieressä seisomaan), ja löytyihän liina kuvista :) Äiti ei osannut liinan merkityksestä ja symboliikasta sen enempää sanoa, muisteli vain, ettei ollut lattialla edes koko toimituksen ajan ja joku sukulainen oli sen hommannut.

Taisi vihkiryijyn virkaa tuo liina toimittaa (?) Itse ajattelin kyllä, että pärjäämme ilman, eikä siskoni todellakaan ole sellaista tekemässä, hän vaan tykää tarttua kiinni kaikkeen "olennaiseen", häät kun pitävät hänen mielestään sisällään paljon turhaa pipertämistä  ;D

Link to comment
Share on other sites

Helmi-Elina: en ole ajatellut terälehtien heittelyä vihkitoimituksessa. Yritämme jättää kaikki ylimääräiset koukerot pois, kun tuossa vihkimisessä on muutenkin niin monen monta mutkaa erityisesti tämmöisille näin kokemattomille kuin minä ja sulho! ::) Muuten terälehtien heittely olisi varmasti tosi kaunis yksityiskohta vihkimisessä. :)

Oikeasti, jos pappi ei suosittele vihkimisharjoituksia, miten ihmeessä sitä oikein osaa toimia oikein vihkimisessä?? Luulisi, että kruununkannattajillekin olisi mukavampaa ja lievittäisi ehkä hieman sitä stressiä, jos homman saisi harjoitella ensin. Apuva..... :o

Link to comment
Share on other sites

Oikeasti, jos pappi ei suosittele vihkimisharjoituksia, miten ihmeessä sitä oikein osaa toimia oikein vihkimisessä?? Luulisi, että kruununkannattajillekin olisi mukavampaa ja lievittäisi ehkä hieman sitä stressiä, jos homman saisi harjoitella ensin. Apuva..... :o

Minä olen ollut yksissä ortodoksihäissä vieraana, ja seremonian aikana pappi viittoi ja kuiskaili parille, jotta osasivat toimia oikein, eli kyllä pappi opastaa :) Minusta on alkanut tuntua, että on sittenkin ihan hyvä jos kenraaliharjoituksia ei ole, niin en h-hetkellä sitten yritä liikaa muistaa kaikkea ja mene vielä mahdollisesti enemmän sekaisin :)

Link to comment
Share on other sites

Elkää peljätkö, kyllä se pappi opastaa koko seremonian ajan.

Meillä oli "harjoitukset" kirkolla edellispäivänä mutta se oli vaan sellanen noin 5 min brieffi missä pappi vaan kerto mitä tehtään ja missä järkässä. Musta se oli hyvä että tiesi missä kohti tuli mikäkin ja mitä ikonia suudella.

Mutta oltas pärjätty ilmankin harkkoja, kyllä se pappi sitten kuiskii mitä tehdään seuraavaksi..

Ei stressiä morsiammet, päivä kun on muutenkin niin ihana ja ikimuistoinen..  ;)

Link to comment
Share on other sites

Oikeasti, jos pappi ei suosittele vihkimisharjoituksia, miten ihmeessä sitä oikein osaa toimia oikein vihkimisessä?? Luulisi, että kruununkannattajillekin olisi mukavampaa ja lievittäisi ehkä hieman sitä stressiä, jos homman saisi harjoitella ensin. Apuva..... :o

Kruununkannattelijoita minäkin ajattelin. En tiedä luottavatko he siihen, että pappi neuvoo, miten toimitaan. Meidän toinen kruununkannattelija osaa kyllä homman, mutta toinen on luterilainen noviisi.

Minä taidan haluta kävellä meidän ensimmäisen yhteisen matkan avioparina ruusun terälehdillä  ;) Eiköhän nuo kaksi kaasoa hoida asian.

Link to comment
Share on other sites

Minä taidan haluta kävellä meidän ensimmäisen yhteisen matkan avioparina ruusun terälehdillä  ;) Eiköhän nuo kaksi kaasoa hoida asian.

Minäkin mietin tuota ensin, mutta en halua jättää ketään noukkimaan terälehtiä kun poistumme kirkosta (käsittääkseni jäljet pitää myös itse siivota pois).

Link to comment
Share on other sites

Tuo ruusujen terälehtien heittely olisi kyllä aika ihana juttu. Itselleni se ei ole ennestään tuttu perinne, mutta siinä olisi hyvä homma pienille morsiusneidoille. Tää voi olla tyhmä kysymys, mutta ajattelitteko, että ne on ihan oikeita terälehtiä vai semmosia kankaisia? Siivoamiseen ei varmaan mene kauan aikaa, kun eihän niitä ole tarkoitus ihan hirveesti heittää (?). Tämä pitää ehdottomasti laittaa harkintaan.

Link to comment
Share on other sites

Tuo ruusujen terälehtien heittely olisi kyllä aika ihana juttu. Itselleni se ei ole ennestään tuttu perinne, mutta siinä olisi hyvä homma pienille morsiusneidoille. Tää voi olla tyhmä kysymys, mutta ajattelitteko, että ne on ihan oikeita terälehtiä vai semmosia kankaisia? Siivoamiseen ei varmaan mene kauan aikaa, kun eihän niitä ole tarkoitus ihan hirveesti heittää (?). Tämä pitää ehdottomasti laittaa harkintaan.

Ihan oikeita terälehtiä ajattelin. Avioliittokurssilla pappi mainitsi tästä yksityiskohdasta ja ajattelin, että tällä voi "korvata" riisinheiton ja näin voi tehdä talvellakin  :D Käsittääkseni terälehtiä ei tarvitse ihan hirmuisesti, sillä tarkoitus on, että niitä heitetään sen verran, jotta voimme kävellä niiden päällä. Meille tulee aitoja ruusun terälehtiä somisteeksi juhlapaikkaankin  :-X

Link to comment
Share on other sites

Meillä heitettiin juurikin oikeita ruusun terälehtiä Uspenskissa eikä niitä tarvinnut kerätä pois. En muista tarkkaan paljonko niitä oli, alle kymmenen ruusua riitti kuitenkin hyvin.

Älkääkä huoliko niistä noviiseista kruununkannattajista, meillä oli neljä ensikertalaista luterilaista ja oikein hienosti meni ilman sen kummempaa harjoittelua.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heippa! Kamalaa, nyt olen ihan masennuksen alhossa. Sulhoni (joka kuuluu pieneen ortodoksiseen seurakuntaan) soitti äsken Hgin srk:n kirkkoherralle ja kyseli avioliiton rekisteröitymisestä varmistaakseen, että kaikki menee ok, vaikka meistä kumpikaan ei kuulu Hgin ortodoksiseen srk:aan ja vaikka suunnittelemme menevämme Uspenskissa naimisiin. Asiassa ei pitänyt olla mitään ongelmaa vihkipappimme mukaan, mutta kirkkoherranpa mukaan oli..Jos menemme Uspenskissa naimisiin, avioliitto ei ole lainmukainen!  :-? En tiedä mitä ajatella ja tuntea, pettymys on suuri, kun kaikki suunnitelmat on tehty tätä varten... :'(

Meillä on vaihtoehtoja, joko sulhoni liittyy Hgin ort srk:aan, tai menemme naimisiin ensi maistraatissa, sitten Uspenskissa. Tai sitten luterilaisessa kirkossa, se on minun srk:ni. Itse en näe ainakaan maistraattivihkimistä vaihtoehtona, miksi sitten vihityttää itsensä kaksi kertaa, kun kerrallakin pitäisi selvitä...?? Nyt pitää miettiä kovasti...Ehkä helpoin vaihtoehto olisi sittenkin järjestää vihkiminen luterilaisessa kirkossa, jos kirkkoja on silloin vapaana..Itsepäisenä ihmisenä ajattelen, että se, jos sulhoni tämän takia vaihtaisi seurakuntaa, olisi 1) liikaa vaadittu 2) periksiantamista ortodoksiselle srk:lle, koska he eivät halunneet joustaa....

Oli miten oli, surullinen olo... :(

Link to comment
Share on other sites

Heippa! Kamalaa, nyt olen ihan masennuksen alhossa. Sulhoni (joka kuuluu pieneen ortodoksiseen seurakuntaan) soitti äsken Hgin srk:n kirkkoherralle ja kyseli avioliiton rekisteröitymisestä varmistaakseen, että kaikki menee ok, vaikka meistä kumpikaan ei kuulu Hgin ortodoksiseen srk:aan ja vaikka suunnittelemme menevämme Uspenskissa naimisiin. Asiassa ei pitänyt olla mitään ongelmaa vihkipappimme mukaan, mutta kirkkoherranpa mukaan oli..Jos menemme Uspenskissa naimisiin, avioliitto ei ole lainmukainen!  :-?

Kuulostaa kovin oudolta vastaukselta, ettei ole vihkiminen lainvoimainen  :-? Voisiko kyseessä olla jonkinlainen väärinkäsitys jommalta kummalta puolelta? Minulta kysyttiin kirkkoa varatessani kuuluuko jompi kumpi Helsigin ort. seurakuntaan (minä kuulun). Kuvittelisin että toiseen seurakuntaan kuuluva tarvitsisi mahdollisesti jotain papereitaomasta seurakunnastaan tai että vihkiaikoja varattaessa oman seurakunnanjäsenet menevät etusijalle tms. Minä varmasti vielä kerran soittaisin kirkkoherranvirastiin ja kysyisin perusteluja asialle, varmistaisin asian.

Link to comment
Share on other sites

Heips Nappula!

Ongelma lienee meidän tapauksessamme se, että kumpikaan ei kuulu Hgin ortodoksiseen seurakuntaan. Minä olen ev.lut. Sulhoni kuuluu yhteen toiseen ortodoksiseen seurakuntaan, mutta toivoimme vihkimisen tapahtuvan Uspenskissa sen takia, että meidän mielestämme se on niin uskomattoman kaunis kirkko ja sulhoni käy oman seurakuntansa kirkon sijasta siellä aina kun käy kirkossa. Tässä ei pitänyt olla isompaa ongelmaa, kun aiemmin asiasta puhuimme vihkipapin kanssa, mutta tosiaan, kirkkoherra ei pitänyt tästä ideasta. Jotain kuppikuntaisuutta tässä nyt näyttää olevan.  :'(

Link to comment
Share on other sites

Heips Nappula!

Ongelma lienee meidän tapauksessamme se, että kumpikaan ei kuulu Hgin ortodoksiseen seurakuntaan. Minä olen ev.lut. Sulhoni kuuluu yhteen toiseen ortodoksiseen seurakuntaan,

. Jotain kuppikuntaisuutta tässä nyt näyttää olevan.  :'(

Juups, ymmärsin sen kyllä. Aivan syvältä tuollaiset kuppikunnat, suututtaa oikein! En siis todellakaan tajua mikä siinä voisi olla oikeasti se "ongelma", kun molemmat seurakunnat kuuluvat ortodoksiseen kirkkoon. Onhan luterilaisillakin, että "ulkopaikkakuntalaisia" vihitään muissakin kirkoissa kuin oman seurakunnan. Tosin jotain rajoituksia saattaa olla (oman seurakunnan jäsenet menee etusijalle tms.).  En voi käsittää tätä!

Tässä ei pitänyt olla isompaa ongelmaa, kun aiemmin asiasta puhuimme vihkipapin kanssa, mutta tosiaan, kirkkoherra ei pitänyt tästä ideasta.

Ei se kirkkoherran tykkäämisestä voi olla kiinni, pitää olla jotkut perustelut asialle! Tuo kuulostaa ihan mielivaltaiselta.

Link to comment
Share on other sites

Aivan, suututtaa kovin. Tai tällä hetkellä melkein itkettää... :'(

Niin, tottahan se on, että kyllä ulkopaikkakuntalaisetkin saavat mennä naimisiin muiden seurakuntien kirkoissa, jos vain asiasta sovitaan! Ja miksi ihmeessä meille ei kerrottu tämmöisistä vaikeuksista ja rajoituksista silloin kun varasimme Uspenskia?? Silloin meidän kyllä piti ilmoittaa mihin seurakuntiin kuulumme. Eikä silloin asiassa ollut ongelmaa....Ongelma taitaa olla vain kirkkoherralla.... :'(

Melkein olen jo kallistumassa siihen, että varamme sittenkin jonkun luterilaisen kirkon sen sijaan, että lähdemme taistelemaan tästä. Vähän meni maku koko hommasta...(ei siis naimisiinmenosta, mutta siitä, että jonkun pitää kaikin keinoin yrittää pilata näin kauniin asian kuin naimisiinmenon...)  :(

Link to comment
Share on other sites

Moi Ama,

Olen tosi pahoillani sun puolesta, että ette ehkä pääsekkään Uspenskissa naimisiin. Kuulostaa kyllä tosi oudolta, varsinkin kun olitte kirkon jo varanneet ja tuo vihkipappi ei maininnut mitään asiasta. Taitaa olla siellä seurakunnan päässä informaatiokatkoksia tässä asiassa...

Kannattaisko kuitenkin vielä yrittää puhua sen vihkipapin kanssa, joka sanoi, ettei mitään ongelmaa ole. Jos vaikka paljaistuiskin, että aikaisemmin tällainen on onnistunut (?), mutta nyt jostain syystä linja on muuttunut. Toisaalta mahtaako sekään enää auttaa  :'(

Tsemppiä sulle! Miettikää rauhassa kaikki vaihtoehdot läpi niin ei sitten myöhemmin kaduta.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti myötätunnosta!:) Jos tämän asian suhteuttaa oikein, ei tämä ole maailman loppu kuitenkaan. Se vaan tuntuu niin ylitsepääsemättömän pahalta lähteä tämmöisen turhan asian takia muuttamaan suunnitelmia ja järjestämään hommaa alusta asti uusiksi....Niinku ei ny muuta mietittävää olisi... >:(

Mielenkiintoista on, että kun sulhoni oli sanonut, että vihkipappi oli sanonut ettei tässä vihkimisessä ole ongelmia, kirkkoherra kommentoi siihen, että eihän Isä xx tiedä asioista mitään..! Hmm, eipä ole kirkkoherralla kovinkaan suurta kunnioitusta omaa väkeäänkään kohtaan....

Aika näyttää mitä tässä tapahtuu. Yritän nyt selvitellä olisiko jotain luterilaista kirkkoa juhlapaikan läheltä vapaana, sekavihkiminen olisi sitten tiedossa, jos lut kirkon saisi...En kauhean toiveikas ole, eihän tässä aikaa ole kuin runsaat 3 kk...Onneksi on talviaika, kesällä tämmöinen viime hetken kirkon etsintä ei olisi ainakaan onnistunut! Jospa kävis säkä nyt talvella...

Wish me luck!

Link to comment
Share on other sites

AMA1: Onpa OUTOA!  :o Itse ortodoksina ihmettelen tuollaista käytöstä TODELLA paljon! En olisi uskonut, että meidän kirkkokunnasta löytyy tuollaista pilkunviilausta! Jos oikeasti haluatte ortodoksisen vihkimisen, soittaisin EHDOTTOMASTI vihkipapille, joka on jo teidät Uspenskissa luvannut vihkiä! Mielestäni on hänen asiansa selvittää tämä asia ja hoitaa se niin, että teidät kruunataan Uspensikissa aviopuolisoiksi! Kyllä asian pitäisi parilla puhelulla hoitua...

Tsemppiä ja iloista mieltä tästä vastoinkäymisestä huolimatta! Älä anna sen pilata ihanan päivän odotusta!  :-X

Link to comment
Share on other sites

Hei Ama1

Olettepas saaneet kuulla tosi outoja kirkkoherralta. Olen pahoillani teidän puolesta   :o

Kuten muutkin, niin kehoittaisin teitä vielä puhumaan kirkkoherran kanssa. Kyllä sen Uspenskissa vihkimisen täytyy onnistua, kun olette niin vihkipapin kanssa sopineet ja kaikki valmistelut sen mukaan hoitaneet! Ehkä on parempi, että sinä soitat hänelle tällä kertaa ja käyt asiallisesti tätä läpi ja kerrot. mitä tämä teille merkitsee. Tuommoisia asiattomuuksia kuin, että "eihän Isä XX tiedä asioista mitään", teidän ei missään tapauksessa tule kuulla. Ainakin tosi hyvän perustelun olette kirkkoherralta oikeutettuja saamaan. Miten niin teidän avioliitto ei olisi lainvoimainen? Onkohan se todella noin?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos, Helmi-Elina ja Jhoo ja muut tsempistä! :)

Liiton lainvoimaisuuden estää se, että kirkkoherra ei suostu ilmoittamaan vihkimisestä maistraattiin (tai väestörekisteriin), koska meistä kumpikaan ei ole Hgin ortodoksisen srk:n jäsen. Sen ei pitäisi olla iso juttu, mutta taitaa raha puhua tässäkin, kumpikaan ei ole maksanut tälle seurakunnalle kirkollisveroa, vaan sulhonikin on siis maksanut veroa vain tälle toiselle ort srk:lle, joka ei kuulu Hgin ort srk:n piiriin (näillä kahdella srk:lla on kaiken lisäksi vanhoja kaunoja).  

Vihkipappi taas ei ole enää virassa, vaan sairaseläkkellä. Toimittaa tosin virkaa aina välillä ja tarvittaessa. Häntä emme haluaisi vaivata tällä, ettei sairas mies joutuisi liian ison stressin alle. Tosin, ei tässä taida olla vaihtoehtoa, jos tosiaan haluamme vihkimisen Uspenskissa...

Taidan vielä soittaa kirkkoherrallekin, jahka tästä joskus rauhoitun.... :-/

Link to comment
Share on other sites

Moikka kaikki!

Nyt sai tämä jupakka lopullisen niittinsä. En ole enää ortodoksinen morsmaikku, vaan ainoastaan semi-ortodoksinen morsmaikku!  :-/

Tämä Uspenski-asia on selvitetty ja meidät vihitään nyt sitten luterilaisessa kirkossa luterilaisin menoin. Ortodoksipappi tulee kuitenkin siunaamaan avioliiton, mutta silti, suunnitelmat meni täysin uusiksi....

Soitimme vihkipapille ja kerroimme tämän uskomattoman tarinan, ettei meitä muka voisi vihkiä laillisesti Uspenskissa. Hän sanoi, että jos haluamme, voisimme nostaa tästä oikeusjutun, koska kirkkoherra on valehdellut meille....Jostain syystä hän ei hyväksynyt meitä vihittävän Uspenskissa (vaikka lain mukaan näin pitäisi voida tehdä) ja yritti tehdä asian mahdollisimman vaikeaksi ehdottelemalla mm maistraattivihkimistä ennen Uspenskissa vihkimistä, jotta tajuaisimme jättää asian sikseen. Hän voitti, niin jätimmekin, mutta ainoastaan sen takia, että emme halunneet pilata tätä kaunista asiaa riitelemällä. Ja kun tuntui niin selvästi, että meitä ei Uspenskiin haluta, ei se sitten olisi meille oikea paikka. vaikka niin sitä olisimme halunneet....

Aika sekavat fiilikset tässä on. Omituista vaihtaa "moodia" tämän vihkimisen suhteen. Olin kovasti asennoitunut ortodoksiseen vihkimiseen ja suunnitellut kaikki sitä silmällä pitäen. Odotin sitä innolla ja jännityksellä.... Sulho on tosi surullinen. Hän olisi halunnut viettää ortodoksihäät sen ainoan kerran kun menee naimisiin! Ja että nyt hän ei voi sitä tehdä sen yhden ihmisen mielivaltaisuuden takia! tosi kamala ajatus...

En olisi uskonut tällaiseen törmääväni..Onneksi emme kerenneet viemään kutsuja painoon vielä...kerkeää vielä korjaamaan!! ;)

Omituista, nyt mun pitäisi soittaa kanttorille ja varata hänet vihkitilaisuuteen...ja valita mm. häämarssi...höh ja huokaus...

Aion kyllä seurailla teidän keskustelujanne täällä vielä mielenkiinnolla, vaikka en niihin enää henk koht voi osallistuakaan! :)

Tsemppiä kaikille ja onnellisia päiviä! :)

Link to comment
Share on other sites

Ama1:

Olen kyllä todella pahoillani tästä teitä kohdanneesta mielivaltaisuudesta!! Täytyy päästä puhisemaan siitä mm. ort. kaasoni kanssa. Taidanpa kysyä asiasta myös joskus rippi-isältäni: miten kirkkokunnassamme voidaan hyväksyä tällainen mielettömyys!? Erityisesti harmittaa se, millaisen kuvan kirkkokuntamme itsestään antaa ja se, että sulhosi ei saa ortodoksina ort. häitä. :(

Toivottavasti pääsette pian ihanaan häätunnelmaan myös luterilaisen vihkimisen tiimoilta! Vaikka viehän se tietysti aikansa... Nauttikaa kuitenkin suunnittelusta, onhan se kaiketi ihan hauskaa miettiä häämarssejakin!  ;)

Ps. Muille: Onko täällä ketään muuta kehäkolmosen ulkopuolella vihittävää ortodoksimorsianta?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...