Fiiw

Hevin soittaminen kirkossa

7 viestiä aiheessa

Ollaan tulevan mieheni kanssa vankkoja metalli/hevimusiikin kannattajia ja tämä tulee näkymään myös meidän häissä. Mietittiin tossa sitten kirkossa soitettavaa musiikkia, ja olis suorastaan unelma jos voitas soittaa Sentencediä esim. poistumismusiikkina. Mitä mieltä olette tämmöisestä? Mitenkähän mahtaa kirkonväki suhtautua?

Meillä on vähän niinkuin periaatteena "joitain vanhaa, joitain uutta". Ite en halua tehdä kaikkea niin kaavoihin kangistuneena, ja halutaan että meidän häistä ja vihkimisestä tulee myös meidän näköiset. Jotkut perinteet taas, kuten tuo kirkossa vihkiminen, on tärkeitä. Mutta onko tuo hevin soittaminen jo hyväntavan vastaista?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

meillä oli hieman samanlainen tilanne..olisimme halunneet alku soitoksi ennen varsinaista marssia kuulla lordin biisistä urku osuus. Kun tapasimme papin,ajattelin että kysyn asiaa..hän alkoi muistuttelemaane että häät on jumalanpalvelus joten musiikin tulee olla sen mukainen. En sitten tätä asiaa kysyny..luulen että riippuu papista ja kanttorista.

Kun itse pääsin ripille niin kirkossa soi hill street blues yms... ;D kannattaa kuitenkin kysästä..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Vihkiminen kirkossa on jumalanpalvelus ja tästä syystä myöskään ihan kaikki musiikki ei käy. Meillä mm kanttori kielsi. ettei Romanssi saa esittää, ja juuri siksi että seremonia on jumalanpalvelu ja jos haluaa jotain muuta pitää sit miettiä vihkimistä vaikka juhlapaikalla...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kyllä se taitaa kuitenkin niin olla että heviä ei kirkossa soiteta vaikka se juhlaväelle olisikin ok.Pappi ja kanttori tuskin taipuu tahtoonne. Olen kuullut että jossain on mennyt läpi vaaleanpunasen pantterin tunnari, mutta tuskin hevi menee missään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Helsingin Temppeliaukion kirkossa ja Turun Mikaelinkirkossa on pidetty hevimessuja. Niissä soitettiin aivan tavallisia virsikirjan virsiä hevisoittimin. Minun puolestani vihkimisessä voidaan soittaa heviä, jos musiikki on elävää (=oikeat soittajat soittavat, ei levyltä) ja hengellistä. Tallenteiden soittaminen ei kuulu luterilaisen kirkon jumalanpalvelusperinteeseen, ja ainakaan minun kirkossani siihen ei suostuta. Luterilaisen seurakunnan yksi luovuttamattomista piirteistä on elävä musiikki. Muualla kuin kirkon tiloissa tapahtuvissa vihkimisissä musiikinkin suhteen voidaan olla suvaitsevampia. Kirkkovihkimisestä voi olla vaikea saada "omannäköistä", jos omannäköisyys kovasti poikkeaa kirkon perinteistä.  

Yhdessä avioliiton siunaamisessa soitin uruilla sulhasen hevibiisin, ja ihan hyvä siitä tuli, erilainen kuin alkuperäinen toki. Näistä vaaleanpunaisista panttereista yms. totean vain, että jos jollain kanttorilla on huono maku, niin ei se tarkoita että se pätisi kaikissa seurakunnissa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Yleensähän tuo hevi mielletään pelkäksi örinäksi ja satanismiin viittaavaksi, mutta näinhän se ei suinkaan ole. Ite en ees näe tässä mitään ristiriitaa, kun miellän luterilaisen uskon ja kirkonkin vähän synkäksi.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään