Jump to content
Naimisiin.info

Maksullinen kuljetus hääjuhlaan ja takaisin


alma-kaarina

Recommended Posts

Hääjuhlapaikkamme on saaressa, jonne on lähimmästä kaupungista n.15min matka sisävesilaivalla, mannerta pitkin lossiyhteydellä saareen matka kestää 20-30min. Olemme suunnitelleet vieraille yhteiskuljetusta laivalla juhliin ja busseilla sieltä pois ja nyt haluan ihmisiltä mielipiteitä:

onko maksun pyytäminen kyydistä aivan törkeätä? Hinnaksi olimme ajatelleet 10€ sisältäen meno-paluu kuljetukset ja ihmiset maksaisivat sen meille tiettyyn päivämäärään mennessä, mikäli kyydin haluaa.

Onko hinta liikaa, maksun pyytäminen yleensäkin hyvien tapojen vastaista..?

Mitä mieltä Te siis olette, jos saisitte tuollaisen tarjouksen hääkutsun yhteydessä?

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä hyvin voi pyytää :D Eipä toi iso raha oo ja mä olisin ainakin ihan tyytyväinen,jos ei itse tarvitsisi hoitaa kuljetusta..

Link to comment
Share on other sites

Itse olen aina olettanut hääparin huolehtivan vieraiden kyydityksestä, mikäli juhlapaikan sijainti on sellainen, ettei sinne julkisin kulkuneuvoin ja omin jaloin pääse. Jos minkäänlaista kyyditystä ei ole järjestetty, olen vastannut kutsuun kieltävästi.

Tässä mielessä on siis hyvä, jos olette kyyditystä pohtineet, mutta tuo maksu on jo aika paljon esimerkiksi nelihenkiselle perheelle. Tosin ymmärrän kyllä senkin, ettei hääparilla välttämättä ole varaa maksaa näitä kyytejä kokonaan omasta pussistaan. Hoitaisin siis itse asian varmaankin niin, että laivalla vieraat voisivat halutessaan laittaa säästöpossuun tai vastaavaan sopivaksi katsomansa summan, ja maksaisin itse kyydeistä sen osuuden, mitä tämä "kolehti" ei kata.

Link to comment
Share on other sites

Peppi Pitkätossun idea oli tosi hyvä!

Minustakin tuo on vähän arveluttavaa pyytää rahaa tuollaisessa tilanteessa kun muuta vaihtoehtoa ei ole.

Link to comment
Share on other sites

Tarkennettakoon, että vaihtoehtojahan toki on, emme siis kiellä niitten käyttämistä ja osa porukasta tulee omalla autolla. Matka on kuitenkin pitkähkö ja välissä on lossi, joka tuo oman pikantin lisänsä siihen, jos suurin osa olisi tulossa omalla autolla. Ja vaativathan ne autot kuskinkin..

Sisävesilaivalla normaalin reittivuoron lippu maksaa 11€

Taksilla kyyti maksaa arviolta 60€ suuntaansa

Ja koska meitä ei vihitä kirkossa vaan juhlapaikalla, oma auto ei senkään takia olisi niin välttämätön..

Mut tuo kolehti-juttu ei ideana ole ollenkaan huono.

Muokattu: , käyttäjä: alma-kaarina
Link to comment
Share on other sites

Me ollaan menossa häihin Suomenlinnaan, jonne hääpari on järjestänyt oman lauttakyydin vieraille 10 euron hintaan. Maksettiin se mukisematta (kaksi aikuista), vaikka pääseehän Suomenlinnaan tavallisellakin lautalla parin euron hintaan. Mun mielestä voi siis hyvin pyytää, eihän nyt kukaan oleta, että se teillekään ilmaista olisi. Jos pyytäminen tuntuu epämiellyttävältä, niin kolehti on toinen tapa. Tosin mä olisi pulassa, koska en kanna juuri koskaan käteistä mukanani vaan asioin pankkikortilla... Kuljetus helpottaa kovasti autottomien tuloa, ja autoilijoiden ei tarvitse varata kuskia jos eivät halua. Osa tulee tietysti omalla autolla omista syistään ja se suotakoon heille.

Link to comment
Share on other sites

Kutsun infoliitteeseen (jos siis sellanen tulee) on aina hyvä mainita jos tarvitsee olla käteistä sen verran mukana että voi maksaa oman matkansa. Näin meille tulee, kun vieraat saa maksaa oman matkansa 3.80€ meno-paluu, mutta tämä onkin ainoa summa minkä he joutuvat koko päivänä taskustaan kaivaa niin uskon ettei siitä tule ongelmaa. Itse olen monesti maksanut yksityisbussikuljetuksesta hääparille...

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä maksun pyytäminen järjestetystä kuljetuksesta ei ole millään tavoin epäkohteliasta, jos siis järjestettyyn kuljetukseen osallistuminen ei ole "pakollista"(eli vaihtoehtona tulla itsejärjestämällään tavalla). Itse olin kerran juhlissa, jonne ei päässyt julkisilla, vaihtoehdoiksi jäi vain oma auto tai taksi. Itse olisin mielelläni maksanut juhlien järjestäjille vaivattomasta kyydistä, nyt jouduin joka tapauksessa maksamaan kalliin taksin juhlista pois. Toisaalta osa porukasta tuli varmasti mielellään omalla autollaan, se mielestäni toki heille sallittakoon.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Mielestäni hääparin pitäisi kustantaa vieraille tällaiset kuljetukset, itse ainakin hankin meille bussin viemään juhlaväkeä juhlapaikkaan, koska muuten he joutuisivat menemään taksilla. Normaaleilla julkisilla sinne ei kätevästi pääse. Koko häidemme budjetissa muutama satanen ei tunnu missään. Häävieraana tuo tuntuisi minusta rahastukselta, eihän vieras ole sitä juhlapaikkaa valinnut.

Link to comment
Share on other sites

Laitan tähän samaan ketjuun, koska liippaa tarpeeksi läheltä:

Meille on tulossa häät Suomenlinnassa. Tarkoitus olisi, että koko hääväki siirtyisi paikan päälle samalla vesibussilla, koska sen pysäkki on lähempänä juhlapaikkaa kuin HKL:n lautan, ja koska vihkiminen on juhlapaikalla, olisi tärkeää, että kaikki ehtivät täsmällisesti paikan päälle (=vieraita olisi helpompi "paimentaa", jos kaikki samalla kyydillä). Kustannuksia tästä vesibussista tulisi noin 5€/aikuinen/menopaluu (alle 7-v. lapset ilmaiseksi).

Onko hyvien tapojen vastaista, jos ostamme nämä liput ulkomailta tuleville vieraille, mutta suomalaiset vieraat joutuvat ostamaan omat lippunsa? Tuo hinta on kuitenkin vain 1,20€ kalliimpi kuin HKL:n lauttalipun, ja jos väkisin haluaa, voi tietenkin tulla sillä lautalla.

Idea tässä olisi siis, ettei ulkomaalaisten vieraiden tarvitsisi stressata lipun ostamisesta/riittävästä käteisestä/luottokortin käytöstä. Muutenkin haluaisimme tehdä juhlasta mahdollisimman sujuvan heille, tulevathan he häihin kuitenkin kaukaa ja ovat jo maksaneet monet monituiset liput. Onko tämä kuitenkin väärin suomalaisia vieraitamme kohtaan?

Link to comment
Share on other sites

No niin, kokemusta viisaampana sitten kertomaan kuin kävi :lol:

Eli: kutsun lisähjeeseen laitettiin suositus kuljetukseen osallistumisesta, eli omallakin sai tulla. Kukaan ei nurissut hinnasta, koska laiva kuulemma kattoi koko hinnan! Ja kun meillä ei sitä rahastusta muutoin sitten ollut lainkaan. Kolehtipurkki oli, pieni ja huomaamaton, lähinnä niitä varten, jotka soittivat hädissään, etteivät ole vielä laivaa maksaneet ja voiko sen maksaa paikan päällä. Muutamat henkilöt tulivat ilmaiseksi, kuten esim. anoppi sekä laivalla ihmisiä ohjeistamassa olleet kaaso ja bestman. Ei kukaan loukkaantunut, jos tulikin ilmi etteivät he matkasta maksaneet, enemmänkin kommentit oli "no tottakai anoppi tulee ilmaiseksi"

Ja viimeisessä bussissa olijat pääsivät vielä tulemaan ns. "hääauton" perässä hotellille, kun morsiuspari ajoi omallaan juhlista pois (meikkis kuskina, jee) :lol: se oli kuulemma myös ainakin 5€:n arvoinen kokemus

Isolde: eihän kenellekään kuulu, kuka on ostanut lippunsa ja mistä. Minun mielestäni voitte hyvin kustantaa ulkomaisille vieraillenne liput. Käytännössä te hankitte ne heille etukäteen ja tuskin kukaan tulee kysymään jälkeenpäin, ovatko kyseiset vieraat korvanneet lipun hinnan teille takaisin!

Link to comment
Share on other sites

Onko tällainen 'pääsymaksun' (pääsymaksun tai kuljetusmaksun muodossa) periminen kovinkin yleistä nykyisin? Eihän tuo paljon ole, mutta ihmettelen vaan kun vieraat kuitenkin kutsutaan häihin ja he tuovat lahjoja. Kaikissa häissä joissa olen ollut on ollut järjestetty vieraille ilmainen kuljetus joko busseilla tai takseilla.

Link to comment
Share on other sites

Onko tällainen 'pääsymaksun' (pääsymaksun tai kuljetusmaksun muodossa) periminen kovinkin yleistä nykyisin? Eihän tuo paljon ole, mutta ihmettelen vaan kun vieraat kuitenkin kutsutaan häihin ja he tuovat lahjoja. Kaikissa häissä joissa olen ollut on ollut järjestetty vieraille ilmainen kuljetus joko busseilla tai takseilla.

Pitäisikö vieraat käydä hakemassa kantotuoleissa kotoaan, jottei heille varmasti tule mitään kuluja juhlaan tulemisesta? ;) Tapoja on selvästi monia, minä en esim. ole ollut yksissäkään häissä, joissa olisi ollut maksettu tai sen puoleen omakustanteinenkaan bussikuljetus. Joko autottomat on tungettu autollisten kyytiin tai ovat maksaneet omat taksimatkansa.

Link to comment
Share on other sites

Onko tällainen 'pääsymaksun' (pääsymaksun tai kuljetusmaksun muodossa) periminen kovinkin yleistä nykyisin? Eihän tuo paljon ole, mutta ihmettelen vaan kun vieraat kuitenkin kutsutaan häihin ja he tuovat lahjoja. Kaikissa häissä joissa olen ollut on ollut järjestetty vieraille ilmainen kuljetus joko busseilla tai takseilla.

Pitäisikö vieraat käydä hakemassa kantotuoleissa kotoaan, jottei heille varmasti tule mitään kuluja juhlaan tulemisesta? ;) Tapoja on selvästi monia, minä en esim. ole ollut yksissäkään häissä, joissa olisi ollut maksettu tai sen puoleen omakustanteinenkaan bussikuljetus. Joko autottomat on tungettu autollisten kyytiin tai ovat maksaneet omat taksimatkansa.

Ei se mitään vaikka et ole pointtiani ymmärtänyt. :) En tarkoittanut että vieraat tulisi hakea kotoaan, mutta jos järjestetään sellainen juhlapaikka jonne meneminen ei onnistu ilmaiseksi, niin mielestäni olisi kohteliasta kustantaa se vieraille. Ei ole vieraan syy että juhlapaikka on jossain saaressa/metsässä.

Itse olen tosiaan ollut tänä vuonna jo viisissä häissä, jokaisissa on ollut joko juhlapaikka kävelymatkan päässä, bussikuljetus juhlapaikalle tai muuten hoidettu kuljetus vieraille maksuttomaksi. Mutta tapoja on monia, ymmärrän jos kaikilla ei ole varaa tällaiseen. Itse haluan tehdä juhlasta mahdollisimman mukavan ja vaivattoman vieraille, tiedän että ystäväni arvostavat sitä.

Mutta kuten aiemmin jo todettiinkin kukin tyylillään.

Link to comment
Share on other sites

Ei se mitään vaikka et ole pointtiani ymmärtänyt. :) En tarkoittanut että vieraat tulisi hakea kotoaan, mutta jos järjestetään sellainen juhlapaikka jonne meneminen ei onnistu ilmaiseksi, niin mielestäni olisi kohteliasta kustantaa se vieraille. Ei ole vieraan syy että juhlapaikka on jossain saaressa/metsässä.

Millä tavalla mihinkään juhlapaikkaan päästään ilmaiseksi, paitsi kävelemällä?

Itse olen tosiaan ollut tänä vuonna jo viisissä häissä, jokaisissa on ollut joko juhlapaikka kävelymatkan päässä

Kävelymatkan päässä mistä? Jok'ikisen häävieraan kotoa? :)

Pointtini oli siis tässä se, että lienee kuitenkin vieraalle odotettavissa olevaa, että juhliin täytyy päästä jotenkin - aivan kuten on odotettavissa olevaa, että juhliin pitäisi laittaa juhlavaatteet ja että hyviin tapoihin kuuluu viedä lahja ja/tai kortti. Siksi tuntuu vähän ihmeelliseltä, että muka pitäisi ihan oikeasti maksaa vieraiden kuljetus kotoaan juhlapaikalle. Ymmärrän pointin, jos kustannukset nousevat merkittävästi julkisten käyttöä tai omalla autolla liikkumista kalliimmiksi, mutta siitä ei ole tainnut olla kyse missään tässä ketjussa mainituissa tapauksissa.

Muokattu: , käyttäjä: Isolde
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ainakin minun ja mieheni mielestä vieraiden kuljetus on hääparin oma huoli, jos kuljetus maksaa liikaa niin itse lähtisin etsimään uutta juhlapaikkaa...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Itse olen tosiaan ollut tänä vuonna jo viisissä häissä, jokaisissa on ollut joko juhlapaikka kävelymatkan päässä

Kävelymatkan päässä mistä? Jok'ikisen häävieraan kotoa? smile.gif

Pointtini oli siis tässä se, että lienee kuitenkin vieraalle odotettavissa olevaa, että juhliin täytyy päästä jotenkin - aivan kuten on odotettavissa olevaa, että juhliin pitäisi laittaa juhlavaatteet ja että hyviin tapoihin kuuluu viedä lahja ja/tai kortti. Siksi tuntuu vähän ihmeelliseltä, että muka pitäisi ihan oikeasti maksaa vieraiden kuljetus kotoaan juhlapaikalle. Ymmärrän pointin, jos kustannukset nousevat merkittävästi julkisten käyttöä tai omalla autolla liikkumista kalliimmiksi, mutta siitä ei ole tainnut olla kyse missään tässä ketjussa mainituissa tapauksissa.

Melkoisen todennäköisesti tässä puhuttiin siirtymisestä vihkipaikalta juhlapaikalle?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...