Jump to content
Naimisiin.info

Kuinka paljon kuormittaa kaasoa/bestamania tehtävillä?


Guest Mymmeli

Recommended Posts

Minullakin kaasoja on kaksin kappalein... Heidän huolehdittavakseen jää minun avustaminen pukeutumisessa (en saa puvun nyörejä kuitenkaan itse kiinni), mahdollisesti lahjapöydästä huolehtiminen, todennäköisesti iltapalan tarjolle pano sekä jos pystyvät/ehtivät/haluavat auttaa hääpaikan koristelemisessa niin se sitten myös. Ja polttarit järjestävät, sen tiedän, ja sitä kovasti arvostan.

Bestmanejakin meillä tulee olemaan kaksi. Heistä toisen vastuulle on annettu seremoniamestarina toimiminen, ja yhdessä saavat huolehtia alkoholitarjoilusta illanmittaa (eli tehdä boolin, käytännössä katsoen). Myös bestmanit järjestävät polttarit sulholle, sulhon vastustelusta huolimatta. :)

Link to comment
Share on other sites

Itse en ole vielä pyytänyt kaasoja koska haluan vielä toistaiseksi pitää tulevat häät salaisuutena, onhan niihin vielä kaksi vuotta aikaakin. Kuitenkin kun kaasoja pyydän niin aion nakittaa heille polttareiden järjestämisen ja hääjuhlassa ohjelman vetämisen. Toivon myös, että olisivat myös mukana ideioimassa häitä, teemaa, värejä jne. En kuitenkaan aio pakottaa mihinkään sen kummempaan fyysiseen urakointiin. Hääpaikat ynnä muut pystymme kyllä koristelemaan itsekin (esim. veljeäni orjuuttaen heh heh) ja askartelusta paskartelusta en aio järjestää mitään megasavottaa. Kutsut, menut ja paikkakortit aion painattaa. En nimittäin osaa askarrella pätkääkään.

Mutta siltikin minulla on semmoinen kutina, että kaasoni aikovat kuitenkin tulla mukaan esimerkiksi hääpaikan koristeluun vaikka en erikseen pyytäisi, itseasiassa vaikka estelisin niin tulisivat silti :grin:

Link to comment
Share on other sites

Guest _Vieras_

Kaasojen tehtäviin ei ainakaan kuulu morsiamen naljailun ja vittuilun kuuntelu, eikä mielenosoitukset jos polttarit ei ollut mieleiset. Kaason tehtäviin ei kuulu olla häissä töissä, eikä valvoa öitään häitä suunnitellen. Kaason tehtäviin ei kuulu mikään, mitä hän ei halua tehdä.

Kaason tehtäviin tulee kieltäytyä, jollei hän halua tehdä jotain. Kaason tehtäviin kuuluu tehdä se, mitä hän on luvannut omasta halustaan.

Morsiamen tehtäviin tulee kunnioittaa kaasoaan myös silloin, kun se iki-ihana päivä on käsillä. Morsiamen tehtäviin kuuluu viheltää pelipoikki jos tuntuu, että kaasolta vedetään mattoa jalkojen alta. Morsiamen tulee muistaa, että kaaso on vain ihminen, ilmeisesti morsiamelle rakas sellainen. Jos näyttää siltä, että kaaso ei jaksa tai pysty morsiamen tulee välittää kaasostaan, ei vain häistään. Tai sitten voi sanoa kaasolleen hyvästi.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Oma kaaso asuu 200km päässä. Välimatkasta huolimatta en halua muita kaasoja, koska tämä on itselleni kaikista tärkein. Vaikka ei joka päivä jutellakkaan, on hän ollut hyvin tärkeä aina elämässäni.

En kehtaa kauheasti kaason hartioille kasata, varsinkaan ennen häitä. Riittää, että välillä kuuntelee, kun pulputtelen häistä ja kommentoi jotain, mitä kysyn. Se on tärkein tuki mun mielestä, mitä kaaso voi antaa :) Hääpaikalla kaaso todennäköisesti juontaa ohjelmaa bestmanin kanssa ja jompikumpi heistä hoitaa myös parkkipaikan vieraiden saapuessa.

Oma äiti ajeluttaa minut aamulla parturiin ja takaisin, todennäköisesti auttaa myös pissalla - kaaso kun on mies :D

Link to comment
Share on other sites

Oma kaasoni on omasta tahdostaan / yhteisestä sopimuksestamme ottanut tehtäväkseen seuraavaa:

  • kommentoi vieraslistaa kysyttäessä (kaasoni on siskoni)
  • auttaa hääpuvun ja kenkien tms. etsinnässä omien aikataulujensa salliessa
  • on päävastuussa polttareiden järjestämisestä (minä teen vieraslistan ja toivon, että muut ystäväni auttavat kaasoa)
  • hääviikolla tekee kanssani järjestelyitä (tähän osallistuu myös mieheni, äitini, anoppini, appiukkoni, bestman ja seremoniamestari)
  • hääpäivänä kulkee mukanani aamusta aina iltaan saakka, juhlassa vastuualueena lahjapöytä ja avustamiseni vessassa sekä meikin korjaamisessa tms.

Hääjuhlan juontaa erikseen valittu seremoniamestari. Kaaso valvoo vähän, mitä ohjelmaa bestman ja seremoniamestari keksivät, mutta en ole halunnut laittaa hänelle kummoista vastuuta juhlasta, koska hän tekee ennen häitä isomman työn kuin bestman ja seremoniamestari, joilla on sitten päävastuu juhlan ohjelmapuolesta.

Olen myös harkinnut hääsuunnittelijan palkkaamista avuksi juhlan suunnittelussa, jotta kaasolla ja bestmanilla olisi oikeasti kunniatehtävä eikä työteliäs vastuu. Mieluummin maksaisin ammatti-ihmiselle hyvistä järjestelyistä kuin stressaisin itse tai antaisin läheisteni stressata.

En missään tapauksessa halua kaasoni kuormittavan itseään häillämme liikaa. Siksi olemme sopineet, että hän saa koska tahansa kieltäytyä lähtemästä mukaan, jos olen menossa ostoksille aikana, jolloin hänelle ei sovi. Pyritään pitämään tämä kuitenkin sellaisena sisarussuhteena, mitä se on ennenkin ollut, ei mielellään mitään työnjohtaja - alainen -suhdetta.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Miulla on tosiaan 4 kaasoa, joten ylimääräset hommat on jakautuneet aika tasaisesti. Vihkiseremoniassa kaikki ovat mukana, myös bestmanit. Yksi kaasoistani vihkii meidät jne. Muita hommia olen jakanut niin, että ihmiset tekee niitä juttuja mitä haluaa. Yksi kaasoistani ei pidä askartelusta, joten häntä en ole kysynyt avuksi tekemään kortteja.

Lähinnä näitä kaasoni tekevät:

-Ovat mukana katsomassa juhlapaikkaa.

-Avustavat kutsujen/askartelujen kanssa.

-Auttavat hääpaikan koristelussa ja ruuan esille laitossa (tässä myös bestmanit).

-Hääpäivänä ohjaavat ihmisiä (mekin tehdään tätä).

Mitää ei tosiaan ole pakko ollut tehdä, ihan innoissaanhan nuo ovat olleet kun pääsevät näpräämään. :D Toki tulee soitettua intoilupuheluita "arvaa mitä löysin häitä varten!!", mutta kuulemma ne ei oo vielä ärsyttäneet :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...