Jump to content
Naimisiin.info

Kättely muslimihäissä?


Guest MimmiX

Recommended Posts

Kysymykseni on varmasti jonkun mielestä tökerö :blink: , mutta kysynpähän kuitenkin, koska asia vaivaa mieltäni. Olemme siis saaneet kutsun mieheni serkun häihin ja serkku on menossa naimisiin muslimimiehen kanssa. Miehen sukulaisia on luonnollisesti myös paikalla ja he ovat myös muslimeja. Hääparilla on siviilivihkiminen, koska morsian haluaa pitää oman uskontonsa. Olen nyt tässä miettinyt, miten voin onnitella hänen aviomiestään, eli voinko kätellä vai en? Onko korrektimpaa kumartaa kevyesti ja onnitella? Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen tekemisissä muslimin kanssa, joten en haluaisi saattaa itseäni enkä sulhasta noloon tilanteeseen, jos käyttäydyn väärin. Olen vain kuullut, että muslimimies tai -nainen ei saa kätellä vastakkaisen sukupuolen edustajaa, kuinka tiukka tämä sääntö on? Häät pidetään täällä Suomessa. Kiitos jos joku vastailee :blush: !

Link to comment
Share on other sites

^Ihan asiallinen kysymys mun mielestä, osoittaa kunnioitusta toista uskontokuntaa kohtaan. :)

Lähtökohtaisesti minä oletan (ja olettaminenhan on aina vaarallista) että jos mies avioituu toista uskontokuntaa olevan naisen kanssa, hän myös pystyy luopumaan joistakin oman uskontonsa vaatimuksista. Perhe voi olla asia erikseen joten heidän kohdallaan tervehtisin ja onnittelisin joka tapauksessa kättelemättä ja asiaan kuuluvalla tavalla. Mutta olisiko sinun tai miehesi mahdollista vähän kysellä vaikka itse parilta tai heidän vanhemmiltaan, kuinka tilanteessa olisi sopivaa toimia? Toinen itseni muutaman kerran hankalasta tilanteesta pelastanut keino on antaa muiden hoitaa asia ensin ja tehdä perässä eli koittaa jättäytyä vaikka vähän taaemmas onnittelujonossa ja katsoa kuinka muut tervehtivät ja kuinka sulhanen suhtautuu mahdollisiin kättelyihin. Ja aina on se mahdollisuus että et vain tarjoa kättäsi ja onnittelet ilman kontaktia, jos hän tarjoaa kätensä niin sitten siihen on ainakin "turvallista" tarttua pelkäämättä nolaavansa itsensä tai muut. :)

Link to comment
Share on other sites

Mun ystävä on naimisissa muslimin kanssa ja halailen tätä muslimimiestä kyllä ihan estottomasti :girl_haha: Toki on olemassa erilaisia muslimeja, mutta kun ollaan Suomessa niin kuvittelisin, että ollaan ihan länsimaalaisia. Jos se olis kovin vanhoillista porukkaa, niin ei tuollaista paria ei varmaan olis edes syntynyt. Mutta totta kai kannattaa seurata muita ja seurata mallia.

Link to comment
Share on other sites

Riippuu todella paljon tämän miehen taustasta ja kulttuurista, eli mikään ei ole automaattisesti oikein/"väärin". Uskoisin kuitenkin, kuten Yvorykin sanoi, että jos on menossa naimisiin muunmaalaisen kanssa muualla kuin omassa kotimaassaan, niin ymmärtää erittäin hyvin, että täällä kulttuuri ja tavat ovat erilaisia, ja vanhoillisempikin hyväksyy esimerkiksi kättelyn, sillä se kuuluu täällä asiaan.

Riippuu tietysti miehestä, kuten sanoin. Mikäli hän on jostain "tiukemmin" uskonnollisesta maasta ja vaikkapa maaseudulta, eikä ole asunut täällä Suomessa pidempään voi olla ettei hän ole tottunut kättelemään naisia, jolloin hän varmasti osoittaa sen sinulle (esimerkiksi laittaa käden rinnalleen sinulle ojentamisen sijaan), mutta maallistuneempaa muslimimiestä (esim. Turkista/Egyptistä tai länsimaalaistuneemmasta suurkaupungista kotoisin olevaa koittaisin kyllä normaalisti kätellä. Tarkkaile tilannetta ja käyttäydy niin, että itsekin tunnet olosi mukavaksi. Muslimienkin keskuudessa sallitaan "etikettivirheitä", etenkin ei-muslimeilta.

Olen tavannut useampia vanhoillisemmin islamia seuraavia miehiä, jotka eivät kättelisi vastakkaista sukupuolta olevaa musliminaista, mutta kyllä sujuvasti länsimaalaista naista, koska tietävät ettei se näille naisille ole tungettelevaa/kiellettyä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kiitos teille vastanneille! No niin, häät oli ja meni ja noudatin neuvoanne tarkkailemalla miten muut toimivat ^_^ . Ja niinhän siinä sitten kävi, että kaikki kättelivät toisiaan ihan tavalliseen tapaan, joten siispä minäkin kättelin sulhoa :rolleyes: . Hyvin meni ja olivat kivat juhlat kera erittäin hyvän ruoan. Sulhanen ja hänen sukulaisensa ovat ns. moderneja muslimeja, mikä näkyi myös heidän pukeutumisessaan (esim. naisilla ei ollut huiveja ja hameet olivat polvipituisia, pukeutuivat siis ihan länsimaiseen tyyliin). Eli ei ongelmaa kättelyn kanssa :) .

Link to comment
Share on other sites

Vaikka kysymys ei enää ole ajankohtainen, niin kirjoitampa vielä minäkin :)

Aikanaan asuin Malesiassa joka on muslimimaa, mutta ei sieltä tiukimmasta päästä. Siellä päätöksen kättelystä teki nainen, eli jos nainen halusi kätellä niin mies ei siitä voinut kieltäytyä, mutta toistapäin kieltäytyminen ei ollut epäkohteliasta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...