Jump to content
Naimisiin.info

Laulun sanat kutsukorttiin


Guest Zippe

Recommended Posts

Tarkoituksena olisi laittaa laulun sanat kutsukorttiin. Kyseessä on Johanna Kurkelan ihanan kaunis kappale Sun särkyä anna mä en. Ongelma tässä on se, että Johanna ei itse ole sanoittanut kipaletta, vaan sen on sanoittanut Heikki Kerkelä. Käsittääkseni tekstin alle pitää laittaa juuri sanoittajan nimi, mutta tulisiko myös mainita artisti jollain tapaa tässä yhteydessä? Ja jos myös artisti mainitaan niin miten nuo nimet (ja ehkä kenties tittelit) tulisi laittaa tekstin alle fiksusti? Osaako joku auttaa?!

Link to comment
Share on other sites

Mä en laittaisi esittäjää, vaan ainoastaan sanoittajan. Esittäjän ehkä vaan, jos olisi vieraat tietäisi olevan teille jotenkin erityisen merkityksellinen, toistuisi muutenkin häissä tms, muuten ainoastaan sanoittajan. Kiinnostuneet voivat käydä googlaamassa esittäjän tai kysellä häissä lisää :)

Oikeudellisesti tai etiketin mukaan esittäjää ei myöskään ole pakko laittaa esille, kun ainoastaan siteerataan jonkun laulun sanoja, vaan ainoastaan tekstin tekijä.

Eli:

"Sun särkyä anna mä en"

san. Heikki Kerkelä

Link to comment
Share on other sites

Näin juuri ajattelimme, ettemme laita artistia vaan pelkän sanoittajan, mutta pitääkö siinä sitten lukea tuo "san."? Eikö pelkkä nimi riitä? Ja onko pakko laittaa edes kapaleen nimeä koska tekstihän on ikään kuin runo, eikä runoilla ole useinkaan nimiä?

Eli eikö pelkkä Heikki Kerkelä riitä tekstin alla?

Link to comment
Share on other sites

No musta olisi kiva tietää mistä kappaleesta tai runosta pätkä on otettu. Jos siis itse vieraana saisin kutsun enkä tuntisi kyseistä pätkää. Tuntuisi vähän irralliselta jotenkin, jos en tietäisi mikä teos on kyseessä. Laulun tai runon nimellä voi myös halutessaan aina hakea vaikka netistä lisää tietoa, ei siis tartte tunkea googleen koko värssyä :D

Ton. "san" laittaisin ihan vaan siitä syystä, että sitten olisi kaikille selvä, että kyse on sanoittajasta, ei esittäjästä. Mutta ei kait sitä mikään pakko ole laittaa, jos ei halua. Asia sinänsä tulee ilmankin selväksi.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Ei sitä sanoittajaa ole pakko mainita. Kutsulla ei tavoitella kaupallista hyötyä eikä kukaan tule sinulta vaatimaan tekijänoikeuskorvauksia, vaikka nimi jäisikin pois. Kaunis tapa se kyllä on, ei siinä mitään. Ja usein se nimi kerrotaan siksi, että lukija tietää noin yleisesti kenen runosta on kyse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...