Jump to content
Naimisiin.info

Turistiviisumi ja avioliiton solmiminen- auttakaa!


Recommended Posts

Minä ja miesystäväni olemme menossa naimisiin, mutta matkaan on tullut mutka jos toinenkin viisumiasioiden takia. Hän ei ole EU-kansalainen, joten Suomeen päästäkseen hän tarvitsee viisumin. Ongelmana on siis, ettei viisumia luultavimmin myönnetä, jos aikeena on jäädä maahan, ts. turistiviisumilla avioituminen voidaan lukea virkavallan harhauttamiseksi. Olemme työviisumin saamiseksi lähetelleet työhakemuksia tuloksetta, ja opintojen jatkaminen ei lukukausimaksujen takia tule kysymykseen.

Mikä neuvoksi tällaisessa tilanteessa? Tuhannesti kiitoksia jo etukäteen vastauksista ja vertaistuesta!

Link to comment
Share on other sites

Minä olenkin tällä palstalla jo monessa ketjussa kertoillut mun ja mieheni vaikeuksista, mutta vastataan nyt vielä tähänkin :) Eli meidän piti myös mennä Suomessa naimisiin ja haimme sitä varten turistiviisumia (muut viisumityypit eivät tulleet kyseeseen, sillä mieheltä oli jo aiemmin evätty työviisumi, vaikka oli asunut Suomessa monta vuotta). Mieheni ei valitettavasti saanut turistiviisumia, joten menimme sitten naimisiin miehen kotimaassa. Teidän tilanteessakin turistiviisumi lienee ainoa vaihtoehto, kun työviisumin saaminenkin lienee kiven takana ja jos haluatte juuri Suomessa mennä naimisiin. Mielestäni turistiviisumilla avioitumista ei kyllä pidettäisi harhauttamisena, jos kutsukirjeeseen kirjoitatte, että aiotte avioitua ja sitten hakea oleskelulupaa avioliiton perusteella. Ilmeisesti näin toimisitte, jos mies haluaa jäädä tänne :) 

Minä ja mieheni emme kirjoittaneet kutsukirjeeseen tai viisumihakemukseen, että aiomme mennä naimisiin, ja silti viisumi evättiin juuri sillä perusteella, että mies ei lähtisi maasta viisumin umpeuduttua. Ja mies oli jo varannut paluulennon kotimaahansa, mutta sekään ei riittänyt. Tämän vuoksi sanoisin, että kannattaa olla rehellinen viisumihakemuksessa - mietin vieläkin, olisiko mies saanut viisumin, jos olisimme kertoneet avioliittoaikeista. Meillä oli jo maistraatti ja hääyöhotelli varattuna ja mulla pukukin ostettuna... Mutta meidän tapauksessa loppu hyvin, kaikki hyvin. Nyt vain odotamme, että mies saisi oleskeluluvan Suomeen, niin pääsisimme viettämään normaalia avioelämää :D 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kiitos kovasti vastauksesta! 

Tultiin pienen pähkäilyn ja migrin neuvojen kautta siihen tulokseen, että haetaan oleskelulupaa muulla perusteella. Periaatteessa siis avioitumistarkoituksen nojalla luvan voisi saada, mutta en uskalla olla kovin optimistinen vielä. Migristä on saatu kovasti ympäripyöreitä vastauksia, eikä tapauksessamme kuulemma tarvita kutsukirjettä :unsure: Eivät myöskään anna mitään merkkejä siitä, ettei lupaa myönnettäisi, vaikka olen käsittänyt että tämä on todennäköistä. Toivotaan parasta! 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei,

Miehelleni on myönnetty turistiviisumi ja hän on tulossa Suomeen ensi kuussa tarkoituksena mennä naimisiin. Esteidentutkinta on tehty, sekä varattu aika maistraattiin. Nyt pelästyin kuitenkin lukiessani tämän keskustelun, kun puhuttiin harhautuksesta. Emme ole maininneet viisumihakemuksessa tai kutsukirjeessä, että olemme menossa naimisiin. Voiko tästä tulla ongelmia? Olen varannut myös maahanmuuttovirastoon jo ajan, että mieheni voi käydä tunnistautumassa siellä ja jätämme oleskelulupahakemuksen häiden jälkeen. Mieheni on siis tarkoitus palata ulkomaille odottamaan päätöstä. Olenko ymmärtänyt oikein, että tunnistautumisen voi kuitenkin tehdä Suomessa, vaikka ei jäisikkään tänne odottamaan päätöstä?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...