Sinite

Kasvisruokavinkkejä ja kalaohjeita

8 viestiä aiheessa

Itsetehtyjen ruokien viesteissä oli yksi hyvän tuntuinen ohje, mutta kaipaisin lisää. Siis kasvisruokavihjeitä. Täälläkin on varmasti monta kasvissyöjämorsiota pyörimässä.

Erityisesti etsin sellaista kasvisruokaa, joka kävisi lisäkkeeksi kaikille. Eli joku Ratatouillen tyylinen ruoka - miksei vaikka joku tosi hyvä Ratatouille-ohjekin kelpaisi! Ja kasvispihviohjeet kans olis kivoja. Ja... kaikki, mikä nostattaa veden suuhun!

Kalaa on tulossa kans. Kaipaisin jotain suosikkiohjetta, jonka vois toteuttaa fileestä (kuha tähän näköön). Siis vaikka mureke, pihvi, hyvä mausteohje tai muu.

Kiitos suuri kaikille, jotka jaksavat kaivella reseptejään ja jakaa ideoitaan! Ai niin, ja ruokaa tehdään vain pienelle joukolle, kokki on loistava itseoppinut taituri. Eli saa olla vaikka haastavampiakin ohjeita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Äkkiseltään tuli mieleen hyvin perinteinen kukka/parsakaaligratiini. Oon maustanut sitä muskotilla ja sinihomejuustolla ja se on meidän kaikissa kavereille järjestetyissä ruokabileissä ollut se, joka ensin loppuu, vaikka kerta kerralta oon tehnyt enemmän.. Se ainakin käy myös lisäkkeeksi mille vaan.

Uutta hyvää  kreikkalaistyyppistä kalaohjetta kokeiltiin (sulho teki ja minä söin) tänään, tosin se tehtiin silakasta, mutta ainahan voi kokeilla muullakin. Maustetaan fileet suolalla, mustapippurilla ja sitruunamehulla ja kieritellään ruisjauhoissa, (ehkä joku jauho muu sopis muulle kalalle kuin silakalle paremmin). Paistetaan oliiviöljyssä ja pinnalle ripotellaan rosmariinia ja vähän rosmariini-laventeli-valkoviinietikkaa. Annetaan hautua hetken. Tätä voi tarjota sekä kylmänä että lämpimänä. Meillä on silakkaversiona vahva suosikki häiden kalatarjoiluun.

Mä voin selailla ruokaohjeitani täs joku päivä lisää, jos löytäisin ideoita.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos, olipa pikainen vastaus!

Eka ohje kuulostaa muuten hyvältä, mutta itse en pidä kypsästä kukkakaalista enkä varsinkaan homejuustoista. Mutta kasviskavereistani tuskin löytyy vastustajaa. Ehkä sittenkin teen muille...

Kala kuulosti sekin hyvältä. Silakat kuulostavat mukavan halvoilta, ehkä käytämmekin niitä... Rahat kun ovat todella tiukassa (tosin tiedän vanhempiemme osallistuvan kuluihin, jos vaan yhtään vihjaamme siihen suuntaan). Ovathan ainakin halvempia kuin kuhafileet! (Joita kylläkin löytyy jonkin verran pakastimesta.)

Edelleen otan vastaan ohjeita...

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tässä olis joitakin varastoista kaiveltuja ohjeita:

Kasviksista ensin. Oon tehnyt "muhennosta", jossa on kaikenlaisia kasviksia, mitä nyt kulloinkin on sattunut olemaan

ja sieniä (voi lisätä myös esim. broileria tai katkarapuja). Niitä

paistellaan hetki ja liemeksi lisätään kookosmaitoa ja

mausteeksi maapähkinävoita. Sen lisäksi ainakin suolaa, muuta sitten oman maun mukaan. Herkkua riisin kans.

Perunasalaatista saa kans mukavaa lisuketta, kun siitä tekee tavallisesta poikkeevan. Kauniilta näyttää (ja hyvältä maistuu) esim. välimerellinen versio, etenkin jos sen tekee pienistä uusista perunoista tai pariisin perunoista. Niitten lisäksi mustia oliiveja ja kirsikkatomaatteja. Kastiikkeeseen oliiviöljyä, valkoviinietikkaa, kevätsipulia, valkosipulia, suolaa

ja paljon tuoretta basilikaa. Tee kastike ensin, kaada perunat sinne kuumina ja jäähtyneeseen salaattiin loput ainekset.

Yks näyttävä tapa tarjota kasviksia on filotaikinanyytit. Filoa saa valmiina pakasteena. Sisään voi tehdä mieleisensä kasvissekotuksen ja lisätä esim. jotain tuorejuustoa ja yrttejä.

Tai pujotella kasviksia puuvartaisiin, marinaadiin yöksi (en nyt just löytänyt mitään marinadin ohjetta) ja uunin kautta pöytään.

Sitten kalajuttuja. Helppoa hyvää syntyy esim. siten, että suolalla, pippurilla  ja sitruunamehulla maustettuun fileeseen

viilletään "taskuja", joihin laitetaan täytteeksi esim.

fetajuustosta tehtyä tahnaa, jossa on mukana pieneksi silputtua sipulia ja oliiveja ja paprikaa ja mausteita, mistä nyt sitten tykkääkin.

Tosin kala on useimmiten parasta, kun sen paistaa sellasenaan ja tekee  hyvän kastikkeen. Niitähän on sitten loputtomiin, mun omia suosikkeja on kaikki kerma/majoneesi/smetana/yms. versiot.  Maustamisideoita: suolakurkkua, valkosipulia, hunajaa ja sitruunapippuria (tää on sellanen venäläistyyppinen juttu), tai raastettua appelsiininkuorta, timjamia, ruohosipulia ja hummerifondia. Itämaistyyppiseen inkivääriä, chiliä, karria,

valkosipulia.. Jos hedelmistä tykkää, Pirkko Arstilan keittokirjoissa on ihania soosseja, joissa käyttää usein hedelmämössöjä (vauvanruokia) mausteena. Niitä löytyy kirjastosta.

Myös kylmä kastike on hyvä vaihtoehto, esim. tartar-tyyppinen. Löysin ohjeen, jossa on fetaa, oliiveja, bulgarianjugurttia, hunajaa, valkosipulia ja mustapippuria.

Nää kalajutut on toteutettu alkuperäsis ohjeis lähinnä kirjolohesta. Sekin on halpaa kalaa, jos häät sattuu sopivaan aikaan vuodesta. Silakkaohjeitakin mulla varmaan on lisääkin,

naputtelen niitäkin kunhan tulee vastaan, jos kiinnostaa..

Nyt syömään! nimim. kuolaa näppiksellä (pitsan tuoksu täyttää talon)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mun kätköistä ei löydy mitään erikoisia kasvisherkkuja eikä valitettavasti muutoinkaan niitä kovin paljoa.

Yksi mikä on herkkua: kasvislasagne. Sinnehän voit sitten tunkea mitä haluat.

Kasvispiiraasta (voitaikinapohja) saa taivaallisen, vaikkakin edelleen täällä kinkku on suosituin. Saman idean voi toteuttaa pasteijoina. Kaverilla oli suussasulavia, fetalla ja parsalla täytettyjä!

Ja tietysti kasvispizzat on myös mun suosikkeja. Itse laitan rutkasti paprikaa, tomaattia, sipulia, jalapenoa.

Kirjastani löytämä punajuuripihvit näytti myös syötävältä:

400 g punajuurta

1 rasia Creme Bounjour Pariisin pippuriseosta

2 valkuaista

0,75 dl korppujauhoja

suolaa

meiramia

En ole vielä itse kokeillut.

Omasta mielestä kala on parhainta ilman mitään mössöjä. Eli tilliä, persiljaa, ruohosipulia, EI edes suolaa, koska laittamistani huikeista määristä yllämainittuja tulee hyvät maut. Ihme, sillä yleensä pakko laittaa suolaa joka paikkaan edes vähän, että tulee makua. Välillä tungen uunivuokaan vihannessuikaleita, mitä laatua milloinkin. Mutta kieltämättä se smetana sopii hyvin...sitä tulee joskus laitettua.

Herkkua on myös savusiika.

Meille tulee häissä paljon kasviksia mm.dippipöytään.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Toi kasvilasagne toi mieleen yhden jutun, mihin useinkin törmää ihmisten kans, jotka ei "ei syö lihaa tai on allergisia jollekin": eli kun muille on herkkuja niin meille on joku pakollinen mössö. Kasvislasagnen rinnalle vois tehdä toiseksi vaihtoehdoksi kalasellasen, ja kaikki vieraat söis samanlaista ruokaa. Mun äiti tekee lohesta herkkuversiota lasagnesta: sen jauhelihakastikkeen tilalle lohisiivuja, muuten kuin perusversio.

Kun vaan merkkaa kunnolla kala- ja kasvisversion, ja muistaa

maustaa molemmat reilusti, niin vieraat on varmasti tyytyväisiä. Tähän vois kyllä muuten liittää kolmanneksi sen

perinteisen jauhelihasoossiversionkin, luultavasti vieraissa on myös sen ystäviä.

Meillä on ollut koko ajan suunnitelmissa pöytä "kaikkia herkkuja mitä vaan keksitään", mutta näin miettien tuntuu kyllä hyvältä ajatus, että ruoka on "yksinkertaista ja hyvää ja sitä on riittävästi ja ylikin"..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään oikein hyvää kasviskiusauksen ohjetta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

minä oon yrittäny ettiä kasvisgratiinin ohjetta mut en ole löytänyt, oisko jollain hyvää sellaista (ja tietoa että monellekko hengelle ohje on, edes noin määrä?)?

ja hyvän (kylmän) kastikkeen ohje lohelle (tuolla taiskin olla jo yks mut ite ainakin oon niin niin huono pelkästään maistelemalla arvelemaan että millon on hyvää niin tarkepaa ohjetta kaipaan.  ;D)!

kiitos jos joku viitsis laittaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään