Jump to content
Naimisiin.info

Hääkimpun värjäys


NeRi

Recommended Posts

Mun oli uteliaana ihmisenä heti kokeiltava tätä mainiota vinkkiä.

Ruusu oli keltainen ja aika kulahtanut, pistin lopun kimpusta roskiin. Ei siis varmaankaan hörppinyt vettä enää entiseen malliin. Kaapista löytyi vihreätä elintarvikeväriä.

Terälehtien kärjet ja solukko vähän värjäytyivät yön aikana. Laimensin tosin väriä vedellä, kun en halunnut koko purkkia tuhota tähän yhteen kokeeseen.

Varmaan olisi koko kukka värjäytynyt kirkkaan keväänkeltaiseksi, jos ruusu olisi ollut tuore ja juonut normaalisti.

Testatkaa muutkin ja kertokaa kokemuksianne. :)

Link to comment
Share on other sites

Ainakin vielä jokunen vuosi, kun olin itse kukkakaupassa töissä, sain infoa, että ne kaupassa myytävät ruusutkin on värjätty yleensä imeyttämällä ja ihan tavallisella vesivärilläkin voisi kokeilla (ei kuitenkaan mitään ns. myrkkyväri vaan turvallista perusvesiväriä). Toinen vaihtoehto on sumuttaa väri kukan pintaan, mutta silloin se tahraa helpommin ja kukka kestää sen huonommin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Minä testailin näitä lapsena.. muistaakseni sain ihan kohtuudella värjättyä sinistä ja vihreää (?), mutta punainen väri meni (neilikassa) vain lehden kärkiin :rolleyes:

En kyllä muista edes olivatko kaikki neilikoita, vai mitkä.. jotenkin se ei mennyt järjen mukaan, mutta kyllä ne värjääntyivät. Pitänee kokeilla uudestaan tuleeko samanlaisia tuloksia.

Muistelen, että meillä oli ihan koulukirjassakin (ympäristöoppi, biologia?) kukan värjäämisestä vesivärillä, mutta karamelliväri on kai parempaa tuohon tarkoitukseen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...