Jump to content
Naimisiin.info

Suomi - USA -parit!


Recommended Posts

Juu LC ilmoittautuu. Meidän K1 (tai siis I-129)-hakemus postitettiin paria viikkoa ennen MiaMarian vastaavaa, mutta vastaanottopäivämäärä onkin monta päivää heidän jälkeensä! Mitä tästä opimme: lähetä viisumihakemus kirjattuna kirjeenä (certified mail).

Me lähettettiin se pikakirjeenä. Myös Fed-Ex ja UPS on suosittuja. Kaikki muu, kunhan ei normaalina SNAIL mailinä  ;D Koska sitä se todella on! LC, tuu ilmotteleen mun päikkyyn millon oot kotiutunut ja voidaan yhdessä itkeä  :'(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 305
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kiitoksia hyvistä neuvoista....

Puusilmänä vielä kysyisin, että me olemme laittamassa hakemus vyyhdin käyntiin vasta syyskuun ekana päivänä(pitkä tarina, mutta oma avioero vanhasta miehestä tulee  elokuun lopulla voimaan...argh...) Joten voin siis mennä sinne elokuussa 3-4 viikoksi?? Olen ollut tänä vuonna 2 kertaa siellä ensin viikon New Yorkissa helmikuussa ja sitten Alaskassa huhtikuusta lähtien 7 viikkoa... Ja mieheni on paniikissa että jos mulle tulee joku kielto vastaan kun olen viettänyt siellä liian pitkään vuoden sisällä??? Ei kai se 90 pvää ole vuoden sisällä oloa tarkooittava... Tää koko touhu on meille niin uutta ja aina tulee vähän eri tietoa..

Link to comment
Share on other sites

Asianajajan käyttö on täysin turhaa. Kyse on kuitenkin vain muutamien paperien täyttämisestä ja sääntöjen noudattamisesta. Asianajaja ei itse ole se instanssi joka luvat myöntää, eikä hän itse voi prosessia nopeuttaa.

Samaa mieltä.

Sanoisin, että naimisiin Suomessa ja sitten naimisissa olevana hakemus täällä sisään. Menee nopeammin kuin fiancee-visan muuttaminen Green cardiksi.

Eri mieltä, lakimuutoksen jälkeen I-130 hidastunut huomattavasti! Ainakin Fiancee viisumin jälkeen saa olla yhdessä kullan kanssa ja odottaa Green Cardia.

Minä kyllä sanoisin, että Alaska nimenomaan on Kalifornian alueessa, länsirannikolla kun molemmat ovat...

Raja menee enemmänkin pohjois-etelä -suunnassa....

USCIS:n sivulta:

If you live in one of these states, please mail your application or petition to the Nebraska Service Center.

Alaska

Colorado

Idaho

Illinois

Indiana

Iowa

Kansas

Michigan

Minnesota

Missouri

Montana

Nebraska

North Dakota

Ohio

Oregon

South Dakota

Utah

Washington

Wisconsin

Wyoming

Nebraskasta luullakseni loppujen lopuksi siirretään Vermontiin, mikä, kuten jo sanoin, on onneksi teille  ;D

Link to comment
Share on other sites

Minä olen ymmärtänyt, että raja on 90 pvää / viimeiset 6 kk tai 180 pvää / viimeiset 12 kk. Periaatteessa tarkoituksena tässä se, että sinun tulee olla omassa kotimaassasi vähintään puolet ajasta (voidaksesi sanoa sitä "kotimaaksesi"). Prosessin edetessä kun saat pysyvän oleskeluluvan USA:an, on sinun oltava käänteisesti vähintään puolet ajasta USA:ssa (osoittaaksesi sen olevan uusi kotimaasi)!

Rajalla passiin leimataan aina 3 kk huolimatta mistään aiemmista reissuista. Itse on siis laskettava ja pidettävä huoli, ettei päivät ylity.  USCIS:lta sanottiin, että heitä tilanne kiinnostaa periaatteessa vasta sitten kun käyvät viisumipapereita läpi. Asia tuli minulla vastaan, koska olen välillä ylittänyt tämän 180 pvää / 12 kk rajan, mutta ikinä en ole ollut maassa kerrallaan yli 3 kk. Matkan tarkoituksena oli tuolloin osallistua urheilukisoihin ja siitähän amerikkalaiset tykkää! K.o. reissulla vaan iloisesti toivottelivat tervetulleeksi ja kyselivät innoissaan kisoista.

Selitinköhän jotenkin ihan omituisen epäselkoisesti? Sorry...  :P

Link to comment
Share on other sites

Täh??? En ymmärtänyt.... :-[......

Olen siis ollut tämän vuoden puolella helmikuussa viikon Nykissä ja huhtikuussa 7 viikkoa Alaskassa... Uskallanko lähteä elokuussa 3-4 viikoksi vielä Alaskaan,ENNEN kuin laitamme mitään fiancee viisumi hakemuksia...??? En oikein ymmärtänyt miten ne 90 pvää lasketaan...  Tämä on niin uutta koko viisumi touhu.. Koitin soittaa lähetystöön tänään mutta en saannut oikeita ihmisiä kiinni.. Kiitoksia kaikille vastauksista...  :)

Link to comment
Share on other sites

Täh??? En ymmärtänyt.... :-[......

Olen siis ollut tämän vuoden puolella helmikuussa viikon Nykissä ja huhtikuussa 7 viikkoa Alaskassa... Uskallanko lähteä elokuussa 3-4 viikoksi vielä Alaskaan,ENNEN kuin laitamme mitään fiancee viisumi hakemuksia...??? En oikein ymmärtänyt miten ne 90 pvää lasketaan...  Tämä on niin uutta koko viisumi touhu.. Koitin soittaa lähetystöön tänään mutta en saannut oikeita ihmisiä kiinni.. Kiitoksia kaikille vastauksista...  :)

Tää perustuu -LC-:n just kertomaan, elikkäs huhtikuu ja helmikuu (6 kk jakso = 90 pvää saa olla) 49 pvää + 7 pvää = 56 pvää.

elokuu (toinen 6 kk jakso = 28 pvää) siitä saamme monimutkasin matemaattisin kaavoin =

12 kk jakso = 56 + 28 = 84 päivää

Elikkäs tän laskutavan perusteella et täyttänyt sitä 90 päivä edes puolen vuoden jaksossa, ja kun koko vuodessa saat olla 180 päivää siellä ja olet vain yhteensä 84 päivää, niin mun mielestä (LC:n ymmärtäen) saat rauhassa nauttia vielä 4 viikosta Alaskassa.

Link to comment
Share on other sites

MiaMaria selvensi hienosti. Kiitos. Juurikin noin minä olen itseni antanut ymmärtää...

Ja tiedoksi visawaiverilla matkaan lähtijöille, ettei kukaan tai mikään voi antaa mustaa valkoisella lupausta siitä, että pääsisit maahan. USCIS:lla ei ole mitään sitä vastaan, että matkustelet edestakaisin väliä Suomi-USA viisumiprosessin ollessa käynnissä, mutta rajaviranomaiset saattavat olla eri mieltä. Heidän kulloiseenkin päätökseensä USCIS:lla ei ole mitään sanottavaa. Ota kaikki mahdolliset dokumentit mukaan voidaksesi tarpeen tullen todistaa, että sinulla on vahvat siteet Suomeen. Toivo parasta ja pelkää pahinta.

Mutta niinkuin MM jo aiemmin sanoi; jos ei mitään kokeile, ei mitään voi voittaakaan! Se on vaan uskallettava heittäytyä - just roll with the punches!

Link to comment
Share on other sites

-LC-

O-ou, mä oon sit TOSI heikoilla, mulla kun ei ole MITÄÄN todisteita siteistä, mitä ottaa mukaan! Oon asunut viimeset 6 vuotta briteissä, sieltä työpaikka ja asunto irtisanottu ja nyt asustelen jenkkeihin lähtöä odotellessa isän&äidin vierashuoneessa, eli ei työtä eikä kotia täällä!

Pääsenköhän maahan ollenkaan??

-iina

Link to comment
Share on other sites

Jos sulla ei ole viisumihakemusta sisässä, eli olet pelkkä turisti, ei sun todennäköisesti tarvi todistella yhtään mitään. Ite ainakin oon mennyt sinne sun tänne ilman rahaa, työtä, kotia ja joskus jopa ilman paluulippuakin (EN suosittele!) ja aina oon päässyt maahan. Mutta jos menet samaan paikkaan aina uudestaan ja uudestaan niin kyllä ne jossain vaiheessa varmaan kysyy että mitä sä täällä ravaat... Ja sitten pitää harkita kertooko poikaystävästä vai ei.

Mullekin kaikista tylyimpiä on aina olleet naiset. Aivan järkyttävää kohtelua saanut välillä! Yksi alkoi oikein huutamaan mulle kun en heti tajunnut mitä se halusi tietää.

Link to comment
Share on other sites

Iina: Eikö sulla ole edes suomalaista pankkitiliä? Jos on, niin ota tiliote mukaan. Ja onko sulla kuitenkin tällä hetkellä osoite Suomessa? Jos on, niin mä ottaisin melkein mitä tahansa sun nimelle lähetettyä postia mukaan; puhelinlasku, sähkölasku (no se ei varmaan tule sun nimellä) jne. Eihän ne tulliviranomaiset tietenkään mitään niistä ymmärrä, mutta aina voi yrittää. Mä oon roudannu lisäks opiskelutodistusta, palkkakuittia töistä ja mitä nyt olenkaan kulloinkin keksinyt. Kerran mukana oli esim. kilpailukutsu kun on olin osallistumassa kisoihin USA:ssa ja toisella kertaa oli kopio e-mailista kun olin sopinut tapaamisen yliopiston proffan kanssa. Ikinä yhtäkään paperia ei ole tarvinnut näyttää, mutta mä oon vähän semmoista tyyppiä, että lentomatkoilla kannan melkein laskuvarjoakin repussa...(sulho kutsuu mua Worry-Wartiksi)

Hyvin se menee! Usko itseesi kun astelet tullimiehen eteen. Ensimmäiseksi väläytät sille elämäsi kauneimman hymyn ja se on kuin sulaa vahaa!!! Niinkuin sanoin: sodassa ja rakkaudessa on kaikki keinot sallittu.

Link to comment
Share on other sites

^ Mutta eihän turistina matkustavan tarvitse todistella mitään

Niin mutta kun mä oonkin se Worry-Wart ja haluan olla varautunut kaikkeen - ei tuota nimeä ihan turhasta ole mulle tempaistu. Itse en ole kyllä henkilökohtaisesti kuullut vielä kenestäkään joka olisi käännytetty (siis suoraan käännytetyn kertomana). MiaMaria taisi lukea visajourney-sivuilta jostain tapauksesta...

Taisin kerran aiemminkin jo kuuluttaa suomalaisten käännytettyjen perään. Onkohan heitä olemassakaan?

Link to comment
Share on other sites

Kiitos ohjeistuksesta! Kyllä mäkin toivon, et turistina ne ei mua kauheen tarkasti tenttaa.. On mulla suomalainen tili, mut rahat on brittitilillä  :) , eli otan molemmat tiliotteet mukaan.  Yritän olla stressaamatta koko asiasta, rennosti vaan, kauniisti hymyillen, niin eiköhän se ihan hyvin mene!! (niin kuin -LC-kin sanoi..)  :)

-iina

Link to comment
Share on other sites

Itse en ole kyllä henkilökohtaisesti kuullut vielä kenestäkään joka olisi käännytetty (siis suoraan käännytetyn kertomana). MiaMaria taisi lukea visajourney-sivuilta jostain tapauksesta...

Viimeisin tapaus oli walesiläinen mies, joka oli tullut tapaamaan amerikkalaista morsiantaan. On siinäkin sitten rahat menny hukkaan

Mutta kuten sanoin, jokaisen itse päätettävissä, niin että GO FOR IT!  ;D

Link to comment
Share on other sites

Hei, Mä olen ihan uusi täällä ja naimisissa Amerikkalaisen kanssa. Meillä on sellainen tilanne, että me asutaan tällä hetkellä Suomessa ja ollaan täällä menty naimisiin. Mä yritin tossa ottaa selvää noista viisumeista mulle, kun me mennään takaisin jenkkeihin ja olen ihan kyllä ulkona että miten kaikki toimii kun käsittääkseni vuoden alusta käytännöt muuttuivat. Meidän varmaan pitää/kannattaa hakea tuota K3 viisumia...mutta onko täällä muita jotka ovat sitä hakemassa tai hakeneet vai voisiko joku kerto kokemuksia ja neuvoja miten kannattaisi toimia?

Link to comment
Share on other sites

Hei, Mä olen ihan uusi täällä ja naimisissa Amerikkalaisen kanssa. Meillä on sellainen tilanne, että me asutaan tällä hetkellä Suomessa ja ollaan täällä menty naimisiin. Mä yritin tossa ottaa selvää noista viisumeista mulle, kun me mennään takaisin jenkkeihin ja olen ihan kyllä ulkona että miten kaikki toimii kun käsittääkseni vuoden alusta käytännöt muuttuivat. Meidän varmaan pitää/kannattaa hakea tuota K3 viisumia...mutta onko täällä muita jotka ovat sitä hakemassa tai hakeneet vai voisiko joku kerto kokemuksia ja neuvoja miten kannattaisi toimia?

Riippuen siitä, kuinka kauan sun miehesi on asunut Suomessa, voitte tehdä CR-1:n, eli "Consular Filing":n. Siinä voitte saada viisumin ihan viikoissa. (Kateellisuus iskee  ;)) Eli voitte hakea sulle viisumia nopeutetussa konsulikäsittelyssä. Miehesi menee vaan suurlähetystöön ilmottamaan hakupapereiden (ja todisteiden: vihkitodistus) kanssa, että näin on tapahtunut ja sulle tarviis saada viisumi.

Sitten he mietiskelee vähän aikaa ja lähettää sulle paketin, missä pyydetään toimittamaan heille lääkärintarkastus jne. kun meet sinne viikon, parin päästä haastatteluun. Sitten haastattelun jälkeen sulla on lupalappu kädessä ja pääset muuttamaan.

Valitettavasti en osaa sanoa, miten kauan aikaa miehesi on täytynyt asua Suomessa, jotta saatte tehtyä tämän kautta. Muussa tapauksessa teidän pitää tosiaan hakea spouse-viisumia, eli I-130. Kannattaa soittaa lähetystöön ja kysyä  :)

Ai niin, ja tervetuloa mukaan  :)

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia! Pitää tosiaan ottaa selvää, koska en tiennytkään että on tuollainen vaihtoehto olemassa!!  :) Tosiaan meillä ei ole ihan vielä edes tarkoitus muuttaa takaisin jenkkeihin, ajatus olisi että ensi vuden lopulla vasta...mutta jos viisumin saamisessa kestää ikuisuus niin hakeminenhan kannattaa alkaa ajoissa!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Moi kaikki!!!

Taalla ollaan.. Matka oli "suuri seikkailu". Bussi hajos matkalla lentokentalle ja melkein myohastyin lennolta! Mutta ehdin juuri ja juuri..  :P C oli mua kentalla vastassa, olipas ihana hypata sen kaulaan piiitkasta aikaa!!  :-X Maahantuloviranomaisten kanssa ei mitaan ongelmia, kysyi vaan, et mix oon tulossa maahan, johon vastasin et kavereita tapaamaan, sit se kysy, et mista ma ne tunnen, johon ma et ollaan tavattu englannissa, ja se oli siina!!

Nyt ollaan C:n kans etsitty meille asuntoo ja ens viikolla varmaan muutetaan "omaan kotiin" (vuokralle). Nyt ollaan hotellimajoituksessa.. Ilma on ollut kuuma yli +30c joka paiva ja liikenteesta ma oon ihan pihalla, aivan liian monta kaistaa!! Ei taida Iina-tytto ihan akkia hypata auton rattiin taalla.. mut katsellaan!!

Tassapa naita kuulumisia olikin..

-iina  :)

Link to comment
Share on other sites

Hei kaikki Suomi-Usa pariskunnat!

Liitympä joukkoon iloiseen.

Ensinnäkin kiitoksia kaikille hienoista vinkeistä ja kokemuksista.

Oma kertomukseni lähtee siitä, että taidan olla ensimmäinen miespuolinen täällä, jolla on rakas yhdysvalloissa. Siis tarkennettakoon, että minulla on tyttöystävä USA:ssa  ;D . Tapasimme viime kesänä kaverini kautta kun hän oli Suomessa lomailemassa , se oli sitten rakkautta ensi silmäyksellä ja kolmisen viikkoa tuli elettyä tiivisti yhdessä. Nyt ollaan 10kk selviydytty ja olen lähdössä 5. kesäkuuta hänen luokseen. Ikävä kyllä joudun tulemaan armeijaan heinäkuussa mutta jopa kuukausi oman kullan kainalossa ei voita mikään. Teidän kirjoituksenne on kannustanut minua, ja olen huomannut että en olekkaan yksin joka joutuu elämään kaukana rakkaastaan. Jatko suunnitelmista intin jälkeen ei ole vielä puhuttu mitään varmaa , katsotaan nyt ensin kauanko siellä joutuu lusimaan, mutta todennäköisimmin minulla se muutto on edessä ainakin joksikin aikaa kunnes rakkaimpani saa collegen suoritettua.

Mahtavaa että löysin kanssa tovereita

Hei, tajusimpa juuri, etta loysin matkustuskaverini! ;) Anteeksi, etta lahdin kentalta sanomatta jaahyvaisia! Jotenkin luulin, etta olin kamalassa kiireessa ja tuntui, etta en millaan kerkeaisi jatkolennolle. Toivottavasti oli mukava loma!  

Taas yksi jenkkimorsio liittyy joukkoon. Ollaan oltu yhdessa kaksi vuotta ja nyt taman kesan olen viettanyt taalla Jenkeissa. Ensi viikolla paluu Suomeen ja 8kk odotus kunnes poikaystava tulee Suomeen paasykokeisiin ja toivon mukaan ovet kouluun avautuvat ja vihdoinkin paastaan omaan kotiin! Todettiin, etta meille helpompaa, etta poikaystava tulee Suomeen, koska on niin taynna tata jenkkimenoa ja on aivan haltioissaan Suomesta ja kaikkeen Suomeen liittyvasta. Hanelle muutenkin helpompaa olla erossa perheesta kun koko perhe muutenkin jo hajautunut ympari Jenkkeja. Nyt vain peukut pystyyn ja odottelemaan, etta miten kay.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hei...Sellaista kysyisin,että onko teoriassa mahdollista mennä visa waiverilla naimisiin lomalla ja hoitaa paperihommat jenkeissä..? Green cardit yms... Mulla ei ole siis tarkoitustakaan tulla enää suomeen piiiitkääään aikaan.Joten matkustelu tänne ei ole ongelma.

Moi. Tästä on luullakseni puhuttu paljonkin tälläkin palstalla. Mahdollistahan tuo on, mutta ei kovin suositeltavaa. Jos nimittäin ajattelevat, että menit sinne waiverilla mennäksesi naimisiin, valehtelit viranomaisille ja teidän anomukset hylätään, pahimmassa tapauksessa sulle tulee pitkä oleskeluaika Suomessa, kun jenkkeihin ei oo asiaa useempaan vuoteen ;D

Link to comment
Share on other sites

Mites toi työnhaku Jenkeissä? Kun mulla olisi tarkoituksena lähteä sinne päin ensi vuoden syksynä, en halua vaihtoon kun koulullani ei ole sopimuksia sinne eikä mulla ole rahaa maksaa niitä lukukausimaksuja, mutta en myöskään ole niin rikas että voisin mennä muuten vaan, ja haluaisinkin olla kauemmin kuin 3 kk. Eli jotain töitä sitten pitäisi... Suomalaiset kandin paperit on, mutta menisin vaikka kaupan kassalle tai ihan mihkä vaan... Eli onko jotain nettisivustoa jossa olisi tiivistettynä näitä vaiheita? Ja kuinka kauan työpaikan saamisesta green cardin saamiseen menee? Ja niin edelleen ja niin edelleen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...



×
×
  • Create New...