jenni_117

Taas kerran oleskeluluvasta...

40 viestiä aiheessa

Meillä kesti oleskeluluvan uusimisessa muistaakseni vähän alle kaksi viikkoa, "pääkaupunkiseudulla" ollaan (muttei kylläkään Hki-Espoo-Vantaa). Soittelin poliisille kolmisen kuukautta ennen miehen aiemman luvan umpeutumista, ja sanottiin, että maksimissaan kuukausi menee uuden käsittelyssä. Huomauttivat myös, että riittää kunhan pistää uuden luvan hakuun vaikka juuri ennen vanhan umpeutumispäivää, sillä vaikkei uutta olisi ehditty vielä myöntää, saa sitä odotella ihan normaalisti maassa ja elää kuin ennenkin (ellei luvan myöntämisperuste jotenkin olennaisesti olisi muuttunut, siitä en tiedä?). Jos kyseessä on siis perheside-luvan uusiminen, ja perheside on yhä olemassa, ei tarvitse tämän neuvon mukaan hätäillä vaikka uusimisprosessissa kestäisi kuinka kauan.

Nuo käsittelyajat on muuten ensimmäisen luvan kanssa huomattavasti pidemmät kuin jatkolupien kanssa, koska menevät ulkomaalaisvir... - eikun mikä se nykyään on... - Maahanmuuttovirastoon käsiteltäviksi. Hakevat taustaselvitykset ynnä muuta. Jatkoluvan myöntää sitten paikallinen poliisi ilman että paperit lähtee suuremmille selvityskierroksille, jos kaikki on normaalisti, joten käsittely on huimasti nopeampaa. Eikä me ainakaan (mies amerikkalainen) jouduttu mihinkään haastatteluihin tai mitään. Mies tuli työluvalla kesällä ja jatkettiin sitä perheluvalla marraskuussa, ja normaalisti sai jatkaa työntekoa ym.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Melkein itku pääsi tänään kun soitin migriin kysellen oleskelulupahakemuksen perään. Me jätettiin miehen hakemus täällä Helsingissä poliisille tammikuun lopulla ja se on kuulemma reilut 2 kuukautta nyt ollut siellä migrissä. Ja edelleen jonossa! Nainen langan päässä vaivaantuneena sanoi ettei oikein tiedä milloin asia pääsee edes käsittelyyn asti ja itse käsittely kestänee kuulemma 5-6 kuukautta! Tällanen menettely ja odotus ikuisuuksiin asti alkaa olla jo aika epäinhimillistä kun ei saa mies edes töitä tehdä ratkaisua odottaessa ja eihän sitä kukaan palkkaa kun ei kerran lupia ole vaikka kuinka selittää että se voisi nopeuttaa käsittelyä... Miten voi kestää näin pitkään ja mitä ne oikein syynää siellä?? Ymmärrän tietty että siellä on paljon muitakin töitä tehtävänä ja resurssit rajalliset mutta silti... No eipä kai auta muu kuin koittaa kestää. Onko muilla ollut minkälaisia kokemuksia nyt viime ajoilta?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Terve taas!

Nostanpa vaihteeksi taas tätä vähän ylemmäs... Meillä edelleen odotellaan lupien käsittelyä mut nyt on viimeinkin vähän edistytty: miehellä on haastattelu kahden viikon päästä! Olisi kiva kuulla joltain kokemuksia haastatteluista eli millasia ne on olleet, millasia kysymyksiä jne. Ja sitten onko teillä kestänyt luvan saannissa vielä pitkäänkin sen haastattelun jälkeen? Eikös tässä nyt kuitenkin pitäisi olla jo selvästi voiton puolella??

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen vähän ulalla ja tarvitsisin neuvoja.Mikä on tilanne silloin kun on kyseessä aviopari ja odotamme mieheni oleskelulupaa.1)Saako hän tehdä töitä??2)Jos ei saa,niin pitääkö tulla siis minun tuloilla toimeen niin pitkään kunnes hän saa oleskeluluvan?Olisin todella kiitollinen vastauksista :-X Hyvää kesän jatkoa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

...ja mieheni on amerikkalainen,,,anyone??eikö kukaan tiedä?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

annukka_*_*, tuskin se lohduttaa mutta kerron omasta kohtalosta Ranskassa: olen saapunut maahan marraskuussa 2007, olen edelleen ilman oleskelulupaa))) Se on aika tavallista täällä...eli Suomen käsittelyajat ovat tosissaan aika mukavia verrattuina tähän.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei,

Miten joillakin on mennyt vain 4 päivää oleskeluluvan saamiseen ja toisilla voi mennä 9kk? Onkohan tuo vain pelottelua jos perhesiteen vuoksi on tulossa Suomeen ja kaikki tarvittavat paperit on ja tiedot ei ristiriitaista tietoa papereissa/haastattelussa, niin miten tuo on mahdollista :o

Kyllä pikku panic iskee jos joutuu 6-9kk elämään pelkällä toisen opintotuella kun ei edes Kelalta tukea saa odottelu aikana eikä töitäkään voi tehdä, hohhoijaa!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Nuo käsittelyajat on muuten ensimmäisen luvan kanssa huomattavasti pidemmät kuin jatkolupien kanssa, koska menevät ulkomaalaisvir... - eikun mikä se nykyään on... - Maahanmuuttovirastoon käsiteltäviksi. Hakevat taustaselvitykset ynnä muuta. Jatkoluvan myöntää sitten paikallinen poliisi ilman että paperit lähtee suuremmille selvityskierroksille, jos kaikki on normaalisti, joten käsittely on huimasti nopeampaa.

Meillä taas päinvastaisia kokemuksia. Mies sai ensimmäisen, määräaikaisen oleskeluluvan töiden perusteella parissa päivässä Lontoosta käsin, nyt ollaan odoteltu jatkolupaa maaliskuun lopulta lähtien eli vajaat 2kk. Tänään tuli kutsu kuulemaan päätös, toivottavasti se on myönteinen (en kyllä näe syytä kielteiseenkään päätökseen, samat olosuhteet jne.) Eli jatkoluvan käsittely kesti huomattavasti pidempään kuin ensimmäisen luvan käsittely.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Olen vähän ulalla ja tarvitsisin neuvoja.Mikä on tilanne silloin kun on kyseessä aviopari ja odotamme mieheni oleskelulupaa.1)Saako hän tehdä töitä??2)Jos ei saa,niin pitääkö tulla siis minun tuloilla toimeen niin pitkään kunnes hän saa oleskeluluvan?Olisin todella kiitollinen vastauksista :-X Hyvää kesän jatkoa!
...ja mieheni on amerikkalainen,,,anyone??eikö kukaan tiedä?

Vastaus tulee nyt tosi myöhässä, mutta jospa tämä nyt edes jotain muuta auttais...

Eli töita ei saa tehda jos ei ole oleskelulupaa, ei edes hakuaikana :girl_mad: töitä kyllä saa (ja kannattaa) hakea, koska jos työpaikan saa ja siitä on mustaa valkoisella näyttää luvan myöntäjälle, se on syy saada hakemus käsiteltyä kiireellisenä (siis pääsee käsittelyyn jonon ohi). Näin meidät ohjeistettiin aikoinaan kun oleskelulupaa haettiin (perhesiteiden perusteella). (ja usa:n kansalaiselle haettiin oleskelulupaa).

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Meillä miehellä (ei EU:n kansalainen) oli voimassa ensimmäinen vuoden mittainen opiskelun perusteella myönnetty oleskelulupa, kun mentiin naimisiin. Nyt mies ei enää opiskele ja hakee jatko-oleskelulupaa perhesiteen (avioliitto Suomen kansalaiseen) perusteella. Hakemus jätettiin 2.7.2009 ja loput liitteet toimitettiin 3.7.2009. Jäädään odottamaan miten pitkään luvan saamisessa kestää. Nykyinen oleskelulupa menee vanhaksi heinäkuun lopussa, mutta senkin jälkeen mieheni kuulema saa työskennellä, koska jatkohakemus on jo sisällä.

Jos muistan, niin tulen sitten teillekin kertomaan miten kävi. :P

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

voisiko joku auttaa mahd. pian!! miehen oleskelulupa umpeutuu pian ja uutta pitäisi hakea. asutaan helsingissä eli malmin poliisiko on oikea taho? onko samat lomakkeet kuin ekan kanssa ja mitä luvan uusiminen maksaa? kauanko teillä on suunnilleen kestänyt?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Tietääkö teistä mahdollisesti kukaan, voiko oleskeluluvan hakemisen jälkeen (odottelun aikana) käydä maan rajojen ulkopuolella, ja pääseekö Suomeen takaisin? Meillä on siis häät Suomessa, ja olisimme mahdollisesti lähtemässä häämatkalle, mutta en ole löytänyt mistään varmaa tietoa siitä, onnistuuko tämä. Toinen vaihtoehto olisi, että haemme oleskelulupaa vasta tämän mahdollisen häämatkan jälkeen, mutta onkohan sekään mahdollista, pääseeköhän tänne takaisin, vai onko joku karenssiaika tms (olettaen kylläkin, että 90 päivän turistiaika ei ole ylittynyt tuohon ajankohtaan mennessä)? Kyseessä siis ei-EU maan kansalainen.

Toivottavasti joku osaisi vastata, yritin jo kysellä ko. maan Suomen suurlähetystölta (muiden asioiden ohessa), mutta vastausta ei ole kuulunut. Ehkäpä pitäisi kysyä jostain muualta?

Ja kiitoksia jo etukäteen :)

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
Tietääkö teistä mahdollisesti kukaan, voiko oleskeluluvan hakemisen jälkeen (odottelun aikana) käydä maan rajojen ulkopuolella, ja pääseekö Suomeen takaisin?

Aussisulhaseni kysyi tätä samaista asiaa poliisilta jatkolupaa hakiessaan, ja hänelle sanottiin, että Suomesta voi lähteä käsittelyaikana, mutta takaisin tullessa täytyy ehdottomasti olla mukana "kuitti" hakemuksen jättämisestä, josta selviää oleskelun laatu. En tiedä, päteekö tämä myös ensimmäiseen oleskelulupaan, jos sitä ei edellä jokin vastaava hyväksytty syy olla Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hei,

Minä ja aviomieheni menimme Syriassa naimisiin ja jätimme oleskelulupa paperit suomensuurlähetystöön, jotka sitten sanoivat minulle että jatkossa soitan suomen maahanmuuttovirastoon kyselläkseni miten oleskelulupa papereiden käsittely sujuu.. No niinhän minä tein soitin joka kuukausi maahanmuuttovirastoon ja he sanoivat minulle, että asiani on kunnossa ja kaikki ok mutta kappas joudun odottamaan yli 1-vuoden haastattelu vuoroa miehelleni, koska Syriassa on nykyään paljon oleskelulupa hakijoita eli määrä kasvannut. No tässä sitä ollaan ja odotan yhä, tein ihan perhesiteen perusteella avioliitto.. Maahanmuuttovirasto jopa valitteli jatkuvaa soittamistani heille, koska olen huolissani 1-vuosi on pitkä odotus aika ja pelkään vain, jos tulee hylätty.. Hermostunut ku olen..

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään