Jump to content
Naimisiin.info

häät suomessa, rahat maailmalla - miten maksoitte?


Recommended Posts

Niin. Häitä juhlitaan pian Suomessa. Nyt rupesi ihmetyttämään miten saadaan tarvittavat rahat Suomeen? Eikö tullissa jopa ole rajoituksia käteisen rahan kuljettamiselle? Eikä nyt muutenkaan huvita tuhansia euroja käsiveskassa kantaa.. Meillä ei ole tiliä Suomessa. Onko helpointa siirtää rahat isän tilille ja maksaa sieltä? Voiko juhlapaikoissa yleensä maksaa luottokortilla? Meillä siis lähes kaikki kulut tulee yhdeltä firmalta.  

Katsoin vielä järjestäjän nettisivuilta. Siellä on mainittu tilinnumero, jolle tilaisuus maksetsaan. Nykyään sen kai pitäisi olla IBAN muotoa ulkomailta maksettaessa. Saako sen tiedon pankista vai tilin haltijalta? Tämä koskee myös sitä isän tiliä.

Link to comment
Share on other sites

Isasi ainakin saa IBAN-numeronsa pankista, ellei tiliotteessa nay. Luulisin etta jarjestajakin antaa mielellaan IBAN-numeronsa jos kysyt. Luulisi etta heidan on helpompi saada se selville kuin sinun, ja kun on kyseessa suuri summa, on parempi etta vastuu tasta on heidan.

Minusta tilisiirrot ovat turvallisempia kuin pelkan kortin varassa matkustaminen, ainakin jos on tulossa valttamattomia suuria kuluja. Mun luottokortissa on sellainen luottorajakin jonka takia en haakustannuksia silla saman kuukauden aikana pystyisi maksamaan. Siirtomaksut on tietysti ikavia..

Ulkomaanmaksua tehdessa usein kysytaan: tilinumero, IBAN-koodi, mahd joku muun ulkomaan maksuissa kaytetyn tunnuskoodi (SWIFT-koodi?? oma pankkisi tietaa mita tietoja tarvitset lahettamiseen), vastaanottajan pankin nimi ja konttorin osoite, vastaanottajan osoite, joskus vastaanottajan puhelinnumero.

Link to comment
Share on other sites

Mä luulen että tosiaan siirran ne rahat isän tilille, niin sieltä on sitten nopeaa ja helppoa siirtää edelleen juhlapaikan tilille (puolet ennen juhlaa ja puolet jälkeen). Vai voiko tällainen rahojen siirtely herättää verottajan epäilyksiä? Tietyn kokoisista lahjoistahan myös menee veroa.

Meille luottokortti olisi kyllä kaikista kätevin ja halvoin. Mun kortissa ei ole luottorajaa, ja sitten voitaisiin vaan siirtää rahat säästötililtä kortille... Mutta en oikein usko että juhlapaikka tykkää, kun kerran pyytävät maksut tililleen.

Link to comment
Share on other sites

Ehka kannattaa kysya juhlapaikalta suoraan voitko maksaa maksut luottokortilla.

Tuosta veroasiasta en tieda, ei ole koskaan tullut vastaan, enka tahdo sanoa mitaan varmaksi sen takia.. Ehka jos ihan kymmeniatuhansia rupeaisit siirtamaan, niin verottaja kiinnostuisi. Kun kerran rahat siirretaan isasi tililta pian pois maksuna firman tilille, niin vaikea uskoa etta siita kyseltavaa tulisi. Tai ainakin olisi helppo selittaa.

Mun mies siirsi kerran rahojaan mun Suomen tilin kautta kotimaahansa. Se kutsuttiin konttoriinsa puhutteluun: mita rahoja nama ovat, miten ne ovat tulleet Suomesta, kenen tililta ne oikein tulivat  ;D En tieda olisiko mies ollut velvollinen vastaamaan tuollaisiin kysymyksiin pankille, mutta meni kuitenkin. Tama oli pikkupaikan konttorin historiassa varmaan ensimmainen kerta kun kukaan oli tehnyt tilisiirron ulkomailta. Summakin oli ihan mitattoman pieni. Mutta tama siis siella, eika Euroopassa missa rahaa liikutellaan enemman.

Toivottavasti hyva tapaa hoitaa homma loytyy.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Paljon riippuu juhlapaikasta, mikä on järkevää. Me oltiin seurakunnan tiloissa, joten luottokorttia oli turha tarjota.  ;D

Jos kyseessa ihan tavallinen ravintolatoiminnan harjoittaja, niin preferoivat tilisiirtoa varmaan siksi, että joutuvat maksamaan luottokorttifirmalle komissiota, komission määrä riippuu kortista. Visa ja Master ovat edullisia, esim. Diners on kalliimpi. Sanoisin että jos teille on helpompaa maksaa luottokortilla, niin tehkää sitten niin. Tämähän on teille turvallisempi. Jos tulee joku reklaamaatiotilanne, niin luottokorttiosto on paremmin "vakuutettu" kuin mitä käteismaksu. Juhlapaikan tykkääminen on mielesäni toissijaista, teillähän on osittain (varsinkin jos joku asia menee pieleen) vastakkaiset intressit.

Pohjoismaissa esim. Nordean tililtä toiselle tilisiirto menee ihan kuin kahden suomalaisen tilin välillä. EU-maissa tilisiirtomaksu on muistaakseni huimat 95 senttiä. Voi olla että pohjoismaisilla pankeilla on samantyyppisiä järjestelyistä, joten ei tuo suora tilisiirtokaan maltaita maksa, mutta kannattaa toki varmistaa...

Tilinhaltijalta täytyy tosiaan pyytää IBAN-koodi tilisiirtoa varten, muuten sitä ei tietääkseni saakaan. Isän tilin käyttäminen on ok myös verotuksellisista syistä. Se että rahat ovat isäsi tilillä ei tarkoita että ne olisivat hänet. Tämän voi tarvittaessa myös tiliotteilla todistaa. Summa saa olla todella suuri että siihen kukaan kiinnittäisi huomiota. Pankkisalaisuus kun on vielä toistaiseksi voimassa.  ;)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos Susie vastauksesta.

Mun Nordea-Nordea rahan siirrot on kyllä maksaneet suunnilleen 20 euroa kipale... Lisäksi mä olen kauan sitten kadottanut ulkomaanmaksuun tarvittavat salasanat, ja uusien saaminen kestää. Miehen tililtä ulkomaan maksut onnistuu helposti ja ovat edullisempiakin. Hänen pankistaan sanoivat, että Suomeen rahat kulkevat 3-5 päivässä.

Käteistä mä en ole edes harkinnut. Sitä ei tullivapaasti noin suurta summaa saa kuljettaa, ja valuutan vaihtaminen maksaa tavasta riippumatta aika paljon.

Link to comment
Share on other sites

^ Oma pankkini ei veloita verkkomaksuna tehdystä EU-maksusta minkäänlaista palvelumaksua. Tässä vielä pankin sivuilta EU-maksun edellytykset:

"Maksu luokitellaan EU-maksuksi, mikäli seuraavat edellytykset täyttyvät:

   * maksu on euromääräinen ja enintään 50.000 euroa

   * maksajan ja saajan tiedot on ilmoitettu

   * maksu maksetaan ja hyvitetään eurotililtä/lle (ei valuuttakauppaa)

   * sekä maksun lähettäjän että saajan tilipankki on EU:n tai ETA:n alueella

   * maksunsaajan tili on IBAN-muodossa

   * maksunsaajan pankki on BIC-muodossa

   * maksunaihe on mainittu

   * sekä maksaja että maksunsaaja maksavat oman pankkinsa palvelupalkkion.

Maksujen hinnoittelu perustuu kunkin jäsenvaltion vastaavan kotimaan tilisiirron hinnoitteluun. Tämä kattaa sekä saapuvat että lähtevät maksut, jotka täyttävät yllämainitut edellytykset."

Link to comment
Share on other sites

Tässä on nyt ongelmana lähinnä se, että häiden lopulliset kustannukset selviävät la-illan aikana (juomien menekki) ja ja maanantainan iltapäivällä lähdetään häämatkalle, joten olaan vaan sitä ennen pitäisi päästä miehen nettipankkiin, ettei maksu veny turhan myöhään. Paikasta lupasivat lähettää tänä iltana IBANin ja arvion laskusta. maksetaan vähän etukäteen, niin voivat sitten paremmin odotella loppuja. Jos vaikuttaa huonolta, niin kysyn siitä luottokortista ja jos ihan hankalaksi menee niin sitten käännyn isän puoleen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...