Jump to content
Naimisiin.info

Ulkomaalaisen miehen muutto Suomeen


Guest Marikutza(Guest)

Recommended Posts

Guest Marikutza(Guest)

Kihlauduin juuri irlantilaisen miekkosen kanssa. Itse asuin puolen vuoden verran Irkuissa ja syksyllä olen jälleen menossa vuodeksi maahan. Ollaan puhuttu, jos vuoden parin päästä muutettaisiin Suomeen, mutta miestä huolettaa töiden saaminen, etenkin kun tällä hetkellä hän ei puhu suomea ja muutenkin on huono kielipää! Joten kiinnostaisi kovasti tietää, miten teillä jo Suomessa asustavilla pareilla on miehen töiden saanti onnistunut, mistä päin Suomea, ja kuinka tärkeää on ollut osata suomea milläkin alalla (mies on graafinen suunnittelija). En löytänyt muista aiheista tietoa tästä asiasta..

Kiitos!

Link to comment
Share on other sites

Heips! Minun avokkini (belgialainen) opiskeli suomea työkkärin kursseilla ja oli harjoitteluissa, oppi hyvin mutta löysikin sitten viimeinkin työpaikan jossa puhutaan vain ja ainoastaan englantia ja kyllä siinä vuosi menietsiessä ja niitä kielikursseilla ja harjoitteluissa käydessä (yliopiston Belgiassa käynyt kuitenkin) ja on niin iloinen kun löysi sen paikan, vaikka ei ole koulutusta vastaavaa työtä, ja onneksi tykkää kovasti ihmisistäkin siellä ja siellä on muitakin ulkomaalaisia, vaikka suurin osa suomalaisia jotka puhuu hällekin englantia vaikka hän haluaisi puhua suomea

Minäkin olen graafinen suunnittelija, ja useissa hakemuksissa mainitaan että pitää olla hyvä englaninkielen taito, enemmän tietenkin pääkaupunkiseudulla, kun on ulkomaalaisten ketjujen toimistoja. Ehdottomasti kannattaa kysyä mainostoimistoilta etukäteen! ja lähettää vaikka portfolion osoite tai maili jossa kertoo vähän itsestään.

Mutta onnea jokatapauksessa kihlauksesta, toivottavati toteutuu suunnitelmanne toivotulla tavalla  

Link to comment
Share on other sites

Tsekkaapas tämä foorumi, missä ulkomaalaiset (sekä suomalaiset) keskustelevat Suomessa asumisesta, maan kulttuurista, työmahdollisuuksista jne jne.

FINLAND FORUM - Find information about moving, living in and life in Finland

Mun miehen mielestä toi ihan kamala keskustelupalsta. Siellä on ihmiset jotenkin tosi negatiivisiä ja yleinen ilmapiiri jotenkin nihkeä.

Ja itse asiaan, niin ulkkiksen työnsaantiin Suomessa mielestäni vaikuttaa tosi moni asia, mm. paikkakunta, ala, oma aktiivisuus, asenne ja ihan pelkkä tuuri. Mutta ei se mahdotonta ole. Uskoisin että graafisilla suunnittelijoilla voisi olla ihan hyvin mahdollisuuksia saada töitä.  

Link to comment
Share on other sites

Niin, töiden saanti riippuu varmastikin eniten just alasta ja alueesta. Meillä mies kokeili kepillä jäätä ja haki paikkoja Suomesta - tuloksena oli useampi haastattelu ja työpaikka ihan parin kuukauden sisään! Tosin määräaikainen harjoittelupaikka, mutta omalta alaltaan ja täysin englanninkielisenä. IT-alalla ainakaan ei tunnu suomen kielen taitamattomuus olevan mikään suuri juttu, ja isoille kansainvälisille firmoille helpommin pelkän englannin taitaminen riittää. Tsemppiä vaan hakuun! (Vaikka tein tapauksessa Marikutza taisikin mennä vielä hetki, ennen kuin asia on varsinaisesti ajankohtainen)

Link to comment
Share on other sites

Olin töissä Satamassa joitakin aikoja sitten, ja siellä fiman kieli on täysin englanti. Työntekijöistä moni oli ulkkis, joten sieltä suosittelisin kyllä kokeilemaan. Varmasti moni muukin mainostoimisto on englanninkielinen. Tosin täysin englanninkielisessä ympäristössä on se vaara, ettei mies koskaan opikaan suomea, kuten monille silloisille työkavereilleni kävi.

Link to comment
Share on other sites

Minä raahasin rohkean mieheni aivan itäiseen Suomeen, josta työpaikan hankkiminen ihan suomalaisillekin on erittäin haasteellista. Hän kävi pari vuotta suomen kielen kursseilla ja nyt on töissä isäni yrityksessä ja puhuu jo ihan hyvää Suomea. Jäämme tänne, todennäköisesti sinne saakka, kunnes mieheni jää työstään eläkkeelle...  

Link to comment
Share on other sites

Me muutettiin suomeen n. 4 vuotta sitten. siinä meni sitten talo rakentaessa ym pari vuotta, mutta 05 keväällä mies alkoi etsiä työpaikkaa, parin puhelun jälkeen oli ensimmäinen haastattelu ja palkka oli hyvä joten meni töihin pk seudulla toimivaan maalausfirmaan... Sitten löysin oikeastaan vahingossa löysin ilmoituksen maalarin paikasta meidän kotialueella (länsi-uusimaa), mies meni haastatteluun ja sai heti paikan...

Ei kyllä puhu yhtään suomea tai ruotsia (joka on meidän alueella enemmän käytössä), mutta ei se ole työpaikkaa haettaessa haitannut...

Kävi alkuaikoina työkkärin järjestämällä kurssilla ja piti kovasti, mutta joutui sitten jättämään sen kesken. on sen jälkeen käynyt työväenopiston järjestämällä kurssilla mutta ilmoitti että se ei ole häntä varten...

Ei ole ottanut stressiä suomenkielestä, ajattelee että kyllä sen pikku hiljaa oppii... Nykyjään ymmärtää jo tosi paljon mutta ei "osaa"(uskalla) puhua vielä...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...