Mariouma

Naimisiin moskeijassa

11 viestiä aiheessa

                                           Tervehdys!

Menimme naimisiin viime vuoden lopulla maistraatissa. Häät olivat pienet ja niitä juhlittiin vain perheen kanssa. Mieheni on muslimi ja hän haluaisi, että avioliittomme siunattaisiin myös moskeijassa. Itse en ole muslimi, mutta olisi hienoa vahvistaa avioliitto, sillä maistraatista ei jäänyt ihan sellaisia muistoja, kuin mistä lapsena aina unelmoni. Olisi myös ihanaa järjestää vähän isommat häät suuremmalle joukolle kuin aiemmin, eli kaikille sukulaisille ja ystäville, jotka eivät päässeet juhlimaan meitä.

Ajattelin, että elokuun loppupuoli olisi hyvä ajankohta, mutta aikaa ei tietenkään jäisi kovin kauaa valmisteluihin. Siksi tarvitsisinkin vinkkejä, miten te olette järjestäneet häät n. 7:ssa viikossa, tai miten järjestäisitte ne? Varsinkin moskeijahäistä tietävävien vinkit olisivat tärkeitä, mutta kaikki apu on tervetullutta. Toivotan kaikille oikein lämmintä kesää ja aurinkoisia päiviä. Nautitaan kesästä!

:-X:llä Mari

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Eikos sunkin pida olla muslimi jotta suostuvat vihkimaan teidat?

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen ymmärtänyt, ettei ei-muslimi pääse edes moskeijaan (paitsi ns. turistimoskeijaan) sisälle, joten ihmetyttää jos imaami vihkii parin, jossa molemmat eivät ole muslimeita.

Kyllähän ne juhlat onnistuu tiukalla aikataulullakin järjestää, jos vain saatte juhlapaikan varattua haluamallenne ajankohdalle. Siitä siis kannattaa lähteä liikkeelle. Voisit ehkä käydä juttelemassa imaamin kanssa käytännönasioista, siis jo ihan siitä saatko ei-muslimina siunauksen liitolle ja kuinka hääjärjestelyt moskeijassa hoidetaan, vieraat yms. Ja sitten kannattaa pohtia loihditteko itse tarjottavat vaiko käytättekö pitopalvelua apuna, kutsut kannattaa lähettää hyvissä ajoin kun aikaa on noin vähän.

Valitettavasti en osaa paremmin neuvoa sillä ei ole kokemusta moskeijahäistä, vaikka mieheni on syntymämuslimi. En itse haluaisi moskeijahäitä, sillä en ole muslimi enkä oikeastaan usko jumalaan. Samasta syystä en halunnut kirkkohäitäkään ja pidimme mukavat pienet maistraattihäät ja juhlat.

Tsemppiä valmisteluihin

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Hyva ystavani on naimisissa muslimin kanssa. Heidat 'vihittiin' ensin islamilaisittain ( ei kuitenkaan moskeijassa) seremonian toimitti imaami eika se ollut laillisesti sitova, myohemmin heidat sitten viela vihittiin siviilisti.

Mulla on kanssa kasitys ettei moskeijassa voi vihkia kuin pariskunnan jonka molemmat osapuolet ovat muslimeita?

Tassa tapauksessa seremonia jarjestettiin oikeastaan lahinna sulhasen uskovaisen aidin takia.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Mieheni kyllä on sanonut minulle, että voimme avioitua moskeijassa, vaikken olekaan muslimi. Tietääkseni riittää, että me molemmat ilmaisemme myöntymyksemme avioliitolle, eli että suostumme siihen ja  että molemmat tahdomme sitä. Ja varsinkin, kun jo olemme naimisissa, niin se jo osoittaa sitoutumisesemme.  Tämän lisäksi tiedän vain, että puku  on vapaa, että vierasmäärä on rajoitettu ja että vanhempien suostumus on myös tärkeä. Minun ei tarvitse kääntyä muslimiksi,  ja se onkin hyvä, sillä ainakaan nyt en ole siihen valmis.

Kiitos vastauksista ja vinkeistä, toivottavsti niitä tulee vielä lisää. Varsinkin moskeijahäistä tietävien tarinat ovat enemmän kuin tervetulleita. Viestejä odotellen

Mari  

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Olen kuullut, että moskeijahäissä täytyisi ainakin morsiamen vanhempien olla läsnä. Tämä tosin on kai eri tilanne, kun et ole musliminainen. Vieraita, ei mitenkään aina ole edes mukana moskeijassa, hehän voivat sitten tulla häävastaanotolle. Seremoniasta tulisi silloin ikään kuin intiimimpi, kuin siellä olette vain te, vanhempasi, ehkä joku muu perheenjäsen, ja imaami, joka teidät vihkii. Hän ilmeisesti lausuu jotain arabiaksi, ja teidän molempien on kai miehesi kanssa tarkoitus myös sanoa jotain. Tässä nyt pari asiaa, joita olen kuullut, mutta itse en ole mennyt moskeijassa naimisiin, joten en osaa tämän tarkemmin sanoa. Onnea sinulle häihisi!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kiitos Korallikata. Ja muillekin kiitoksia vielä viesteistä, joita edelleen saa tulla lisää. Olemme olleet juuri mökkeilemässä ja saimme nauttia niin helteestä kuin sateistakin. Ihanaa kesää!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Kannattaa käydä jollain muslimisivuilla, josko siellä jossain kerrottaisiin muslimihäistä. Koita etsiä sieltä jotain forumia, jossa olisi lisää aiheesta. Tietoa ja sivuja löydät varmaan googlesta. Onnea sinulle!

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Muslimihäät varmaan ovat erilaiset eri kulttuureissa. Mieheni kulttuurissa sulhasen vanhemmat vanhanaikaisesti menevät morsiamen kotiin pyytämään tyttären kättä tämän vanhemmilta. Kihlaudutaan ensin, järjestetään häät joissa mies vihkijän kanssa kahdestaan istuvat keskellä lattiaa ja naiset ovat takana sivummalla, morsian ei ole vihkimisessä muutoin mukana kuin taustalla ja allekirjoittamassa vihkimistodistuksen. Tästä alkaa virallinen juhliminen. Luonnollisesti ennen tätä pari ei saa edes yöpyä samassa talossa tai muutoin seurustella, mutta nykyaikana nuoret suurkaupungeissa kyllä seurustelevat salaa, mutta kylissä on toinen juttu.

Meillä on hääjuhlat Suomessa kesällä 2008 ja 2 viikon päästä juhlitaan mieheni kotimaassa. Meidät vihki täällä Suomessa siihen valtuutettu imaami. Eli ollaan jo naimisissa :D

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites
On 7/2/2005 at 10:44 PM, Fifi said:

Hyva ystavani on naimisissa muslimin kanssa. Heidat 'vihittiin' ensin islamilaisittain ( ei kuitenkaan moskeijassa) seremonian toimitti imaami eika se ollut laillisesti sitova, myohemmin heidat sitten viela vihittiin siviilisti.

Mulla on kanssa kasitys ettei moskeijassa voi vihkia kuin pariskunnan jonka molemmat osapuolet ovat muslimeita?

Tassa tapauksessa seremonia jarjestettiin oikeastaan lahinna sulhasen uskovaisen aidin takia.

Tulen ketjuun noin kymmenen vuoden viiveellä, pahoittelut! Etsimme kumppanini kanssa imaamia, joka suorittaisi islamilaisen vihkimisseremonian muslimimiehen ja ei-musliminaisen välille. Kerroit, että ystäväsi tilasi imaamin kotiin. Satutko vielä muistamaan, mistä imaami tilattiin? Itse sijaitsemme Espoossa, mutta voimme tarvittaessa matkustaa myös muualle.

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Moi @Mimijami, en valitettavasti osaa auttaa silla ystäväni häät eivät olleet Suomessa. Jos miehesi käy säännöllisesti joissain tietyssä moskeijassa aloittain varmaan kysymällä sieltä.

Onnea etsintöihin ja tulevaan avioliittoon. :) 

 

Jaa viesti


Link to post
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään