Jump to content
Naimisiin.info

Turkkilaisia hääperinteitä


Recommended Posts

Meillä häihin tulee turkkilaisia sukulaisia, sulhanen on puoliksi turkkilainen ja puoliksi suomalainen.

Olisi kiva tietää vähän turkkilaisista hääperinteistä, joita voisi ehkä käyttää hääjuhlassamme! tietäisikö kukaan?

Ainoastaan tiedän sen, että yleensä lahjojen sijaan sukulaiset tuovat kultakolikoita, jotka morsian kerää pikkupussukkaan ja näillä kultakolikoilla kustannetaan osa häistä tai jopa kokonaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Olen kerran ollut suomalais-turkkilaisissa häissä (pidettiin hääjuhla ensin Suomessa ja sitten Turkissa). Tavat eroavat käsittääkseni mm. alueen ja uskonnollisuuden mukaan. Tässä kuitenkin joitain turkkilaisia juttuja, joita muistan. Esim. kun googlella etsii "turkish wedding traditions" niin löytyy paljon kuvia ja lisätietoa kaikenlaisista perinteistä.

- Morsiamella oli punainen nauha vyötäisillä normaalin hääpuvun päällä

- Baklava-leivoksia jälkiruoaksi (raki-juoma snapsin sijasta on myös hyvää, jos turkkilainen suku hyväksyy alkoholin käytön)

- Turkissa annetaan usein kultakoruja lahjaksi, koska kulta säilyttää arvonsa.

Pari päivää ennen varsinaista hääjuhlaa Turkissa pidettiin tilaisuus "Naisten juhla" tms, jossa morsiamella oli kirjailtu punainen samettipuku. Näissä juhlissa eri "ryhmät" tanssivat vuorotellen muiden seuratessa, eli aina huudettiin tanssilattialle esim. isät, äidit, sisarukset, morsiamen perhe, sulhasen perhe jne. Muut vieraat heittivät tanssijoiden jalkoihin rahaa, jotka menivät hääparille juhlien maksamiseen. Lisäksi morsian tuotiin pää punaiseen huntuun peitettynä keskelle, ja naiset tanssivat hänen ympärillään. Naimattomille naisille annettiin sifonkihuivi. Morsiammen käsiin ja naimattomien naisten käsiin piirrettiin hennalla. (En muista yhtään mikä näiden tapojen tarkoitus oli... joku hedelmällisyysjuttu ehkä?)

Varsinaisissa hääjuhlissa koristelu on usein krumeluurimpaa kuin suomalaisissa, paljon organzarimpsua ja monikerroksinen kermakakku, runsaat kukka-asetelmat jne. Sukulaisia tulee paljon, ja tapana on kutsua ne perheet, joiden lasten hääjuhliin sulhasen/morsiamen vanhemmat on aiemmin kutsuttu.

Kaikissa juhlissa oli paljon turkkilaista "piiritanssia", vaikka suomalaisia sukulaisia voi olla vaikea saada innostumaan siitä ;)

Link to comment
Share on other sites

Turkissa hääperinteitä on aivan laidasta laitaan riippuen siitä, onko kyseessä kaupunkilaishäät vai kylähäät, kurdialueilla vietettävät häät vai turkkilaisissa osissa vietettävät, kovin uskonnollinen ja vanhoillinen perhe, vaiko länsimaistunut ja liberaalimpi kyseessä jne...

Varsinkin kurdialuen kylissä vietetään edelleen perinteisiä kaksipäivisiä häitä, joihin osallistuu koko kylä. Ensimmäisenä päivänä vietetään hennailta, jolloin sekä morsiammelle että sulhaselle laitetaan hennaväriä käsiin naisten tanssiessa ympärillä. Tätä juhlaa varten morsiamella on yllään joko perinteinen kurdilainen juhlapuku tai nykyaikaisempi iltapuku (ei kuitenkaan valkoinen). Koko ilta vietetään sitten perinteisiä tanssia tanssien ja musiikkia kuunnellen. Seuraavana päivänä on sitten varsinainen hääjuhla. Koko hääväelle tarjotaan yleensä syötävää, mutta alkoholilla ei ole mitään osuutta häissä. Tämäkin päivä vietetään tanssien ja iloiten, mutta yleensä hääpari istuu suurimman osan ajasta erillisessä pöydässä, eikä varsinkaan morsian paljonkaan osallistu tansseihin. Itse naimisiinmeno on koruton ja virallinen paperinallekirjoitus, tai vaihtoehtoisesti moskeijassa pikaisesti imaamin edessä suoritettava toimitus. Hääjuhlan jälkeen nuoripari lähtee yleensä ensimmäistä kertaa yhdessä uuteen kotiinsa, joka on laitettu valmiiksi heitä varten koko perheen voimin.

Muualla kuin maaseudulla häitä vietetään erillisissä häänviettopaikoissa (Dügün salonu) joita löytyy melkeinpä joka korttelista. Hajaseuduilla niitä on bensa-asemien ja levähdyspaikkojen yhteydessä. Sinne tuodaan sitten yleensä omat ruuat, tai vuokrataan pitopalvelu, sekä tietysti hääbändi - elävä musiikki on erittäin tärkeässä asemassa.

Vanhoillisemmilla alueilla morsiamen puku on hyvinkin peittävä, kun taas muualla on ihan samantyyppinen vaatetus kun meillä täälläkin. Yleisesti kuitenkin häämuoti on kermakakkumaisempaa kuin mihin me olemme tottuneet. Omaa hääpukuani (joka oli kirjailtu, laahuksellinen ja omasta mielestäni jo hieman liiankin koristeellinen) pidettiin (joskus ei niinkään hienotunteisesti) kovin arkisena ja ihmeteltiin miksi ihmeessä en ollut valinnut röyhelömäisempää...

Kukkakimppu koostuu valkoisista kangas/muovikukista joihin on usein kiinnitetty paljon sinisiä silmiä onnea tuomaan. Aitoja kukkia ei juurikaan käytetä.

Yleensä hääparille annetaan lahjaksi molempien vaatteisiin kiinnitettäviä kultakolikoita tai morsiamen käsivarteen pujotettavia kultarenkaita. Nämä kultakorut menevät sitten juhlan jälkeen kylmästi kultakauppaan rahaksi vaihdettaviksi, sillä niiden tarkoitus on antaa nuorelle parille rahallista tukea elämänsä alkuun.

Sulhasen perhe perinteisesti ostaa morsiamelle kalliin kultakorusetin (kaulakoru ja rannerengas) jota morsian häissään käyttää, mutta joka menee sitten pankin tallelokeroon tai patjan sisään pahan päivän varalle. Itse sain vääntää pitkään anopin ja appiukon kanssa ettei minulle ostettaisi mitään 22 karaattista (näin ne yleensä ovat, sillä eivät ole tarkoitettuja varsinaiseen käyttöön) kamalan kallista ja painavaa rusettista telaketjua, sillä en halunnut heidän pistävän rahojaan sellaiseen, jolla en oikeasti tee yhtään mitään (meillä oli kuitenkin jo yhteinen elämä alkanut, ja taloudellinenkin puoli ihan kunnossa...). Valitsin sitten viimein siromman (ja paljon halvemman, vaikka kallis olikin) korusetin, jota voin oikeasti käyttää. Appikset ymmärsivät kyllä asian kun heille sen selitimme miehen kanssa, mutta taisivat kuitenkin hääjuhlissa hieman hävetä sukulaisten edessä että jotkut saattoivat miettiä miten heillä ei ollut varaa ostaa morsiamelle "kunnon korut"...

Kaiken kaikkiaan häät ovat siellä erittäin suuri juttu ja näytön paikka hääparin vanhemmille. Niihin uppoaa paljon rahaa ja niitä valmistellaan hartaasti koko suvun voimin. Morsiamella ei aina ole niinkään sanavaltaa näissä järjestelyissä, vaan on enemmänkin "esittelykappaleena" (en tarkoita tätä näin negatiivisesti, kuin se kuulostaa, en vaan löydä oikeaa sanaa).

Oli se kyllä näin suomitytön silmin aika seikkailu, välillä raivoangsti-itku kurkussa ja välillä onnenkyyneleet silmissä.

Toivottavasti Surpsilla tulee olemaan onnistuneet häät, oli niissä sitten millaisia perinteisiä elementtejä tahansa!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 years later...

Itse olen puoliksi turkkilainen ja puoliksi suomalainen. Mieheni on kokonaan suomalainen. Me haluamme ottaa häihimme mukaan toisesta kulttuuristani perinteitä, koska se on muutenkin osa minua/meitä joka päivä. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Sulhasellani on Turkin ja Suomen kaksoiskansalaisuus, hänen isänsä on noin 30 vuotta sitten Turkista Suomeen muuttanut. Sulhanen on tosin täysin suomalaiseksi kasvanut, isänsäkin on aika pitkälle juuristaan erkaantunut. Ainoastaan sulhasen sedän turkkilaiseen perheeseen ovat pitäneet yhteyttä, vasta pari vuotta sitten edes kuulin, että myös täti perheineen löytyy... Sedän perheen aiomme häihimme kutsua, toivottavasti pääsevät. :) Tavallaan olisi hauska ajatus sisällyttää jotain turkkilaisia perinteitä juhlaamme, mutta luulen, että jäävät väliin, sillä emme tiedä tavoista tarpeeksi. Luulisin, että sedän perhe toivoo sitten ennen varsinaista juhlaa pidettävän jonkinlaisen "turkkilaisen illan" perheidemme kesken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mukava lukea täältäkin turkkilaisista perinteistä  :)  Kihlattuni on turkkilainen ja meidän olisi tarkoitus mennä naimisiin ensi kesänä siten, että ensin viralliset häät pidetään Turkissa ja myöhemmin vielä toinen hääjuhla Suomessa. Olen ajatellut antaa miehelle ja miehen perheelle vapaat kädet näiden turkkilaisten häiden suhteen ja itse huolehtia Suomen päässä järjestettävästä juhlasta. Jännittää kyllä nyt jo vähän. Miehen perhe on suhteellisen konservatiivinen, mikä vaikuttaa esimerkiksi omaan pukeutumiseeni häissä. Tämä tosin on minulle ihan ok. Minulla on toiveena, että ainakin osa perheestäni ja ystävistäni pääsee matkustamaan Turkin häihin "henkiseksi tueksi", sillä kielimuurin vuoksi kommunikointi on välillä hyvin vaikeaa muiden paitsi mieheni kanssa, ja pidemmän päälle se on raskasta. Muutoin olen kyllä perinteille avoin ja mielelläni koen nämä turkkilaiset traditiot myös.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...