Jump to content
Naimisiin.info

Naimisiin meno ei-eu kansalaisen kanssa ja oleskelulupa


Guest Jossen

Recommended Posts

Tarvitsisin neuvoja viisaammilta,

olen kihloissa kroatialaisen miehen kanssa ja tarkoitus olisi mennä Suomessa maistraatissa naimisiin. Itse asun tällä hetkellä Sloveniassa mutta tulen jo muutaman viikon päästä takaisin Suomeen. Kihlattuni olisi tarkoitus tulla ehkä kuukautta myöhemmin ja sitten menisimme naimisiin. Jotenkin naiivisti ajattelin että tämä olisi jotenkin yksinkertaista :) mutta nyt alkoi tuntumaan että ohhoh. Esteettömyys paperin hankkiminen ei liene ongelma, mutta en oikein ymmärtänyt maistraatin sivuilta että tarvitseeko miehelläni olla oleskelulupa ennen naimisiin menoa? Ja jostain luin että töitä ei voi tehdä kun odottelee oleskelulupaa, kuulostaa ihan hullulta.

Tietäiskö joku valistunut kansalainen ja auttaisi hieman avaamaan aihetta kun on jo kova hinku naimisiin.

Kiitos jo valmiiksi jos joku voisi auttaa

Link to comment
Share on other sites

Ei tarvitse olla oleskelulupa. Hanki hänelle turistiviisumi, niin hän voi oleskella Suomessa kolme kuukautta. Voitte mennä naimisiin, jos esteidentutkinta on hankittu ja sitten voi hakea oleskelulupa perhesiteiden perusteella. Se voi kestää 4-6 kk ja hän ei saa tehdä töitä eikä hänellä ole sosiaaliturvaa, niin kannattaa ehkä miettiä vakuutuksesta,

toivottavasti tämä auttaa sinua :)

Link to comment
Share on other sites

Kroatian kansalainen ei tarvitse viisumia tullakseen Suomeen. Eli voi tulla Suomeen koska tahansa ja teidät voidaan vihkiä, kunhan mies tuo mukanaan tarvittavat paperit esteettömyydestä ja te jätätte hakemuksen maistraatille. Viikon kuluttua siitä voitte siis halutessanne solmia avioliiton. Mies saa oleskella Suomessa 90 päivää.

Ja vaihtoehtoina on tosiaan se, että menette Suomessa naimisiin ja mies jää odottamaan oleskelulupaansa, mutta ei saa tuona aikana tehdä töitä ja puolison on pystyttävä elättämään, tai mies palaa avioliiton solmisen jälkeen Kroatiaan ja hakee oleskelulupaa sieltä käsin eli Suomen suurlähetystön kautta. Tällöin hän voi jatkaa työskentelyä kotimaassaan siihen asti että saa oleskeluluvan Suomeen, vaikka tietysti onkin ikävää aloittaa avioliitto asumalla erillään.

Link to comment
Share on other sites

Mekin tehtiin niin, etta mies tuli viisumitta Suomeen eli turistina. Hanella tosiaan piti olla esteettomyystodistus mukanaan apostillella varustettuna kotimaastaan hankittuna. Me haettiin oleskelulupaa (jonka hakemiseen on tosiaan saapumisesta tuo 90 paivaa aikaa) jo ennen naimisiin menoa ja se tuli kuukaudessa ja sitten mentiin naimisiin vasta 6kk paasta. Ennen oleskelulupaa ei tosiaan saa tehda toita yms, mutta oleskelulupa tuli kuukaudessa, joten ei se niin haitannut.

Tuohon elattamisjuttuun sen verran, etta suomalaiselta puolisolta ei vaadita kovinkaan suuria tuloja elattaakseen ulkomaalaisen puolisonsa, koska itse olen opiskelija eika minulla ole kummoisetkaan tulot.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ellinora...Minäki oon menossa naimisiin ja hakee oleskelulupa sen perusteella. Mulla ongelma että mun tuleva vaimolla viisumi päättyy viikon päästä

ja me ei saatu kaikki leimat hänen paperiin ku mennään naimisiin nii meidän pitää lähettää ne thaimaan takaisin ja saada yks leima viellä, mut siinähän kestää varmaan

se 3-4 viikkoo ennen ku saadan paperit takaisin.

Pystyykö sitä hakee oleskelulupa sillä perusteella ettää mennään naimisiin...ja se saa olla täällä sillä aikaa, siihen asti ku mennään naimisiin?

Tietääkö joku tästä jotain??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...