Jump to content
Naimisiin.info

Oma lapsi sulhaspoikana?


MaalisMorsian12

Recommended Posts

Otsikossahan tuo kysymys jo ilmeni, eli onko kenelläkään kokemusta siitä että oma lapsi toimisi sulhaspoikana/morsiustyttönä?

Meillä häät ovat puolen vuoden kuluttua, ja poikamme on tällä hetkellä 11kk ikäinen :) Eli oletan että puolen vuoden kuluttua jo kävellään, mutta miten poika selviää tehtävästä? Jännitys on kuitenkin varmasti iso hänelläkin, ja äiti ja isikin ovat ihan oudosti pukeutuneet, eikä niiden luokse edes saa mennä! :D

Morsiusneitona meille tulee silloin 11-vuotias siskoni, mutta en halua että hän joutuu taluttamaan poikamme "väkisin" alttarille, jos tämä esim. päättäisikin mennä tervehtimään vieraita kesken kaiken :D

Kertokaahan kokemuksistanne! :)

Link to comment
Share on other sites

Itselläni ei ole lapsia, mutta jotenkin tuntuisi, että ovat aika pieniä hommaan. Tai sitten mukana tulisi olla joku tuttu ja turvallinen aikuinen. Omia kummipoikia katsellessa, saattaa heillä kesken jonkun homman ruveta kiinnostaa joku muu kuin itse tekeminen. Esim. jalkapallo pelissä kesken hyökkäyksen ruvetaan tähyilemään taivaalle kun lentokone menee siellä :D ..Suloisiahan he varmasti tehtävässään ovat. :)

Link to comment
Share on other sites

Mun sisko meni kesäkuussa naimisiin. Mun tytön (2,5v) ja kummitytön (1v 10kk) piti olla morsiustyttöinä heittelemässä ruusunterälehtiä 5-vuotiaan sulhaspojan kanssa. Poika heitteli, tytöt jänistivät.

Omissa häissä ensi kesänä meidän tyttö on jo reilu 3,5-vuotias ja sen ikäisen voisin jo ehkä olettaa uskaltavan/kykenevän tehdä jotain isompaa.

Link to comment
Share on other sites

Meidän poika oli 1,5-vuotias meidän häissä. Hänelle tehtiin sormustyyny, jossa sormukset olivat nauhoilla kiinni. tyyny oli tavallaan kassi, eli siinä oli sivussa lenkki, josta sitä kannettiin. Poika tuli kirkkoon meidän edellä kaason kädestä kiinni pitäen (kaaso tietysti pojalle tuttu). Seisoi alttarilla sormustyynyä pitäen (kävi pienen hetken minun sylissäni ja taisi käydä myös eturivissä mummin luona, mutta tämä oli täysin mahdollista eikä häirinnyt ketään) ja antoi sormustyynyn kun sen aika tuli. Tärkeintä lienee, ettei aseta liian suuria odotuksia. On kiva, jos tällainen pieni tehtävä onnistuu, mutta juhla ei kaadu siihen, jos ei onnistukaan. Ja väkisin ei lasta kannata yrittää pitää missään, paljon vähemmän häiritsee jos hän saa mennä välillä käymään sylissä tms. Varasuunnitelmia kannattaa olla:)

Link to comment
Share on other sites

Guest sos.opiskelija

Ihan jos järjen kanssa yritän ajatella, niin en laittaisi 1-2-vuotiasta lasta mihinkään viralliseen rooliin sellaisessa tilaisuudessa kuin häät. Lapsissa on keskenään tietysti suuria eroja; jotkut tekevät 2-vuotiaina asioita, joita toiset ei edes 3-vuotiaina. Minä hain esim. itse lahjapakettini joulupukilta, mutta isosiskoni ei uskaltanut.

Kun työskentelen lapsiläheisessä ammatissa, niin fakta on, että alle 3-vuotiaalla keskittymiskyky on vielä kovin heikko. Lasta voi pyytää hakemaan sisätossut naulakosta, mutta jos matkalla onkin maassa joku kiinnostava lelu, niin tossujen hakeminen kyllä unohtuu kuin seinään. Jotkut 3-4-vuotiaatkin ovat vielä niin arkoja, etteivät halua joulu- ja kevätjuhlissa osallistua edes yhteislauluesityksiin vanhempien edessä, vaan turvautuvat välittömästi omiin vanhempiinsa ja/tai alkavat itkeä.

Kyllä siinä sitten mielessä käy, miten lasten esiintyminen häissä onnistuisi - esiintymistähän se on, kun heidän odotetaan tekevän tietyllä tavalla ja kaikki ympärillä katsovat! Ja ihan pienikin lapsi, vauvakin jopa, ymmärtää tilanteen erityisyyden, vaikka ei osaa sanallisesti ilmaistakaan, että nyt minua jännittää.

Eli sanoisin, että jos lasten suoriutumisesta tehtävässään on epävarma, niin minä jättäisin ne suosiolla pois. Kyllä heidät huomataan ja huomioidaan juhlissa muutenkin. Ja itse pääpari voi olla levollisemmin mielin, kun ei tarvitse jännittävänä päivänä vielä sitäkin jännittää, miten se oma kullannuppu selviytyy vai selviytyykö ollenkaan. Juhlapaikalla meno on kuitenkin sitten rennompaa (toivottavasti!) ja lapsen kiipeäminen äidin syliin ei ole niin suuri show kuin alttarilla.

Link to comment
Share on other sites

No meillä on ortodoksihäät joten asettuminen ja liikkuminen on paljon vapaampaa ku ei o penkeissä istumista ja alttaria. Mie en niin vakavasti ota jos nyt lapsi korin kanssa sattuu huitelemaan jossain muualla niin väliäkös tuolla rennosti vaan. Kyl toi meidän pikkumies varmaan suoriutus jostain korin pitelystä vuoden päästä ku nytkin osaa hakea ja viedä omat tavaransa vaikka mikää pyrkimys ei oo ollu. Lähinnä mietin tota lapsen mukanaoloa jossain muodossa siinä häissä että sais olla mukana eikä jossain reunamilla "piilossa" vaan osallistua siinä isän ja äidin ker.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Meillä ajatuksena, että sulhasen kummipoika olisi sormuspoikana. On kuitenkin ujo poju ja pienet häät, joten emme vaadi että hänen täytyisi erityisesti astella käytävää pitkin, vaan toivomme vain, että hän on eturivissä vanhempiensa kanssa ja kun oikea kohta tulee niin hän toisi sormukset eteen, jonka jälkeen pääsee takaisin istumaan. Ja kyseinen poju on kuitenkin jo 5-vuotias, häiden aikaan jo ala-asteella.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Vastaa aiheeseen...

×   Olet liittänyt muotoiltua sisältöä.   Poista muitoilu

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Ladataan...
×
×
  • Create New...